Bibelord som motsäger kristen sionism

Stephen Sizer
Stephen Sizer

Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus. Om ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet. (Gal 3:28-29)

Vanligtvis tycker jag att föreläsningar faktiskt brukar vara rätt sega att lyssna på även när budskapet är intressant, men det här klippet satt jag fastklistrad vid i förrgår. Seven Biblical Answers to Popular Zionist Assumptions är ett av de bästa och mest pedagogiska föredrag jag hört (och ta’t lugnt, även om klippet är en timme och tio minuter är själva föredraget bara 40 minuter, resten innehåller svar på frågor i publiken). Väl förankrad i Ordet visar Stephen Sizer här hur sju grundantaganden i s.k. kristen sionism egentligen saknar stöd i Bibeln. En PDF på fyra sidor som sammanfattar föredraget finns här.

Att ha ett annat synsätt på Israel och löfteslandet än kristen sionism är i vissa kristna kretsar lika heretiskt som att förneka läran om Treenigheten. Sionismen är en dogm som inte får ifrågasättas. Är det inte ironiskt, med tanke på att man i Fornkyrkan trodde på Treenigheten och alla andra grundläggande teologiska läror samtidigt som ingen trodde på kristen sionism? Faktum är att som kristen sionist tvingas man argumentera för att varenda kyrkolärare som existerade från urkyrkan till 1600-talet, när de första kristna sionistiska tankarna ploppade upp (för att sedan inte spridas på allvar förrän på 1800-talet), tolkade Bibeln helt fel när det gäller Israels och löfteslandets roll i det Nya förbundet. Tänk om det är tvärtom? Tänk om det var de kristna sionisterna hade missuppfattat något?

Om man kollar på vad Bibeln verkligen säger ser man ganska enkelt att många grundantaganden i den kristna sionismen inte finns i Bibeln eller till och med motsägs av Bibeln! Sizer tar som sagt upp sju sådana i sitt föredrag ovan.

Det värsta med den kristna sionismen är ju att det inte bara är en felaktig teologi, det är en felaktig teologi som fått bokstavligen riktigt blodiga konsekvenser. Många kristna har helhjärtat stöttat internationella folkrättsbrott i Mellanöstern och medverkat till mängder av människors lidande, både israelers och palestiniers, i tron att de tjänat Gud och påskyndat Jesu återkomst.

Det är dags att kyrkan gör upp med denna felaktiga lära och skapar varaktig fred i Mellanöstern. För mer djupgående Bibelstudium om varför den kristna sionismen har fel, gå in här.

Till sist, nåt säger mig att det kommer bli rätt livliga diskussioner nedan, så jag vill bara säga att jag älskar er och att jag inte är antisemit 🙂

66 kommentarer

  1. Jag känner till Stephen Sizer, har följt hans eskapader en liten tid. Har t om varit i hans kyrka och läst en av hans böcker. Har lyssnat på en hel del klipp från honom också. Det förvånar mig inte ett dugg att denna blogg propagerar för honom. Jag skall även kolla in detta. Han har rätt att uttala sig och han har rätt att få sin undervisning prövad.

    Gilla

  2. Visst finns det många skeva ideer, som du nämner. De punkter som du nämner är ju mer specifika ideer som egentligen har sina ursprung i den dispensationalistiska läran, där allt givetvis inte är helt korrekt. Det som dock bekymrar mig är det du skriver om Israel som nuvarande nation.

    En sak är säker – Gud är inte klar med det judiska folket, i nuvarande Israel, och det säger jag med auktoritet av Guds Ord. Att förneka detta är precis vad Satan vill! Följer du inte det som händer och är ovetandes, eller har du liksom andra (med ofta antisemitiska ideer) förblindats av modern media och helhjärtat trott på den s.k. ”fredsprocessen” man vill uppnå där? Fred i Israel? Mer än gärna! Men tyvärr, – det krävs inte mycket andlighet för att förstå att fred i mellanöstern inte precis ligger på arabländernas agenda, eller Satans för den delen heller. Snarare tvärtom! Eller är det bara en slump att Israel är så hårt ansatt av kringliggande länder eller av oss i Europa och i övriga världen? Lögn! Har väldigt svårt att se Satan anstränga sig så mycket för att få Israel att försvinna, om det landet, judarna, inte fortfarande spelar en betydande roll i vår tid!

    Ett annat tips kan ju vara att sluta ta del av vinklad pro-palestinsk nyhetsmedia. Nu har jag inte sett videon som du hänvisade till, så har överseende med mig, :-).

    Avslutar med ett fantastiskt bibelställe..:

    ”Nu invänder du kanske att grenarna bröts bort för att du skulle ympas in. Du har rätt, för sin otros skull bröts de bort, men du står kvar genom tron. Var inte högmodig utan lev i fruktan. Ty om Gud inte skonade de naturliga grenarna skall han inte heller skona dig. Se här Guds godhet och stränghet: hans stränghet mot dem som föll, hans godhet mot dig, om du blir kvar i hans godhet, annars blir också du borthuggen. Men även de andra kommer att bli inympade, om de inte blir kvar i sin otro. Gud har ju makt att ympa in dem igen. Ty om du har blivit borthuggen från det vilda olivträd som du av naturen tillhörde, och mot naturen har inympats på ett äkta olivträd, hur mycket lättare kommer då inte dessa naturliga grenar att ympas in på sitt eget olivträd. Bröder, jag vill att ni skall känna till denna hemlighet, för att ni inte skall ha för höga tankar om er själva: förstockelse har kommit över en del av Israel och så skall det förbli, till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. Och det är så hela Israel skall bli frälst, som det står skrivet: ”Från Sion skall Frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet från Jakob”. ”Och detta skall vara mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder”. I fråga om evangelium är de fiender för er skull, men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull. Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra. Ni var tidigare olydiga mot Gud, men har nu fått barmhärtighet genom deras olydnad. Så har nu också de varit olydiga för att de skulle få förbarmande genom den barmhärtighet som ni får. Ty Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.”
    (Romarbrevet 11:19-32 SFB)

    Allt gott.

    Gilla

  3. Ett tips till dig Micael är att ta del av FFOZ material. Jag läser deras tidskrift ”Messiah Journal” med stort intresse. Det kan hjälpa dig att förstå ett messianskt perspektiv i ex läsningen av Paulus. De har en del material online också – kolla in http://www.ffoz.org. Med bönen att Gud ska uppenbara sin kärlek för sitt egendomsfolk och låta dig se hans framtida planer för Israel och judarna! Frid David

    Gilla

    1. Hej David! Har du sett föredraget ovan? Sizer diskuterar där bland annat hur det i ett nytestamentligt perspektiv inte går att kalla det judiska folket för Guds egendomsfolk.

      Gud välsigne dig!

      Gilla

      1. Jag har sett ngn debatt med Sizer så jag vet vad han står för. Jag skulle verkligen vilja uppmuntra dig att istället läsa vad messianska teologer säger i frågan. De läser Bibeln i sin judiska kontext, de kan genom sina rika kunskaper om både Bibeln och Talmud hjälpa oss att tolka Guds ord. Jag kan skicka lite boktips via mail om du vill.

        Gilla

        1. Templet förstördes 70 e.Kr precis som Jesus profeterade (se Matt 23, 24). Gud skilde sig från Den Stora Skökan Israel (Upp. 17 och 18). Sen reste Jesus upp de levande stenarna – de sanna templet. Kristi kropp. Vi Kristna är det Andliga Israel nu (se 1 Pet 2:9-10), och vi är de sanna Judarna.

          (Romarbrevet 2:28) Den är inte jude som är det till det yttre, och omskärelse är inte något som sker utvärtes på kroppen. 29 Den är jude som är det i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven. En sådan får sitt beröm, inte av människor utan av Gud.

          Gilla

          1. Jag har redankommenterat dina inlägg. Ditt senaste minlääg är en tydlig summering på en avskyvärd teologi som har 2000 års skamhistoria.

            Gilla

          2. Förhäv dig inte Jonathan (Rom 11:18) Studera Herrens Torah och be att han vägleder dina studier. Judarna är fortfarande Guds egendomsfolk och vi hedningar är inympade i det äkta olivträdet.

            Gilla

  4. Bra att även du länkar till den engelske kyrkoherden Stephen Sizer. Jag uppskattar hans tydliga ställningstagande för en rättvis fred för Palestinierna och hans rättframma undervisning mot den teologi som kallas kristen sionism.

    Se även en länk jag lade ut i veckan om honom.:
    http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/2012/07/stephen-sizer-palestina-och-israel.html

    Citat” Ett annat tips kan ju vara att sluta ta del av vinklad pro-palestinsk nyhetsmedia.” slut citat Fil. 1:21. Du jag har sett verkligheten med egna ögon under mitt senaste besök
    se i min blogg.

    Gilla

  5. Hej Micael, jag älskar dig också broder!
    Men måste återigen säga att du blir alldelses för kategorisk i dina teologiska ställningstaganden (tidigare i frågan om egendomsgemenskap) nu i frågan om det judiska folket kallelse.
    Det är väldigt sant att vissa kristna kyrkor och rörelser gjort ”Israelfrågan” till något mycket större eller mer än NT gör. Det är också sant att detta har lett till felaktig teologi och obibliska läror.
    Men att kritisera detta och sedan gå så långt som att säga att löftena till Israel och det judiska folket inte gäller längre – är två helt olika saker.
    Det enda bibelsammanhanget i NT som undervisar om just denna fråga är Romarbrevet 9-11. Jag menar att det är tydligt i dessa kapitel att löftena och kallelsen över det judiska folket står kvar (dock aldrig utan Jesus eller vid sidan av kyrkan). Jag vet att andra kan tolka det annorlunda, men jag måste säga att de har inte övertygat mig. Det blir väldigt krystat. Det finns också andra NT-versar som styrker detta menar jag.
    Jag tycker du blandar ihop äpplen och päron när du eller Stephen Sizer (har inte tittat på fördraget) ställer upp så olika påståenden som ”Det judiska folket är Guds utvalda folk” och ”Det judiska templet måste återuppbyggas innan Jesus återvänder” jämte varandra. Det sistnämnda påståendet finner vi inte alls nämnt i NT, varför vi inte kan hävda det. (sedan kanske Gud väljer att göra det ändå, vad vet jag…) Men att det judiska folket är Guds utvalda folk är verkligen bibliskt! Sedan behövs det biblisk undervisning om vad det innebär. Men det hjälper inte att på ett sluggeraktigt kategoriskt sätt avfärda detta som obibliskt.

    Gilla

    1. Hej Daniel!

      Jag rekommenderar dig verkligen att se föredraget.

      Jag menar inte att Guds löften till Israels folk har upphört utan att de har uppfyllts – i Kristus. Som Hebr 11 säger så är slutmålet för Guds löfte om ett land Himmelriket där det Nya Jerusalem är huvudstad, och det löftet menar jag är uppfyllt i Kristus. Som Sizer poängterar ovan tvingas kristna sionister hävda att Kristi ankomst är irrelevant för uppfyllelsen av Guds löften till Israels folk. Gud har gett Israel eviga löften (Rom 9:4), och Han tar inte tillbaka sina gåvor och kallelser (Rom 11:29) men Han uppfyller dem i Kristus (Gal 3:16).

      Rom 9-11 är en viktig text för att förstå den här frågan men långt ifrån den enda, hela Hebreerbrevet talar om hur det nya och gamla förbundet förhåller sig till varandra, Galaterbrevet diskuterar det också, Jesus talar om det om och om igen, etc.

      Du skriver att påståendet att det judiska templet måste återuppbyggas innan Jesus återvänder inte finns i NT, vilket förstås stämmer, men du missar att samma sak gäller påståendet att det judiska folket är Guds utvalda folk. Termen används aldrig om judarna i NT, bara om kyrkan (1 Petr 2:9, Tit 2:14). För att förstå detta måste vi inse att tillhörandet till Israel, Guds egendomsfolk, aldrig baseras på folkgrupp eller ras vare sig i det gamla eller nya förbundet (5 Mos 23:7-8, Ps 87:4-6, Rom 2:28-29).

      Rom 9 som du själv säger är viktigt för att förstå detta säger i verserna 6-8: ”Ty Israel är inte alla som kommer från Israel, och inte heller är alla Abrahams efterkommande hans barn. Nej, Isaks efterkommande skall räknas som dina barn. Det vill säga: Guds barn är inte de som är barn genom naturlig härkomst, men löftets barn räknas som hans efterkommande.” Jesus sa ”Jag säger er: Många skall komma från öster och väster och ligga till bords med Abraham och Isak och Jakob i himmelriket. Men rikets barn skall kastas ut i mörkret utanför. Där skall man gråta och skära tänder.” (Matt 8:11-12). Paulus talar i Rom 11 på samma sätt om att de judar som inte tog emot Jesus som Messias har huggits bort från Olivträdet, som symboliserar Guds egendomsfolk, medan de hedningar som tror på Kristus har ympats in. Alltså är det de som tror på Jesus som är Guds egendomsfolk nuförtiden, som också Petrus skriver (1 Petr 2:9).

      Men som sagt, se föredraget, om inte annat läs denna sammanfattning av det: http://www.sizers.org/articles/7answers.pdf

      Gud välsigne dig!
      Micael

      Gilla

  6. Ja, Galaterbrevet och Hebreerbrevet talar om hur förbunden hänger ihop, men jag menar att den systematiska undervisningen kring hur vi ska se på det judiska folket finner vi i Rom 9-11.

    Ja, himmelriket och det himmelska Jerusalem är målet. Men vad är det som säger att det inte inbegriper ett fysiskt jorden och ett fyskiskt Jerusalem – förvandlat, omskapat? Jag tenderar till att tro att allt kommer att uppfyllas i Kristus både andligt och fysiskt. Jag tror att denna synen stämmer väl överens med både GT och NT.

    Ja, allt är/kommer att bli uppfyllt i Kristus. Enligt Rom 11 så är allt inte uppfyllt ännu vad det gäller det judiska folket. Det kommer ett nytt skede när hedningarnas antal är fullt. Då skall hela Israel bli räddat. Och så citerar Paulus GT löften för judarna: ”Från Sion ska befriaren komma och ta bort alla synd från Jakob” Jag menar att det är mycket krystat att inte tolka detta som en profetisk uppfyllelse för det judiska folket som vi fortfarande väntar på.

    Vad det gäller att Israel är Guds utvalda folk så står det i min bibel ”Gud har inte förskjutit sitt folk som han en gång har utvalt” Rom 11:2 Jag menar att det här handlar om Israel och att de fotfarande är utvalda enligt de löften som getts i GT.

    När det gäller utkorelsen så gör givetvis Gud inte skillnad på människor pga av ras, kön etc. men han förbehåller sig fortfarande att välja vem han vill och kalla ut männskor (och folk) till särkilda funktioner och uppdrag. Se tex Ef 4 och Apostlar, profeter, herdar, lärare och evangelister. Jag ser det på samma sätt med Israel. De är ett utvalt och kallat folk och när de kommer in i sin kallelse i Jesus Kristus så har de ett särskilt uppdrag. Inte konstigare med det än att det finns ofrälsta människor som Herren har gett löften till i Kristus och när de kommer in i frälsningen så kan de också vara kallade och smorda för ett specifikt uppdrag, tex apostel.

    Ja, frälsningen är inte automatisk för judar. De har bara en frälsningsväg Jesus Kristus. Ja, tyvärr kommer en del av ”löftets barn” gå förlorade. men jag anar i Rom 11 att större delen av dem kommer att ta emot Jesus som Messias. Ära vare Gud!

    Gilla

    1. Hej igen! Som sagt rekommenderar jag dig att se föredraget, det blir lite jobbigt när du upprepar argument som Sizer tar upp och kritiserar ovan. Men jag ska ta och kommentera det du skriver.

      Som sagt har jag inga problem med Rom 9-11 och tycker inte att det går emot uppfyllelseteologi, men varför tonar du ned Hebreerbrevet? På vilken grund menar du att Hebreerbrevet inte diskuterar det judiska folket lika systematiskt som Rom 9-11?

      Tja, denna värld kommer att förgå, den gamla jorden kommer att försvinna och Gud kommer skapa en ny Himmel och en ny jord. Men oavsett vad vi tror om det säger NT aldrig att det judiska folket har en gudomlig rätt till Kanaans land idag, som Sizer visar ovan.

      Budskapet i Rom 11 är som sagt att judarna som inte tagit emot Jesus som Messias har blivit borthuggna ur förbundsfolket medan hedningar som tror på Jesus har blivit inympade, men Paulus betonar att hedningarna inte ska se ner på judarna eftersom Kristus kom först och främst för juden, sen för greken, och Paulus avslöjar att i framtiden kommer ”hela Israel bli frälst”, dvs. alla kommer ta emot Jesus som Messias och därmed inympas igen, eftersom tron på Jesus är det enda sättet att tillhöra Guds folk på. Det är samma löfte och samma uppfyllelse som gäller redan, att tron på Jesus är det som förenar Guds egendomsfolk.

      Folkbibeln översätter Rom 11:2: ”Gud har inte förskjutit sitt folk, som han tidigare har känt som sitt”, och eftersom grundtextens ord är proegno, som även Bibel 200 översätter som ”förutbestämt” i Rom 8:29, tycker jag att det är en mer korrekt översättning. Vad är dock Paulus poäng? Jo, att Gud har utvalt en ”rest” av Israel till att fortfarande tillhöra egendomsfolket genom tron på Jesus, precis som Han utvalde en rest på Elias tid.

      Till sist tror jag du missförstod vad jag skrev om att man inte tillhör egendomsfolket pga ras. Som sagt, se föredraget, alternativt läs sammanfattningen av det som jag länkade till förut eller läs denna längre artikel där Sizer bara diskuterar frågan om Guds egendomsfolk: http://www.cc-vw.org/articles/zcs2.pdf

      Gud välsigne dig!
      Micael

      Gilla

      1. Hej, efter en promenad så har jag nu tittat på denna undervisning. Han säger en del saker som är riktiga, men det jag framför allt är kritisk mot är att man använder begrepp som heresi, villolära och oblibliskt om saker som faktiskt inte är så självklart, utan som jag menar är bättre att benämna som tolkningsfrågor. Annars hamnar vi i skyttegravar direkt. Herr Sizer välljer ut vissa bibelord, men väljer att förtiga andra. Att du Micael måste argumentera för ett ords översättning i Rom 11:2 tycker jag bekräftar att det handlar om nivån ”olika tolkningar” och inte föranleder att kalla detta för heresi eller obibliskt.
        Jag tycker inte att översättningen ”känt som sitt” istället för ”utvald” överhuvudtaget ändrar förståelsen av Rom 11.

        1. Ja Jesus är ”resten” kvarlevan, säden som löftena talar om i GT, men han är också jude, han är frälsningen som ”kommer från judarna” Joh 4:22. Det finns alltså ingen motsättning mellan att judarna är säden och att Jesus är säden.
        Sedan tycker jag han förenklar detta med säd i ental iställer för plural, det är ju tydligt att löftena återupprepades för Isak och Jakob, de tillhörde välsignelselinjen – det gjorde inte Ismael och hans efterkommande på samma sätt. Att välsigna Israel är något bra! Jesus säger ju att vi ska välsigna alla, även dem som förföljer oss! Jag väljer att välsigna Israel, men jag välsignar också palestinier, araber, svenskar 🙂 Det betyder inte att vi har olika kallelser och uppdrag som individer och som folk som jag tidigare skrev.

        2. Ja, Gud vill inkludera alla folk. Men återigen väjer Sizer att väja för ord som säger att det är på Israels villkor. Man ska omskära dem och göra dem till ”judar” om de ska få tillgång till Templet och gudstjänsten. Poängen är inte att man är jude från födseln, poängen är att man i GT måste gå in i det förbund som Gud har upprättat med detta folk. Annars är man inte inkluderad! Det finns ett sant andligt Israel i GT och sådana som inte är det i annat än ”köttet”. Precis på samma sätt finns det en sann andlig kyrka idag och en annan i ”köttet”. Men det innebär inte att vi inte säger att löftena inte finns kvar för kyrkan, eller?

        3. Sizer gör en stor poäng av villkorade löften. Ja alla Guds löften är villkorade. Även de i Jesus, eller säger han inte i Joh 15:10 ”Om ni håller mina bud förblir ni i min kärlek”? Men det betyder inte att löftena upphör att gälla när vi faller. Nej, Gud tar oss upp och insätter oss igen i förverkligande av löftena i det ögonblick som vi omvänder oss. Samma sak gäller Israel. I det ögonblick som de omvänder sig så gäller löftena. Och det inbegriper givetvis att ta emot Jesus som Messias.

        I själva verket om vi ”förandligar” alla löften från Gud till Israel i GT, vad innebär det för de löften vi ser i NT? Hur säkra kan vi vara på att Gud står fast vid dem? Är Jesus återkomst verkligen inte bara en andlig bild av att en dag ska vi alla få uppleva en bättre värld. Nej jag är övertygad om att Jesus kommer tillbaka fysiskt, till ett fysiskt Jerusalem och han kommer göra det som sann Gud och sann människa (jude!) och regerande Messias.

        4. Lukas 21:22-24. Jag tycker han alldeles för enkelt bortförklarar detta ord om att Jerusalem ska förtrampas av hedningarna, till dess att hedningarna tidsålder är slut. Att det skulle stå 42 månader i Uppenbaralseboken och att det inte alls har att göra med judisk närvaro är inte självklart för mig. Sizer övertygar inte. Intressant är att det först förra året blev så att nu bor majoriteten av alla judar i världen i Israel efter 2000 år i diaspora….säger inte att det är profetiskt, men jag är öppen för möjligheten…

        Som sagt jag har en annan syn i detta som du förstår. Men min huvudpoäng med min kritik av ditt inlägg och en del tidigare är att du ofta blandar ihop tolkningsfrågor med begrepp som heresi och oblibliskt. Det leder inte framåt.

        Allt Gott!
        /Daniel

        Gilla

        1. Hej igen broder! En lära som någon kom på först runt 1600-talets början, och som i sin nuvarande dispensionalistiska form inte utvecklades förrän på 1800-talet, har i min mening inte alls samma tyngd som en lära som alltid funnits och framför allt som alla trodde på i fornkyrkan. Uppfyllelse/ersättningsteologi har kyrkan alltid trott på, medan den kristna sionismen är en väldigt sen uppstickare, och då handlar det knappast om jämställda läror med lite olika tolkningar av kluriga Bibelställen. Det är som att någon idag kommer på idén att tre av de tolv apostlarna var katter, myntar begreppet ”människoteologi” som något hemskt som bedragit kyrkan i tvåtusen år och sedan vill betraktas som en lära på samma nivå som den traditionella tolkningen.

          1. ” Det finns alltså ingen motsättning mellan att judarna är säden och att Jesus är säden.” Paulus poäng i Gal 3:16 är dock att judarna inte är säden, löftet gavs åt Abraham och hans avkomma, inte åt hans avkomlingar, dvs. det judiska folket. Det här skriftsstället är ett jättestort problem för kristna sionister för de hävdar att löftet till Abraham om ett land INTE är uppfyllt i Kristus utan fortsätter oberoende av Kristus och gäller således idag (varför de stöttar Israels ockupation av de palestinska områdena). Men jag håller förstås med om att vi ska välsigna alla folk, dock är jag kritisk till att välsigna stater, inte minst stater som begår så uppenbara folkrättsbrott.

          2. Man blir medlem i Guds egendomsfolk inte genom etnicitet utan genom tro. Frågan är då om Messias ankomst är irrelevant för att tillhöra egendomsfolket eller om det är avgörande? Ja, Messias sa ju själv att rikets egna barn ska kastas ut medan hedningar från öster och väster ska välkomnas in (Matt 8:11-12). Alltså är det de som tror på Messias som är Guds egendomsfolk idag.

          3. Bibeln vittnar alltså om hur Guds löften uppfylls i Kristus, Han är försoningsoffret, templet, Han ger renhet och Han öppnar vägen till det utlovade landet. NT säger aldrig att det judiska folket har rätt till Kanaans land, utan det enda NT säger om landet är följande:

          Hebreerbrevet 11:8-10, 13-16 SFB

          I tron lydde Abraham, när han blev kallad att dra ut till det land som han skulle få i arv, och han begav sig i väg utan att veta vart han skulle komma. I tron levde han som främling i det utlovade landet. Han bodde i tält tillsammans med Isak och Jakob, som var medarvingar till samma löfte. Ty han väntade på staden med de fasta grundvalarna, den som Gud har format och skapat… I tron dog alla dessa utan att ha fått det som var utlovat. Men de såg det i fjärran och hälsade det och bekände sig vara gäster och främlingar på jorden. De som talar så visar därmed att de söker ett hemland. Om de hade menat det land som de gått ut ifrån, hade de tillfälle att vända tillbaka dit. Men nu längtade de till ett bättre land, det himmelska. Därför blygs inte Gud för att kallas deras Gud, ty han har ställt i ordning en stad åt dem.

          Du talar om att detta är ett farligt förandligande av löftena som gör att vi kan urvattna löftet om Jesu återkomst. Skillnaden är att Bibeln säger att Jesu återkomst är en fysisk, historisk händelse, medan det ovan citerade är vad den säger om löfteslandets roll i det nya förbundet.

          4. Sizer vänder sig emot den farliga politiska åskådningen att Jerusalem ska vara judarnas odelade huvudstad, och jag vet inte om du stöder den, men poängen är att Luk 21:24 inte kan användas som stöd för det. Och jag kan ge många ytterligare anledningar till det: varför skulle Luk 21:24 handla om politisk kontroll? Varför skedde det som Jesus beskriver i vers 25 inte år 1948? Vad säger att hedningarnas tid ska avslutas med israelisk politisk kontroll och inte Jesu återkomst?

          Gud välsigne dig!
          Micael

          Gilla

          1. Hej, kul att diskutera med dig 🙂
            – Om nu ersättningsteologin inte finns i NT (som jag menar) men hos kyrkofäderna (vilket är uppenbart) Vad finns det för möjliga förklaringar till det? 1) Motsättningarna mellan kristna och judar blev svårare och svårare och man behövde en teologi för det. 2) De två förstörelserna av Jerusalem 70 AD och 132-134 AD påverkade kristna att se det som Guds straff över judarna. 3) Många vägrade att ta emot Jesus som Messias och nu hade de haft ”sin tid”. Detta ledde till att man började undervisa om att löftena nu hade gått över helt till kyrkan. 4. När kyrkan så småningom blev hednakristen till största delen förlorade man sin förståelse för sin judiska rötter.

            1. Gal 3:16 är inget problem. Paulus argumenterar angående att löftet står över lagen. Att de som tror som Abraham blir välsignade, men att över de som litar på laggärningar vilar en förbannelse. Det handlar inte alls om utkorelsen och kallelsen av det judiska folket. Det handlar om att det finns en profetisk förutsägelse om Messias Jesus i löftet till Abraham och att genom den avkomman (Jesus) ska löftena bli tillgängliga för alla (jude, grek, slav, fri, man eller kvinna). Varför tror jag så? Ja bland annat för att i Rom 4:13 så heter det ”det var inte genom lagen som Abraham och hans efterkommande (obs plural) fick löftet att ärva världen.” Här är samma argumentation gällande tro kontra lagen. Och här väljer Paulus att skriva plural. Varför? För poängen är varken i Gal 3:16 eller Rom 4 att löftena nu inte gäller det judiska folket, utan poängen är att de gäller det judiska folket och alla andra – men genom tron på Jesus!
            Men betyder då det att det judiska folket inte har någon betydelse längre? Nej,
            Jesus gick först till de förlorade av Israels barn, Paulus gick först till synagogorna, Israel har ett företräde på flera sätt skriver Paulus: ”de är israeliter, de har barnaskapet och härligheten, förbunden och lagen, tempelgudstjänsten och löftena. de har Fäderna och från dem har Kristus kommit” Vidare ”Vilket företräde har då judarna?….Ett stort företräde på alla sätt. Först och främst att Guds ord har anförtrotts åt dem. Vad betyder det om somliga inte trodde? Inte kan väl deras otro göra Guds trofasthet om intet.?Nej aldrig!” (Rom 3:1-3) Men sedan när Paulus går vidare till rättfärdiggörelsen så ställer han samma fråga om de har något företräde och då är svaret nej. Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud. Samma sak i Galaterbrevet tex 2:15 ”Vi är själva judar till födseln och inga hedniska syndare men eftersom männsikan inte förklaras rättfärdig genom laggärningar utan genom tro på Jesus Kristus” Återigen ser vi tydligt att argumentationen inte handlar om att löftena till det judiska folket har upphört, utan om hur man blir blir rättfärdig.
            Det är därför jag menar att i Rom 11:1 kommer då Paulus naturligt till frågan ”Har då Gud förskjutit sitt folk? Visst inte!” och vidare ”hur mycket lättare kommer då inte dessa naturliga grenar att ympas in på sitt eget olivträd” (v24) Återigen ord som visar på företräde pga av att löftena till Israel fortfarande gäller. ”I fråga om evangelium är de fiender för er skull men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull. Ty sina gåvor och sina kallelser kan Gud inte ångra.” (v28-29). Jag kan inte förstå detta på annat sätt än att det finns löften kvar till det judiska folket pga utkorelsen, fäderna, gåvorna och kallelsen till dem.

            2. Ja, självklart är det så att vi som tror på Jesus som Messias som är Guds egendomsfolk, men använd vilka du ord du vill om det judiska folket och deras utkorelse – men ta inte ifrån dem deras företräde som jag skriver om ovan. det företrädet är bibliskt och det har inte upphört. Det kallar på dem till sin Jesus Messias.

            3. Ja, hemlandet är himlen, men himlen ska komma ner på en ny jord och Messias ska regera från Jerusalem. Hur detta kommer att ske förutom att det innebär Jesu fysiska återkomst blir bara spekulationer. Det är dock intressant att läsa tex Sakarja 8-14 och fundera på de profetiorna i förhållande till Rom 11 och Matt 24 mm.

            4. Jag är överhuvudtaget tveksam till att politisera andliga ting, det gäller i synnerhet mellanöstern. Jag tror att demonerna finns i alla läger. Men jag tror att judarnas närvaro i landet på nytt efter 2000 år är ett profetiskt tecken. Det finns många GT profetior som jag tror kan tolkas som detta. Hes 11:16-17, Hes 37:21. Vi måste vara öppna för att alla profetior som står i GT inte ännu har fullbordats fullt ut. Jesus öppnar för möjligheten tycker jag i Lukas 21:24 och att detta kan betyda ”återsamlandet”. Man behöver inte tala om politisk kontroll – det räcker med att folket är på plats igen! Se även Apg 1:6-7, Jesus förnekar inte att Israel ska upprättas som rike. Det är givetvis inget bevis för att Jesus menade återsamlandet – men det öppnar för den förståelsen och att han ska regera från Jersusalem. Bokstavligt….

            Bless!

            Gilla

  7. Hej! Jag tycker ni skall se föredraget! Det har jag gjort, då förstår ni att det handlar om ersättningsteologi. Även om Stephen Sizer säger att det inte är det. Det här är ganska lömsk undervisning, det kräver mycket kunskap att sätta sig in i dessa frågor och det är lätt att förföras av hans mjuka yttre. Vad är det egentligen han vill säga? Att judarna har misslyckats, att de inte räknas som det sanna Israel längre och att de inte har någon funktion i Guds plan längre? Vem syftar Paulus på i rom.11 då?

    Det som är mest avslöjande är nog frågestunden efteråt, där visar han sin verkliga agenda.
    Han nämner dock inget om hans resor till Indonesien, Iran, Qatar, Malaysia bl a verkar det som? Undrar om han ställde några krav på demokrati och rättvisa där? Nämnde han något om detta på de Iranska universiteten han besökte? Nämnde han något om prästerskapets diktatur i Iran och att de förföljer kristna konvertiter vid sina föredrag.
    Varför inte åka till Västsahara och kräva att Marocko river deras mur. Han kan väl be om en audiens hos den marockanske kungen? Nej, det är ju Israel som behöver läxas upp de är ju faktiskt värre än Sydafrika under apartheid (han sa det indirekt).

    Fortsättning följer……

    MVH/ Azaryahu

    Gilla

    1. Hejsan! ”Ersättningsteologi” är ett pejorativ, enda anledningen till att man betraktar det som negativt är att kristna sionister utan biblisk grund sagt att det är negativt. Idén är att Bibeln beskriver sionism men omedelbart efter att Bibeln skrevs anammade kyrkan den ”hemska” ersättningsteologin, varför sionism inte fanns i Fornkyrkan. Men tänk om den ”hemska” ersättningsteologin är den rätta tolkningen av Bibelns syn på det Nya förbundet och Israel, inte sionismen som kom 1600 år senare?

      Om du tycker att Rom 11 talar för kristen sionism får du gärna förklara hur, jag tycker inte att Daniel har lyckats göra det ovan. Men att komma slängandes med pejorativ och misstänkliggäranden om att Sizer inte gillar demokrati är inte så konstruktivt.

      Gud välsigne dig!
      Micael

      Gilla

  8. Du får kalla det vad du vill, ersättningsteologi, fullfillment-teologi eller något annat, det spelar ingen roll. Det är innehållet i det som är det viktiga, nämligen att judarna/Israel har spelat ut sin roll i historien. Vilket jag inte tror.

    Kontakta exempelvis gärna en messiansk jude angående Rom 11 och andra skriftställen, (vilket du fick tips om), denne kan förhoppningsvis förklara dessa saker för dig.

    Att du säger att jag förlöjligar Stephen Sizer är nog lite överdrivet, jag vill hellre påvisa hans hyckleri. Tror du verkligen att han kritiserade det muslimska prästerskapet när han var i Iran?
    Har han förmanat Hamas, Fatah, Islamiska Jihad och övriga terrororganisationer på de palestinska områdena för deras kärlekslöshet? Har han nämnt något om Islam och dess falska lära när han var på konferens i Qatar i våras? Han hade ju många han kunde ha nämnt det för där. Höga politiker och andra ledare i arabvärlden exempelvis.
    Han kunde ju ha passat på att nämna något om allt det goda staten Israel gör på statlig Indonesisk TV när han var där också. Han pratar endast om demokrati när det passar honom.

    Var är ni aktivister? När skall ni starta ett ship to Syria?

    Gilla

  9. Rom 2:10
    Härlighet, ära och frid åt var och en som gör det goda, Juden FRÄMST men också greken-

    Bibeln är full av profetior om det Judiska folket, landet Israel och Jerusalem Kung Davids stad. Profetior som slagits in och profetior vi väntar på att slå in. Detta kan vi läsa i både gamla och nya testamentet.

    Judarna HAR, ÄR och KOMMER ALLTID vara förföljda och hatade. Bilden vi får i media är inte att lita på den är vinklad och styrd av denna världens ande.

    Vilket land i den delen av världen vill inte förinta Israel och det Judiska folket? Vi får inte glömma 6 dagars kriget 1967 då Israel utökade gränserna. Varför? Jo för att det är omöjligt att försvara det lilla landet annars.

    Man skall inte tro på alla läror utan gå tillbaka i Ordet och pröva vad som är Sanning. Israel har viljat ha fred hela tiden men de som proklamerar om fred talar om en Falsk fred.

    flammor.com har nyttig information om Israel och det Judiska folket. Sök även på Benjamin Nettanjaus tal i FN högkvarter. Mycket tankvärt.

    Vilket annat folk har i tusentals år varit skingrat över hela världen och behållt under alla år dess dialekt och kultur från just det område i Israel de kommer ifrån. Se när FIKONTRÄDET knoppar…

    Gud välsigne Israel
    Frid och åter frid.

    Gilla

    1. Hej Alexander! Sionismen bygger till stor del på att ta verser ur sitt sammanhang, något du gör prov på här. Romarbrevet 2:9-11 säger:

      Nöd och ångest skall komma över varje människa som gör det onda, främst över juden och även över greken, men härlighet, ära och frid över var och en som gör det goda, främst över juden och även över greken, ty Gud är inte partisk.

      Vidare verserna 17-23:

      Du kallar dig jude och finner vila i lagen och berömmer dig av Gud. Du känner hans vilja och kan avgöra vad som är rätt, du som är undervisad av lagen. Du tror dig vara en vägvisare för blinda, ett ljus för dem som vandrar i mörker, en uppfostrare för oförnuftiga och en lärare för omogna, eftersom du har kunskapen och sanningen förkroppsligad i lagen. Du som undervisar andra, du lär inte dig själv. Du som predikar att man inte skall stjäla, du stjäl. Du som säger att man inte skall begå äktenskapsbrott, du begår äktenskapsbrott. Du som avskyr avgudarna, du plundrar templen. Du som berömmer dig av lagen, du vanärar Gud genom att bryta mot lagen.

      Trots judarnas särställning som de fått genom att ta emot Lagen vanärar de Gud genom att bryta mot den, precis som hedningar, och är därmed inte rättfärdiga inför honom.

      Verserna 25-29 avslutar kapitlet:

      Omskärelsen är visserligen till nytta, om du håller lagen. Men bryter du mot lagen har du trots din omskärelse blivit oomskuren. Om nu en oomskuren uppfyller lagens krav, skall han då inte räknas som omskuren? En sådan som till kroppen är oomskuren men håller lagen skall döma dig som bryter mot lagen, du som har lagens bokstav och omskärelsen. Den är inte jude som är det till det yttre, och omskärelse är inte något som sker utvärtes på kroppen. Den är jude som är det i sitt inre, och hjärtats omskärelse sker genom Anden och inte genom bokstaven. En sådan får sitt beröm, inte av människor utan av Gud.

      Den fysiska omskärelsen spelar således ingen roll, det är Andens omskärelse som gör en till sann jude, och kristna har tagit emot en sådan andlig omskärelse (Kol 2:11).

      Gud välsigne dig!
      Micael

      Gilla

      1. Snälla läs Lennart Jaretegs bibelstudium angående detta,

        http://bibelfokus.se/israel_judarna

        Romarbrevet kap. 11 verserna 1-2 och verserna 28-29 i NT

        ”Jag frågar nu: Har då Gud förskjutit sitt folk? Visst inte. Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. Gud har inte förskjutit sitt folk, som han tidigare har känt som sitt.”

        ”I fråga om evangelium är de fiender för er skull, men i fråga om utkorelsen är de älskade för fädernas skull.Ty sina gåvor och sin kallelse kan Gud inte ångra.”

        Kan ge dig många mer platser i bibeln. Bevis på bevis på bevis, och ändå förvrids sanningen.
        Ge Lennart en chans och läs verkligen igenom vad han skriver.

        Gilla

      2. Fridens

        Sionism? Vad kommer alla dessa namn ifrån? Rycker stycken ur sitt sammanhang?
        Alla blickar skall bli vända emot Jerusalem.

        Varför detta stora fokus över lilleputtlandet Israel som är lika stort som Småland?
        Varför vill den onde förgöra Israel och alla Judar?
        Varför har Judarna varit förföljda och skingrade igenom alla tider?
        Vad kommer det sig att Judarna har bevarat sitt modermåls dialekt från den den del kommer ifrån i Israel trots att de varit utpridda i hela världen?
        Varför grönskar Israel nu medan det var öken där innan Judarna kom?

        Under 6-dagars kriget 1967 vann man över Jordanien, Syrien och Egypten.Då även Irak, Saudiarabien, Kuwait och Algeriet bidrog med trupper till den arabiska sidan.Man skulle utplåna Israel men skadade sig riktigt illa. Därför flyttade Israel ut gränserna för att de skulle ha en chans att försvara sig. Palestiniernas land är Jordanien. Jerusalem kommer alltid att var Kung Davids stad därför att han bildade den.

        Att Gud har en plan med speciell Israel tycker i varje fall jag är uppendbart när både GT och NT pekar mot detta.

        Ber dig lyssna på Benjamin Nettanyaus tal inför FN som går att hitta på Alathea bloggen.

        Gud är god inte rättvis. Hade han varit rättvis hade en syndare som jag få mina synder förlåtna i Jesu Krist försonande blod.

        Mvh. Alexander

        Gilla

      3. Frid över dig Micael och tack för denna blogg som är spännande på alla sätt och vis. Som en broder ber jag dig ta reda på fakta angående Israel innan du yttrar dig mer om detta land och dess rättmätiga invånare Israel.

        Fakta som sträcker sig mer än 20 år bak i tiden. Som att de fick landet av Storbritannien 1948 eftersom detta var en brittisk koloni. Fakta angående att Israel länge varit den enda demokrati i detta område. Fakta om PLO, Hamas, Hisbolla osv. Fakta vad dessa organisationerna står för och att deras största önskan är att förgöra Judarna och landet Israel.

        Ta reda på fakta om 6-dagars kriget 1967 när Egyptien, Jordanien och Syrien anföll Israel med en enda plan att förgöra landet. Eftersom Israel krossade allt motstånd på bara 6 dagar övertog man Gazaremsan, en bit av Västbanken och i norr område som gränsar till Syrien. Det skall också väldigt klart poängteras att Israels attacker var emot materiella ting som militärbaser osv.
        Dessa områden har man delvis givit tillbaka.

        Ta reda på fakta angående att Palestinernas land är Jordanien. Ta reda på fakta hur palestinierna hade överlevt utan Israelisk sjukvård osv.

        Fundera på de kristna palestiniernas situation om man skulle haft en egen stat med Hamas som regering.

        Ber dig ta reda på och se bilder över Israel före Judarna kom tillbaka och efter att de kom tillbaka. Poängtera den grönska som är jämfört med den öken som vara innan.

        Ta reda på sanningshalten vad som visas i media och allt som inte visas.

        I Jeriko får t.ex. inte Judarna komma in men andra folkslag får komma in.

        Jag respekterar din åsikt Micael men jag ber dig få lite mer kött på benen innan du yttrar dig om det förlovade landet nästa gång.

        Bibeln är full med profetord över Israel och Jerusalem från första till sista bok. Hur kan du då säga att man kom på detta på 1600-talet? Mycket hade gått snett inna Martin Luther också ! Skall man då säga att Protestantismen är fel för att det uppenbarades så sent?

        Guds rika välsignelse.

        Gilla

  10. Hej Micael, Intressant läsning.

    Vill bara dela några tankar. (ursäkta i förväg för grammatiska fel, svenska är mitt andra språk). Jag har inte riktigt förstått om du tror att alla GT profetior om Israel är uppfyllda eller är det mer att du tror att de måste tolkas som att de handlar bara om dem som tillhör Jesus?

    I så fall blir det ett problem med Hesekiel 37 där det stå i v 22 att ”de ska inte mer vara två folk delade i två rike”, om man anser att det betyder dem som tillhör och inte tillhör Jesus, vem är då ”folken” i v28 och ”hednafolk” i 38:23?
    Det är så att GT måste tolkas i ljuset av Jesus som är Messias men om profetior om Israel som är redan uppfylld kan handlar om landet Israel varför kan inte också de profetior som inte är uppfylla också handlar om landet Israel. Ingen uppleva mig som ”pro Israel” men jag är pro ”Gudsord”.

    Ditt resonemang är byggd nästan bara på Sizers inslag, men kanske han säger precis som du har tänkt, vad vet jag? Som med alla tolknings frågor och särskilt med framtida profetior måste vi göra vår bästa att förstå men vara ödmjuk med våra egna slutsatser och inser att det går inte att förstår helt i förväg.

    Annars uppskatta jag din sida och särskilt att du filmade Bob Ekblad, jag missade den när jag var i Vänersborg.

    Fortsätt hela, befria och uppväcka.
    Mark Munro

    Gilla

  11. Till Micael: Du har ju fått lite tips här på din blogg vad du kan läsa och vem du kan kontakta angående detta ämne. Kontakta gärna ansvariga på bloggen Aletheia, de kan hänvisa dig till bibeltrogna kristna som kan mer i detta ämne. Det blir lite svårt att föra en dialog i detta komplicerade ämne via en blogg.

    1. Dessutom så förenklar både du och Stephen Sizer begreppet kristen sionism? Vad innebär det? Jag personligen är inte pre-tribulationist eller anser att byggandet av tredje templet är det primära. Kristna som har en som ni kallar kristen sionistisk inriktning har inte ett gemensamt samfund eller tycker likadant i alla teologiska frågor. Det som är gemensamt är bl a hur vi tolkar bibelordet när det gäller detta ämne (både) i GT och NT.

    2. Än en gång så tycker jag inte att jag förlöjligar Stephen Sizer, han är en kunnig person med en trevlig fasad. Men jag håller inte med honom i hans teologiska tolkning när det gäller dessa frågor. Dessutom tror jag att han endast talar om demokrati och rättvisa när han är i väst. Jag tror inte att han kritiserar det muslimska prästerskapet i Iran när han är där på besök som jag har nämnt eller att han förmanar det palestinska ledarskapet när han är i de palestinska områdena? Det är en form av hyckleri! Om exempel finns på att han har gjort det, presentera det gärna i sådana fall. Utan han verkas mest fokusera på Israels brister.

    MVH/
    Kristian

    Gilla

  12. då skall jag samla tillhopa alla hednafolk och föra dem ned till Josafats [1] dal, och där skall jag hålla dom över dem, för mitt folks och min arvedels, Israels, skull, därför att de hava förskingrat dem bland hedningarna och utskiftat mitt land. (Joel. 3:2)

    Vad kommer hednafolken att göra, jo dom tvingar Israel till en tvåstatslösning, och det misshagar Herren.

    Gilla

  13. Du Rune Karlsson ”Vad kommer hednafolken att göra, jo dom tvingar Israel till en tvåstatslösning, och det misshagar Herren.” slut citat Misshagar det Gud fred och försoning ? När man använder Bibeln för att försvara förtryck av ett folk, då är man verkligen fel ute.
    Jag har varit på Västbanken för ett halvår sen och sett de du föredrar ,” att bosättarna tar över palestiniernas land river deras hus mm.” Är det så du vill ha det? Jag var med ett 90-tal kristna svenskar i Västbanken och östra Jerusalem för att visa vårt stöd för våra kristna trosfränder i Palestina som längtar efter fred och försoning och en palestinsk stat. se länk:
    http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/2012/07/kaffeforsaljaren-vid-checkpoint-gilo.html

    Gilla

    1. Ursäkta min ton men FRED. Detta falska tal om att det blir fred om judarna ger sitt land till Palestinierna. Hela arabvärlden är i upplösningstillstånd och man tror att det skall bli fred men det blir bara värre. Kommer araberna bli nöjda om Israel ger ifrån sig landområden. Nej och åter nej de kommer fortsätta tills alla Judar är borta.

      Vad står PLO för? Vad står Hamas för? Utplåna Israel och dess rättmätiga invånare Judarna.

      För Judarna är ett människoliv oändligt mycket värt. Se bara hur deras pansarvagnar är byggda. Maskinen sitter framför personen som kör och maskinen går i tu före personen. Ingen annan nation bygger pansarvagnar på det sättet.

      Självklart är detta ett svårt ämne som vi måste be och fasta för. Hur skall Israels existera utan att några kommer till skada? Hur skall de kristna palestinierna få leva i frid i staten Israel.

      Ber för Israel och de kristna palestinierna att Herrens vilja skall ske.

      Mvh. Alexander

      Gilla

  14. Hej .

    Jag har fått denna blogg som tips från en kristen vän. Som jude förfasar jag mig för den teologi som Sizer framför. Denna teologi som har roten hos kyrkofäderna har åsamkat mitt folk oerhöra lidanden, som trosförföljelse, inkvisistioner, progromer och varit en stödmur för rasismen och nazismen. Hur tror Sizer med flera att vi judar ska ens lyssna till en förkunnelse om att ta emot en Jesus som står för detta? jag har lyssnat till Sizers och sett filmsnutt om Sionimsen där där den kristan ambassadens ledare förs samman med muren som skiljer Jerusalem och Bethlehem i syfte att visa det negativa med muren och Israels kontroll över området.

    Inte ett ord om alla de självmordbombare som tvingade Israel att bygga denna mur. Muren ingick inte i något sionistiskt program utan blev en tvingade åtgärd. Nu har man lugn och ro. Föräldrar kan skicka sina barn till olika skolor utan att hela tiden vara skräckslagna för att en självmordbombare sprängt deras barn i någon av Jerusalems bussar.

    Det finns kristna som stöder oss, även om vi inte är fullkomliga. Men att förvägra oss vår tro. vår tradition och vårt land är inget annat än anti-judaism. Detta kommer vi att stå emot.

    Det är mer än sorgligt att efter så många år av närmande mellan oss judar och kristna vi åter får höra tongångar från det förgågna som förskräcker. Det ser ut att vara ett luther-syndrom.
    Först är vi älskade , sedan är vi föremål för en förkunnelse som leder till att vi överger våra fäders tro, och därmed så dödas judiska själar. Slutligen blir vi hatade då vi hålller fast vid vår tro vilket Luther skrev i sin pamflett: ” Judarna och deras lögner” Vad skulle då göras:

    jo:
    1. Våra synagogor skulle brännas.
    2.våra hus skulle rivas och förintas.
    3.Våra böcker skulle tas ifrån oss.
    4. Rabbinerna skulle få dödsstraff ifall de undervisade.
    5. Vi skulle inte få röra oss fritt.
    6. Inte få tjäna pengar genom attta ränta på utlånade pengar, En av de få arbeten vi fick göra.
    7. Sätta oss i tvångsarbete.

    Luther avslutade. ”…så att ni och vi alla blir befriade från denna odrägliga, djävulska last, judarna”

    När Hitler började sin judeförföljelser så sa han: ” Vad klagar ni för? Jag gör bara det reformatorn sa”

    En uppmaning till er nu. Hur ska ni kunna återställa en förtroendefull dialog mellan er och oss judar med en teologi som leder till förintelse?

    Högaktningsfullt.

    Folke Holtz medlem i Stockholms judiska församling

    Gilla

    1. Hej Folke! Jag tycker det är lite trångsynt att hävda att kyrkan bara har att välja mellan sionism och förintelseteologi à Luther och Hitler. Nog finns det fler synsätt på det judiska folket än att de antingen har en evig rätt till Kanaans land eller att de ska förintas? Jag står inte för något av dessa synsätt, inte Sizer heller. Och både du och jag vet att finns flera ortodoxa judar som inte stöder sionismen, http://www.nkusa.org/

      Jag tar bestämt avstånd från Luthers antisemitism och all annan antisemitism. Allt jag gör ovan är att argumentera för att sionismen inte är förenlig med Nya Testamentet. Att klumpa ihop det med Luther och Hitler är inte seriöst.

      Jag respekterar alla som tillhör den judiska tron och ber att ni ska finna Messias. Gud välsigne dig!

      Micael

      Gilla

  15. Jag har inte hävdat att kyrkan bara har att välja mellan sionismen och förintelseteologi. Jag har endast velat framföra faran av en teologi Sizer och du framför kan innebära för oss judar. Lite fel blir med tiden än mer fel, vilket hela den fornkyrkliga dogmatikhistorien med all tydlighet fört med sig.

    Att det finns ortodoxa, framför allt ultra-ortodoxa judar som inte accepterar sionismen är väl känt även om deras argumentering går i en anna riktning är den antisionismen som brett ut sig i ett flertal kyrkosamfund. De som både politiskt och praktiskt blivit antisionister är förhållandevis få. Neutara Karta och Satmar är några få grupper som hör dit.

    Om vi ska finna Messias så är han helt annorlunda än den messias=Kristus som ni tror på. Vi väntar på Messias och han är varken en gudmänniska eller anhängare av Niceum-credot, samt inte anhängare av en anti – torah syn där d s k Nåden utraderar vår tradition.

    Med respekt.

    Folke holtz

    Gilla

  16. Även jag är kristen jag och ser den kristna sionismens politiska konsekvenser, man stöder ett förtryck av ett annat folk i längden ohållbart även för Israel. Du Folke Holst har du läst vad svenska företrädare för ”Judar för Israelisk-Palestinsk Fred.” skrev för några veckor sen i DN ? se länk http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/2012/07/mark-bosattarnas-varor.html

    I längden är det förödande för att staten Israel förlitar sig på ett sådant stöd.

    I en intervju i tidningen Dagen 5 december 2008 med Peter Borenstein företrädare för den judiska församlingen i Göteborg . Citat: När man ibland hör exempelvis amerikanska predikanter kan man undra om de främst är intresserade av att stödja det judiska folket, eller i att försöka få vissa profetior att gå i uppfyllelse så att Jesus kan komma tillbaka? – Det är svårt för mig att veta om inte har lyssnat på de amerikanska predikanterna. Men jag träffar många kristna här och märker den starka fokuseringen på detta. Ibland snuddar jag vid tanken att man vill hjälpa utvecklingen på traven, att man ser oss som en bricka i ett spel. Men det är inget jag vet. Den judiska uppfattningen är att Herrens vägar är outgrundliga, så att vi människor skulle kunna skynda på ett skeende, det är oerhört förmätet att tänka så. I vissa kretsar i USA ser man varje territoriell eftergift som Israel gör som ett brott mot Guds plan. Men Peter Borenstein tror dock inte att stödet från amerikanska kristna minskar staten Israels möjligheter till fred. Slut citat.

    Gilla

    1. Det finns många som har åsikter om hur problemen i Mellanöstern skall lösas. Gemensamt för de flesta är att man inte räknar in alla sidor av problemen. Detta är vad jag får för intryck när jag läser dels er blogg samt ”Judar för israelisk-Palestinsk Fred.

      Vad man måste göra är att sluta blanda äpplen och Päron, som det ofta görs. Som t.ex ta upp hur vissa arabiska bönder behandlas blandat med rätten för Judar att ha en judisk stat, d v s sionismen. När ni hävdar att vi judar inte är Guds utvalda folk så säger ni emot Jeremia 31. Och när ni säger att vi inte har rätt till vårt land så säger ni emot löftet till Avraham att landet är givet till evig tid.
      Samma uppfattning tycks gälla Torahn det som ni kallar lagen. Den har tydligen enligt er upphört. men även det förbundet skulle gälla för evig tid.

      Å den andra sidan tycks det inte finnas samma energi att skärskåda Hamas, Islamiska Jihad och flera PLO grupper som Tamzim, Al Aqsa-brigaden m m.

      En fråga är nu på plats: har du läst PLO:s programartiklar? har du Läst Hamas Charter? Vad som står där är av stor betydelse för att förstå att det måste vara en ömsesidighet mellan två parter för att få fred.

      Hamas kan inte tåla en judisk stat. p g a att hela Israel är ett Waqf-land. Det betyder att landet genom islamisk erövring är skänkt till Islam med dess sharialagar att vara ett muslimsk land intill uppståndelsen dag. Alltså kan det inte få finnas en kvadratmeter judiskt land. inte heller ett kristet land eller en sekulärt land utan …just det ett muslimskt land helt styrt av sharialagarna.
      Vad tror du orsaken är att det regnar raketer från Gaza? Trots utrymningen av alla judar från södra Gaza blir ”tacken” raketer. Men detta är styrt av Hamas ideologi. Så se på detta innan du bedömmer handligar.

      vad tycker du om detta citat i Hamas charter?

      ” Uppståndelsen dag kommer inte att komma förrän man tar upp kampen mot judarna. Dessa ska gömma sig bakom träd och klippor. Dessa ska säga: O, muslim, det döljer sig en jude bakom mig. kom och döda honom. (Ur hadith Muslim&Bukkari)”

      Judar ses också som grisar och apor, och framställs så i skolböcker i de palestinska områdena.

      PLOs representanter säger att de har samma mål som Hamas, men gör det på ett annat sätt. För dom dominerar Hujabbadahföredraget som Muhammed gjorde med meckanarna på sin tid. I 10 år skulle det råda fred mellan Mecka och Medina. Men efter två år bröt Muhammed freden och erövrade Mecka. Detta har blivit modellen för PLO. När fienden är för stark. (läs Israel) kan man gå i fredsöverkommelse med dem . Men när de blir försvagade och man själv blivit starka kan fredsöverenskommelsen brytas. Så Arafat var inte sen att hänvisa till just detta fördrag när Osloavtalet hade slutits.

      President Abbas , Arafats efterträdare vägrar erkänna Israel som en judisk stat. Så vilka är partners för fred?

      Gör inte Israel några fel. Jovisst, men ideologin här hos majoriteten av både politiker och folk är att man vill ha fred, men också säkerhet. Det finns ingen ideologi att islam ska försvinna eller att det inte får finnas en arabisk stat på västbanken. Men det finns ett stort demokratiskt underskott på den palestinska sidan som ni inte tycks vilja se. Då blir enskilda händelser på västbanken ett slagträ mot Israel för att dels demonisera Israel och få bort fokuset om vad som pågår från Hamas och PLOs sida.

      Visste du att mellan 200 – 300 palestiner har dödats av Tamzim och andra grupper inom PLO för att de hade för goda och nära kontakter med israeler? Kanske du ska i rättvisans namn kolla upp sådant också innan du tar i med rättfärdighetens mission.

      Högaktningsfullt

      Folke Holtz Inte holst.

      Gilla

  17. Bäste Folke Holtz du skriver ”Vad tror du orsaken är att det regnar raketer från Gaza? ”
    Jag inte vän av Hamas och liknade grupper som skickar raketer mot Israel deras agerande.
    Men läs vad jag skrev nu för många år sen , Israel har här ett stort ansvar att verka för en fredsuppgörelse , eller tycker du att fortsätta bygga bosättningar visar på Israels villighet att bygga fred?

    Att bygga murar och upprätta säkerhetskontroller är ett naturligt sätt att skydda sig, men på sikt är det omöjligt. Israelerna borde fråga sig varför vill de utrota oss ?

    – Ett land kan inte fortsätta att vara en ockupationsmakt för alltid och ockupationen ger inte landet en långsiktig säkerhet. Jag hoppas att Israel gör någonting åt situationen innan det är för sent, säger Tamar strax innan vi reser oss för att gå ut från restaurangen. Se länk:
    http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/2009/04/skymning-over-tel-aviv.html

    Du kan läs här en artikel av Uri Avnery som kartlägger  Israels roll i tillväxten av islamistiska rörelser i Mellanöstern – Hamas i Palestina, Hizbollah i Libanon, Muslimska brödraskapet i Egypten och shiitiska teokratin i Iran. Se länk:

    http://dessaminaminstabroder.blogspot.se/2012/01/israel-och-de-islamistiska-rorelserna.html

    Gilla

    1. Jag kan inte se varför judar inte ska kunna bo på Västbanken. I hela Israel (+ Västbanken) har judar bott i tusentals år. Vidare är det inte bosättningarna som är problemt utan oviljan att ha ett Israel överhuvudtaget.

      Åter igen missar du helt poängen att gå till de ideologiska källorna. Innan det fanns ett enda Israeliskt hus på Västbanken myntades de tre nej från arabvärlden att erkänna och förhandla och ha något med Israel att göra. Vidare hade PLO med att alla judar före 1917 skulle kastas ut ur landet. PLO var då liksom mellan raderna nu för en enda palestisk stat från Jordanfloden till Medelhavet. Hela området var behärskat av Pan-arabismen.

      Du skriver som en som inte vet eller vill veta. Men Islam vill vara den som styr länderna i MellanÖstern. Det spelar ingen roll vad Israel skulle kunnat gjort. Om Israel utrymmer Västbanken och river ner murarna så blir hela landet överfallet av självmordbombare och krigshärar. Och då lovar jag dig att alla kristna som är antisionister inte kommer höja ett finger för att förhindra detta.

      Därefter styrs landet av sharialagar enligt hanbalismen. Det hela har inte med Israels bosättningar eller misstag i politiken utan det handlar om en hård ideologi som har sin motsvarighet i Kommunismen (Läs NordKorea)

      Ska vi klara oss så får vi försvara oss själva. Detta har historien visat och alltjämt visar. Men vissa förstår andra vill inte.

      Detta var min sista kommentar då jag inte tycker att det är meningsfullt att fortsätta

      Högaktningsfullt

      Folke Holtz

      Gilla

  18. Till Jonathan:

    Hur kan du skriva att Gud skilde sig från den stora skökan Israel? Med hänvisning till Uppb. 17, 18?

    Detta är en grov förolämpning av så grova mått att det inte går att beskriva i ord. Värre än ersättningsteologin.

    Skökan vilar på de sju kullarna och avser Rom som benämns med täcknamnet Babylonien, som innebär centrum för avguderi av alla slag.

    Ni som är i denna bloggweb måste få hjälp av kunniga Bibellärare och inte med falska profeter.

    Gilla

    1. Intressanta tankar,men lätt komme rman fel när man utifrån bilder ska beskriva någonting teologiskt. En bild säger engentligen endast en sak inte flera vilket då för med sig att man väver in flera betydelser i bilden av Olivträdet. Olivträdet handlar om att vara smord, vilket Israels kungar, profeter och präster var. Israel är egentligen en enda nation av präster, vilket gör att Olivträdet är en symbol av Israel. De avbrtuna grenarna har inte upphört att vara del av Guds folk utan är det fortfarande, precis som varje jude oavsett hur lite han följer Torans lagar är i Gudsfolket.

      Detta p ga av förbundet som är evigt!!!!!!!!!!!!!!
      Detta gäller nu. Därför är det lättare att inympa de avbrutna grenarna i det äkta Olivträdet som de av naturen tillhör! Eller som det sår i andra bibleversioner. ”…de äkta grenarna ympas in på sitt eget träd.

      Grunde till detta är Torahn och vi judar håller Torahn så högt att vi kan dö för den inför hotet att avsäga oss den.

      Gilla

  19. Jag har svårt att se denna blogg utan att få rysningar på kroppen. Visst är det antisemitiska tongångar som här upprepas. Kyrkofäderna förbannade judarna när de inte ville omvända sig till kristendomen. Läs kyrkofädernas uttalanden om judarna så blir man mörkrädd. Detta ledde till antisemitism. Även Luther gick fel i denna fråga och skrev boken ”Judarna och deras lögner” Hitler kunde sedan använda denna syn i Tyskland för att starta den stora förintelsen.
    I Gamla Testamentet som många kristna idag inte läser finns det otaliga bibelställen som talar om att judarna skulle få tillbaks sitt land. Detta läser många kristna inte och jag börjar tro därför vi har en ny generation kristna som gör samma misstag som kyrkofäderna. Det står faktiskt i Bibeln att Gud själv är Sionist och att Han vill bo i templet i Jerusalem. Jesus kommer tillbaks för att upprätta sitt rike som vi beder i Fader Vår. Att gå mot Guds planer vill jag inte rekomendera. Antingen gör man det av okunnighet eller av att det finns en kristen antisemitism liknande den vi hade i kristendomens barndom. Vart är kristendomen på väg när man förnekar Guds löften till Israel? Det ger ingen välsignelse utan vackra ord om frälsning under i en religiös täckmantel. Av frukten skall Ni kanna dem säger Herren.
    Börja läs profeterna i Gamla Testamentet som Jesus hänvisade till kanske man vaknar. Det står att vi kan bedja om vishet och förstånd. I denna blogg fattas mycket av denna vara

    Gilla

  20. Many world leaders have plans for the formation of a Palestinian state in the Holy Land. Unbeknownst to most, the future state of Palestine and its terror-controlled neighborhoods has already been declared in Scripture.

    In a major step towards statehood, Palestinian leaders, with help from the United Nations, have designs to divvy up Israel’s sovereign land. Their plan is to introduce a resolution at the UN on November 29 recognizing the Palestinian-controlled areas of Israel as an “observer state”, with the ultimate goal of seizing Israel’s sovereign land as their own state and making Jerusalem the capital of a newly-formed Palestine.

    However, the supreme guide of the Muslim Brotherhood, from whom Egypt’s President Mohamed Morsi takes his orders, declared that a Palestinian state will not happen by U.N. efforts. Claiming that Jihad (war) on Jerusalem is the only way to seize control, Sheikh Mohammed Badie declared, ”Jerusalem is Islamic … and nobody is entitled to make concessions” on the Holy City.

    President Obama does not make it clear whether he intends to back U.N. efforts to give Israel’s sovereign land to the Palestinians, or to privately support the Muslims as they wage Jihad on Israel’s soil. A quick check of President Obama’s foreign policies at WhiteHouse.gov reveals that he does intend to help create a “State of Palestine”: “two states for two peoples – Israel as a Jewish state and the homeland for the Jewish people and the State of Palestine as the homeland for the Palestinian people.”

    Currently obscured by man’s plans to create a “State of Palestine” on the land of Israel, stands the word of the Lord regarding His plans for Palestine.

    The Bible declares, “As for all my wicked neighbors who seize the inheritance I gave my people Israel, I will uproot them from their lands …if they learn well the ways of my people and swear by my name, saying, ‘As surely as the LORD lives’…then they will be established among my people. But if any nation does not listen, I will completely uproot and destroy it, declares the LORD.” (Jeremiah 12:14-17)

    So, we see that the Lord has plans to uproot and destroy any nation that seizes the land He gave to the Jews as an inheritance. The question now remains, when?

    The words of Yeshua ha’Mashiach (Jesus) provide a major clue to the end of Palestine. Yeshua told Judah (the Jews) that He had other sheep not of their fold. He told the Jews He came for the lost sheep of the House of Israel, also called Ephraim or Joseph. (John 10:16)

    Yeshua further identify the lost sheep of the House of Israel in John 10:27, where He stated, “my sheep hear my voice.” In essence, Yeshua claims that His followers are the House of Israel, otherwise known as Ephraim or Joseph.

    Isaiah 11:13-14: “Ephraim (House of Israel/fullness of gentile nations who follow Jesus) will not be jealous of Judah (the Jews), nor Judah hostile toward Ephraim. They will swoop down on the slopes of Philistia (modern day Gaza) to the west; together they will plunder the people to the east. They will subdue Edom and Moab, and the Ammonites (modern day Jordan) will be subject to them.”

    Therefore, when followers of Yeshua and the Jews unite as one nation, then you will see the end of the Palestinian threat in Israel, and Jordan will be in submission.

    Of course, the Lord of the Bible not only has plans to deal with Gaza and the Palestinian attackers of Israel, according to Zechariah 12:9, He will deal harshly and severely with all nations who attack Jerusalem, “On that day I will set out to destroy all the nations that attack Jerusalem.”

    Share on facebook Share on print Share on email Share on twitter More Sharing Services
    36

    Gilla

  21. Den sjunde villfarelsen är att kristendomen genom historien har uteslutit judarna från frälsningen och att Gud har förkastat dem. Kyrkofadern Johannes Chrsostomos skrev i sin antijudiska och antisemitiska skrift Kata loudaion att judarna kollektivt var skyldiga till Jesu död. Han ansåg att synagogorna kunde jämföras med hedniska tempel. Även andra kyrkofäder tog avstånd från judarna och istället påverkades de av hellenistisk kultur och den hebreiska traditionen förlorades. Den store reformatorn Martin Luther skrev Om judarna och deras lögner där han beklagade kristenhetens oförmåga att utrota dem. Hitler kunde faktiskt hänvisa till reformatorn när han initierade den stora förintelsen.

    Hur är det med den kristna kyrkan idag? Som jag ser det präglas den mer eller mindre av det som kallas för ersättningsteologin. Denna teologi har skapat mycket lidande för judarna och har gjort dem mycket avoga mot kristendomen. Teologin går ut på att församlingen har ersatt Israel som Guds folk och därför gäller löftena i Bibeln inte Israel utan församlingen. Med andra ord så har den kristna kyrkan stulit Guds plan med sitt förbundsfolk. Paulus förstod att denna risk fanns, så därför ägnade han tre kapitel i Romarbrevet för att förklara att det var tvärtom, nämligen att vi som kristna var inympade i det äkta olivträdet. Genom Guds nåd har vi fått del av Israels löften och att Gud kommer att sedan efter att hedningarna i fullt antal nått målet ta sig an speciellt Israel. Detta ser vi redan idag med att precis som de stora profeterna förutsade, nämligen Israels återskapande och folkets återvändande till det land som Gud har gett dem.
    Idag finns en stark växande antisemitism ute i världen som påverka församlingens syn på staten Israel. Många gör då skillnad på antisionism och antisemitism trots att Gud själv beskriver sin kärlek till Jerusalem och berget Sion. Det går knappast heller att skilja på folket, landet och staten lika lite som andra länder kan göra det.
    Som jag ser det fattas det undervisning i våra församlingar om Israels roll i tidens avslutning. Detta har att göra med bibelkunskapen både hos pastorer och vanliga kristna. Det är sällan någon pastor förmår att predika eller tolka de eskatologiska tingen. Detta är sorgligt och gör inte församlingen vaksam för vilken tid vi lever i.

    Dessa sju villfarelser som jag beskrivit är verk av Satan och hans demoner. Målet är en avfällig kyrka och en förintelse av staten Israel. Därför gäller det för varje kristen att vara vaksam och be om vishet och kunskap. Det gäller vår gemensamma frälsning.

    Alf Lindgren
    Linköping

    Gilla

    1. Vi judar vill inte ha kristen mission riktade mot oss, särskilt inte med dessa synpunkter som framkommer på denna blogg.

      Gilla

      1. Hej
        Jag tror både du och jag älskar Israel och tror på samma Gud. Vi tror också att Messias skall komma åter och upprätta Israel. Vilken Messias som kommer vet bara Bibeln men jag tror att det är Joshua som kommer. Det har många judar förstått och de kallas Messianska judar och de är lika mycket judar som du är. Jag vet att kristna har gjort mycket ont mot judar men många judar har också förstått att de bästa vännerna har de bland evangeliska kristna. De som inte har förstått det är de ortodoxa judarna men de är ju också mot staten Israel.
        Vänligen
        ALF Lindgren

        Gilla

        1. Det är fel att de ortodoxa judarna är emot Israel. det är endast några få smågrupper på ultraortodoxa sidan. De messianska judarna är lika mycket judar som jag men… de har en icke judiskt teologi, när de förkastar rabbinsk judendom samt påstår att Joshua är gud vilkey han inte var.

          Gilla

  22. Det är ju fruktansvärt av en ung kristen att ha så fientliga uppfattningar om Israel. Hur fel kan man komma i sin kristna tro? När kristna under historiens gång kunde sjunga psalmer och gå till kyrkan samtidigt som man mördade och brände ner judiska kvarter så kanske det inte är så konstigt att historien upprepar sig. Där har Diakonia och Bilda ett stort ansvar. Hur många ärliga kristna har inte de vilsefört genom att förmedla fel bild om Israel.

    Gilla

    1. Jämförde du just åsikten att judarna är som vilka människor som helst som existerar på samma villkor med antisemitism? Det är stor skillnad på att vara antisemit och att inte anse att Israel är en av Gud utvald stat. Ingenstans här hetsas det mot judar, men du jämställer åsikten att de är värda lika mkt som du och jag, varken mer eller mindre, med att mörda och bränna ner judiska kvarter.

      Gilla

      1. Denna bloggs ledare verkar helt vara anti-sionistiska. Man vill alltså förvägra det judiska folket en stat liksom antisemitismen vill förvägra oss att leva, och anti-judaismen vill förvägra oss att leva efter våra traditioner. Denna blogg har klart d s k Luthersyndromet

        Gilla

        1. Micael (bloggens ledare) har inte förespråkat Israels upplösning, utan en tvåstatslösning. Argumenten han här tar fram är för att Israel inte ska ha någon särställning med gudomlig rätt att göra som de vill inom de geografiska gränserna för Israel i gamla testamentet, utan existera på samma villkor som alla andra stater.

          Gilla

          1. Det är torahn (de fem moseböckerna) som bestämmer saken. Och då är det hela landet inlkusive Västbanken som gäller, samt även östbanken.

            Gilla

  23. Folke
    Vad är judisk teologi? Vad jag vet så finns det många olika judiska rabbin skolor. En del är akenazer, sefarder liberala ortodoxa etc. En del tror på en jordisk Messias medan andra tror på en Messias som måste ha gudomliga krafter. Hur skall han annars kunna återupprätta Israel? Många judar har upptäckt att Joshua är den som skall komma tillbaks och upprätta Israel. Läs Jesaja 53 om Herrens lidande tjänare där Joshua kom först för att frälsa världen. Nästa gång kommer Joshua för att upprätta sitt rike.Läs också Daniels bok om människosonen som nalkades Gud. Vem kan göra det om inte han har del av gudomen. Ja han är Guds Son annars kan Han inte förändra världen.
    Många judar som ligger begravda på Oljeberget tror ju att Messias skall komma tillbaks och då skall de uppstå med honom. Hur kan de det om Messias inte har gudomliga krafter.
    Din syn på Messias som jag läste tidigare på bloggen är inte alla judars syn.

    Vänligen
    Alf Lindgren

    Gilla

  24. Till Simondanina
    Nej jag jämför inte utan visa historiskt hur den kristna kyrkan har behandlat det judiska folket. Med pogromer och diskriminering för att bara nämna något av de vidrigheter som har förekommit. Genom att ta bort Guds löften till Isralel öppnar sig en kristen för nya antisemitiska strömningar. Hatet mot staten Israel som finns idag ute i världen kan påverkar en kristen som inte tror på Guds löften till Isralel att han äventyrar sin relation med Gud.

    Gilla

  25. The loan term within which you will like Twitter
    to pressure their lawmakers to prevent the interest rates on
    the payday loans online ”from shooting up and shaking you down.”

    Gilla

  26. Antisemiten Sizer som älskar att umgås med Mellanösterns mest blodtörstiga diktatorer inklusive Ahmedinejad har fel på precis varenda punkt. Det är tragiskt när bibelkunskapen är så dålig att folk går på hans israelhatiska dravel.

    En av de tidiga kyrkofäderna som går emot Sizer är Ireneus, andligt barnbarn till Aposteln Johannes. Han säger klart och tydligt i bokverket ”Mot heresierna” att Templet kommer att återuppbyggas igen innan Messias kommer tillbaka eftersom antikrist kommer att sätta sig där. (Mot heresierna V, XXV, 1&2)

    Detta punkterar också effektivt Grenholms käpphäst att ingen teolog före 1600 talet undervisat om judarnas hemvändande igen till sitt utlovade land. Denna hädiska ersättningsteologiska smörja som gör Gud till en lögnare gör mig ordentligt upprörd.

    Studera Mose sång i 5 Mos 32! Den sjungs inför Guds tron i den yttersta tiden av alla övervinnarna över vilddjuret (Upp 15:1 ff) Den beskriver profetiskt Guds trofasthet mot Israel trots deras avfall, ända från deras början till det härliga slutet vid deras slutliga upprättelse. Paulus citerar avslutningen av sången i Romarbrevet: ”Vidare heter det: Gläd er, ni hedningar, tillsammans med hans folk.” (Rom 15:10) Inte i stället för Guds folk Israel (ersättningsteologi) eller vid sidan av Guds folk Israel (dispensationsteologi) utan TILLSAMMANS med Guds folk som inympade i DERAS eget olivträd. Det var Paulus evangelium till hedningarna. Om inte Gud uppfyller löftena till Israel – alla löftena inklusive Landet!! – kommer löftena heller inte att uppfyllas för oss. Det judiska folket har återfått Landet i vår tid men de har inte haft en dag av fred sedan dess och de kommer heller inte att kunna behålla Landet utan Messias. Det gäller bara för oss att vi inte står på fel sida tillsammans med islam när Messias kommer tillbaka för att försvara sitt folk från en ny förintelse då de vänder sig till honom och välkomnar honom tillbaka till Jerusalem med Hosiannarop.

    ”Jerusalem, Jerusalem, du som mördar profeterna och stenar dem som är sända till dig. Hur ofta har jag inte velat samla dina barn, så som hönan samlar sina kycklingar under vingarna, men ni ville inte. Se, ert hus kommer att stå öde. Ty jag säger er: Härefter skall ni inte se mig, förrän ni säger: Välsignad är han som kommer i Herrens namn.” (Matt 23:37-39)

    Denna blogg står tyvärr på fel sida och jag vädjar till dig broder att du vänder om innan det är för sent! Hur tror du att Uppsala Universitet ska kunna undervisa dig om fred? Det kan bara sluta galet. Gud har svaret. Omvänd dig till honom i stället och söka honom ivrigt i hans ord!

    Gilla

    1. Hej igen Lars!

      Irenaeus trodde att templet skulle återuppbyggas ja (något det finns väldigt litet bibelstöd för) men återigen, det innebär inte att han trodde att hela det judiska folket skulle återvända till Israels land, än mindre att han trodde att de måste göra det innan Jesu återkomst, än mindre att han trodde att Gud har två egendomsfolk. Än en gång läser du in för mycket.

      Gud välsigne dig

      Gilla

      1. Micael, det är inbyggt och underförstått i grammatiken att det betyder att judarna skall återvända när Jerusalem ”förtrampats av hedningarna”. När hedningarnas tider är fullbordade så innebär det att judarnas tider börjar, eller hur. Och när Jerusalems upphört att ”förtrampas av hedningarna” så implicerar det att judarna skall trampa på Jerusalems gator i betydelsen att de då behärskar Jerusalem. Din exegetik är för minimalistisk och tar inte hänsyn till hela bilden, d v s hela bibeln.

        Det var det judiska folkets ledare (sanhedrin) som agerade tillsammans med Rom för att få Jeshua korsfäst. Då måste det också finnas ett judiskt ledarskap och en judisk närvaro som välkomnar honom tillbaka. ”Ni (Jerusalems innevånare) kommer inte att se mig förrän ni säger: ”Välsignad vare han som kommer i Herrens namn”.

        Skulle palestina-araberna få sin vilja fram så vore det judenrein i hela Israels land. Israels Messias behöver sitt folk på plats för att återkomma. Det hade du förstått om du inte förläst dig på evangelikal teologi.

        Nu tog jag i lite grand, men det var nödvändigt.
        Jag önskar dig Israels Guds välsignelse (i alla fall)

        Gilla

      2. Du ska nog vara lite försiktig med att anklaga Ireneus for att han har lite bibelstöd i sina utläggningar.

        Jo han trodde att Templet skulle uppbyggas innan Jesu återkomst, vilket är en omöjlighet om inte det judiska folket återvänder igen till sitt eget land och sin egen stad. Du är totalt uppe i det blå om du inte begriper så pass. Templet, staden och folket går det inte att dela på. Framför allt så är Ireneus uppfattning i direkt kollisionskurs med ditt stöd för en palestinsk stat. De två går absolut inte att förena. Du är inte enbart i strid med Bibelns undervisning utan även med Ireneus.

        Gilla

  27. Hej Michael
    Jag har inte skrivit till dig förut men nu känner jag att jag måste.
    Du skriver att judarna inte längre är Guds utvalda folk. När inträffade den ändringen i Guds plan??

    Jag vill peka bara på ett bibelställe som definitivt ifrågasätter din inställning.
    Läs 3 Mos 26, hela kapitlet, inte enbart några verser.
    Kapitlet är placerat där Hebréerna just har fått de 613 lagarna.
    Du ser du att kapitlet är indelat in några avdelningar.
    Första avdelningen visar på de goda löften om välsignelser som folket kommer att få uppleva om de håller de 613 lagarna.
    Andra avdelningen visar på de förbannelser folket kommer att få utstå om de inte håller lagarna.
    Tredje avdelningen blir en profetia om hur Hebréerna kommer att hålla lagarna och den säger att Gud tvingas infria alla de varningar som finns i avdelning 2. Det kan vara tufft att vara utvald.
    Hur avslutas då kapitlet, jo genom att Gud tydligt säger att han inte ger upp sitt förbund med fäderna utan förbundet finns kvar, det vill säga att Hebréernas utkorelse står kvar.

    Det är värt att noteras att den som pratar med Mose är Gud själv eller ”Herrens ord” som är en ofta återkommande person i GT. Texten är alltså från högsta ort.

    Guds frid.

    Gilla

  28. Hej Michel och ni andra!
    Vill komma in i denna diskurs från en annan vinkel.
    Dessa olika synsätt har funnits, finns och kommer att finnas framöver i Kristi kropp. Bibeln uppmanar oss ”att vara vissa i vårt eget sinne” över nåt vi prövat och kommit fram till att vara rätt.
    Djupare övertygelser växer fram över tid och vi måste förstå att vi kan erkänna och hedra varandra som syskon trots att vi har olika övertygelser i mycket viktiga och strategiska bibliska frågor.

    Ber alla att inte bara lyssna till ett föredrag av Sizer utan även med hjälp av olika sökmotorer på nätet läsa helheten av det som står om honom. Ger en bredare bild!

    Paulus talar om att förkunna allt Guds rådslut och Jesus kommer för att ”fullborda och inte upphäva” lagen och profeterna.
    Att stå med det fysiska Israel ”på ett fullbordade sätt” och inte på ”ett upphävande sätt” innebär att Jesu ord till oss om ”att se hur de älskar varandra” är den kraft som gör att vi både kan – utan våld och utan att diskriminera varesig araber eller amerikaner – hedra och stötta våra ”fäder och mödrar” det judiska folket – och fullt ut tro på att det inte finns nån annan väg till frälsning än genom Jesus Kristus.
    När Gud valde Israel, Hos. 11:1 –
    så var det inte pga av storhet, duktighet eller förmåga.
    Israel kommer inte heller nu att nå sin kallelses uppfyllelse genom egen förmåga ”nor by might, nor by power” utan genom Guds nåd, genom ”barnens” (Jesu efterföljare) lojalitet och kärlek och genom att de som vill förgöra Israel och judarna inte kommer att lyckas.
    Allt detta kommer att ske, oavsett vilken övertygelse vi kommer fram till i detta, tragiskt dock för oss själva om vi pga av en alltför ytlig analys, inte förmår att tränga igenom bruset och förstå Faderns hjärta och vision för:
    Israel, församlingen och alla världens länder och folk.
    ”Ty så älskade Gud världen”…

    Så, återigen, låt oss alla som engagerar oss i dessa ting, pånytt låta oss uppfyllas av Helig Ande, förnyas i vår första kärlek till Jesus och till varandra. Be för och älska det judiska folket oavsett vilken övertygelse vi hyser om eskatologin och hur vi tolkar GT och NT. Samt uppfylla Jesu bud att älska alla människor och alla folkslag som oss själva – ja tom ”våra fiender”.
    Skörden är mycken men arbetarna är få,
    – inte minst i skolans värd där vi är några som ber att (juden) Jesus ska vandra omkring på var och en av Sveriges ca 16 000 skolor och göra gott mot ”alla dessa Hans minsta”.

    Kära meddebattörer- låt oss gärna fortsätta att samtala om detta, men låt oss framförallt göra det utifrån bönens och ödmjukhetens perspektiv.

    Gillad av 1 person

Lämna ett svar till Rune Karlsson Avbryt svar