Respons på Aletheias ”allvarsord om Sverige” del 2: Islamofobi

jesus loves muslims

För ungefär ett år sedan arrade Sverigedemokraterna en demonstration i Uppsala, och jag och en kompis stod på avstånd med en liten antirasistisk skylt och protesterade. En kristen predikant som vi både känner litegrann kom fram och hälsade och frågade vad vi gjorde. När vi svarade att vi protesterade mot SD så sa han förvånat ”Men… de är ju mot islam!” Sen gick han nyfiket och lyssnade på dem.

När kristna stöder SD är det bland annat detta de trycker på – SD gillar kristna värderingar, men är emot islam, som Carl Uhr skriver i dagens Dagen (en debattartikel jag och en kompis svarar på imorgon). Resonemanget går som sådant: Hur kan en kristen försvara islam? Hur kan en kristen protestera mot ett parti som vill se ett kristet samhälle medan man vill motverka islams inflytande i det svenska samhället? Precis samma tankegångar har Daniel S. i del 2 av sin serie ”Ett allvarsord till Sverige” på den kristna bloggen Aletheia. Blogginlägget har titeln ”Islamofobi?”, och nog är det en passande titel, särskilt om frågetecknet hade skippats.

Från en kristen utgångspunkt så har islam fel – Jesus var inte bara en profet och vi behöver tro på Hans död och uppståndelse för att bli frälsta. Guds vilja är också att alla ska bli frälsta (1 Tim 2:4) och att kristna ska predika Evangeliet för alla folk (Matt 28:18-20). Det ska dock inte ske med tvång eller genom att vi tar över stater – sådana idéer kom först med den konstantinska kyrkan på 300-talet – istället är kristendomen en gräsrotsrörelse som vittnar med kärlek och respekt (1 Petr 3:15) om att Jesus är världens Frälsare. Det finns ingen motsättning mellan religionsfrihet och att stå för Jesu exklusivitet.

SD och dess systerpartier har dock ett komplicerat förhållande till religionsfrihet – samtidigt som man säger sig stå för det, drar man sig inte för att kraftigt vilja begränsa religionsfriheten för en specifik grupp: muslimer. Jag skrev här på bloggen för fem år sedan om Schweiziska SVP:s önskan att förbjuda minareter på moskéer, och förvånades över hur SD var eniga om detta. Det kryllar med exempel på hur Sverigedemokratiska politiker vill förbjuda moskéer, en riksdagsledamot har kallat islam för ett värre hot än nazismen, en annan riksdagsledamot har stoltserat med att han är islamofob och förstår inte hur någon med kristen uppväxt inte kan vara islamofob.

Daniel S. analys av islam är minst sagt tendentiös och extremt generaliserande. Hans text innehåller uttryck och formuleringar som man normalt finner på Avpixlat eller Flashback: ”blåögda multikulturalism”, ”marxistiska multikulturalister” och ”snyftbrev”! Hans tes är inget mindre än att muslimerna håller på att ta över Europa och Sverige genom att invandra med målet att upprätta en islamistisk diktatur. Vad har Daniel för källor för detta extremt radikala påstående? Två stycken: en antimuslimsk film med titeln Jihad in America: The Grand Deception och en bok som heter Slavery, Terrorism and Islam. Som höres är inga av böckerna särskilt objektiva.

Men vad spelar det för roll att de är tendentiösa om det ändå är sant, kanske någon invänder. Att det finns islamistiska extremister är det få som förnekar, men Jihad in America har fått kritik för de kraftiga generaliseringarna på alla muslimer, och de fientliga tolkningarna av muslimska ledares uttalanden. Daniel citerar en egyptisk muslimsk ledare som säger att de vill erövra Europa och Amerika inte genom svärdet utan genom da’wa. Da’wa, förklarar Daniel, innebär ”att utnyttja västvärldens demokratiska system för att systematiskt införa islams dominans och totala diktatur.” Oh really, tänkte jag och googlade begreppet, som inte innebär mer än att vittna om den muslimska tron – islams ord för evangelisation. Sen finns det säkert galenpannor som också vill införa diktatur, men att påstå att det skulle vara den generella betydelsen är väldigt missvisande.

Det blir dock värre. Daniel ger sig in i ett häpnadsväckande resonemang när han med boken Slavery, Terrorism and Islam som enda källa hävdar att ”Det våld som idag utbreder sig i invandrartäta områden i allt fler svenska städer är ingen tillfällighet som beror på arbetslöshet, brist på ungdomsgårdar eller svensk rasism. Utvecklingen följer ett exakt förutsägbart mönster som förekommer och har förekommit genom hela historien där islam utbreder sig.” Detta mönster är, kortfattat, att när ”den muslimska befolkningen” består av 1% av befolkningen skadar de ingen, när ”de” är 5% kräver ”de” ”oproportionerliga rättigheter” som halalkött och huvudbonader, ”När muslimerna uppnått 10% av befolkningen, vilket man har gjort i flera större städer idag i Sverige och Europa, börjar de använda laglöshet och våld för att klaga över sina förhållanden och skapa fruktan genom exempelvis bilbränder, stenkastning och våldtäkter”, när ”de” är 20% bildar ”de” terroristgrupper och bränner kyrkor (”Vi är snart där i Europa!” poängterar Daniel), från 60% utför ”de” sporadiska folkmord, när ”de” är 80% blir det statliga folkmord, och när ”de” är 100% börjar de ”döda varandra av olika orsaker”.

Det här är hets mot folkgrupp. Alla muslimer klumpas ihop och framställs som våldtagande, folkmördande monster, och det enda som hindrar dem från att förstöra och mörda är att de är för få. Det är fullständigt oacceptabelt att Aletheia publicerar denna hatiska smörja. Själva idén att diskriminerade ungdomar i utanförskap skulle vara del av en organiserad konspiration för att utföra folkmord på ickemuslimer är så absurd att jag inte vet om jag ska skratta eller gråta. Det finns inget kristet i denna konspirationsteoretiska islamofobi, och jag hoppas att Aletheia tar bort texten innan någon anmäler dem för brott mot lagen om elektroniska anslagstavlor.

80 kommentarer

  1. Jesus älskar muslimer yes, men avskyr islam. Koranen är ett hopkok av satan själv , inte konstigt att ca 200 miljoner av världens muslimer stödjer vad de flesta anser vara barbari om källan för ens liv är Koranen. Är jag islamofobisk nu?

    Gilla

  2. Är det Guds vilja att vi ska dela in människorna i olika fack? Vita, gula, svarta, judar, muslimer, kristna, buddister, ateister o.s.v. eller är det vi männsikor som skapat detta?

    Jag tror att Gud har sitt egendomsfolk i Israel och deras ögon täcktes med en dimmridå för att Israels Gud ville frälsa hednafolken genom tro på Jesus. Nu är snart hednafolkens tid förbi och evangeliumet på väg till Jerusalem till Hans älskade egendomsfolk. Därför har alla hedningar sånt hat mot Israel. Alla kan läsa de löften som finns om Israels återupprättelse, men man vill inte tro det. Varför? Jo det finns en ovlija att lyda Guds Ord. Egentligen hatar man Guds Ord och tycker att Gud är orättvis. Gud ska ju vara demokratisk och stå upp för jantelagen.

    Tror man på detta så är det fel bild av Jesus kristus . Gud är helt suverän och vi människor kan bara be om nåd. Alla dessa bloggar och skribenter som sitter på höga hästar kommer aldrig kunna se Guds Ord med ödmjuka hjärtan. Gud har förblindat dessa liksom Herren förblindade folket då han kom första gången. När han nu väntas komma den andra gången så är mänskligheten förblindade. Istället tittar var och en på varann. Är du jude eller muslim, pingstvän eller metodist eller,,,,,, listan kan göras lång.

    Vem ser Guds Son idag. Kan någon se att Ordet kommit ner till vår generation? Den Helige Ande ska leda oss fram till hela sanningen. I den SANNINGEN finns Guds kraft. På vilket sätt då? Gud bekräftar själv att det är sanningen och de som tror den är fylld med Guds kraft.

    Sök Jesus Kristus, eftersom Han är vägen, sanningen och livet och sluta bråka med varandra. Ni samlar ju på jordiska gåvor och inte de himmelska.

    I gamla väckelsetider predikades sanningen så starkt att lögnens makt kom i skymundan. Det var det allra heligaste som Gud då hade uppenbarat som låg närmast deras hjärtan.
    Idag försöker man med mänskliga tankegångar skapa en väckelse, men det funkar inte på det viset. Det är Gud som skapar väckelserna. Han vill väcka oss tillbaka till hans Ord.

    Idag finns hela Guds Ord tillgängligt för alla männsikor. Jesus Kristus är Guds Ord. Ordet är fullt ut här, men ingen ser honom. Varför? Han skulle inte komma tillbaka på det viset. (Till judarna kommer han synlig med till hednaförsamlingen de heliga avsomnade samt vi som är kvar, sker mötet i luften Herren tillmötes. Det är maktbudet som inger ser idag. Guds Ord, Guds Son är här.

    1. Herren vår Gud, Herren är en.
    2. En tro på Jesus kristus där Fadern är i Sonen och de är ett.
    3. Matt.28:19 = Apg.2:38-39, Låt er alla döpas i Jesu kristi namn om ni vill åkalla vår Guds namn, så alla onda andemakter blir lydiga er genom Jesus kristus.
    4. En Gud är en Gud och inte tre. Jesus Kristus har utgått ifrån Fadern. Jesus är vår Gud. Fadern är Ande och ofattbar medans Sonen är den fattbara delen av Gud. Han är Kristus, Guds uttalade Ord.

    Alla behöver böja sina knän för Jesus Kristus Guds Son. Hur många vill det?

    Guds frid
    lärjungen

    Gilla

  3. Jesus kommer allt närmare koranenstatus. Muslimerna är generösa (tillåten generalisering) och godtar Jesus som profet. I gengäld blir allt flera kristna övertygade om att muslimerna inte får generas med att Jesus sättes före Muhammed. Ärkebiskopen är inte ensam i den bisarra utvecklingen.

    Svensk kristenhet har aldrig tidigare predikat så mycket religionsfrihet och aldrig så lite yttrandefrihet som när det börjat krattas i manegen för islam.

    Gilla

    1. Håller helt med dig Hans G. Micael slår nya rekord i aningslöshet och missbedömning av islams avsikter. Min tacksamheten att Micael inte har mer inflytande är stor.

      Prästen Koskinen drar bara ut konsekvenserna lite mer än Micael och bygger nu Bönens hus för tre religioner.

      Gilla

    2. Hej Hans och SÅ! Vad är det för goja? Skulle jag vara synkretist för att jag protesterar mot det absurda påståendet att muslimer kommer bedriva folkmord på ickemuslimer när de är tillräckligt många? Står valet mellan att säga att muslimer är blodtörstande monster eller att säga att alla vägar leder till Gud? Jag är ute och evangeliserar varje vecka i Uppsala, för några månader sen döpte vi en f.d. muslim. Jag har i mängder av blogginlägg stått upp för Jesu exklusivitet och kritiserat Antje Jackeléns uttalande. Men för den anledningen tänker jag inte delta i hetsen mot muslimer.

      Gud välsigne er!

      Gilla

      1. Muslimer och judar konverterar aldrig till den treenige guden och börjar tillbe tre objekt (tre gudar). De vet vartifrån den läran härstammar ifrån.

        De kristna behöver nog förstå följande bibelcitat istället.

        ”Hör Israel! Herren vår Gud, Herren är en”
        (5 Mos. 6:4)

        ”Du tror att Gud är en. Däri gör du rätt; också de onda andarna tro det och bäva”.
        (Jakobs brev 2:19)

        ”så visst som Gud är en, han som skall göra de omskurna rättfärdiga av tro, så ock de oomskurna genom tron.”
        (Rom.3:30)

        Judar och muslimer vet bättre att Gud är en och inte tre personer. Inte ett enda ställe i bibeln står omskrivet att Herrarna vår Gud, Herrarna är tre. Det här är ju babelslära om flera gudar.

        Att det skett ett avfall i den kristna världen är inte att undra på, då Herren genom reformationen, helgelseväckelsen samt pingstväckelsen hela tiden velat restaurera Ordet tillbaka till den ursprungliga läran. Nu vill man inte ta emot sista steget i restaureringen.

        Man vill inte höra att Gud är en.
        Därför kan man inte ta emot dopet i Jesu kristi namn (Apg. 2:38-39)
        Man erkänner inte att i Jesus bor gudomens hela fullhet lekamligen.
        Man förstår inte bibeln, men tror hellre på Konstantins lära.

        ”” Men I ären mina vittnen, säger HERREN,
        I ären min tjänare, den som jag har utvalt,
        på det att I mån veta och tro mig
        och förstå, att det är jag;
        före mig är ingen Gud danad,
        och efter mig skall ingen komma.
        Jag, jag är HERREN,
        och förutom mig finnes ingen frälsare.” (Jesaja 43:10-11)

        Frid
        lärjungen

        Gilla

  4. Det finns islamiska grupperingar som är galna och farliga, ja, men den här generella paranoida hetsen är ett slags masspsykos, en pendang till den antisemitiska paranoian för några decennier sedan.
    När de börjar tycka att Åkesson är för mesig så kommer de att söka sig vidare. Kristna nazister har redan börjat synas på Swärds blogg.

    Gilla

    1. Dessa islamiska grupper följer bara sin profet i spåren. År 622 (tror jag) dödade Mohammed mellan 600 och 900 Kristna och Judar (hur många dödade Jesus?). Koranen och de allmänt accepterade haitierna uppmanar till dödande av Judar och kristna.
      Vi får vara glada för de muslimer som inte har koranen och Muhammed som rättesnöre

      Gilla

  5. ”Då skall man utlämna er till att plågas och dödas, och alla folk skall hata er för mitt namns skull. Då skall många komma på fall och ange varandraoch hata varandra. Många falska profeter skall framträda och bedra många. Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad” (Matt 24:9-13)

    Gilla

    1. En sak att börja med är att hålla sig ifrån kristna bloggar och särskilt deras kommentarsfält. Man måste försöka vända allt detta ryggen och försöka rikta uppmärksamheten mot det konstruktiva, annars blir man förgiftad.

      Fantastiskt att få ta del av Micael och det han gör.

      Adios.

      Gilla

  6. Bra Micael! Alla behöver Jesus, och att vittna för muslimer samtidigt som man trakasserar dem är ungefär lika smart som att vittna för judar samtidigt som man ägnar sig ät antisemitism. Eller vittna för svarta afrikaner samtidigt som man försvarar sydafrikansk apartheid. Kan verkligen inte flera se det?

    Gilla

    1. Är det inte precis så ersättningsteologer gör? Eller hoppar man över detta med att vittna för juden främst, karvar om evangeliet och ger det en västerländsk kostym. Micael gör rätt i att försvara människovärdet hos den muslimska gruppen, men samtidigt är han ersättningsteolog och tycker löftena för judarna inte längre gäller. Kanske inte har mycket i denna tråden att göra, men tycker att alla ni som omfamnar allt Micael säger och gör borde tänka en vända till. Ser ni inte det inkonsekventa i det hela. F.ö är hela debatten skev. Ligger i varsitt dike och talar illa om varandra. Mycket stolthet på båda sidor. Rekommenderar er att läsa ”mideast beast” av Joel Richardson. Han lyckas med konststycket att tala ärligt om islam men med en nöd för muslimer. Det har jag inte läst någon göra här än. Ibland skulle vi tjäna på att sluta debattera för en stund och rannsaka oss själva och tänka efter, istället för att kommentera i blogg efter blogg med vass tunga och stängda öron.

      Gilla

      1. Det du kallar ersättningsteologi behöver inte vara antisemitiskt (även om det givetvis kan kombineras med antisemitism). På samma sätt som det inte är islamofobt att teologiskt tro att Muhammed var en falsk profet. Det finns säkert judar som anser att det är antisemtistiskt att hävda att Jesus är deras Messias. Det är stor skillnad på teologiska meningsskiljaktigheter, och aktiviteter som tex skulle förbjuda (eller begränsa) synagogor, förbjuda koschermat, tränga ut judar från viktiga samhällposter och varna för judar som orsaken till allt ont i samhället. Samma sak gäller angående muslimer. Hur det gamla förbundet förhåller sig till det nya är en annan, rent teologisk fråga. Och synen på Israel är ytterligare en helt annan fråga. Även om man anser att det gamla förbundet var helt giltigt idag, skulle man kunna inta samma antisionistiska inställning som Naturei Karta, och man kan anse att judarna som folk har en profetisk roll, även om man inte tror att gamla förbundet gäller längre. Låt oss inte blanda ihop frågorna.

        Gilla

        1. Hej. Det har nog med synen på förbundet att göra. I ett eskatologiskt perspektiv, enligt vad jag anser är Bibelns undervisning, så är det en form av antisemitism om man (medvetet eller omedvetet) negligerar eller förnekar Herrens kommande handlande med det judiska folket. Det handlar om ett kränkande av förbundet (Dan 11:32). Här är jag ganska säker på att vi inte delar synen på det eskatologiska och därför blir det svårt att komma till konsensus här. Så om du från början hade frågat: ”Hur menar du?”, kunde jag förklarat, men eftersom du direkt utgår från att mitt förhållningssätt är felaktigt, blir denna diskussion meningslös. Men ja, jag hävdar även fortsättningsvis att det är antisemitism att stå för ersättningsteologi.
          Debatten här tycker jag är väldigt grund. Alltså den angående islam & muslimer. Grenholm försvarar indirekt islam(skriver i senaste delen, del 3, : ”…medan muslimska terrorister närmast är representanter för sin kultur som definitivt påverkats av ”ideologin” islam” Läs gärna sammanhanget, så blir det tydligt), som om den inte skulle påverka dess efterföljare negativt. Bibeln talar om islams stamfader Ismael:
          Sedan sade HERRENS ängel till henne:
          ”Se, du är havande och du skall föda en son.
          Honom skall du kalla Ismael, ty HERREN har hört hur du har lidit.
          Han skall vara som en vildåsna. Hans hand skall vara mot alla
          och allas hand mot honom. Och han skall bo mitt emot
          alla sina bröder.” (1 Mos 16:11-12)
          Men detta är inte tänkt att spela SD-anhängare i händerna. Vi ska be för våra fiender och de som förföljer oss. De som följer islam är vilseledda. Tre ståndpunkter i islam är att
          1. Allah är ingen far.
          2. Allah har ingen son.
          3. Ismael och inte Isak är den rättmätige arvingen.

          De är faderlösa och har ännu inte fått möta den faderskärleken som finns hos Gud. De förnekar inkarnationen och missar försoningens underbara realitet i Kristus.
          De är halvsyskon till det folket som fått kallelsen(Rom 11:29).
          Herren älskar dessa människor, och vill att vi älskar dem med. Men ingen vinner på att släta över allvaret i islam. Vad säger Johannes är antikrist?
          ”Vem är lögnaren, om inte den som förnekar att Jesus är Kristus? Den är Antikrist som förnekar Fadern och Sonen.” (1 Joh 2:22)
          Jag tänker aldrig lägga min röst på SD. Hur ska man kunna vittna för människor om den kärlek som Fadern visat i och genom Jesu Kristi verk på Golgata, om man samtidigt förskjuter dem? Vår sak är att stå upp för sanningen. Men för den skull inbillar jag mig inte att islam som lära är harmlös och inte skulle påverka dem som följer den.
          Hoppas du förstår. Inte ute efter att hetsa mot en folkgrupp, men jag tror att Jesus är enda vägen till Gud. Alla försök att kringgå detta är lögn.
          Detta är mitt slutord. Anser du mig galen, må så vara. =)
          Ha en fin helg.

          Gilla

    2. Håller helt med om att vi bör och skall älska muslimerna. Jag tror och är övertygad om att Gud vill omvända dem från deras destruktiva religion till ett evigt liv med Gud.
      Men att blunda för vad ISLAM står för och naivt titta bort när ISLAM visar sitt rätta ansikte blir fel.

      Gilla

  7. Allright, ska göra något lite ovanligt i vissa debatter. Några ”erkännanden”.

    Har nu läst om posten ifråga och får lov att hålla med om att författaren gör en hel del grova förenklingar och på något område sågar i den gren även judar och kristna i detta land sitter på, nämligen religionsfrihet. Författaren målar i stort upp en överdrivet mörk bild i det att han inte i något avseende lyfter fram moderata muslimer utan drar alla över en kam.

    Det finns dock ett utrymme att diskutera dessa moderata muslimers tystnad v.g. ISIS, HAMAS och andra muslimska terroristorganisationer, men det är givetvis en annan diskussion.

    Sade i alla fall till Andreas idag att jag skulle själv ha uttryck mig annorlunda om jag skrivit posten.

    Med detta sagt vill jag ändå påpeka att något helt annat kommer fram i Micaels avslut. Nämligen att den bibel han säger sig följa inte är så viktig ändå när allt kommer omkring. D.v.s. NT som du ofta hänvisar till Micael menar att Guds församlings folk inte ska dra varandra inför rätta utan reda ut meningsskiljaktigheter inför varandra i första hand.

    Här är det tydligt att det är viktigare för dig att alliera dig med svenska staten än Guds Ord. Du borde skämmas.

    Jag rekommenderar dig och dina kristna vänster-vänner att läsa Jacob Rudolfssons viktiga artikel på Svenska Evangeliska Alliansens sida:

    ”Hetslagstiftningen hotar yttrandefriheten”
    http://www.sea.nu/viewNavMenu.do?menuID=55&oid=89725

    Sist en relevant fråga m.t.p. ditt införande i Dagen idag: Vilket/vilka partier skulle Jesus ställa sig bakom?

    mvh
    Daniel

    Gilla

  8. Hej Daniel. Jag undrar om jag har missat något, men Micael har väl inte dragitnågon inför rätta med statens hjälp. Sedan anser jag att Paulus direktiv inte är tillämpats på alla fall, tex definitivt inte på sexuella övergrepp. Jag tror att Paulus främst syftade på frågor av ekonomisk art, men jag kan förstås ha fel.

    Gilla

  9. Micael Gustavsson: Jag med (jag kan ha fel). Det händer, fast inte så ofta 🙂

    Uppfattar i alla fall uppmaningen något olustigt. Lite som när Tommy Dahlman gick ut i Dagen och hotade stämma någon kommentator eller bloggare för förtal. Bland dem som skriker mest högljutt om tolerans finner man de mest intoleranta människor man kan tänka sig.

    Gilla

    1. OK, du menar uppmaningen till er att ta bort texten. Jag uppfattade inte det som en uppmaning till någon att anmäla er, men jag kan ha missuppfattat det. Bra att vi båda kan ha fel, även om det är sällan (men jag kan tillstå att min goda hustru, kanske gör en annan bedömning av hur ofta det är 🙂 )

      Gilla

    2. Hej bröder! Jag har inte gjort någon anmälan, och det är just på grund av 1 Kor 6. Men min starka rekommendation är att ni tar bort texten just på grund av risken att någon annan gör det, för det är risk att det faller inom lagen om elektroniska anslagstavlor (som alltså säger att man kan dömas om man upplåtit hets mot folkgrupp på exempelvis en blogg även om man själv inte skrivit den).

      Guds välsignelse!

      Gilla

      1. Bibeln eller koranen?

        Som troende tycker jag (min åsikt) att det skulle vara bra om våra barn fick lära sig grunderna i Guds Ord. Undervisning i skolan vore jättebra. Däremot skulle jag inte vilja ha undervisning från koranen. Varför, undrar någon? Det är en annan gud. Han är dessutom ond. Allah är en falsk gud som inte kan mäta sig med Herren Jesus.

        Så länge människor tillber Allah så kommer de hamna i helvetet. Vi som är kristna och älskar Herren borde VÅGA vittna om sanningen till dem. Men vad gör kyrkorna? De stryker muslimerna medhårs. Dessa som gör det, älskar dem inte och bevisar att de inte är riktiga kristna.

        Älskar vi våra medmännsikor som inte tagit emot Jesus, så är vi skyldiga att vittna om honom.

        Frid
        lärjungen

        Gilla

        1. Lärjungen

          ” Undervisning i skolan vore jättebra.”

          tycker du att stat och kommun ska lägga sig i vilken religion som vi ska tillhöra och hur vi ska lära oss den? Om detta skulle komma in på schemat, på vilket sätt skulle den läran då undervisas?
          Ska man gå efter svenska kyrkans syn, som jag gissar att du underkänner? Eller efter katolska kyrkan som är den största av dem alla?
          Eller ska den ske efter hur du anser den ska vara, vilket torde höra till en minoritet av hur människor i världen anser hur bibeln ska läsas?

          Och vilka tycker du vi ska tvinga på en tro som de inte bett om??

          Gilla

          1. Till jon!

            Eftersom evangelium om Jesus kristus är den rätta läran, så kunde vårt lands skolar lära ut bibeln ur ett historiskt perspektiv. Jag själv har upplevt detta på 60-talet utan att fördens skull gå in på trosskillnaderna mellan samfund och kyrkor. Bibelns djupheter måste uppenbaras av Gud och detta är inget som statsmakterna kan erbjuda.

            Jag har själv uppfostrat mina barn på det viset. Jag har lagt grunden åt mina barn, där jag berättat om händelser från bibeln. De enkla grunderna ska sås in hos barnen. Guds djupheter bör vi inte predika för de små barnen, för dessa kan bara uppenbaras av Herren själv. Gud måste bli levande för var och en av oss. Detta är Hans verk.

            Att lära barnen att be (bönens makt) till vår Gud och berätta om hans namn Herren jesus kristus, är viktigt, för bibeln säger att vi ska lära barnen den rätta vägen, för då håller de fast vi den när de blir stor.

            Ett sådant samhälle skulle jag vilja ha. Den som söker Gud med ett ärligt uppriktigt hjärta, kommer finna vägen, sanningen och livet och med ålderns höst mognar människan fram till insikt om Gud. Vi måste alla be om att få vår invärtes lärare av Ordet, Jesus kristus, för med Honom, förmår vi allt. Utan honom är vi ingenting.

            Då vi vandrar på Jesu väg kan vi finna viss sanning hos Svenska kyrkan, Missionare, Baptister, Metodister och Pingstvänner m.fl. kyrkor och samfund. Om vi då stannat upp på vägen så kommer den Helige Ande slockna inom våra hjärtan. Fortsätt bara att gå på Jesu väg, för Han vill visa oss fram till hela sanningen. Det står skrivet att vi ska växa upp till Kristi fullhet, som är Ordets fullhet. Samfunden kan inte ge oss den fulla sanningen om Gud. Idag ljuder maktbudet från himlen enl. 1 Tess. 4:15-18 och hedningarnas tider är i upphörande. Ju mer vi iaktar Guds välsignelser till Israels folk, för Gud arbetar med judarna idag, desto mindre ser vi med våra fysiska ögon vad Gud gör med oss. Idag är Ordet fullt ut här. Den apostoliska förkunnelsen predikas på gator och torg över hela vårt jordklot. Det är små, små eldar av Helig Ande. Hoppas muslimerna ser Guds Son.

            Frid
            lärjungen

            Gilla

  10. Aletheia har utgivningsbevis och undantas ifrån lagen om elektroniska anslagstavlor om jag fattat rätt. Men omfattas av andra lagar istället.
    Sakfrågan är huruvida man ska tolka det som du ansåg var det grövsta, dvs de oomskrivna anklagelserna i samhällen med olika stor andel muslimer. Man kan tolka texten som att det i själva religionen finns en mekanism som får olika uttryck beroende på nivån på demografisk hegemoni. I så fall är det Islam som lastas och inte muslimerna som grupp.

    Gilla

    1. På Aletheia som är den bästa bloggen (tycker jag) väljer man fram personer som sitter längst fram i bänkraden. Det kan finnas en Guds mening med detta. Gräsrötterna som inte vill ha facebook eller något annat konto kan läsa där men inte svara.

      På Berndt Isaksson blogg finns en allergi mot Apg. 2:38-39. Nämner någon detta dop så blir man automatiskt utkastad av den ansvarige för bloggen. Bloggen kommer dö ut, eftersom de äter upp varandra, en efter en. Kvar blir bara pastorn, stenhjärtat och lagiskheten.

      Bloggen APG. 29 har kraschat.

      Denna blogg ”Hela Pingsten” har högst i tak. Där kan alla delta i diskussionerna. All kredit till Micael Grenholm som har ambitionen att låta ljuset komma in där det är mörkt. Var och en får här avgöra, vad som är rätt eller fel. Detta är en frihet som vi ska vara rädd om.

      Vem tror ni förvaltar pundet bäst?

      Guds vilja är att de kristna inte ska kasta pärlor åt svin. De som en gång smakat på det himmelska Ordet, men som snabbt återgår till sina samfundsspyor, finns det inget mera att göra. De har ju korstfäst Kristus på nytt.

      Till feministjavisst!

      Jag har inget emot feminister, men ogillar feminismen som lära.
      Jag har inget emot muslimer, men ogillar deras lära.
      Jag älskar Jesus och vill lära människor att följa honom.

      Frid
      lärjungen

      Gilla

  11. Aletheia – Basunhögtiden – Mark Biltz

    Så mycket sanning i Aletheias senaste artikel. Hoppas någon kan se djupet i den.

    Se på basunen:

    ” Och ängeln, som jag såg stå på havet och på jorden, lyfte sin högra hand upp mot himmelen och svor vid honom som lever i evigheternas evigheter, vid honom som har skapat himmelen och vad däri är, och jorden och vad därpå är, och havet och vad däri är, och sade: ”Ingen tid skall mer givas, utan i de dagar, då den sjunde ängelns röst höres, när det sker att han stöter i sin basun, då är Guds hemliga rådslut fullbordat, i enlighet med det glada budskap som han har förkunnat för sina tjänare profeterna.”
    (Upp: 10: 5-7)

    Se på basunen igen:

    ””Såsom ett ord från Herren säga vi eder nämligen detta, att vi som leva och lämnas kvar till Herrens tillkommelse ingalunda skola komma före dem som äro avsomnade. Ty Herren skall själv stiga ned från himmelen, och ett maktbud skall ljuda, en överängels röst och en Guds basun. Och först skola de i Kristus döda uppstå; sedan skola vi som då ännu leva och hava lämnats kvar bliva jämte dem bortryckta på skyar upp i luften, Herren till mötes; och så skola vi alltid få vara hos Herren. Så trösten nu varandra med dessa ord.”
    (1 Tess. 4:15-18)

    Detta är en mycket speciell tid som de organiserade samfunden och kyrkorna inte får tag i.

    ”Och det skall ske på den dagen att ljuset skall bliva borta, ty himlaljusen skola förmörkas. Och det bliver en dag som är ensam i sitt slag, och som är känd av HERREN, en dag då det varken är dag eller natt, en dag då det bliver ljust, när aftonen kommer.”
    (Sakarja 14: 6-7)

    Skökans lära har tvättats bort och vi får hoppa som kalvar på grönbete. Ordet är tillbaka som det var tänkt från begynnelsen.

    ” Och HERREN skall då vara konung över hela jorden; ja, på den tiden skall HERREN vara en, och hans namn ett.”
    (Sakarja 14:9)

    Bröder, vad skola vi göra?” Petrus svarade dem: ”Gören bättring, och låten alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom gåva undfå den helige Ande. Ty eder gäller löftet och edra barn, jämväl alla dem som äro i fjärran, så många som Herren, vår Gud, kallar.”
    (Apg. 2:38-39)

    Får ni tag i basunhögtiden, Ordet, maktbudet, den öppna bokrullen som kommer ner, uppståndelsen Herren till mötes, brölloppet, domen. Kort och gott Herrens DAG. Har ni hört den sjunde ängelns röst? Svar: Samfunden med pingstvännerna i spetsen korsfäste honom.

    Frid
    lärjungen

    Gilla

  12. Att diskutera Islam är som att diskutera homosexualitet. Det går inte att göra det utifrån fakta…….motståndarna drar genast in den homosexuelle eller muslimen sedan är pajkastningen igång.

    Jag tror det är viktigt att vi i västvärlden får en rätt uppfattning om vad grunden i Islam är….

    Alla vet att en rättrogen muslim har Mohammed som profet och Koranen som rättesnöre. Men de har även (precis som Katolikerna har traditionen som rättesnöre) haditherna som sitt rättesnöre.

    Men hur många vet vad som står i koranen?
    Koranen finns på nätet på Svenska, så det är bara att läsa och förskräckas (precis som man blir bryskt väckt ur en skön sömn).

    Bibeln har Gamla och Nya testamentet som vi Kristna skall ha som rättesnöre.
    Gamla testamentet har i princip tre huvudlinjer.
    1. Peka på vem Gud är
    2. Peka på Messias första ankomst och van han skulle uträtta.
    3 Peka på Messias andra ankomst (vilket vi nu är nära).

    Nya testamentet visar på Guds kärlek till människan vad Jesus har gjort för mig och frälsningen.
    Vi kan i och med Nya testamentet inte hävda ”öga för öga, tand för tand” som många tar till då man diskuterar koranen.

    Koranen har precis som Bibeln två ”huvudböcker”, Mecka skrifterna (där Muhammed levde i minioritet och relativt fredligt) och Medina texterna (där Mohammed slaktade kristna, Judar och bedrev pedofili med små barn d.v.s. sin 9 årige fru….).

    Det Mohammed själv säger, får inte ifrågasättas.
    I Mecka skrifterna skriver Mohammed att det som skrivs efter, upphäver de äldre.
    I och med detta skriver Mohammed själv att skrifterna i Medina texterna skriver över de mer moderata Mecka texterna.

    I Medinatexterna skall Judar och Kristna samt de otrogna halshuggas, fingrar och tår skall korsvis kapas, samt att otrogna kvinnor och flickor får tas som sexslavar.

    I den samlade koranen och Haditherna finns ingen (INGEN) kärlek, förståelse, omsorg m.m..
    Koranen menar att det finns fler kvinnor i Helvetet än män, eftersom kvinnorna är mer lättförledda.
    Samtidigt talar Islam om att den muslimska himlen består av ett enda gigantiskt stort horhus med mängder av oskulder som skall ha sex med den unga manliga självmordsbombare som har offrat livet för att döda judiska barn och ammande mödrar eller civila farföräldrar m.m.

    Många (flera tusen) kvinnor som sitter fängslade i den muslimska världen sitter där p.g.a. att de har blivit våldtagna. De har nämligen varit otrogna……….
    Kvinnorna väljer hellre fängelse än att koma hem till familjen och dödas.

    Om ovanstående bara är nonsens.
    Varför lever då många i den muslimska världen utefter ovanstående läror?

    Vi måste se muslimen som människa och försöka med Guds hjälp få dem att förstå att det finns en god Gud som vill dem frälsning, men vi får inte blunda för dess djävulska religion.

    Gilla

    1. Bra skrivet Jan-Åke och du belyser viss information som jag inte hade en aning om, vad gäller Islam.

      Frid
      lärjungen

      Gilla

    2. Jan-Åke

      En otäck bild av Islam som du beskriver. Men du glömmer några viktiga saker. Om den bilden av islam som du beskriver är den gällande, varför lever då inte alla muslimer efter det? Varför springer inte alla muslimer omkring med bombbälten och försöker halshugga oss otrogna? Om du försöker se lite nyktert på det hela så kommer du att märka något…
      Bibeln innehåller många otäcka beskrivningar om hur hednafolk ska dödas och vigas åt förintelse. Att gud låter sitt folk ta oskulder för eget bruk. Det finns människooffer beskrivet, noggranna detaljer om hur människor ska stenas för allehanda ”brott”. bibeln är bitvis en orgie i mord och våld.

      Vi kan även se hur man i historiskt i kristendomens namn mördat och plågat människor. Vi har även moderna exempel på hur kristna har begått massaker mot andra.

      Men jag antar att du inte accepterar sånt? Varför? Har det med kristendomen att göra eller finns det andra förklaringar? Förmodligen har det inget som helst att göra med kristendomen utan med samhällsstruktur och kultur.

      Om du blickar ut bland muslimer och muslimska länder så kommer du att märka något. Det finns en rad muslimska länder som inte tillämpar sharia och som till och med har lagar som liknar de västerländska. Varför??

      Du kommer även att finna en likhet mellan de länder som tillämpar mer hårdförda lagar. Likheten kallas diktatur, förtryck, fattigdom och låg utbildning.

      Vad är då likheten mellan de mer liberala muslimska länderna? Jo, relativt välstånd och stabilitet i landet.

      Lyssnar man lite så ser man att även muslimer tolkar koranen precis som kristna tolkar bibeln. Precis som kristna som avvisar faktiskt huvuddelen av muslimerna de mest blodiga och motbjudande styckena i sin skrift.

      Tror inte att du anser att man ska stenas för att man arbetar på sabbaten/söndagen. Inte ens Israel som är ett judiskt land och som knappast följer nya testamentet har den moselagen inskriven i sin stats lag.

      Frågan är då om Islam är en djävulsk religion. Tror tyvärr inte att det är religionen som är djävulsk utan det är utövarna som i vissa fall blir djävulska. Precis som kristna blir/har blivit ibland. Precis som diktaturer blir ibland. Men det har i grund och botten inte med religionen att göra utan det har med dess utövare och hur de väljer att tolka använda religionen att göra.

      Jag ser idag oroväckande tecken bland kristna. SD har fått ett starkt fäste bland många kristna i dag. Ett parti med nazistiska rötter med en främlingsfientlig politik. Åtskilliga spaltmetrar ägnas åt att försvara SD och bortförklara att de är rasistiska. Man hävdar att SD är det ända parti som försvara kristendomen idag, har jag läst vid flertal tillfällen på olika ställen. Sakta smyger det in saker bland kristna som de förmodligen normalt skulle ta avstånd till. Man söker i bibeln tolkningar som ska försvara sitt eget ställningstagande och i förlängningen sitt eget handlande. Jag tror tyvärr att det ända som skiljer dessa kristna från att springa ut och hugga huvudet av muslimer är det relativa välstånd, den trygghet och den kultur vi lever i idag.

      Men en depression med skyhög arbetslöshet, osäkerhet inför framtiden och hotande krig tror jag tyvärr skulle få mer än en kristen att ta till ”svärdet” och ge sig ut på gatorna med bibeln i högsta hugg och börja mörda för att försvara kristendomen mot islamisering. Förförda av en karismatisk politisk ledare som egentligen inte alls bryr sig om kristendom men som inte backar för att locka och utnyttja dom som är mottagliga för hans förenklade budskap.

      Det har hänt tidigare i Europa och jag ser tyvärr oroväckande tecken på att det kan hända igen.

      Gilla

  13. Jag blir mörkrädd när jag läser ”lärjungens” kommentarer, du vi har religionsfrihet i
    detta land, det innebär inte att staten ska tvinga på och indoktrinera skolelever din
    skruvade syn på den rätta läran. Den fanatism du uppvisar här helt utan förståelse
    och acceptans för andra trosläror är enligt min uppfattning smått galen. Tror du
    att en hindu, muslim, buddist o s v. inte tycker sin egen tro är ”den rätta läran”.

    Gilla

    1. Till Rune!

      Det finns en Gud som är kärlekens Gud och därför finns det bara en tro att lära ut. Denna lära ger människorna evigt liv efter döden. Det är tron på Jesus kristus som Guds Son som vi vill att det berättas om i skolorna.

      Jag tror säkert, om du har egna barn, att du önskar dem det bästa. Det högsta och bästa vi kan önska våra medmänniskor är läran om ”vägen sanningen och livet”. Jesus uppfyller detta.

      Vänstern och övriga socialister är ju ateister. De tror ju inte på någon Gud och därför vill de inte att kristendomsundervisning ska ske.

      Den kristendomsundervisning som jag menar skulle vara bra i skolan är att lära barnen ur ett historiskt perspektiv. Tron på Jesus är personlig och kan därför inte läras ut av statsmakterna. Rune, du är väl inte så naiv så du verkligen tror att ”Gud i oss”, nämligen när vi blir födda på nytt av Guds Ande, att statsmakterna har makten att erbjuda medborgarna detta. Isåfall behöver du läsa bibeln bättre. Jesus sade:
      ”mig är given all makt i himmelen och på jorden”

      Innbilla dig inte att politiker eller vi vanliga människor kan ändra på Guds frälsningsplan.

      Sodom och Gomorra samhället som Sverige går i täten för, kommer få sitt straff. Att de nu angriper Israel, gör inte saken bättre.

      Kom ihåg vad jag säger nu. Sverige som nation har att vänta en extra pina i den sista vedermödan.

      Frid, vänd om.
      lärjungen

      Gilla

  14. Ditt svar var ungefär vad jag förväntade mig, vem är du att tala om vad som är rätt
    och fel. Lärjungen, du är helt förblindad av din fanatism och kan inte inse att det
    finns många alternativ till din kristna världsbild. För övrigt så har du fel, det finns
    många kristna socialister. Jesus var socialist som körde ut månglarna ur templet.
    Gissa vad månglarna representerar Lärjungen…………..

    Gilla

    1. Rune, sanningen är den att i Guds Ord, bibeln har presenterats många händelser som skulle inträffa i framtiden. Från gamla testamentet till nya testamentet. Hittils har inte en enda profetia felat. Alla har de hittills slagit in. Detta är skillnaden mellan Herren och Allah, eller andra s.k. gudar.

      Sodom och Gomorra samhället är bara en parentes i skapelsen. De onda ville inte lyssna till Gud. Läs gärna ur bibeln vad Gud säger om homosexualitet, Romarbrevet 1 kap. Ateisterna behöver bli frälst och tro på Herren jesus Kristus.

      Alla som välsignar Israel skall bli välsignad av Herren vår Gud. Det är ju Han som skapat himmel och jord.

      Är du döpt i Jesu kristu namn, enl. Apg. 2:38-39?

      Frid
      lärjungen

      Gilla

    2. Månglarna var dem som byggt ett religiöst system som de samtidigt tjänade pengar på. Men vad Jesus främst reagerade emot var att de tillbad guden Mammon i det hus som var helgat åt Jahve, Gud, Jesu far. De hade brutit emot det första budet ”du ska inte ha några andra gudar vid sidan av mig”, dvs samtidigt som Jahve.
      Det är bra att visa respekt gentemot andras tro, inte minst utifrån perspektivet att man vill ha demokratiskt skyddad religionsfrihet för sin egen tro om inte annat. Men religionssynkretism, religionsblandning, är något av det som bibeln tydligast visar att Gud hatar av hela sitt hjärta. Så det är en balansgång det där.
      Jag hör till dem som i min ungdom hävdade att Jesus ”förmodligen” var feminist. Så naivt och dumt. Samma med att kalla honom socialist. Jesus trodde inte på människans inneboende godhet, vilket är viktiga komponenter både inom feminismen och socialismen, i synnerhet i den senare. Jesus sa själv att det rike han kom med inte var av denna världen. I denna världen kan inga goda system uppstå andra än dem som är personligen upprättade av Gud. Om man överhuvud taget tror bibeln, det vill säga.
      Jag kallar mig fortfarande feminist. Men vågar inte klistra en sån bristfällig etikett på min Herre.

      Gilla

      1. Johan Nilsson

        Du skriver, ”I denna världen kan inga goda system uppstå andra än dem som är personligen upprättade av Gud.”

        Kan du utveckla det resonemanget lite? Vilka goda system anser du att det finns på jorden samt vilka onda system finns det som kanske till och med verkar vara goda?

        Sen vad gäller mång-gudadyrkan. Det är något som finns i bibeln ända sedan 1:a moseboken. Även Jahve bär tydliga spår av att vara flera gudar som har smält ihop till en. Även Jesus måste väl ses som en variant av flerguds system, hur mycket man än försöker få ihop motsatsen??

        Gilla

        1. Nej Jon, bibeln säger att Herren är en och inte flera gudar.

          ” Men I ären mina vittnen, säger HERREN,
          I ären min tjänare, den som jag har utvalt,
          på det att I mån veta och tro mig
          och förstå, att det är jag;
          före mig är ingen Gud danad,
          och efter mig skall ingen komma.
          Jag, jag är HERREN,
          och förutom mig finnes ingen frälsare.” (Jesaja 43:10-11)

          ”Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en” (5 Mos.6:4)

          Frid
          lärjungen

          Gilla

          1. Tyvärr lärljungen så kan inte ett lösrykt bibelcitat bevisa något. Bibeln är ett hopkok av flera olika författare under många år. Läser man bibeln så ser man klart och tydligt att gud kommer i så många olika skepnader och med olika namn. Attdå hävda att det bara är en gud måste man lägga till både tro och förnekelse.

            Gilla

            1. Till Jon

              Jag ser att du inte blivit överbevisad om den kristna tron.

              Då gör vi så här.

              Alla människor upplever då och då nöd i sina liv. Vi känner oss väldigt små då. Inga människor kan hjälpa oss. Inga sjukhus, inga politiker. Du kommer säkert få uppleva detta också.

              Prova då att ropa till Herren Jesus i din nöd. Han kommer att lyssna till dig då. Han vill att du ska tro på honom. Han kan ordna upp ditt liv. Exakt samma hände på pingstdagen då folket blev överbevisade om Jesus. Vad skolen vi göra, sa de till Petrus.

              ”Petrus svarade dem: ”Gören bättring, och låten alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom gåva undfå den helige Ande. 39Ty eder gäller löftet och edra barn, jämväl alla dem som äro i fjärran, så många som Herren, vår Gud, kallar.”” (Apg.2:38-39)

              Jon behåll dessa ord i ditt hjärta och ta fram dem när du får nöd, verklig nöd. Tro bara dessa ord så kommer det att ordna sig.

              Om dopet: Matt. 28:19 = Apg. 2:38-39. Där framträder Herrens namn och vem Gud är som har skapat himmel och jord.

              Jesus Kristus är Herren och förutom honom finns ingen annan gud.

              Det är nöden som gör oss gudsfruktiga.

              Frid
              lärjungen

              Gilla

                1. Till Jon!
                  Om du har ropat till Herren så har han också lagt detta rop i ditt hjärta.

                  ”Den som söker, han skall finna”

                  Kom ihåg, tvivla aldrig på att Gud är en. Vi ska inga andra gudar hava gemte Honom.
                  Kyrkor och samfund tror att gud är i tre skiljda tillbedjelseobjekt, tre personer eller personligheter. Den tillbedjelseformen behagar inte Gud längre då nåden tagits bort från denna förvanskning och sanningen uppenbarats i vår tid, liksom den predikades på lärjungarnas tid.

                  Jakobs brev 2:19

                  ” Du tror att Gud är en. Däri gör du rätt; också de onda andarna tro det och bäva”.

                  ”Ty Guds nåd har uppenbarats till frälsning för alla människor; den fostrar oss till att avsäga oss all ogudaktighet och alla världsliga begärelser, och till att leva tuktigt och rättfärdigt och gudfruktigt i den tidsålder som nu är, medan vi vänta på vårt saliga hopps fullbordan och på den store Gudens och vår Frälsares, Kristi Jesu, härlighets uppenbarelse — hans som har utgivit sig själv för oss, till att förlossa oss från all orättfärdighet, och till att rena åt sig ett egendomsfolk, som beflitar sig om att göra vad gott är.” (Tit.2:11-14)

                  Frid
                  lärjungen

                  Gilla

  15. Min sista kommentar till dig blir följande:
    1. Finns inga sanningar i bibeln som vetenskapligt bekräftats, likt Nostradamus
    profetior och astrologi är det lätt att tolka in texten i viktiga händelser p g a mång-
    bottnad luddighet.

    2.Vad vet du om alla andra gudar, är du ett orakel som vet allt om alla religioner
    och deras ev profetior.

    3.Är du homofob som tycker att homosexuella ska dödas enligt det som står i
    Romarbrevet 1 kap.

    4. Lärjungen, det är inte du som står upp för ett mänskligare samhälle, där även
    olikheter i religion, sexuell läggning och politik ingår.

    Vi har inget mer att säga varandra, så frid på dej själv tycker Rune.

    Gilla

    1. Bevis för Bibeln till Rune.

      Man har hittat Noas ark uppe på Ararats berg.
      Man har hittat städerna Sodom och Gomorra intill Döda Havet.
      Människor med obotlig cancer blir helt friska i Jesu Kristi namn när de äkta troende framför böneämnena till Gud.
      Döda väcks åter till liv.

      Ja Rune vi kan göra listan hur lång som helst. Vetenskapsmännen kliar sig i huvudet för de kan inte förklara detta.

      Guds frid till dig Rune och sök sanningen i Jesus kristus. Ordet som blev kött.
      /lärjungen

      Gilla

      1. ”Man har hittat Noas ark uppe på Ararats berg.
        Man har hittat städerna Sodom och Gomorra intill Döda Havet.”

        Det borde gå att få fram några länkar till det?? Vad jag vet så är de ”upptäkterna” inget som har accepterats ens inom kristna grupper. Tvärtom. Inget av upptäkterna håller för granskning.

        Faktum är att de hänselserna som beskrivs i framför allt moseböckerna i allmänhet helt saknar bekräftelse utanför bibeln. Hans Furuhagen har gjort en mycket bra genomgång i boken ”Bibeln och arkeologerna” Där beskriver han också hur försök att bekräfta bibeln har varit målet vid utgrävningar i Israel/Palestina området men resultaten har sedan inte hållit för granskning. Tvärtom. Arkeologin visar en helt annan historia än den som berättas i bibeln.

        ” Människor med obotlig cancer blir helt friska i Jesu Kristi namn när de äkta troende framför böneämnena till Gud.
        Döda väcks åter till liv.”

        Har ännu inte sett något av dessa ”mirakel” som har hållit för granskning. Att människor blir ”mirakelfriska” händer även utan gud och bön. Självläkning kallas det. Att döda har väkts till liv…. Återigen… brukar inte gå att bekräfta..

        Så några vetenskapsmän som kliar sig i huvudet får du nog söka efter. Den klådan har nog annat ursprung.

        Gilla

        1. Jon det finns vetenskapliga expeditioner som bevisar att Noaks ark fortfarande finns kvar på Ararats berg. Det verkar som att man inte kan bifoga länkarna på denna blogg, men du kan googla på ”Noaks ark hittad” Turkiska regeringen har intygat detta.

          Frid
          lärjungen

          Gilla

          1. Du kan klistra in sidadressen.

            Jag provar googla:

            http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/ararat.htm

            Ger inget stöd. Tvärtom.

            http://blog.svd.se/historia/2014/04/05/har-noas-ark-hittats/

            Ger inget stöd

            http://www.sv.amazinghope.net/noaks-ark-hittades-vilket-bekraftar-den-turkiska-regeringen/

            Beskriver Ron Wyatt:s ”forskning”. Dock får han knappast medhåll av någon annan om sina fynd.

            ”http://www.second-opinion.se/energi/view/1211”

            Här beskriver man problemet med nyhet om att Noas ark ska varit hittad.

            Om du lägger undan bibeln en stund och läser, som jag tipsade om, Hans Fufuhagens bok, ”Bibeln och arkeologerna” så ska du förhoppningsvis, om du har ett öppet sinne, förstå problemet med den kristna arkeologiska forskningen. Att man hittar ett båtliknande objekt uppe på ett berg, men man finner inga spår efter vatten… Då kanske det inte rör sig om någon båt. Överhuvudtaget finner man inga spår efter en global översvämningskatastrof. Faktum med att det lär vara just geologerna som var de första att börja tvivla på bibelns sanningshalt då jordens geologi inte på något stämmer överens med bibelns kronologi.

            Sen finns det så många andra bekymmer runt hela historien om Noah så den passar bäst som inspirationskälla för Hollywood.

            Gilla

            1. Fråga då vetenskapsmännen följande:

              Om du åker med en hypersnabb raket, rakt ut i rymden i tusentals milijoner år. Vart är slutet? Om du har svar på detta så kommer en följdfråga, Vart finns bakom detta slut?

              Frid
              lärjungen

              Gilla

              1. Om du intresserar dig lite för den moderna fysiken och astronomin så ska du se att man har ganska mycket idéer som dessutom stöds av både mattematik och av observationer och hur både vårt universum har kommit till och hur hela existensen är beskaffad. Ett tips här att se på kunskapskanalen. Ett tips är att börja se på ”Vårt kaotiska universum” http://urplay.se/Produkter/177332-Vart-kaotiska-universum-Energi

                Det finns fler program att hitta i arkivet och nya program kommer.

                Gilla

                1. Ok jag ska kolla dina länkar.
                  Gud är ju den största matematikern och fysikern där vi kan se att allt ligger perfekt tillrätta. Till och med de vice männen, stjärntydarna såg genom deras kundskap att en frälsare, en konung hade fötts. Messias.

                  Frid
                  lärjungen

                  Gilla

  16. Lärjungen, en liten föjdfråga: Vem har skapat Gud, ska vetenskapen ge dig en
    trolig förklaring på oändlighet så tycker jag du ska ge en trolig förklaring på vem
    som skapade skaparen…och sen vem som skapade skaparen till Gud o s v.
    som du ser blir detta också en oändlighet i skapare.

    Gilla

    1. Till Rune!

      Egentligen ett ganska enkelt svar till dig.

      Gud är Ande och i den formen oskapad. Kyrkofadern Irenaeus skrev följande:
      Irenaeus (Bevis för den apostoliska förkunnelsen)

      ”Det finns bara en Gud, Fadern, oskapad, ofattbar, osynlig, skapare av allting, och över honom finns ingen annan Gud och efter honom ingen annan gud. Fadern är oåtkomlig för det skapade.
      Fadern framställs som en enda till sin tillvaros väsen och kraft (Ande), samtidigt är han i omsorg om vår frälsning både son och fader (Fadern är i Sonen, de är ett). Eftersom Fadern är osynlig, ofattbar, oåtkomlig för det skapade är det genom Sonen som de som skall komma nära Gud skall få tillträde till Fadern.”

      Obs det viktiga som kyrkorna missar. Fadern är oskapad.

      Om Sonen skriver Irenaeus:
      ”Guds Ord, Guds son, Kristus Jesus, vår Herre är född av Fadern före skapelsen. Eftersom Ordet grundar, dvs. ger kroppslig gestalt och verklig existens, men Anden skapar ordning och formar makternas mångfald, kallas Ordet med full rätt Guds Son och Anden hans visdom.”

      Obs! Sonen är född (ej som Fadern oskapad) före skapelsen.
      Ordspråksboken berättar att denna födelse skedde från evigheten, innan vi öppnar bibeln och läser från skapelseberättelsen. Jesus är född och inte skapad.

      Irenaeus sammanfattar gudomen så här:
      ”En Gud, Fadern, som är över alla och med alla och i alla. Ty Fadern är över alla, men Ordet är med alla, ty genom det har allt blivit till av Fadern, men i oss alla är Anden, som ropar Abba Fader och danar människan till Guds likhet”.

      Läran om treenigheten kom till senare och blev formell efter alla stridigheter. Om alla präster som predikar Guds Ord, studerade Justinus Martyren och Irenaeus samt bibeln i kombination, så skulle sanningen få en chans att uppenbara sig till mänskligheten.

      Svaret till dig blir därför Herren har ingen början och inget slut. Han är evig.

      Frid
      lärjungen

      Gilla

      1. ”Gud är Ande och i den formen oskapad.”

        Om Gud har skapat universum så är det påståendet helt klart rimligt. Men har du funderat vart det leder någonstans??

        Om vi antar att människan, jorden, universum är skapade måste det finnas en skapare??
        vi kan sedan anta att den skaparen har en skapare, som har en skapare, som har en skapare……………………….tillslut tar det stopp. Någonstans måste det finns någon/någon som inte är skapad utan har funnits i någon slags evighet??

        Jag antar att du är med mig så långt.

        Här kan vi då naturligtvis kapa kedjan och säga att gud är det eviga?

        Jag tror du fortfarande är med.

        Vad säger vetenskapen? Skulle jag försöka göra en redogörelse för det så skulle den bli lång. Jag kan bara kort säga att man har goda kunskaper om universum och dess uppbyggnad. Man har goda kunskaper om kvantmekaniken som beskriver universum på dess minsta nivå. en helt bisarr värld kan tilläggas. Man har även en hel del teorier om universums tillblivelse samt vad som kan antas finnas bakom vårat universums gräns.

        här blir perspektiven svindlande då vi har svårt att föreställa oss begrepp som oändligt och inget. Hur en singularitet fungerar eller hur det kommer sig att all materia egentligen bara är tomrum och att energi och materia egentligen är samma sak hör också till de saker som vi kan ha svårt att ta till oss. men backar vi bandet tillräckligt längt bak så slutar vi i ren energi.

        Men åter till oskapat.

        Om gud är oskapad, vad är det då som hindrar att den energin som ligger till grunden för hela universum är oskapad? Varför ska vi krångla till allt vi inte förstår med något som är ännu krångligare? Något som är än mer komplicerat? Vi kan precis lika gärna som att skapa en gud landa vid att det finns något helt naturligt och evigt som ligger bakom allt det vi kan se?

        Men konsekvensen av att acceptera gud som oskapad och evig är att det kan finnas annat enklare men mätbart som är oskapat och evigt.

        Även om inte tror att du hänger med längre.

        Gilla

      2. Kan bara tillägga att jag på intet sätt utesluter tanken på en gud i någon form. Dock är det på inget sätt nödvändigt att sätta in en gud för att få ekvationen att gå ihop.

        Gilla

        1. Till Jon!

          Jag har läst alla dina tidigare inlägg och rekommenderar dig varmt att läsa detta examensarbete från Lunds Universitet ”Centrum för teologi och religionsvetenskap”.

          Examensarbetet gäller Justinus Martyren. Här följer ett utdrag från arbetet.

          ”Justinus Martyren (år 100-165)

          Justinus tolkning av logos-begreppet är att han ser Logos som identisk med Kristus. Logos är det gudomliga Förnuftet eller Ordet, som varit verksamt i världen sedan dess skapelse.

          Logos finns dels hos Gud som Guds förnuft, dels utgår från Gud som Guds Ord. Enligt Justinus har Logos av evighet funnits hos Gud som förnuftet, men först i samband med skapelsen utgått som Ordet. För den sakens skull har Gud Fadern inte minskats eller på något sätt förändrats.

          En benämning som Justinus ger Logos är ”Guds förstfödde”. Han skriver på ett ställe att ”God has begotten of himself a certain rational power as a beginning before all creatures”.
          Ytterligare en benämning som Justinus ger Logos är Visheten.

          Justinus menar att det var Visheten, alltså Logos, som Gud talade med, då han sade ”Let us make man in our image and likeness”. Alltså fanns Logos hos Gud före skapelsen och var delaktig i samband med skapelsen. Logos hör inte till det skapade. Däremot delar Logos samma essens (väsen) som Fadern, just eftersom Han inte är skapad, utan istället född, det vill säga har utgått ur Fadern. Även efter födelsen är Logos oskiljbar från Fadern.

          Faderns essens (väsen) minskas eller delas inte heller på något sätt i och med att Sonen utgår från Honom. Justinus drar paralleller till hur en människa uttalar ett ord utan att ordet (eller förnuftet) så som det finns inom henne minskas, och hur en eld som ger upphov till en annan eld inte i sig själv blir annorlunda.

          Sonen är, som Logos och förstfödd, också Gud och förtjänar att bli dyrkad. Dock framgår det att Logos inte är jämställd med Fadern. Synsättet är subordinatoriskt: Sonen ses som underordnad Fadern.

          Samtidigt som enheten med Fadern framhävs, påpekar Justinus, att Logos är åtskiljd från Fadern. Han är en person. Justinus vill visa, att det istället för Gud Fadern är Logos som brottas med Jakob, talar till Mose ur den brinnande busken.

          Justinus anser Logos ha en enhet med Fadern i substans, men åtskillnad från denne i person. Till stor del består Logos funktioner i att uppenbara Gud. Det vore inte Gud som Logos uppenbarade, om Han inte själv vore Gud. Samtidigt måste Han vara en annan än Gud Fadern, eftersom denne, enligt Justinus, är absolut transcendent (oåtkomlig, ofattbar, osynlig) och inte själv kan uppenbara sig i världen. Hans relation till världen blir endast möjlig genom Logos: det är Logos som uppenbarar vem Gud är och vilken Hans vilja är.

          Världen skapas genom Ordet som utgår från Gud. Från att tidigare endast ha existerat immanent hos Gud, utgår nu Logos från Honom. Detta Ord är det som Gud enligt Första Mosebokens första kapitel uttalar då Han skapar världen. Den redan befintliga materian ordnas nu på ett rationellt sätt.

          Justinus menar inte att Logos började uppenbara sanningen först då Han inkarnerades i Jesus. Han har från världens skapelse haft denna uppenbarade funktion. Justinus tolkar de judiska skrifternas teofanier som att de handlar om Logos. Ängel och Apostel är två funktioner som benämner Logos. I Exodus sägs det, att Herrens ängel visade sig för Mose i en eldslåga från en törnbuske. När Justinus citerar bibelstället i fråga, är det denna ängel som talar till Mose:
          ” And the Angel of God spoke to Moses in a flame of fire out of the bush and said, I am HE who is…..” Justinus kritiserar den judiska tolkningen att det är den ofödde Guden, Fadern, som här talar till Mose, och menar att ängeln som talar är Logos.

          Justinus identifierar också Logos med en av de tre männen som besökte Abraham. Justinus menar att det var Logos som utförde straffet vid Sodoms och Gomorras undergång, som Fadern hade givit Honom i uppdrag.

          Logos identifieras även med personen som Jakob brottades med.

          Det är en konsekvens av Justinus grundläggande uppfattning om Guds transcendens och behovet av en medlare i Hans relation till världen. När Gud Fadern uppenbarar sig för människorna och agerar gentemot dem, är det genom Logos detta sker.

          Logos aktiviteter i världen handlar inte bara om direkta gudomliga uppenbarelser, utan också själva människans förmåga att tänka och handla förnuftigt, och komma fram till sanna slutsatser. I alla de fall där detta har skett, har det berott på Logos. Justinus tar upp termen logos spermatikos för att förklara detta. De som långt före Kristi inkarnation, har tänkt och handlat förnuftigt, har alltså gjort det därför att de följt Logos, vilket också – eftersom Logos är Kristus – gör att man kan tala om kristna före Kristus, nämligen de som levt efter sitt förnuft.

          Först genom inkarnationen i Jesus uppenbarades Logos på ett fullkomligt sätt för människorna, och kristendomen är ensam om att representera sanningen i dess helhet.

          För att framhäva kristendomens rationalitet , blev det viktigt för Justinus att förklara Sonens förhållande till Fadern, liksom Hans förhållande till världen, på ett sätt som kunde accepteras utifrån rationellt tänkande. Tanken att Gud hade en son som blivit människa och dödats för att sedan uppstå, var i sig främmande för hellenistiskt tänkande. Justinus var tydlig med att hävda den högste Gudens absoluta transcendens och omöjligheten att Han skulle uppenbaras i världen. Kristus var inte Son i ordets vanliga bemärkelse, utan Hans födelse bestod i att Han utgick från Fadern som Ordet. Logos-begreppet har fördelen framför benämningar som ”Son” och ”Kristus” att inte vara lika materialistiskt och pluralistiskt, och passar bättre in i en rationell framläggning av kristendomen.

          Med hjälp av logos-begreppet kunde Justinus förklara att Kristus var Guds Son och gudomlig, och, därmed, varför de kristna dyrkade Honom. Logos var visserligen numeriskt åtskild från Fadern, men Han delade samma gudomliga essens som Fadern, eftersom Han inte var skapad, utan hade utgått ur Fadern som dennes Ord.

          Justinus kallar inte Logos för skapare, eftersom detta skulle kunna stödja den dualistiska teorin. Endast Fadern benämns skapare, medan Logos är den genom vilken världen skapas.”

          Hoppas att arbetet kunde ge dig något, vad gäller förståelsen vem Gud egentligen är.

          Frid
          lärjungen

          Gilla

          1. Jag har läst igenom men vet inte om jag riktigt förstår vad du är ute efter. Att någon sitter och filosoferar över guds natur säger inte något. Det tillför heller inte mitt resonemang något som skulle ikullkasta det.

            Problemet är och förblir att ni (kristna) inte är överens om särskilt mycket vad gäller gud, hur man ska tolka bibeln mm mm. Inte förrän man går lite ”på attack” så sluter ni upp och visar en hyfsat enad front. Detta måste ses som en enorm svaghet för hela kristendomen, ja all religion egentligen. Bibeln som ni påstår ska vara rättesnöret ger så skilda tolkningar att det känns rätt meningslöst.

            Hur vet vi till exempel att just Justinus tolkning är rätt?? Om vi inte gillar hans tolkning, använder vi den ändå eller avfärdran man den då bara?

            Gilla

            1. Till Jon

              Det känns som att du är ateist och vill sprida denna lära. Varför strider du mot Herren Jesu evangelium eller tvivlar på detta? Som sagt när nöden kommer över en människa, vem det än är, då är det bra att hoppas på Jesus Kristus för de andra s.k. gudarna kan ju inte bota än mot sjukdomar.

              När Gud kallar en människa så ska hon ta vara på den chansen.

              Alla som ropar Herre, Herre är inte sanna kristna, så det du åberopar som en svaghet inom kristenheten, ser inte jag som en svaghet. Tvärtom, Gud är nämligen sin egen tolk över bibeln.

              Du undrar varför Justinus Martyren skulle vara rätt man att lyssna till. Mitt svar till dig:
              Jag läser just nu ”21 kyrkofäder” skriven av Peter Halldorf och han beskriver just detta.
              Kyrkofadern Irenaeus (år130-200) kunde dokumentera till de många sekter som på den tiden hade uppkommit, där han listade de församlingar som grundats av apostlarna och vilka som varit deras biskopar. Irenaeus hade som ung lyssnat till Polykarpos som i sin tur hade lyssnat till Johannes som skrev ett av evangeliumen, Joh. 1+2+3, samt Uppenbarelseboken.

              Irenaeus fiender som lärde ut en annan Jesus eller hade andra mystiska läror kunde inte peka på detta.

              Jon, om du tvivlar på Guds Ords riktighet, är något som inte jag kan hjälpa dig med. Det är bara Gud som kan uppenbara sanningen för dig. Ordet + Anden = Ett.

              Är du en uppriktig ärlig sökare i ditt hjärta, så kommer Gud att hjälpa dig. Är du inte ärlig i ditt hjärta, så bör du inte ge dig i strid med de sanna troende kristna. Du vet väl att Herren strider för Israel och alla dem som predikar sanningen.

              Frid
              lärjungen

              Gilla

              1. Nej lärljungen. Jag är inte ateist och vill inte sprida den läran. Men i mitt intresse för religion så ser jag en blindhet och en fanatism som är mycket oroande. Denna fanatism handlar bland annat om att stänga ute och mästra andra människor som inte tolkar bibeln på det sättet som man själv vill göra det. I slutändan handlar det faktiskt om att sätta in sig själv som ställföreträdande gud. Om du inte märker det så är det något bland annat du är rätt duktig på. De finns helt klart de som är värre.

                Faran då man sitter och tolkar bibeln är att manformar sin tolkning efter sina egna åsikter eller efter den kontext som man själv befinner sig i. Religionens uttolkning har mer av kulturell än av universell karaktär.

                Har du aldrig ställt dig frågan farför det finns så många olika samfund och grenar inom bara kristendomen?

                Den gud som oftast förespråkas av framförallt bokstavstrogna utövare är en gud som ligger väldigt nära moseböckernas gud. En gud som favoriserar och som stänger ute den som inte passar in. Väldigt långt från den Jesus i sina positiva sidor beskrivs i NT.

                Du skriver ”Är du en uppriktig ärlig sökare i ditt hjärta, så kommer Gud att hjälpa dig. Är du inte ärlig i ditt hjärta, så bör du inte ge dig i strid med de sanna troende kristna. Du vet väl att Herren strider för Israel och alla dem som predikar sanningen.”

                Som du (kanske) ser så har du i den meningen ställt upp mycket höga krav på vem som gud hjälper och vem han inte hjälper. Stämmer verkligen det med guds kärlek? Stämmer det med Jesus barmhärtighet?

                JAg noterar att du inte valt att kommentera mittt svi i kommentaren
                https://helapingsten.wordpress.com/2014/10/08/ar-guds-existens-och-det-ondas-existens-en-sjalvmotsagelse/#comment-10906

                Men nånstans ligger här kärnan till hela problematiken. Ställer man upp på att skapelseberättelsen är sann så medför det att man accepterar en gud som är oförutsägbar och som utdömmer orimliga straff.

                VI måste våga ifråga sätta bibelns auktoritet och anspråk på 100% sanningshalt. Bibeln beskriver människors förhållande till och syn på gud genom några årtusenden. Men kan vi acceptera att en gud som beställer folkmord och tar emot människooffer utan protest är den gud som är sann??

                Gilla

                1. Till Jon.

                  Guds Ord är 100% sanningsenlig. Om inte du tror det så har du inte tro nog på Gud.
                  Varje Guds Ord är gott för människan att äta. Varje ord är en säd.

                  Jag har lagt märke till att de personer som säger sig vara kristna, men lever inte som kristna, d.v.s de lever i världen och älskar vällust mer än Gud, just dessa personer brukar ifrågasätta Guds Ords auktoritet. Ex. homosexuella som säger sig vara kristna stryker bort vissa sidor ur bibeln och vipis,, så har de fått ett annat evangelium.

                  Orsaken är att de vill försvara sina synder. Det vore bättre om de erkände sina synder inför Gud, för då finns Guds nåd fortfarande kvar för dem. Om en person försvarar sin synd allt för länge så blir hjärtat förhärdat och det är ju inte så bra.

                  Nej Jon, bibeln är Guds egna ord där människor som varit uppfyllda av den Helige Ande, nedtecknat skrifter som vi kallar för Guds Ord. En människa kan inte växa i Kristus om hon hela tiden försvarar sina synder. Hon ser dem, men vill inte bli av med dem.

                  Som sagt hur jag än svarar på dina frågor, så tror jag att du inte förstår vad jag menar.

                  Varför vi inte är på samma våglängd, beror nog på att du inte är döpt enl. Apg.2:38-39. Har jag rätt? På vilket sätt döptes du? I dopet bekänner man inför Herren samt alla andefurstar i himlarymden, vilken Gud man åkallar, vad Gud har för namn. Jon vad heter din Gud? Namnet?

                  Frid
                  lärjungen

                  Gilla

                  1. »Guds Ord är 100% sanningsenlig.« Och vad räknas som Guds ord? Allt som står i Bibeln? Efter vems tolkning i så fall?

                    Varje gång man pekar ut något motsägelsefullt i Bibeln eller hittar en händelse där Gud verkar vara ondskefull, så får man höra att man har »läst fel«, »inte förstått«, »inte tagit hänsyn till kontexten«. Däremot läser man tydligen aldrig fel när man säger att Gud är god och full av rättvisa…

                    Samma sak med världen och vad som hänt och händer i den: Allt det goda är Guds förtjänst. Allt det onda är människornas och/eller Den Ondes verk.

                    Ingen mer förklaring krävs än så. Oavsett vad som faktiskt står i Bibeln eller vad som händer i världen, så värnas det gudomliga varumärket Killen Som Kommer Undan Med Allt™.

                    99,9 procent av mänskligheten dränks i världsvid översvämning? Helt rätt. 42 barn rivs ihjäl av två björnhonor? Kunde inte gjort det bättre själv. Ett helt folkslag utraderas, inklusive spädbarn och djur? Guds vilja är vår vilja.

                    Med sådana vänner behöver man inga fiender.

                    Gilla

                    1. Till Swedishkiwi

                      Vi har pratat om ormen och hans säd, samt Gud och hans säd. Mörker har inget med ljuset att göra.

                      Du som är ateist, fundera över detta bibelcitat:
                      ”Var och en som är född av Gud, han gör icke synd, ty Guds säd förbliver i honom; han kan icke synda, eftersom han är född av Gud. Därav är uppenbart vilka som äro Guds barn, och vilka som äro djävulens barn, därav att var och en som icke gör vad rättfärdigt är, han är icke av Gud, ej heller den som icke älskar sin broder. Ty detta är det budskap som I haven hört från begynnelsen, att vi skola älska varandra och icke likna Kain, som var av den onde och slog ihjäl sin broder. Och varför slog han ihjäl honom? Därför att hans egna gärningar voro onda och hans broders gärningar rättfärdiga.” (1 Joh. 3:9-12)

                      Du har fått alla svar som behövs. Jag är inte speciellt intresserad att diskutera troendefrågor med dig som är ateist. Du behöver få den Helige Ande, Guds Ande inom dig för att förstå tolkningen av Guds Ord. Ormen har alltid vridit sönder sanningen eftersom han är en lögnare.

                      Låt dig döpas i Jesu Kristi namn Apg. 2:38-39. Där finns Ordets kraft till frälsning. bort från den Onde och hans gärningar.

                      Frid
                      lärjungen

                      Gilla

                    2. ”Den som är av Gud, han lyssnar till Guds ord; och det är därför att I icke ären av Gud som I icke lyssnen därtill.” (Joh.8:47)
                      Fråga: Vilka är de som inte lyssna och förstå Guds Ord? Svar: Den onde och hans barn.

                      ”Ty talet om korset är visserligen en dårskap för dem som gå förlorade, men för oss som bliva frälsta är det en Guds kraft.” (1 Kor.1:18)
                      Fråga: Vilka är de som går förlorad? Svar: Den onde och hans barn.

                      Världens barn som är av den onde, kommer aldrig se evigheten som är nedlagt i Guds Ord. De troende kristna är förutbestämda i Kristus innan jordens grund lades. Abel var av Gud medans Kain var av den onde.

                      ”Men vi veta att för dem som älska Gud samverkar allt till det bästa, för dem som äro kallade efter hans rådslut. Ty dem som förut hava blivit kända av honom, dem har han ock förut bestämt till att bliva hans Sons avbilder, honom lika, så att denne skulle bliva den förstfödde bland många bröder.Och dem som han har förut bestämt, dem kallar han ock, och dem som han har kallat, dem rättfärdiggör han ock, och dem som han har rättfärdiggjort, dem förhärligar han ock.” (Rom. 8:28-30)
                      Fråga: Vilka har Gud förutbestämt? Svar: De som är i Kristus. Det betyder att vi fanns i Guds tankar innan jordens grund lades. Den onde kom till genom skapelsen och har ingen delaktighet i evigheten. Hans hem är helvetet.

                      De kristna är en del av Gud. Den onde är inte det.
                      ”Var var du, när jag lade jordens grund?
                      Säg det, om du har ett så stort förstånd.
                      Vem har fastställt hennes mått — du vet ju det?
                      Och vem spände sitt mätsnöre ut över henne?
                      Var fingo hennes pelare sina fästen,
                      och vem var det som lade hennes hörnsten,
                      medan morgonstjärnorna tillsammans jublade
                      och alla Guds söner höjde glädjerop?”
                      (Job.38:4-7)

                      Jesu Kristi frid i hans blod
                      lärjungen

                      Gilla

                    3. Till lärljungen:

                      Ja, vi har pratat om ormen förr, men inte heller nu kan Du svara på om jag har rätt eller ej. Eller är det som Du inte vill svara?

                      Nej, jag har inte fått alla svar jag behöver. Om det krävs att jag blir troende för att kunna tolka Bibeln korrekt, så är det dömt att misslyckas från början. Det finns nämligen massvis av trossamfund inom kristendomen, som alla har sin speciella tolkning av Bibeln. Rimligen borde det finnas en enda tolkning av vad Gud vill? Om Bibeln verkligen är Guds ord, så är det Han som är en dålig pedagog snarare än vi människor som är dåliga läsare. (Och kom inte och säg att just Din tolkning är den rätta, för det kan jag höra från alla troende – som inte tolkar likadant som Du gör.)

                      Att döma av Ditt andra svar Du skrev till mig, så är det tydligen ingen idé ändå att jag försöker förstå Bibeln. Jag är ju Djävulens barn, som inte förstår Guds ord… Tack för den!

                      Tips från coachen: Om Du ska försöka föra in någon i kristenhetens gemenskap, in i Guds ljus, så fungerar det inte så bra att 1) säga att någon är barn till Satan för att de inte tror/förstår eller 2) citera ur Bibeln, som vore det någon trollformel för att omvända mitt sinne. Ur mitt perspektiv är det som att vi diskuterar om Gandalf fanns på riktigt, och så börjar Du citera långa stycken ur Härskarringen för att stödja Din sak.

                      Jag kan dessutom säga detta: Om jag nu skulle bli troende (kristen) trots allt, så har jag ändå problem med många saker i Bibeln. Jag skulle kunna tro på att Gud existerar, men inte tro på att Han är god och rättvis. Snarare att han kan vara både orättvis, inkonsekvent och rentav ond. Om man nu ska tro att Bibelns böcker redogör för Guds sanna natur.

                      Du som troende skulle kunna undanröja dessa mina tvivel. I stället säger Du att Du är »inte speciellt intresserad att diskutera troendefrågor med [mig] som är ateist«. Märkligt nog ungefär samma svar som jag brukar få från troende, som också brukar komma med svepskäl för att slippa svara.

                      Detta kan tolkas på olika sätt: En tolkning är att de troende själva tycker att frågorna är krångliga och har inte några bra svar, så därför finns inga svar att ge. Dumt att ge ateisten vatten på sin kvarn, genom att erkänna något sådant! En annan tolkning är att de troende inte ens själva har tänkt på dessa frågor, utan bara köpt konceptet med att Gud är god och himlen är nära, utan att läsa och fundera över fler ställen än evangelium. Jag vet inte vilket av alternativen som är värst.

                      Gilla

                    4. Till Swedishkiwi

                      Det finns bara en sanning och den presenteras av Guds församling. De flesta kyrkor och samfund har gått vilse i skrifterna, så hos dem kan du inte finna de svar du behöver.

                      Du ska söka svaret i Apostlagärningarna då Anden för första gången föll över de församlade. Petrus öppnade munnen och predikade Ordet från gamla testamentet och satte in den korsfäste Messias som hade uppstått på den tredje dagen och att våra synder kan bli förlåtna genom tro på honom. Människans tro behöver fyllas med en lärare, vilket är Gud i oss. Av tro till tro.

                      De som lyssnade på Petrus blev då överbevisade att Jesus är Herren och Kristus. Han är vår Gud. Då frågade de Petrus vad de skulle göra. Petrus svarade och gav nycklarna till hela mänskligheten:

                      ”Gören bättring, och låten alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom gåva undfå den helige Ande. Ty eder gäller löftet och edra barn, jämväl alla dem som äro i fjärran, så många som Herren, vår Gud, kallar.” (Apg.2:38-39)

                      Detta är nycklarna som predikades av den första församlingen och som senare suddades bort av de falska aposlarna.

                      Vill du få evigt liv och Gud som din invärtes lärare av Ordet så ska du följa denna lära. Inga kyrkor och samfund lär detta, eftersom de döper till någon gud som har vissa titlar, men de bekänner inte hans namn i dopet.

                      (Guds Ord kan bara förstås rätt om den Helige Ande öppnar upp skrifterna. Den som inte har Kristi Ande gör bibeln till en dårskap.)

                      Frid
                      lärjungen

                      Gilla

                    5. Till Swedishkiwi

                      Om du inte tror på Jesu Kristi person så är du sämre än den onde själv, för han vet vem Jesus är.

                      ” Du tror att Gud är en. Däri gör du rätt; också de onda andarna tro det och bäva”.
                      (Jakobs brev 2:19)

                      Bibelns lära om Gud är densamme från 1 Mosebok till Uppenbarelseboken.
                      ”Hör, Israel! Herren, vår Gud, Herren är en” (5 Mos.6:4)

                      ”Jesus Kristus är densamme i går och i dag, så ock i evighet” (Hebr. 13:8)

                      Nej Swedishkiwi, satan vet att han är besegrad och går därför som ett rytade lejon. Han hatar att höra om Jesus Kristus. Människor som är ateister hänföres till kung Davids psalm 14:1, i Psaltaren ” Dårarna säga i sina hjärtan, ”Det finns ingen Gud”.

                      Gud välsigne dig. Du behöver bli frälst idag.
                      lärjungen

                      Gilla

                  2. Lärjungen

                    ”Guds ord är 100% sanningsenligt”.

                    Varför väljer han då att publicera sitt ord i en bok skriven av en massa olika människor? En bok där stora vesäntliga delar av innehållet på intet sätt går att verifiera? Där människor som beskrivs i boken inte går att spåra? En bok som berättar en historia som till stora delar motsägs av alla observationer, vetenskapliga undersökningar och geologoska och arkeologiska fynd man hittar.

                    Kung David ska ha varit en av de största kungarna i regionen på sin tid. Varför finns han överhuvudtaget inte omnämnd av sin samtid?

                    ”Jag har lagt märke till att de personer som säger sig vara kristna, men lever inte som kristna”

                    Nu mästrar du. Att människor inte gör din tolkning av vad det innebär att vara kristna innebär inte att andra har fel. Det är inget som vare sig du eller jag kan avgöra. Men precis här klär du i dig guds roll och bestämmer hur sann kristendom ska vara.

                    ”Apg.2:38-39”

                    Om du läser vers 41 så kan man börja bli misstänksam. Ingen av de samtida beskriver Jesusrörelsen. Med 3000 omvända på en dag borde rörelsen ha uppmärksammats och setts som ett hot mot de judiska och romerska samhället. Men tystnaden är öronbedövande.

                    Men om gud verkligen älskar oss som det påstås, tror du verkligen att han är så petig med detaljerna? Kan sätta hur mycket som helst på att du inte är troende till 100% som bibeln föeskriver. Tror att du hittar minst lika hängivna kristna som dig som kan visa på saker som du tolkat fel. Frågan är om det räcker för att han ska avvisa dig?

                    Vem är min gud? Ta dig en funderare. Är det ok för dig med en gud som förespråkar folkmord, som driver bort andra människor från deras egendom utan att hitta ersättning för den. Som tar emot människooffer utan att på något sätt förhindra det. Som favoriserar vissa människor och lämnar andra, minst lika troende i tystnad. Som sätter upp lagar som inte går att följa och som sedan delar ut dödsstraff till dem som bryter mot lagarna.

                    Har ställt frågan tidigare till dig men du väljer att inte svara.

                    Gilla

                    1. Jon och Swedishkiwi!

                      Pojkar, pojkar oj vad upprörda ni blir över Herren Jesus som är den ende sanne Guden.

                      Detta blev även judarna och hedningarna under den tidiga apostlatiden, eftersom de blev ett hot för dem. Den onde skyr inga medel, men han är bunden i Jesu Kristi namn.

                      Bibeln säger:
                      ”De skriftlärda överlade med varandra och ”därefter kallade de in dem och förbjödo dem helt och hållet att tala eller undervisa i Jesu namn”. (Apg. 4:18)

                      ”Och nu, Herre, se till deras hotelser och giv dina tjänare, att de med all frimodighet må förkunna ditt ord, i det att du uträcker din hand till att bota de sjuka och till att låta tecken och under ske genom din helige tjänare Jesu namn. När de hade slutat att bedja, SKAKADE platsen, där de voro församlade, och de blevo alla uppfyllda av den helige Ande, och de förkunnande Guds ord med frimodighet”. Apg. 4:29-31

                      ”Ty var och som åkallar Herrens namn, han skall varda frälst” (Rom.10:13)

                      ”Och så bjöd han, att man skulle döpa dem i Jesu Kristi namn”. (Apg. 10:48)

                      ”Och allt, vadhelst I företagen eder i ord eller gärning, gören det allt i Herren Jesu namn och tacken Gud, Fadern, genom honom.” (Kol.3:17)

                      Till sist pojkar så utgav Gud sin enfödde Son, Jesus kristus, på det att var och en som tror på honom icke ska förgås , utan hava evigt liv. Därflr binder jag er på jorden att forstätta söka Herren Jesus kristus och att ni inte får någon frid i era hjärtan, förrän detta sker. Detta ber jag om i Jesu Kristi namn , amen.

                      ”Sannerligen säger jag eder: Allt vad I binden på jorden, det skall vara bundet i himmelen; och allt vad I lösen på jorden, det skall vara löst i himmelen.” (Matt.18:18)

                      Gud välsigne er
                      lärjungen

                      Gilla

                    2. Till lärjungen:

                      Nej, vi är inte upprörda (jag är det iaf inte) över varken »Herren Jesus« eller att han skulle vara någon gud. Det är svårt att vara arg eller irriterad på någon som man inte tror existerar.

                      Jag är bara mäkta förvånad över att Din tro verkar vara baserad på så lösa grunder. Att de »bevis« Du försöker presentera är så ihåliga att jag inte kan förstå att någon kan bli övertygad, ens om man faktiskt tror på saken från början.

                      Jag börjar nästan tro att Du försöker skoja med oss. Undviker våra frågor tillräckligt mycket för att ändå locka oss kvar för ännu en omgång med meningsutbyte. Och så en radda med bibelcitat när Du inte kan och/eller vill svara.

                      Jag vet inte alls vem Du är, lärjungen, men jag hoppas för Din egen del att Du använder ett mer kritiskt tankesätt i de större besluten i Ditt liv.

                      Gilla

                    3. Men lärjungen… varför påstår du saker som jag inte har gett uttryck för ens?? Det jag ”angriper” är att du dels mästrar och dömmer andra. Du förespråkar en tro som utestänger…

                      Sen ifrågasätter jag bibeln som absolut rättesnöre och sanning. Jag pekar på några saker i bibeln som jag inte anser vara i linje med vad vi bör förvänta oss av en gud som utger sig för att vara kärlek. Detta undviker du som pesten att svara på. Kanske för att du inser att du inte kan få i hop det.

                      ”Om du inte tror på Jesu Kristi person så är du sämre än den onde själv, för han vet vem Jesus är.”

                      Vem säger det?? Du eller gud?

                      Gilla

Lämna ett svar till jon Avbryt svar