Därför tycker du att bön är tråkigt

idaskunst

Jag vet inte hur bön såg ut i den kyrka du växte upp i, om du vuxit upp i en kyrka överhuvudtaget. Som liten fick jag intrycket av att bön var något som bara gamla sysslade med. Bön var tråkigt. Livlöst. Torrt. Krävande.

Mycket har förändrats sedan dess. Från att vara det tråkigaste jag visste om är nu bön en av de saker som ligger mig närmast om hjärtat. Jag älskar att se andra inspireras till ett liv präglat av kraftfull, Jesuscentrerad och glädjefylld bön!

Vad är bön?

I grunden är bön mest ett fancy ord för att prata, umgås och hitta på spännande saker med pappa Gud. Jag är ingen teolog, men jag skulle vilja dela upp bön i två olika kategorier med olika syften. Bön som tillbedjan och bön som förbön.

lewis.jpg

1. Bön som tillbedjan

Tillbedjan behöver inte vara lovsång – målet för lovsång bör däremot vara tillbedjan. Tillbedjan är framförallt en livsstil, en livstil som samtliga kristna är kallade till. Det smärtar mig enormt när jag ser hur många kristna som bygger sina liv på andras upplevelser med Gud. Andrahandsuppenbarelse. Det är vissa sanningar du måste få direkt från pappa Gud,  det är skillnad på att känna till och att känna. Exempelvis skulle jag skulle kunna berätta för dig om min bästa kompis. Även om du klarar att memorera allt: var hon är född, hennes favoritmat, favoritserier, vad som irriterar henne och huruvida hon snarkar på nätterna eller ej, så betyder inte det att du känner henne. På samma sätt kan jag berätta om allt jag upplevt med Gud och allt han sagt till mig. Men om du inte själv söker hans hjärta kommer detta bara resultera i ett liv byggt på andrahandsuppenbarelse och det håller inte i längden. Hamna aldrig där. 

I sann tillbedjan väcks våra hjärtan till liv. Varken bra undervisning eller fina kyrkofasader kan ersätta det personliga mötet med Gud. I hängiven tillbedjan blir du dig själv, den Gud skapat dig till att vara. Tillbedjan är såväl konkret handling i form av bön och lovsång, som det är att leva ett liv där varje val och varje tanke ärar Gud. Pappa Gud planerade inte en räddningsplan för mänskligheten för att vi först och främst ska vara snälla kristna som får komma till himlen en vacker dag. Han gjorde det eftersom han längtade efter relation, hur uttjatat begreppet än må kännas.

Att få lära känna våra hjärtan och för oss att lära känna hans.

(Musiktips: Epletre av Marie Hognestad)

encounter16-92

2. Bön som förbön

Vi kan alla historien, Jesus som flyger till himlen och den Helige Ande som bosätter sig i våra hjärtan för att vi ska fortsätta göra det Jesus gjorde (och ännu mer!) Att vi som kristna genom mirakler, under och barmhärtighet är kallade till att vända jorden uppochner är ett ofrånkomligt bibliskt faktum. Det tråkiga är dock att en stor del av kristenheten inte tror att bön fungerar, en annan del ”tror” att det funkar men är totalt apatiska, och en liten del kristna ägnar mer tid och energi på att jaga demoner och falska profeter än att jaga Guds hjärta. 

Vad är en biblisk form av bön, då? Låt oss utgå ifrån en strof ur en av de mer kända:

”Låt din vilja ske, på jorden som i himlen.”

Står det ”låt Katarinas vilja ske”? Nej. ”Låt insert valfri megakyrkas vilja ske”? Nej. När vi ber Herrens bön ber vi att Guds vilja ska ske. Detta är kärnan i förbön. Inte våra idéer och våra planer, utan Hans. Därför är det essentiellt att vi känner Guds hjärta och har lärt oss att höra hans röst när vi står i förbön, oavsett om vi ber för ett land eller en person ute på gatan. När vi fokuserar för mycket på yttre omständigheter istället för på vad Gud säger är det lätt att vi gräver ned oss och vår förbön blir ”nedifrån och upp”, dvs.  ”Snälla Gud om du hör mig, hela denna person” eller ”Gud, om du vill, snälla gör något bra i Sverige.. men bara om du vill alltså”.

En förutsättning för att kunna vara en glad, effektiv förbedjare är alltså att vi bär på vissa grundläggande sanningar om Gud – insikter som vi måste ha förstahandsuppenbarelse om. Detta så vi istället kan be ”uppifrån och ned! Sanningar som att Gud är god. Gud har sagt att folk ska bli helade. Gud älskar mig. Gud har en plan och en lösning på alla problem!

Boktips: The Happy Intercessor av Beni Johnson och Translating God av Shawn Bolz)

Fem saker kan vi lära oss av detta, nämligen att

  • Bön blir tung när vi gräver ned oss i saker Gud aldrig menat att vi ska gräva ned oss i. (Fråga istället pappa Gud om vad han har planerat!)
  • Bön blir tråkig när vi lyssnar på oss själva istället för Gud. (Gud är mycket roligare och smartare än vad vi är)
  • Bön känns meningslös när vi glömmer bort att Gud är god. (Hallå, han har liksom skapat dig och mig och naturen och blommorna och kaffebönorna, vilken fantastisk pappa!)
  • Bön blir torr och trög när vi glömmer att bön först och främst är tillbedjan, våra hjärtan som möter Guds hjärta.

Men framför allt

  • Att det är vår uppgift och vårt privilegium att ära Gud och njuta av honom för evigt! Vilken fest!

(ILLUSTRATION: Ida Benjaminsen)

About Katarina Hedman

Surjämte bosatt i Uppsala. Lever i kommunitet, pluggar historia och lyssnar uteslutande på instrumental musik. Brinner för hållbar livsstil och feminism. Första steget mot att rädda världen är att vi alla blir tokförälskade i Jesus! Driver tillsammans med Sarah Grenholm @jesusfeministpodden som kommer till en poddapp nära dig sommaren 2018!

Posted on 23 maj, 2017, in Bön och tillbedjan and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Marius Ihlar

    Coolt att du gillar bön. Själv tycker jag att det är riktigt tråkigt. Även fast jag har sett kraften i bön. Hundratals människor har blivit botade när jag bett för dem, människor har blivit befriade från demoner och fått ta emot den helige ande när jag bett. Men fortfarande så känns min personliga relation med Gud rejält torr. Den personliga bönen är mer som att snacka med en främling som är tyst. 😛

    När det kommer till dina tips så har jag inte problem med mer än den första tror jag. Gräver mer mig i just det faktum att jag inte upplever honom nära.

    Hur kom det sig att du vände från tråkigt till härligt? Vad fick dig att byta attityd?

    Gilla

    • Katarina Hedman

      Hej Marius!
      Jag tror du har svarat på frågan själv- det är intimitet med Gud du saknar, en längtan som han har designat dig med! Detta så att du ska söka hans hjärta! När känner du dig nära Gud? Kanske det kan vara en hint? Relationen är så viktig för att känna glädje! Jesus säger ju att vi inte är tjänare utan vänner. Gud vill göra saker tillsammans med oss! Hans hjärta är alltid inriktat på relation 😊

      Några konkreta tips om du vill kultivera ditt böneliv är att
      1. Hitta människor som brinner för bön, glädje och entusiasm brukar smitta!
      2. Om det känns trögt, tacka! Läs ps 100, där står det att vi går in genom hans portar med tacksägelse – här ligger en nyckel! När vi tackar Gud för saker han gjort flyttas fokuset från oss till honom. Det är sunt!
      3. Hitta en bra bok! Se på se boktipsen jag nämner i inlägget!
      Lycka till! 😁

      Liked by 1 person

      • Marius Ihlar

        Tack! Ska tänka på detta. Har du tips på något bra filmklipp/predikan? Är ingen bokmal.

        Gilla

        • Jag har ett tips!

          ”How to pray” Dan Mohler https://www.youtube.com/watch?v=lk-kgXMGCHQ

          Var välsignad! 🙂

          Liked by 1 person

        • Katarina Hedman

          Haha, jag är däremot om ingen prediko/videomal så jag har tyvärr ingen att rekommendera just här och nu.. Och helt ärligt så ser ju folks resor med Gud så totalt olika ut att man omöjligen kan göra en mall eller ”5 steg mot djupare intimitet” direkt. Det viktigaste är att man har en längtan efter Gud och vågar lyssna. Som Jesus säger är det de som har ett ödmjukt hjärta och en fattig ande (alltså inse att man behöver Gud) som ska få se honom 🙂

          Liked by 2 people

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: