Är det lämpligt att lovsångsledare sjunger om polkagrisar och granar?

torwalt

Vad har Kim Walker-Smith och makarna Torwalt gemensamt? Förutom att vara amerikaner anknutna till Bethel Church och fantastiska lovsångsledare som jag hyser stor respekt för, har de även de senaste åren släppt varsitt julalbum som kristna världen runt okritiskt lyssnar på och hyllar till skyarna.

För det är ju så mysigt.

Som kristna bör vi vara förespråkare för riktig, kristuscentrerad jul. Ett globalt firande av hur Gud blev människa och valde att födas under de mest ödmjuka och torftiga tänkbara förhållanden – världshistoriens kanske mest revolutionerande händelse. Och det gör vi tydligen genom att sjunga om rödnästa renar, grillade kalkoner och hur mycket leksaker som finns i alla butiker. För att det ju är så mysigt.

Jag vet att mitt resonemang inte är nytt utan ältats av generationer av konsumtionskritiker. Det jag vill sätta fokus på är dynamiken mellan detta och vad själva kärnan av lovsångstjänsten innebär, samt diskutera motiven bakom.

Ska lovsångstjänsten vara en språngbräda för att lansera en sekulär musikkarriär? Jag tror trots allt inte att Walker-Smith och makarna Torwalt nödvändigtvis har som ambition att genom julmusik bredda sin publik. Och jag är inte på något sätt en förespråkare för att låsa in alla duktiga kristna musiker i kyrkan, tvärt om! Jag vill gärna kicka ut många av dem ur kyrkolokalerna eftersom jag tror att de har större potential än att stå och trängas på en frikyrkoscen 30 minuter i veckan. Men med stor ödmjukhet inför att jag inte på något sätt kan eller ska döma vad enskilda lovsångsledare känner sig manad till att göra, kan jag inte låta bli att ställa mig undrande och kritisk till denna sekulära, kommersiella influens i annars fantastiska lovsångsledares repertoar.

Så om syftet bakom att göra halvkassa covers på dåliga, kommersiella sånger inte är att nå nya lyssnare, vad är då målet? Kanske den gemensamma nämnaren är pengar, inte helt olikt det musiken också handlar om. Jag har respekt inför det faktum att lovsångsledare också måste leva, den ekonomiska aspekten behöver dock ändå problematiseras. Om en lovsångsledare har en svår ekonomisk situation kanske det bättre alternativet vore att be om gåvor, istället för att sälja sig till den amerikanske mammon? Kristna tenderar att vara givarglada, i synnerhet när det finns ett konkret problem. Eller har de med barn och hus och bil hamnat i en livssituation som inte längre håller ekonomiskt, oavsett hur mycket gåvor?

Den tredje anledningen jag kan komma fram till efter veckor av grubblande är att dessa lovsångsledare uppriktigt tycker att det är mysigt att sjunga om stadiga granar i december. Att de förknippar stereotypa könsroller med julens verkliga budskap. Även till detta måste jag ställa mig undrande. Har julens budskap hos annars brinnande, andefyllda människor reducerats till nostalgin de känner när de hör någon sjunga om polkagrisar, för att sedan referera det till Jesus?

Något riktigt svar får vi kanske aldrig, men några frågor hänger onekligen kvar i luften:

Är halvkassa covers på kommersiell smörja vad den institutionaliserade lovsångstjänsten resulterar i? Hur hänger detta ihop med tillbedjan? Och vad säger detta om oss kristna?

About Katarina Hedman

Surjämte bosatt i Uppsala. Lever i kommunitet, pluggar historia och lyssnar uteslutande på instrumental musik. Brinner för hållbar livsstil och feminism. Första steget mot att rädda världen är att vi alla blir tokförälskade i Jesus! Driver tillsammans med Sarah Grenholm Jesusfeministpodden som kommer till en poddapp nära dig 27.8!

Posted on 18 december, 2017, in Aktuellt, Bön och tillbedjan and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 20 kommentarer.

  1. Jag tycker att det är fel att över huvud taget fira Jesu födelse på julafton… Jag kan förstå att det är väldigt förknippat med Kristus om man är uppvuxen som kristen men jag som inte är uppvuxen så och dessutom har varit sökare i annan andlighet har inte en kristen syn på jul. för mig är den allt utom kristen och för mig förstärkte den förr min syn på att kristendomen måste vara falsk. Många i andra andligheter skrattar åt den sk kristna julen och ska jag vara ärlig så förstår jag dem 😦

    Jag önskar att jag kände att ”kristen jul” var helt rätt för det skulle göra det så himla mycket enklare och lätthanterligare. Jag VILL vara en lättsam människa liksom. Och det är man kanske inte om man har invändningar mot självaste julafton.

    Men jag kan inte förmå mig att tycka att det är passande. Det här är tredje julen som jag är kristen. Första julen var jag helt uppslukad av de kristna julsångerna för de var första ggn jag förstod dem. Andra julen kände jag en slags avsmak jag inte kunde sätta fingret på. Nu tredje känner jag bara att nä jag vill inte, men vet inte hur jag ska hantera det på ett bra sätt.

    Gilla

    • Manuel Suarez Benegas

      Hej!
      Jag förstår inte exakt vad du menar eller hela innebörden. Det finns mycket att anmärka, men firar du och de i andra andlighets rörelser inte era egna eller vänners födelsedagar?
      Jag har varit ledsen vid julafton förr, det är nog något jag upplevde som barn tror jag, som spökar, än, fastän inte lika stark.
      Jag kan jämföra Julafton med The Passion of Christ filmen, man kan tycka vad man vill om våldet och hur trogen filmen är Bibeln och historiska fakta, men när jag var på bio och såg filmen reagerade jag inte som andra församlingsmedlemmar, jag var jätteglad!
      Jag är glad att fira Jesufödelse för det är så stor vad Treenigheten har gjort för mig, och inte bara för mig. Jag kan gärna slippa kommersialismen och så, men om jag, vi, upplever det stora otroliga som Jesus gjorde med och i sitt liv, alla val i ödmjukhet men fast och bestämd, hur kan vi inte jubbla?! Jubbla och påminna oss i firandet och försöka få andra att förstå och komma fram till Jesufamn och få frälsning och Helig Ande!
      Det finns de som skrattar om korset men dessa har inte upplevt kraften, storheten och viden av Jesus självvalda offer. Jag tror även att många kristna inte kan förstå eller fokuserar fel i allt detta men reagerar ändå, vissa för man hoppas, på ytligheten och lögnen i lyxen, livstilar som kan sakna det viktigaste, medmänsklighet, innerlighet, medkänsla och medlidande med de som har det sämst.
      Jag glädjer mig i att Gud Jesus tog plats i en flickaslivmoder, efter att ha frågat om lov, och åstadkom det han gjorde… bara jag blir mer lik Honom!
      Gud välsignar dig!

      Liked by 1 person

    • Jag instämmer. Det är märkligt att kristna väljer att fira en dag som ursprungligen kommer från högtiden Saturnalia som gick ut på att offra barn, springa runt naken och tillbe solguden.

      Gilla

      • Firar vi på det sättet? Tror du lägger lite för stor vikt vid det som varit. Kanon, tycker jag att man slutat fira på det sättet o istället påminns om hur mycket Gud älskade världen att Han lät sin Son födas här på jorden. Ser faktiskt inte problemet.

        Gilla

        • Det är inte mer rätt att fira en hednisk högtid bara för att man sätter en kristen etikett på det.
          Gud har visat oss hur han vill firas, då kan vi inte envisas med att fira honom på vårt eget sätt.
          Det var det Israel försökte göra under 40 år i öknen.

          Gilla

          • Firar du lövhyddohögtiden?
            Då bör du dessutom ha invändningar mot att fira Gudstjänst på söndagar o fira sabbat istället. Kom ihåg att vara konsekvent. Jag firar jul för att minnas Jesu födelse. Bland mina muslimska vänner är det ett riktigt bra tillfälle att få berätta om min tro. Jag låter bli att önska dig God Jul och önskar dig Guds frid.

            Gilla

            • Yes. Att fira Gudstjänst på söndagar är också märkligt.
              Att fira gudstjänst överhuvudtaget på det sättet vi gör är rent obibliskt.

              Gilla

              • Ja, Marius, dagens gudstjänster är ofta mer en sociala inrättningar än sann tillbedjan, men och andra sidan så bär HERREN även de som fått en tro av mindre mått. Både julen och gudstjänsten kan skänka en stunds glädje för många behövande och Gud älskar alla människor och ger både till sina trogna tillbedjare och de som hatar honom.

                Därför gör vi gott i att glädjas med de som gläds och med mildhet tillrättavisa de som med mildhet kan tillrättavisa samtidigt som vi avfärdar de föraktfulla med sanningens ord.

                Gilla

      • Den utgick inte fråm Saturnalierna, de firades tidigare i december inte den 25:e och det var en skördefest. Mig veterligt helt utan männsikooffer. Blandar du ihop detta med föreställningar om Midvinterblotet?

        Hur kan alla vara så influerade av 1800-talsfilosofer som ville förringa kristendomens inflytande på kulturen ännu idag? Julen firades som kristnas Chanukka, de flesta kristna var ju judar från början. Judar ville inte härma hedningar, det ville inte hednakristna heller innan Konstantin.

        Det man brukar tala om är inte skördefesten saturnalierna som förebild utan Julianis avfällingens införande av Sol invictus firandet den 25 december för att övertrumfa kristet firande av Jesu födelse och dop när han försökte göra Konstantins godkännande av kristendomen om intet.

        Men som sagt; Sol invictus kom EFTER kristendomens födelsefirande.

        Gilla

        • Den firades dagarna innan för att sedan avslutas den 25:e.
          Romarna firade detta genom att:

          Gå från hus till hus och sjunga sånger, nakna.
          Dekorera och tillbe träd i skogen.
          Stjärnorna och solen tillbads så man placerade gärna guldkulor och stjärnor bland grenarna.
          Ge presenter till varandra.
          Äta bakelser formade som människor.
          Misteln använde man för att förgifta de som skulle offras.

          Gilla

          • Nej, den avslutades inte den 25. Du blandar ihop med Sol Invictus och det spelar ingen roll, kristna firade inte hedniska fester på den tiden. De var judar och firade Chanukka och Kristusmäss nio månader efter månaden Nisan då Lukas berättar att ängeln kom till Maria för att bebåda Jesu födelse.

            På 1800-talet gillade filosoferna varken kristna eller judar och hittade på alla möjliga idéer för att förringa kristendomens inflytande i Europeiskt kulturliv. Ju mer man forskar desto tydligare blir det att det var ett enormt kulturbrott i Europa när kristendomen kom.

            Gilla

    • Fira Jesu födelse på julafton…eller juldagen som alla utom Sverige gör…
      Om man vill fira Jesu födelse över huvud taget, så är det en rimlig tidpunkt. Troligen missar vi rätt dag med någon dag hit eller dit, förmodligen är vi sena. Likaväl, Maria fick sin uppenbarelse och blev befruktad i månaden Nisan, vilket är mars. Mars+9mån=december. Jesaja (tror jag det var) profeterar om att Himmelens Ska komma när Jorden är som mörkast – öppet för fler tolkningar, men iaf. Således är det rimligt att placera Jesu födelsedag vid midvintern eller just efter.
      Saturnalia och andra solhälsningsriter är inte alls kopplade. Människor har glatt sig åt att solen inte slutar lysa, vilket inte är så konstigt. Har man då valt att tillbe skapelsen istf Skaparen så blir precis så galet.

      Senare har också Jesu födelsedag kidnappats, av Mammon: traditioner har blivit viktigare än Jesus och nu har kommersen blivit viktigare än traditionerna.
      Inget av dessa har med ”kristen jul” att göra. Förutom namnet. Av praktisk lättja och tradition har kristna anammat det vikingska ordet ”jul” för midvinterhögtiden. Egentligen inte bra alls.

      Bottom line: det är skillnad på ”kristen jul” och världens jul.
      Det borde innebära skillnad i ”jul”-firandet mellan en kristen gemenskap och resten…borde… Vad gör det för skillnad i ditt firande?

      Liked by 1 person

    • Om ditt samvete säger att du inte ska fira jul, så låt bli. Problemet är när man ställer sig vid sidan om och bedömer andra som väljer att fira Jesu födelse. Ärligt talat så är jag numera mer orolig för tendensen att många kristna verkar känna tvång att gå i polemik mot sådant som egentligen inte, enligt min uppfattning, är så mycket att hetsa upp sig över. Finns det belägg för att fira födelsedagar överhuvudtaget i Skriften? Gör jag fel när jag firar mina barn? Ska jag säga till mina barn att vägra sjunga ”vi komma från pepparkakeland” för att det handlar om pepparkakor och inte utgår från en teologisk korrekt beskrivning om vem Gud är? Detta kan dras till absurdum. Låt dyrköpta Jesu lärjungar få uppleva friheten i att fira sin Mästares födelsedag. Jag är övertygad att de flesta som bekänner Jesus som Herre inte har några större problem att se skillnad på det sanna budskapet och julgranen, pepparkakorna eller julknäcken.

      Liked by 2 people

    • Hej, jag kan förstå att du kan känna viss avsmak inför julfirandet, man kan känna direkt att någonting inte stämmer. För att börja med så finns inte ordet ”Jul” i Bibeln. För det andra så firade inte de första kristna födelsedagar. Dessutom föddes inte Jesus i December.
      Julen har dessutom en hednisk ursprung som de sk. ”kyrkofäderna” försökte klistra en kristen etikett på. Julens hedniska ursprung och traditioner finns det mycket att skriva om…
      mvh. K. Wilkman

      Liked by 1 person

    • Oj vilket intressant perspektiv Sonja! Och vilken spännande diskussion det har blivit här i kommentarerna. Personligen har jag lite blandade känslor inför jul i Sverige och är verkligen ledsen att den har blivit så sjukt kommersiell och uppstressad, med fokus på fel saker. Men jag har aldrig haft tanken att man som kristen inte borde fira jul. Tycker snarare det är de icke-kristna som egentligen borde backa…

      Som missionärsbarn firade jag fyra jular i Nepal, där julen fortfarande är en helt och hållen kristen högtid (även om jag är rädd att det kommer förändras med tiden och att moderna stadsmänniskor börjar ta till sig västvärldens julfirande). I ett hinduiskt land är det kristna som har fått forma julen och fokuset ligger på JESUS, som det ska vara! Jularna när jag var 9-12 år hade vi visserligen gran och paket, men vi hade adventsgudstjänster där vi sjöng Jesus-centrerade lovsånger, vi gick runt på missionssjukhuset och sjöng kristna sånger, dansade för patienterna och delade ut apelsiner, vi hade alltid någon form av julspel (ett år en fantastisk musikal), vi gick på nepalesisk gudstjänst på juldagen… Jag har fått en mer Jesus-centrerad barndom än de flesta och det är jag tacksam för.

      Jag ser inte några problem med att fira Jesu födelse på julen, inte alls faktiskt! Det är en tid när många otroende kommer till kyrkan och vi får möjligheter att dela vår tro både där och i andra situationer. Det är en fantastisk påminnelse om vad Gud gjort för oss, där kyrkan över hela världen får minnas det samtidigt. Men självklart är det en stor utmaning att hålla fokuset där det ska vara och inte konsumeras av stress och julklappshets. Där tror jag vi får uppmuntra och påminna varandra!

      Gilla

  2. Majoriteten av amerikanska lovsångsstjärnor (vilket vidrigt ord, förresten) har sin hemvist i världsbekanta megakyrkor. Dessa megakyrkor är business, det är tydligt när man tittar på deras hemsidor. Därför är det inte förvånande, om än sorgligt, att de någon gång kliver över skaklarna.
    Därför är det också viktigt att ta varning och undvika fallgroparna!
    T.ex. stjärnstatus, elit-team, business i kyrkan…
    För sångare, kyrkoledare, predikanter, profeter, apostlar, lärare, evangelister, herdar, författare, …

    Gilla

    • Hela lovsångsindustrin är väldigt motbjudande, betraktat på avstånd som i mitt fall. Det söker stöd både i kreativa och synnerligen långsökta övertolkningar av vissa GT-citat men också i det stöd den profana underhållningsindustrin har av upphovsrättslagarna. Resultatet blir en elit som satt sig högt över vanliga människors möjlighet att ifrågasätta affärsrörelsen.

      Jag gillar inte alls tanken på att vissa människor ska utses till tjänst som lovsångsledare. Visst, så gott som allt går att i efterhand skapa bibelstöd för – inte minst detta fenomen – men ser man till den frukt allt detta lett till, är det inte mycket gott. Jag tror att lovsången bryter fram spontant och på ett sätt som inte går att hejda när skeendet är fött av Guds Ande. Det vi gör nu är att försöka krysta fram ”lovsång” ur köttet. Tanken är absolut god, men det hjälper inte; det är dömt att bli fel om det inte är fött av Gud.

      Gilla

  3. Sv Psalm 345 Giv mig ej glans ej guld ej prakt, ska vi sjunga som moteld!

    Jag ledde en sånggudstjänst i en liten by i nordligaste Sverige i söndags och där samlades vi ett femtiotal personer(kyrkan fullsatt) och gav moteld mot kommersialismen: vi köpte inget alls utan gav pengar i kollekten. Vi åt fika som några hade bakat-helt gratis. Vi sjöng tillsammans hela tiden; kristna advents och julsånger om den som ”kom från eviga fröjder… och lägges på strå i ett stall.” Så ska vi protestera mot mammon. Så ska sann Kristusmäss firas.

    Gilla

%d bloggare gillar detta: