”Är du liberal eller konservativ?”

Gästinlägg av Anton Johnsson, ursprungligen publicerat på hans blogg.

11265323_10152889508508404_1736590466318747393_n.jpg”Du är väl inte liberal, va?” Jag fick den frågan för ett tag sedan. Den sas i en viss förhörande ton. Med frågan menas inte om jag var medlem i Folkparitet eller skrev för Timbro utan om jag var en liberal kristen. En liberal kristen tar inte Bibeln på allvar. En konservativ gör det. Är jag konservativ eller liberal? Det är en binär fråga. Etta eller nolla.

Jag gillar inte de här kategorierna. Det första man kan anmärka på denna uppdelning är att den, enligt min mening, inte håller sig inom ramarna för ett kristet spårkbruk. Orden liberal och konservativ är inte begrepp du hittar i Bibeln, och det är ord som är laddade med en politsk-ideologisk bakgrund. Detta märks också av i vad man förväntar sig att en liberal och en konservativ kristen faktiskt ska tycka.

En konservativ kristen tenderar att sätta familjen högt, försvara traditionella värden, vara tveksam mot samtiden, gärna tala i kategorier som ”nationer” och hur deras relation med Gud är. Och, i alla fall vad jag sett, inte ha några problem med tanken på ett starkt försvar och en vapenexport.

Jag skulle vilja hävda att flera av dessa värden inte är särskilt kristna. Istället avspeglar de en konservativ politisk idé som man sedan använder Bibeln som en bioduk som man kan projicera sina ideal på. För att ta ett exempel: är det verkligen så att den kristna kyrkans ansvar att få ”världen”, dvs de som ännu inte tror på Kristus, att leva på ett kristet sätt utan den helige Ande? Går det ens? Ska vi lagstifta fram den heliga Andes verk? Sverige är inte Guds folk. Det är kyrkans uppdrag att leva kristet, inte världens. Jag är ingen familjehatare men relativiserar inte Jesus familjens betydelse en hel del i ett samhälle med starka familjeband (Mark 3:31-35)? Här kan vi tydligt se hur konservativ ideologi och värderingar från ett tidigare förment kristet Europa har målats över med lätt biblisk fernissa. Konservativ ideologi handlar inte om att ära Gud utan om att skapa starkt sammanhållna nationalstater.

Liberal är å andra sidan ett frigörelseprojekt. Det hadlar om att skapa fria individer som får göra som de vill, under statens skyddande hägn och med ont hotande öga mot alla utomstående fiender som möjligen skulle kunna tänkas hota friheten. Krig i frihetens namn har vi en del erfarenhet av under 2000-talet.

Traditionellt sätt har för starka religiösa anspråk varit hotande för den liberala nationalstaten, därför vill t ex Liberalerna förbjuda religiösa friskolor. Överlag ska religion relegeras till en privat sfär, där den inte kan störa de verkligt viktiga saker som pågår i det offentliga rummet. Detta verkar för mig gå stick i stäv med det ganska grundläggande kristna påståendet ”Jesus är Herre”. Det vill säga den som har anspråk på hela våra liv. Frigörelseprojektet kanske heller inte går ihop med tron att befrielse finns i att gå in under Kristi ok – inte genom gränslöst självbestämmande. För att inte nämna att den liberala nationalstaten är ytterst våldsam. Obama, den trevlige presidenten, avrättade mängder av människor med drönare (de flesta civilia) i frihetens namn. Den klassika liberala kristendomen har använts för att relegera kristen tro till det privata, och ofta använts som något som gett legitmitet åt den dominerande ordningen. Det var t ex många liberala teologer som stöttade den tyske kejsaren krigspolitik under första världskriget.

Kort sagt, ingen av dessa termer är särskilt bra. Dessutom används de ofta som vapen för att slå ner på motståndare. ”Liberal” är ett skällsord i ”konservativa” kyrkor och används som skällsord, utan att bemöta argument. På liknande sätt kan jag tänka mig att ordet ”konservativ” används i liberala kretsar.

Jag föredrar att kalla mig kristen.
Anden, Bibel, ideologi

Läs mer om Bibeln och VH-skalan här.

5 kommentarer

  1. Intressant genomgång. Vi lever i en tid (post Hiroshima Nagasaki) som mer än någonsin behöver en upplyst, sansad Diskussion mellan liberala och konservativa
    – och mellan kristna ”till vänster” och kristna ”till höger”.
    Den dialogen måste vara vägledande inom alla de stora världsreligionerna – liksom i den sekulariserade, politiska världen.

    Gilla

  2. Jag har fått bilden att liberala kristna är såna som tycker att man inte gör nåt fel om man har sex utanför äktenskapet eller lever ut samkönad attraktion och gör abort osv. Alltså att man har en väldigt löst tolkad , vad heter det, teologi?
    Alltså som nån slags motsats till bokstavstroende. Eller… äh. Jag vet inte. Det finns så många uttryck.

    Gilla

    1. Sonja,

      Jag tror att du är på rätt spår.

      Om man tar liknelsen med den förlorade sonen som exempel. För den som inte hört liknelsen kommer här en kort sammanfattning:

      Pappa Gud har två barn. Det ena barnet stannar hos pappa och sköter sig medan det andra barnet rymmer och hittar på en massa dumheter. En dag ångrar sig rymlingen och bestämmer sig för att vända om hem till pappa. När rymlingen närmar sig pappas gård får pappan syn på sitt förlorade barn och börjar springa med öppna armar sitt förlorade barn till mötes. När de kramats länge och väl ställer pappa till med en föreningsfest.

      Som du är inne på Sonja, så tror jag att liberalismen säger att den förlorade sonen har rätt att vara hemifrån och synda som den vill. Och konservatismen? Någonting säger mig att den är inte så supersugen på att springa det förlorade barnet till mötes?

      Så då kommer man nog in på Antons linje att varken liberalism eller konservatism matchar Guds ord?

      Gilla

  3. Tankeväckande text av dig Anton,

    Du tar upp denna bibeltext: ” Nu kom hans (Jesus) mor och hans bröder. De stannade utanför och sände bud till honom och kallade på honom. Folket som satt omkring honom sade: ”Se! Din mor och dina bröder är här utanför och frågar efter dig.” Han svarade: ”Vem är min mor? Och vilka är mina bröder?” Han såg på dem som satt runt omkring honom och sade: ”Här är min mor och mina bröder. Den som gör Guds vilja är min bror och min syster och min mor.”

    Som jag tolkar det Jesus säger här är att man är med i hans familj när man gör hans vilja. Dessutom förmedlar Jesus ett budskap till åhörarna om att göra ett ”fokusbyte” från att uppfatta honom som en del av den familj han växte upp i till det överhuvud som han är i varje troende familj och församling.

    Åhörarna vid Mark 3 hade inte ännu fått samma möjlighet som vi att förstå vem Jesus är.

    Gilla

  4. Personligen är jag konservativ, av många olika anledningar.

    Om Sverige omdanas ännu mer till ett liberalt land med ett liberalt folk, så kanske detta underlättar för Antikrist att ta över det svenska folket när den dagen kommer (eller har övertagandet redan påbörjats ?).

    Det förvårar nog för Antikrist att ta över och styra ett folk, och förmå detta folk att ta emot märket om folket har en egen identitet med exempelvis egna system för att köpa & sälja. Tar man emot märket så skriver man på sin dödsdom (som ju alla vet)

    Ett liberalt tänk, som förespråkar globalism, underlättar för Antikrist….men självklart kan man vare en Kristen även om man har en liberal syn på tillvaron….det tror jag absolut. Alla Kristna skulle t.ex kunna heta Muhammed istället för att ha olika namn, som Krister och Kristina

    Gilla

Vad tänker du?