Våra gåvor till de rika

Jag och Sarah befinner oss just nu i Paris där vi hälsar på min kära mor mitt under stekande klimatvärmebölja. Som världsstad är Paris en plats där världens ojämlikheter blir plågsamt synliga. Vi möttes av östeuropeiska romer som tiggde med ansiktet mot marken, och kort därefter såg vi en lång kö till lyxmärkets Louis Vuittons butik, där säkerhetsvakter granskade de hungriga shopparna innan insläpp.

LV:s skor, väskor och kläder säljs för ett otroligt mycket större värde än vad det kostar att producera dem. Så fungerar lyx. Och många människor som hade aktat sig för att skänka en enda tiocentare till tiggarnas utanför var beredda att ösa tusentals euro på det Rika Företaget.

Det kan förstås på två sätt. Antingen är det verkliga värde människorna betalar för den status som lyxprodukter anses ge: man vill visa upp rikedom, eller åtminstone skenet av rikedom. Och då är en sådan handling driven av stolthet, själviskhet och girighet. Det är ju inget annat än skryt.

Men det jag insåg när jag såg detta var att konsumtion av lyxprodukter även kan förstås som gåvor till de rika. Vissa lyxprodukter folk köper använder de knappt, en del kläder använder man enbart några få gånger. Det är inte så optimalt om skryt var poängen. Men om konsumtionen var en gåva blir det mer begripligt.

Jakob är inne på en sådan här tanke i sitt brev:

Mina bröder, var inte partiska i er tro på vår Herre Jesus Kristus, härlighetens Herre. Tänk er att det vid er sammankomst kommer in en man med guldring på fingret och fina kläder, och samtidigt en fattig man i smutsiga kläder. Om ni då ser till den finklädde och säger: ”Varsågod och sitt, här är en bra plats”, men till den fattige: ”Du kan stå där” eller: ”Sätt dig här vid mina fötter ” – har ni då inte diskriminerat bland er och blivit domare med orena motiv? Lyssna, mina älskade bröder. Har inte Gud utvalt dem som är fattiga i den här världen till att bli rika i tron och få ärva riket som han lovat dem som älskar honom? Men ni föraktar den fattige. Är det inte de rika som förtrycker er och drar er inför domstolar? Är det inte de som hånar det sköna Namnet som har uttalats över er? (Jakobs brev 2:1‭-‬7)

Jesu bror såg alltså hur lätt det var för människor att se ner på de fattiga och upphöja de rika, även när de helt saknar logiska skäl till det. Se på hur vårt samhälle slår hårdast mot flyktingar och tiggare och skyller alla problem på dem, trots att de är fattigast och har minst makt. Samtidigt betraktas rika människor ofta automatiskt som hjältar och beundransvärda individer.

Naturligtvis är inte fattiga felfria och rika roten till allt ont. Det finns många rika som jobbar hårt med att bli av med sin rikedom genom bistånd och filantropi. Men de som behåller lyx och överflöd för sig själva besitter det som verkligen är en rot till allt ont – kärleken till pengar (1 Tim 6:10). De som inte hjälper de fattiga trots att de har möjlighet stänger sig för Guds kärlek (1 Joh 3:17). Dem bör inte vi skänka våra pengar till.

2 kommentarer

  1. Intressant! Skryt och gåvor utgör nog stora delar av orsakerna, gåvorna kan ju ses som tillbedjan av de rika som man beundrar. Men jag tänker att det också finns ett tredje element – människor köper drömmar. Man inbillar sig genom reklamens lögner att man kan bli lik Vuitton eller Clooney eller Zelmerlöw om man bara konsumerar deras produkter. Lika beundra, lika omtyckt, lika snygg, lika framgångsrik. Lite som att köpa sig en talisman. ”Du är inte vad du skulle kunna bli – men köp vår lyxparfym så kan du bli (lite mer) som vi!”

    Gilla

  2. Ja du Michael denna världen blir nog aldrig rättvis, vi får dock trösta oss med Jacobs ord:
    ”Har inte Gud utvalt dem som är fattiga i den här världen till att bli rika i tron och få ärva riket som han lovat dem som älskar honom?”
    Jag har även funderat på bibelordet i Luk 19
    ”Ja, jag säger er: Var och en som har ska få, men den som inget har ska bli fråntagen även det han har.”
    Denna världens Gud är mammon med ett jagande efter egen tillfredsställelse och egen lycka. De som inte lärt känna Jesus förstår inte bättre.
    Vi troende är friköpta från denna världens lockelser genom Jesus Kristus. Vi lever då fortfarande i världen men inte av världen.

    I samma kapitel läser vi berättelsen om Sakeus, vi kan ju bara gissa vad som hade hänt om Jesus direkt, medans Sakeus fortfarande satt kvar i trädet hade anklagat och avslöjat lögnen och girigheten hos honom? (så som vi präktiga människor lätt gör)
    Vi förstår att först när Sakeus tog emot Jesus i sitt hem (hjärta) ändrades hans sinne så radikalt att han insåg sin synd och då självmant ville göra bättring.
    Vi är inte satta att döma de ofrälsta eller ge dem ångest för deras i våra ögon dåliga val då de köper dyra väskor, kläder osv. (ej heller framkalla klimatångest) gör vi det kanske det mera vittnar om vår egen avund över det vi motvilligt försakrar än vår omsorg om deras själar?

    Nej vår uppgift är att leda människor till kunskapen om Gud och sanningen i frälsningen genom Jesus Kristus.

    När människor lär känna Jesus och blir fyllda med DHA, ja då ändras även deras sinne, de förstår då vad som är rätt och fel. Vi skall däremot uppmuntra varandra till goda gärningar, men även om så krävs förmana och tillrättavisa våra tros syskon då de hamnat fel eller fastnat i falska läror.

    I Luk 18 har vi berättelsen om Jesus och den rike mannen. Vi kan tycka att vi är präktiga när vi ger av vårt överflöd, åker tåg istället för flyg, kör elbil, handlar miljösmart osv?
    Men först i mötet med Jesus avslöjas våra verkliga motiv.
    Våra egna ansträngningar kan inte frälsa varken oss själva eller någon annan, även om vi skulle göra allt rätt, inte ens om vi ger bort allt vad vi äger och har, möjligen att vi själva då skulle hamna på gatan och tvingas att tigga, men inte blir vi mer rättfärdiga för det.
    Nu säger visserligen Jesus i Matt 19 att ”det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike.” vilket möjligen är en tröst för den fattige.
    Det så viktigt att vi fortsätter att tala om Jesus och vad han gjort för oss på korset. Att frälsningen finns i Honom och inte om vi är rika eller fattiga, eller hur duktiga vi är att köpa rätt, uppfylla miljömålen, Agenda 2030 osv.
    ”Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också.”
    Guds rike skapas dock inte av människor även om vissa tycks tro att det är möjligt?

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s