Krig? Del 11: Tempelrensningen

Detta är del 11 i min bloggserie ”Kan en kristen delta i krig?”. Läs de andra inläggen i bloggserien här.

Jesus kom in på tempelplatsen och drev ut alla som sålde och köpte där. Han slog omkull borden för dem som växlade pengar och bänkarna för dem som sålde duvor och sade till dem: ”Det är skrivet: Mitt hus skall kallas ett bönens hus. Men ni har gjort det till ett rövarnäste.” (Matt 21:12-13)

Många har faktiskt använt detta Bibelord som argument för att kristna skall använda våld – Jesus använde ju våld vid sin rensning av templet. Men då tänker man på fel typ av handling, jag definierar våld som en handling som skadar människor, och det gör ju Jesus inte alls. Han driver ut dem som vill tjäna pengar på folks religiositet och välter deras bord och stolar, men inte skadar Han någon!

Jag skulle inte säga att pacifister skall vägra att göra alla häftiga handlingar, typ hamra på en spik eller kasta en boll. Det onda med våld är att det skadar någon, inte att man gör en handling i en hög hastighet.

Jesus ger här ett exempel på helig vrede, ett hat mot ondskan och bedrägeriets makter som gör att man gör sådant som ingen annan vill eller vågar göra, exempelvis driva ut de giriga från Guds hus (som visserligen inte skulle bestå särskilt länge, Mark 13:2). Vi skall inte vara passiva som lärjungar, utan i den Helige Andes kraft bekämpa orättvisorna och hyckleriet i världen.

Men står det inte i Johannes att Jesus använde en piska under sin rensning?

I templet fann han dem som sålde oxar, får och duvor, och sådana som satt där och växlade pengar. Då gjorde han en piska av rep och drev ut allesammans ur templet med deras får och oxar. Han slog ut penningväxlarnas mynt och välte omkull deras bord, och till dem som sålde duvor sade han: ”Ta bort det här! Gör inte min Faders hus till en saluhall!” (Joh 2:14-16)

Detta tyder på att man inte har så bra koll på vardagslivet under antiken. En piska var ett långt rep som användes när det gäller boskapsdjur (får och oxar, v. 15) till att göra starka ljud i luften genom att snärta piskan, så att djuren drivs åt ett visst håll, exempelvis ut ur tempelplatsen. Visst kunde en piska användas till att snärta människor också (spöstraff), men i den grekiska grundtexten av Joh 2:14-16 är det väldigt tydligt att de enda Jesus använde piskan mot var djuren. Att dra slutsatsen att Jesus skadade människorna genom att peka på att Han använde en piska som Han drev ut djur med, är väldigt långsökt och dessutom osannolikt med tanke på att Han aldrig använde våld annars, inte ens när folk hotade Honom till livet (Joh 8:59, 10:31). Han skadar inte människor, Han helar dem. Ja, Han helade till och med direkt efter rensningen.

På tempelplatsen kom blinda och lama fram till honom, och han botade dem. (Matt 21:14)

Jesus har en nitälskan och en iver för rättfärdighet, som får Honom att kämpa för Sanningen genom att stoppa orättvisorna och hyckleriet. Men den ivern strider lika mycket mot våldet som mot girigheten. Visst skall vi kämpa för att Guds namn skall bli helgat och driva ut månglarna ur templet, men inte genom att skada dem. De är ju också underbara skapelser som vår Herre har dött för. Det kommer en dag när Han skall döma alla månglare och syndare och ge dem straffet de förtjänar. Men i den tid som nu är skall vi sprida Hans nåd och förlåtelse över jorden för att frälsa så många som möjligt från domen, Han vill ju att alla skall bli frälsta. Och Evangeliet låter inte så trovärdigt om vi slår dem som vi predikar för. Snarare går det fram om vi strider mot orättvisorna på Jesu vis, inte på världens vis. Det ironiska är att de flesta som använder detta Bibelord som argument för kristet våld själva är rika månglare som utnyttjar templet för ekonomisk vinning…

En kommentar

  1. Jag kan lova dig att inte alla månglare gav sig frivilligt så vissa av dem blev han nog tvungen att piska och därmed skada. Att tro något annat är väldigt naivt och närmast önsketänkande. Vad gäller våld så om du för att rädda en oskyldig som håller på bli ihjälslagen av en galning inte har något annat val än skada eller döda förövaren så tvivlar jag på att Gud anser det vara fel. Han skulle nog tycka det var mer fel om du nöjde sig med passifistiskt uppmanade till förövaren att sluta och därmed blev orsaken till den oskyldigas död. Samma resonemang kan användas på kristet deltagande i krig men där är det inte alltid lika svart vitt.

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s