Kyrkan bygger på det profetiska

För ett år sedan var jag inte alls särskilt intresserad av profetior, och faktum är att när jag besökte Frizon förra året så såg jag hela tiden till att undvika den profetiska vägledningen som gavs av Operation övre salen och seminariet om att höra Guds röst med Katarina Halldorf Almonte. Anledningen var att jag var livrädd för att Gud skulle säga till mig att jag har tolkat Bibeln fel eller att Han skulle säga något annat obehagligt. Det var mycket skönare att läsa om Honom än att möta Honom, att tolka det Han hade sagt för länge sen istället för att höra Hans egen tolkning.

Jag tror många kristna delar den här rädslan, och jag vet att många kristna undviker det profetiska för de har sett så mycket osund karismatik och missbruk. Men botemedlet mot osund karismatik är inte obefintlig och sovande karismatik. Församlingen i Korinth levde i karismatiskt kaos, men Paulus uppmanade dem att söka nådegåvorna mer, särskilt den profetiska gåvan, och att göra det i kärlek (1 Kor 14:1). Profetior är och har alltid varit jätteviktigt, för det är när Gud talar. Kyrkan bygger på det profetiska, inte på människors läror.

Hela Bibeln är ett enda långt profetiskt budskap, enda anledningen till att vi betraktar den som helig är att den är inspirerad av Gud (2 Tim 3:16), den är profetiskt inspirerad. Den innehåller Guds Ord därför att Gud har talat. Idag finns församlingar där Gud fortsätter tala och andra där det profetiska inte får något utrymme. De församlingar där profetior är en realitet kan mycket väl ha många mänskliga brister, de kanske inte upptäckt alla aspekter av Sanningen och de kanske gör misstag ibland. Men på en punkt är de mer Bibliska än församlingar med profetisk tystnad: de lyssnar till vad Gud har att säga, de vill inte låta sig styras av människoord utan av vad Gud säger.

Förra veckan var jag på en skola i det profetiska som arrangerades av STHLMs Bönehus. Talaren hette Rob Hotchkin och kom från något som heter Extreme Prophetic i USA. Alla jag berättade detta för rynkade på näsan. Vilket namn. Men det visade sig att Rob var oerhört ödmjuk, han underordnade sig det lokala ledarskapet, han betonade att många som var där säkert hade större profetisk gåva än han och hans undervisning kretsade hela tiden kring Guds kärlek. ”Det profetiska handlar om att komma när Guds hjärta snarare än att höra Guds röst” sa han. Det vanligaste profetiska ord han gav till folk var ”Gud älskar dig”. Och han poängterade gång på gång att profetior måste stämma överens med Bibeln och Guds karaktär, att det ska ges i kärlek och ödmjukhet, att det ska betjäna och uppbygga.

På slutet av ”skolan” började vi profetera, och det var väldigt många besökare där som kunde höra Guds röst tydligt. Ett exempel: en man profeterade att Gud ger Torbjörn Freij, pastor i Stockholm Vineyard, klarare syn och perspektiv som en örn. Torbjörn log och berättade att för det första hade han nyligen gått igenom en ögonoperation som gjorde att han såg bättre, för det andra drev han ett konsultföretag som heter Eagle Perspectives. Flera andra profetiska ord flödade och det var så tydligt att det är så här kyrkan är tänkt att vara, läs i Apostlagärningarna och du finner profetior i nästan varje kapitel.

Jag tror många är trötta på att stora delar av kyrkan ägnar sig så mycket åt människoord och människotankar. Om vi öppnar upp oss för Guds röst och vad Han vill säga kommer vi lyckas så mycket bättre och vi kommer bli så mycket mer uppbyggda. Det kommer bli en hel del problem med folk som påstår sig höra Gud men som inte gör det, ja, men som Jack Deere skrev: om man finner ett enda exempel på hur en tolvårig flickas liv förvandlas efter att en pastor med profetsik gåva sagt henne saker han egentligen inte kunde veta, hur kan man då motsätta sig det profetiska?

Dagen skriver om att frikyrkorna krymper alltmer. Det är ganska självklart eftersom Gud är passiv i våra kyrkor. När det nästan aldrig förekommer under får man sällan församlingstillväxt, och de som går med i kyrkan brottas ofta med tvivel. Men när människor ser att Gud existerar och när detta förenas med att församlingen arbetar för fred och rättvisa, då blir det församlingstillväxt, precis som i Apg 2:42-47. John Wimber förde hundratals till Kristus och det han ständigt predikade var att den effektivaste evangelisationsmetoden är enligt Bibeln att evangelisera med hjälp av tecken och under. Alla som är med i krympande församlingar måste höra vad han säger i detta klipp:

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 16 juni, 2011, in Kyrka och teologi, Mirakler och karismatik and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Nu är inte jag alls särskilt negativt inställd till profetia. Tvärt om faktiskt men stämmer det verkligen att det profeteras i varje kapitel i Apg?

    Gilla

    • Nästan varje. 1, 2, 4 (i ljuset av Luk 12:11-12), 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24(i ljuset av Luk 12:11-12), 25 (i ljuset av Luk 12:11-12), 26, 27.

      Gilla

  2. Den största bristen i Guds församling är just att individen inte hör, eller snarare, hon vet inte hur Gud talar, för hade alla vandrat efter Guds andes röst, ja då hade nog det mesta sett anorlunda ut!

    Bb

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: