Apparna som hjälper dig med personlig andakt

Andakt i hemmet är, som vi tidigare har konstaterat, ytterst viktigt i dessa tider och något som vår församling uppmuntrar till. Men om man inte är van, eller har svårt att hålla en andaktsrutin igång, kan man behöva hjälp.

Lyckligtvis finns det flera mobilappar som helt eller delvis kan användas som guide i personlig andakt. Naturligtvis är man fri att modifiera och lägga till element som man vill, såsom lovsång eller fri bön. Det dessa appar kan erbjuda är inspiration och vägledning som förnyas varje dag.

Screenshot_20200424-140206

Bibeln – Youversion

Standardbibelappen som många kristna redan har nedladdat innehåller massa bibelläsningsplaner som kan användas för andakt. Flera av dem har reflektioner inbyggda i sig, ofta titulerade ”andakt”, tack vare församlingar över hela världen som delar med sig av andaktsmaterial.

Flera personer kan följa samma bibelläsningsplan och dela kommentarer och böneämnen, och appen har stöd för hundratals språk. Dock upplever jag det som rätt snårigt att hitta och välja planer, vilket kan öka förvirringen hos den som bara vill vägledas in i ett andaktsliv.

Screenshot_20200424-155756

Bibeln idag

Ända sedan 1965 har Bibeln idag presenterat bibelläsningsplaner och bibelstudier för daglig läsning. Deras app erbjuder ett kortare bibelstycke och en reflektion av alltifrån präster till kristna musiklärare. Enkel att använda utan krångel.

94878135_972460143171630_4242652056009048064_n

Bibelstund

För den som vill ha lite mer har Bibeln idag även utvecklat appen Bibelstund, där man själv kan välja läsplaner och läsa dem tillsammans med andra, lägga till kommentarer och böneämnen, med mera. Påminner om Youversion en hel del, men är lättare att navigera.

Screenshot_20200424-143408

Tidegärden

För den som uppskattar mer högkyrkligt andaktsliv och tidebön finns nog bara ett alternativ, och det är Fjellander medias app Tidegärden. Den har mycket goda recensioner och det är inte konstigt – appen är vacker, smidig, går att modifiera och är pålitlig.

Screenshot_20200424-160130

Pray as You Go

Alla appar vi har tittat på hittills är textbaserade, men Pray as You Go erbjuder andaktsvägledning som ljudfiler, med musik, bibelläsning, reflektion och tid för bön. Appen har tagits fram av brittiska jesuiter så undervisningen kanske bör tas med en nypa salt av en protestant, men den rekommenderas av Svenska kyrkan och verkar vara rätt så ekumenisk i sitt upplägg.

Screenshot_20200424-143144

Read Scripture

Om man inte har problem med engelskan är Read Scripture ett kraftfullt alternativ för lite längre andakter. På ett stilrent och andaktsfullt sätt serveras mycket Skrift tillsammans med videor och illustrationer från fantastiska Bible Project.

Screenshot_20200424-142814

App att skippa: Daily Bible Devotion

Låt mig avrunda med en avrådan. Den här appen utlovar en hel del funktioner (inklusive ”Bible humor” såsom ”Is your life scrambled? Jesus specializes in omelets!”) men kräver för det första Internetuppkoppling och när jag gav den det vägrade den ändå fungera. Kanske hade jag otur men jag tror att någon av de andra apparna ovan är fullt tillräckliga.

Det var min lilla testrunda av andaktsappar! Ursprungligen hade jag tänkt dela ut betyg och grejer men det känns onödigt: personlig andakt är personligt och olika lärjungar kan använda dessa verktyg på olika sätt.

Därtill finns förstås andaktsböcker som det är väl värt att investera i, inte minst nu när den kristna bokbranschen krisar. Har du fler tips på bra andaktsmaterial att använda? Dela gärna med dig i kommentarsfältet!

7 kommentarer

  1. Den Tidegärden har jag haft men undrar är det inte Katolsk innehåll!? Jag tar ett varningens finger. Det är Mycket bön till Maria. Jag vill ha svar. Om man kan våga använda den!? Tack.

    Gilla

    1. Tidegärdsappen är ekumenisk och har inga bön till Maria eller andra helgon. Gabriel Fjellander som har utvecklat den är lutheran.

      Den enda app ovan som möjligtvis har katolskt innehåll är Go as You Pray då den är utvecklad av jesuiter, men av det jag har hört är det anpassat efter att även protestanter kan använda den.

      Allt gott!

      Gilla

  2. Själv har jag King James-bibeln i min telefon, det är så digital jag är när det gäller bibelläsande. Plus att jag har ett par Kindle-versioner, men min Kindle-läsare pajade för ett tag sedan. När man läser längre, sammanhållande stycken är annars en traditionell pappersbibel överlägsen. Fast telefonbibeln kan ju vara praktisk om man t.ex väntar på bussen etc.

    Själv bojkottar jag iphone- och android-telefoner. Dels tycker jag det är principiellt fel att två digitala jättar (Apple och Google) skall ha så stort inflytande som de har över människors liv, dels upplevde jag de s.k. ”smarta” telefonerna som väldigt distraherande när jag ägde en. Kör numera en Kaios-telefon. Det innebär ett mindre utbud av appar, men den har i stort sett de funktioner jag behöver för ett mycket lägre pris än de flesta smartphones. Det jag saknar är väl en svensk bibelöversättning.

    Gilla

  3. 🙏❤️🙏 tack för att du sår ut ✝️ några planterar, några vattnar Gud ger växten ✝️ Gud är god 🙏❤️
    🙏🦁🙏

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s