Övre Salen och Hela Pingsten på turné

Jag har fått privilegiet att vara med i Operation Övre Salens team, ett gäng som vill inspirera till en ny pingstens kultur genom att hålla förnyelsemöten med lovsång, bön, poesi och undervisning kring sund karismatik. Stefan Swärd kallar oss för ”grymt coola snubbar”. Höstens schema ser ut på detta sätt:

2011-09-16/17/18 Baptistkyrkan, Norrköping, tema: helande
2011-10-07/08/09 Andreaskyrkan, Mjölby, tema: Bönetjänsten
2011-10-22 Det heliga hjärtats kapell, Växjö
2011-10-23 Fjällstugan, Jönköping
2011-11-04 Pingstkyrkan, Linköping, tema: helande
2011-12-10 Baptistkyrkan, Uppsala

Om ni bor i närheten är ni varmt välkomna!

Jag har länge funderat på att besöka församlingar och tala om tecken, under, fred och rättvisa, och har kontakt med några pastorer som kan tänka sig att bjuda in mig för att tala om det. Om du vill att jag ska komma och snacka om det i din kyrka – skriv en kommentar nedan. Jag vill absolut inte ha betalt för det, jag gör det bara för att sprida den vision jag upplever att Gud gett mig om hela pingsten.

För alla stockholmare och de som bor där i närheten: bön utanför migrationsverket på torsdag 8/9:
http://www.facebook.com/#!/event.php?eid=255380317817999 ”Vi läser en Laudes (morgonbön) och delar gemenskapens måltid, Nattvarden (som förättas av en präst från svenska kyrkan). Nattvarden är självklart frivillig! Vi äter till sist bullar tillsammans och bjuder allra främst de förbipasserande. Vi välkomnar också alla med banderollen med den inbjudande texten: ALLA ÄR VÄLKOMNA!
Vi samlas utanför spärrarna vid Solna PENDELTÅGSSTATION kl 7:30, torsdagen 8 september och går gemensamt till Migrationsverket.
Säg till alla du känner! Mamma, mormor, granne, lärare, dotter eller barnbarn! ALLA ÄR VÄLKOMNA ATT BE!”

Slutligen ännu ett meddelande till alla i Stockholm-Uppsalaregionen: Marc Dupont är här igen. Måndagen 12 september, om en vecka alltså, deltar han i ett förnyelsemöte arrangerat av Sthlms bönehus och Artisan i Vasakåren, Stockholm kl. 18:00. Tisdagen och onsdagen 13 och 14 september arrangerar Uppsala Mosaik möten med Marc i Baptistkyrkan i Uppsala, båda kl 19:00. Välkomna!

9 kommentarer

  1. ”Operation övre salen arrangerar bönesamlingar med tidebön och kontemplativ bön/soaking”
    Jo jag tackar jag, vet inte vilken av de två böneformerna som är värst

    Gilla

    1. Kan bön till Herren vara dålig? Tidebön förekom bland judarna på Jesu tid och den tidiga kyrkan praktiserade snabbt bön kl 9, 12 och 15. Det finns en föreställning bland kristna som anammat kundaliniteorin om att soaking är en new age-grej där man tömmer själen, men det visar bara på en skrämmande okunskap. Båda dessa böneformer kännetecknas av ett väldigt starkt fokus på Gud. Väldigt starkt.

      Gilla

  2. Ords 28:9 ”När en man vägrar lyssna till lagen
    blir även hans bön något avskyvärt”

    Bilden på startsidan på Övre salen ser ut som eftersviten av ett fylleslag, inte som bön. Och bön kan se ut på många olika sett, men det där ser verkligen FEL ut, och osunt. Soaking är en köttslig form av bön och totalt obiblisk. Bad man så i ”det tidiga kyrkan”?

    Gilla

    1. Så Övre Salen vägrar lyssna till Lagen? Hur kan du anklaga soaking för att vara en köttslig form av bön när man ägnar timmar åt att tänka på Gud och ”begrunda alla hans gärningar” (Ps 77:13)? Jag ser på bilden tre ungdomar som är överväldigade av Guds kärlek. Om de var överväldigade av något annat hade din kritik varit sund, men nu kritiserar du människor som söker Gud.

      Gilla

      1. andlighet kan vara köttslig. Om det bara handlar om att gotta sig i den goa stämningen så tycker jag definitivt man kan börja spekulera i om det inte är en köttslig form av andlighet.

        Det ligger något slags dimension i den där bilden som jag inte riktigt kan förklara men som hade fått mig att vända i dörren om jag kom in i rummet.

        Gilla

        1. ”Gotta sig i den goa stämningen”? Tänk om de söker Gud? Din ovilja gentemot det här verkar vara något väldigt subjektivt, något som inte går att förklara. Är inte det en väldigt lös grund att ha när man argumenterar för att Övre Salen gör något dåligt?

          Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s