Mehtaps vittnesbörd, del 1

Jag har fått tillåtelse att dela min församlingsmedlems Mehtaps berättelse om hur hon blivit frälst, helad och sett syner av Jesus.

cross-1448946_960_720

Jag är f.d. muslim. Jag var i moskén ofta och läste Koranen hela tiden. Jag fick lära mig att på nätterna kan döda människor väckas till livet för att döda, skrämma eller ge sjukdomar. På nätterna gömde jag mig ibland för jag var så rädd för att spöken skulle döda mig.

En vän, Gabriella, frågade mig varför jag gömmer mig. Jag sa att jag var rädd för spöken. Gabriella sa ”Kom så ska jag berätta något fint”. Jag tog hennes hand och följde med henne och la mig i sängen. Det första hon sa var Jesus, det hände något på insidan så fort hon sa det: jag kände att nåt kom över mig, fruktan försvann helt och hållet.

Jag sa till henne ”Jag känner mig trött”. Jag sov väldigt gott den natten, innan hade jag inte kunnat sova. Gabriella kom varje kväll och berättade om Jesus och korset och änglavakt och så vidare, jag satt och grät ofta. Gabriella frågade om jag ville gå med till kyrkan. ”Absolut!” sa jag. Hon tog mig till Livets Ord, de talade med tungor och min fråga var ”Va, talar ni afrikanska här inne?”

Gabriella frågade efter gudstjänsten: ”Vad vill du att Jesus ska göra för dig?” ”Va, kan din Jesus göra saker?” utbrast jag. Som muslim trodde jag inte att Gud gör mirakler, man måste fixa sitt liv själv. Hon frågade vad för bön jag önskade mig.

”Snälla be till Jesus att jag får pengar så att jag kan åka till Turkiet och besöka farmor och farfar i Turkiet” sa jag. ”Inget är omöjligt för Gud” sa Gabbis.

Ägaren för behandlingshemmet där jag bodde var turk och när vi kom tillbaka sa han att han hade några frågor. ”Har du några släktingar nånstans.?Har du farmor och farfar nånstans?” Den enda person jag hade öppnat mig om detta för var Gabbis, ingen annan. När han frågade det började tårar rinna. ”Jag vill att du ska träffa dem. Behöver du hjälp med pengar?” frågade han. Jag fick åka till Turkiet fem år i rad, biljetten betald varje gång. Behandlingshemmet betalade all mat och till och med present till farmor och farfar.

Frälsningen skedde i Märsta pingstkyrka. Från början var jag orolig, vad skulle familj och släktingar säga om jag blir frälst? Kommer de döda, kidnappa, tortera? När jag var i Märsta Pingst så var det ett möte om frälsningen och ta emot frälsningen, när pastorn sa ”Ni som vill ta emot Jesus kom fram” sprang jag ut ur kyrkan! Jag var rädd för andras reaktioner. I pingstkyrkan fanns det en som välkomnade folk som såg att jag sprang ut fram och tillbaka som en jojo. ”Kan jag prata med dig?” frågade han. Jag sa att jag ville ta emot Jesus men inte vågade gå fram pga familjen. Han berättade att han hade varit i fängelse för mord i 20 år. Men han var så glad och trevlig och snäll, han såg ut som en ängel utan vingar. ”Jag tror inte på dig, du är inte mördare!” sa jag. ”Jo”, sa han. Han blev frälst i fängelset och jobbar för Jesus, tjänar Gud och människor.

Det var så starkt för mig med hans vittnesbörd, att jag sprang in i kyrkan och sa att jag vill bli frälst. Jag var sist av alla. Jag kände väldigt mycket glädje, fruktan försvann helt och hållet. De frågade mig om jag vill bli döpt i Anden och det blev jag, jag började tala i tungor samma dag.

Efter det åkte jag till min familj. ”Jag ska till mitt rum och be till Gud” sa jag till mamma, hon trodde att jag skulle be till Allah. Jag bad högt till Jesus, mamma öppnade dörren och sa ”Du din j*vla h*ra! Vem är Jesus, din pojkvän?” Mamma slog mig jättehårt och slängde ut mig från lägenheten och nerför trappan. Jag rullade hela vägen ner. Jag grät och grät. Mamma skrek ”Du är aldrig välkommen tillbaka, jag vill aldrig ha med dig att göra Mehtap!”

Det var vinter för kanske åtta år sedan, jag visste inte var jag ska ta vägen. Jag såg en bänk i närheten av mammas lägenhet. Det var fullt med snö så jag röjde undan det. Det var blött. Min fråga till Jesus var ”Vad ska jag göra nu? Tänk om någon anfaller mig.” Det jag hörde från Gud tre gånger väldigt starkt var: ”Be för din familj”. Jag protesterade varje gång utom sista. Tredje gången blev jag lugn och gick med på det. Var ute två dagar, jag åt snö och bad för min familj. Min tanke var att det skulle ta många år för dem att bli frälsta. Men den tredje dagen kommer min mamma, faller ner framför mig, ber om syndernas förlåtelse och ber mig visa henne Jesus. Idag är även min syster och bror frälsta.

Jag hade ett handikapp i handen sedan 14 år tillbaka efter en misshandel. Jag kunde inte använda högra handen. Den var böjd inåt i 14 år.

En dag lagade jag mat med min vän Jenny, jag kunde som vanligt bara använde den ena handen. Jag sa till Jenny jag mår inte bra att vara handikappad. Jag kunde inte röra mina fingrar på högerhanden. Jenny sa att vi ska be till Gud. ”Tror du att Jesus kan hela dig? Tror du verkligen det?” frågade hon tre gånger om. ”JA!” Vi bad och ropade på Helig Ande, och jag kände att medan Jenny bad för mig att armen och handen drogs ut, jag hörde benen i fingrarna dras ut, och handen blev helt helad.

Veckan innan hade min läkare bestämt att amputera armen och ge mig en protes. När jag gick tillbaka till läkaren hade jag handen bakom mig. ”Hej Mehtap, var är armen?” frågade läkaren. ”Kolla, Jesus har helat mig!” Läkaren kunde inte tro sina ögon. Min hand är fortfarande helt bra.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 18 juni, 2016, in Frälsning och evigt liv, Mirakler och karismatik and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Wow, så starkt! Tack Jesus!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: