Varför evangelisation är något för alla

Skärmavbild 2017-06-21 kl. 23.50.36Nytt avsnitt av Jesusfolket! På Bibelns tid evangeliserade alla lärjungar regelbundet på offentliga platser. Om våra församlingar skulle göra samma sak idag skulle hela länder förvandlas. I denna inspelning från Jesus Army talar Micael om varför alla kristna kan evangelisera, och hur vi gör det på ett enkelt och avdramatiserat sätt.

Ladda ner MP3-filen här.

Podcasten Jesusfolket hittar du här eller varhelst podcastar finns. Du kan även prenumerera på YouTube. Gilla gärna Jesusfolket på Facebook!

About Hela Pingsten

Frälsning, mirakler och aktivism

Posted on 22 juni, 2017, in Evangelisation och mission, Jesusfolket and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Hej Micael!

    Du skriver: ”På Bibelns tid evangeliserade alla lärjungar regelbundet på offentliga platser.” Vad grundar du det på?

    Jag tror faktiskt inte att det stämmer.

    I Nya testamentet finns det två saker som för evangeliet vidare. Dels är det missionerande apostlateam, som reser, predikar, gör under och tecken och grundar församlingar och dels är det lokala församlingar, som lever ut Guds rike i en mörk värld. Dessa två kompletterar varandra. Betoningen för församlingen ligger i livets vittnesbörd (se t.ex. Matt 5:13-16, 1 Thess 4:11-12, Kol 4:5-6). Ingenstans i Nya testamentet uppmanas vanliga församlingsmedlemmar att gå ut och evangelisera.

    Jim Peterson skriver så här om skillnaden mellan apostlateamet (skördetröskan) och den lokala församlingen: ”Det förekommer aldrig att de nytestamentliga brevens författare uppmanar de troende att gå tillbaka till synagogan och störa ordningen igen. Inte heller uppmanades de att gå och predika på torget. De uppmanades inte att gå från dörr till dörr. Skördetröskan hade just passerat genom staden och skördat dem som var beredda. Att köra tröskan över samma åker en gång till vore inte givande.” (Kyrka utan väggar sid 75-76).

    Min slutsats är att alla kristna är kallade att vara vittnen, men alla är inte evangelister. Alla kristna ska vara beredda att svara om de får frågor om sin tro, men alla är inte kallade att gå ut och evangelisera på gatorna.

    Mer om detta och ett längre citat från Petersons bok finns här: https://barnabasbloggen.blogspot.se/2016/10/evangelisation-som-livsstil.html

    Gilla

    • Hej Jonas!

      Jag grundar det bland annat på Apg 2:46, 5:12 och 19:9-10. Jag håller inte alls med Jim Peterson i detta, jag tycker han använder ett dåligt argument från tystnad och att han har en hierarkisk bild av vad kyrkan ska vara. Jag formulerade min kritik i ett blogginlägg: https://helapingsten.com/2017/06/23/hur-kan-vi-fa-frikyrkan-att-evangelisera-igen/

      Allt gott!

      Gilla

      • Hej Micael!

        Tack för svaret och det nya förklarande inlägget. Jag hoppas att du förstår att jag inte är emot gatuevangelisation. Vi praktiserar det även i min församling. Däremot är jag kritisk till din undervisning att alla kristna ska delta i gatuevangelisation. Ingen av de bibeltexter du hänvisar till nämner att alla kristna evangeliserade eller predikade evangeliet. Så i den frågan håller jag med Peterson. Men tänk på att Peterson inte är mot evangelisation. Hans böcker handlar om hur alla kristna kan vara vittnen och dela evangeliet i vardagslivet.

        Jag är också noga med att undervisa att alla kristna är kallade att vara vittnen och ska kunna svara på frågor om sin tro och att alla kristna ska vara i tjänst och dela med sig av Guds kärlek till andra i ord och/eller handling. Jag är glad för att du uppmuntrar till evangelisation och att du utmanar kristna i Sverige att gå ut på gatorna. Det är bra! Men när du säger att alla kristna ska göra det tycker jag att du bortser från att vi är olika och har olika gåvor, och att man kan evangelisera på olika sätt och att man kan vara vittnen på olika sätt.

        I den här texten skriver jag om Bill Hybels teori om att det finns sex olika stilar för evangelisation. Jag tycker att han har en poäng. http://barnabasbloggen.blogspot.se/2016/10/flexibel-evangelisation-hitta-din-egen.html

        Vad tycker du om hans synsätt?

        Allt gott till dig med. Kul att du är frimodig!

        Gilla

        • Hej igen Jonas! Ja, jag förstår att du inte är emot gatuevangelisation som praktik utan anser att alla kristna inte ska delta i det.

          Du skriver: ”Ingen av de bibeltexter du hänvisar till nämner att alla kristna evangeliserade eller predikade evangeliet.” Det gjorde mig väldigt förvirrad först – som sagt tror jag det är väldigt svårt att få ”de” i Apg 2:46 att syfta på något alla än ”alla troende” i vers 44, och Apg 5:12 säger explicit ”de var alla tillsammans i Salomos pelarhall”. Men så kom jag på att du kanske menar att de texterna inte säger att alla kristna predikade. Det håller jag med om, och vilket surr det skulle bli! 5000 människor som predikar samtidigt måste vara jobbigt att lyssna på. Nej, det är det ingen som argumenterar för.

          Min poäng är att den apostoliska urförsamlingen arrangerade möten varje dag i Salomos pelarhall i templet som hade ett evangeliserande syfte (Apg 5:20, 42) och som inkluderade alla troende i församlingen. Det betyder inte att alla predikade, men alla var där. Medan vi idag betraktar söndagsgudstjänsten, och möjligtvis cellgruppen, som det självklara som alla församlingsmedlemmar ska vara med på, tycks den första församlingen ha betraktat de interna mötena i hemmet och de externa, evangeliserande mötena i templet på det sättet.

          Jag blir lite förvirrad när du å ena sidan säger att du håller med Peterson, som säger att enbart ”apostlateam” evangeliserar offentligt och att ”vanliga församlingsmedlemmar” aldrig uppmanades till det, och å andra sidan tycker att det är bra att jag ”utmanar kristna i Sverige att gå ut på gatorna”. Petersons poäng som du återger den tycks ju vara att enbart apostlateam (vad nu det är) ska evangelisera på gatorna, och då borde det jag ägnar mig åt vara fel?

          Tycker du för övrigt inte att det är en väldigt hierarkisk bild av kyrkan att enbart apostlar ska evangelisera offentligt medan andra ”lekmän” ska evangelisera i vardagen? Varför följde alla lärjungar i Jerusalem och Efesus med apostlarna på deras evangelisation om ”vanliga församlingsmedlemmar” inte ska ägna sig åt sådant? Om offentlig evangelisation leder till att människor kommer till tro, vad är det som är så hemskt med att andra än ”apostlateam” ägnar sig åt det?

          Du skriver: ”Men när du säger att alla kristna ska göra det tycker jag att du bortser från att vi är olika och har olika gåvor, och att man kan evangelisera på olika sätt och att man kan vara vittnen på olika sätt.” Jag välkomnar en mängd olika evangelisationssätt, och tycker Bill Hybels lista är bra. Min poäng är att evangelisation inte bara ska vara privat utan offentlig. När församlingen evangeliserar offentligt som gudstjänst kan människor tränas i det – vilket inte går när de är själva i vardagen – och man når främlingar, inte bara människor man redan känner. Den apostoliska urförsamlingen gjorde detta och folk kom till tro varje dag. Jag håller med om att vi alla är vittnen – och man kan vittna även utomhus!

          Det finns inget farligt, inget destruktivt och inget obibliskt i att alla kristna i en församling evangeliserar offentligt. Det kan ta sig en massa olika uttryck. Att vi har olika gåvor innebär inte att det finns en gåva som heter ”inte evangelisera”. Alla har inte bönens gåva, men vi alla ber. Alla har inte lovsångens gåva, men vi alla lovsjunger. Det jag vill pusha för är evangeliserande församlingar som har offentliga möten och aktiviteter där vi når människor på olika sätt och där alla får använda sin gåva i mötet med icketroende. Jag förstår inte vad som är problemet med det, i synnerhet inte när apostlarna som hade tränats av Herren Jesus själv gjorde exakt detta när de skapade församling.

          Allt gott!

          Gilla

          • Tack för kommentaren. När du beskriver vad du menar med gatuevangelisation på det sättet kommer vi lite närmare varandra i synsätt. Det är lätt att missförstå och tala förbi varandra i skrift. Jag tror också att du i viss mån missförstår vad Jim Peterson menar med apostlateam och skördetröskor. Apostlateamen består inte bara av apostlar, men i hans tänk är det team som personer med apostoliska tjänster/gåvor leder. Man ska nog inte hårddra det, men jag tror att det finns en nytestamentlig poäng i att göra skillnad på de missionerande apostoliska teamen och de lokala församlingarnas mission. Det görs ofta inom missiologi och församlingsplantering och är inget nytt för Peterson. Båda missionerar och evangeliserar, men på lite olika sätt.

            Jag hoppas vi kan träffas någon gång och prata mer om detta och andra frågor. Jag ser med intresse fram emot vad ni ska göra i höst och ni finns i mina böner.

            Liked by 1 person

  1. Pingback: Hur kan vi få frikyrkan att evangelisera igen? | Hela Pingsten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: