Vad vi kan lära oss från Azusa

Igår på min bönegrupp diskuterade vi miraklet på Azusa street 1906 och såg en film om händelsen. Jag har redan publicerat en ögonvittningsskildring från Azusa här på bloggen, och filmen innehöll många fler. Dess kulmen var när en man berättade hur han besökte Azusa som barn, och hur alla var knäpptysta när han kom in i lokalen, till och med spädbarnen. Och hur alla som på en given signal sträckte händerna mot himlen –  till och med spädbarnen! Bön fyllde lokalen, och Guds kraft var så närvarande att människor föll till marken redan innan de kommit in.

Jag känner mig oerhört glad att tillhöra en kyrka som har detta ursprung. En kyrka vars Luther eller Wesley är en svart halvblind man, som kommer från ett sammanhang där man levde i enkelhet och avstod från allt från smycken till kaffe, och som få kan namnet på. En kyrka som betonar att Gud är ledare och att det är Hans vilja som ska styra församlingen, och att det bara sker under och tecken om vi ödmjukar oss inför Honom. En kyrka som har Pingsten i centrum och inte vill något hellre än att alla ska få uppleva det apostlarna och de första kristna upplevde i Apg 2.

Få Pingstkyrkor idag liknar dock Azusa. Det är rent ut sagt oacceptabelt. Jag ser det som Pingstkyrkornas absolut största uppgift att göra deras församling så likt rucklet på Azusa street som möjligt. Om och om igen genom historien har kristna kyrkor sett tillbaka på antingen de första kristna, helgon eller (i protestanternas fall) deras kyrkors födelse och suckat ”Ja, det var tider det. Synd att man inte levde då.” Men Gud lät inte mirakler i det förgångna ske bara för dem som levde då utan för att ge oss ett exempel på hur det kan bli när vi helt och hållet till hundra procent lever för Honom och i Honom. Azusa är inte bara något i det förflutna – Azusa kan uppväckas här och nu! Och för att det ska ske måste vi avsäga oss ljumheten och bagatelliseringen som är alltför vanligt inom kyrkan i Sverige idag. Azusa kom inte som en blixt från klar himmel, den var ett resultat av många års passionerad bön. Låt oss börja be för en Azusa-väckelse i Sverige.

7 kommentarer

  1. Var det verkligen jag som skrev detta? AMEN AMEN AMEN!!! Jag profeterade för nästan ett år sen exakt samma tankar som Gud nu fyllt mitt huvud med. En Azusaväckelse kan ske, en Azusaväckelse kommer ske! Vakna upp, du Kristi fallna kyrka! Gud vill göra oss ”brinnande i Anden” (Rom 12:11) ännu en gång!

    Gilla

  2. Hej Micael! Tack för dina texter om Azusa Street! Tänkte predika om Azusa-väckelsen i vår kyrka på söndag. Undrar vad filmen ni såg i er bönegrupp hette?

    Blessings
    Karin

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s