Wilkerson och apatin i svensk kristenhet

I morse fick jag reda på att David Wilkerson har gått hem till Gud efter en bilolycka. 2004 delade han ett profetiskt budskap till den evangeliska kyrkan i Sverige som är brinnande aktuellt idag, och som stämmer överens med min erfarenhet: Vi är apatiska. ”Högmodet är Amerikas synd, och apatin är den evangeliska kyrkans synd i Sverige”, sa Wilkerson.

Denna apati hindrar oss från väckelse, vi har ingen nöd, inga tårar, ingen smärta. Vi är helt nöjda med program, formaliteter och organisation men var finns kraften, var finns elden, var finns passionen för Jesus?

Här är budskapet Wilkerson delade (tack till Michael G. Helders för länken):

David Wilkerson Stockholm 2004 from Michael Helders on Vimeo.

Jag håller helt och hållet med bloggaren Tony som skriver:

Med ett budskap om att kristenheten i Sverige var lemlästade åt apati, var det säkert många som blev skakade av hans budskap. Det är ett budskap som fortfarande är högaktuellt. […] Men det är en sak att bli skakad av det budskap Herrens profet förmedlar, och en helt annan att ta med sig budskapet rakt in i sitt hjärta och göra nånting med det innan det faller platt ner till marken.

När jag ser ut över svensk kristenhet idag är jag rädd att det är det som hände med David Wilkersons budskap till oss. Så fanns det ingen som på allvar tog emot budskapet, utan istället har man låtit det platt falla ner till marken och dö. Allt inom ramen för sin egen köttsliga kyrkopolitik, där den ena ordkonstnären efter den andra avlöser varann.

Vi ska ha väckelse i Sverige, en väckelse likt den på Azusa Street, som vänder upp och ner på allt och som låter människor möta Gud, ge sina liv till Honom, älska Honom och följa Honom. Vi behöver en Jesusrevolution full av kärlek, fred, glädje och kraft som ger människorna i det här landet mening och hopp. Då måste vi bryta med den här apatin. Låt inte Wilkersons budskap rinna ut i sanden.

Uppdatering: Dagen uppmärksammar nu Wilkersons profetia om svensk apati: Wilkerson klarade inte att bara likgiltigt se på, Wilkersons budskap till Sveriges evangeliska kristna, Omskakade budskap, Wilkerson, en profet? , David Wilkerson hyllad som en stor gudsman

86 kommentarer

  1. Kul att du vill citera från min blogg! Det får du gärna göra nån mer gång.
    Ja, väckelse är vårt enda hopp för vårt land. Men jag tror som du på en helt ny Jesusrevolution.
    Det är vårt enda hopp.

    Gilla

  2. Är pingstväckelsen anno 1900-talet det enda Gud kan tänka sig? Finns det ingen annan version av kristen tro som är okej?

    Gilla

    1. Jag talar om en väckelse likt den på Azusa av två skäl: dels för att Azusaväckelsen var av så stora mått och fick så massiva följder över hela världen (vissa betraktar den som en av förra seklets eller till och med millenniets största händelser), och det vi behöver i Sverige är en gigantisk väckelse som vänder upp och ner på allting. Det andra skälet är en profetia som säger att en väckelse större än den på Azusa Street ska slå ner i Sverige.

      Gilla

  3. Pingstväckelsen från 1900talet lär vi inte upptäcka i en ny väckelse. Själva betydelsen av ordet väckelse är att vi blir väckta, dvs vi blir väckta till en ny morgon, inte en gammal morgon, den som vi somnade ifrån. Precis som med alla väckelser kommer alla gamla trogna kristna, om än i viss apati, inte applådera allt som kommer med den nya väckelsen. Det blir för annorlunda mot det man varit van vid (tja, varför heter det, återigen, annars väckelse?). Jag kan inte idag förutsäga hur den väckelsen ser ut. I ärlighetens namn undrar jag om den alls kommer. Vi är snart under bottennivån.

    Även om delar av min släkt har gått igenom andra världskrigets fasor så undrar jag om inte en omvälvande dom över Sverige är det enda som kommer ruska om människor så pass att de söker efter något som inte har med social säkerhet och egen förträfflighet att göra. Jag hoppas inte det, men jag undrar annars vad som kan skaka om landet så pass så att Gud återigen blir ett samtalsämne utanför de kristna bloggarna.

    Gilla

    1. För Gud är ingenting omöjligt. Jag hoppas att Gud förändrar det andliga läget i Sverige med väckelse istället för katastrof.

      Gilla

  4. Bra skrivet ”Hela Pingsten”! Budskapet blir ännu viktigare eftersom det kommer bli svårt att leva som kristen framtiden. Vem som helst kan säga att man är kristen men att leva i en nära relation till Jesus Kristus Guds Son är annorlunda. Vi behöver få fram mer att ”Gud har allt under kontroll” trots allt oroligt som sker i världen. Dock måste vi som kristna leva och visa att Gud har allt under kontroll. Jag vill än mer vara beroende av den Helige Anden. Broderkram Robert

    Gilla

  5. Vad är det som händer hos någon som är apatisk?
    Vad gör att någon som är apatisk vaknar upp?

    Olika personer har säkert olika åsikter om det, men kanske kan ”de apatiska flyktingbarnen” (http://sv.wikipedia.org/wiki/Apatiska_flyktingbarn) hjälpa oss? Särskilt eftersom de allra flesta fall av apatiska barn förekommit i Sverige.

    Några saker kring de apatiska flyktingbarnen:
    – Den apatiske kan vara helt okontaktbar, men ändå medveten om det som sker runtom: ”Barnen kan – trots svåra apatiska symtom – höra och komma ihåg det som sägs runt omkring dem.”
    – Det som får den apatiske att tillfriskna – vakna upp – är ett positivt besked: ”Barnens tillfrisknande sker nästan alltid efter beviljat uppehållstillstånd.”

    Om det är detta apati handlar om, då tänker jag att problemet inte är att vi inte har nöd och smärta, utan snarare tvärtom – vi har tagit in det så till den grad att vår kropp ”slår över”. Och när vi är i apatin kan vi inte bara ”skärpa till oss” och ”rycka upp oss”, utan det måste ske genom något som kommer utifrån – ett positivt budskap.

    I så fall: Låt oss be att de goda nyheterna får höras hos den som blivit apatisk!

    Gilla

    1. Jag tror både goda budskap och nöd behövs. Nöd ingick i det profetiska budskap Wilkerson delade, han menade att Gud hade sagt till honom att det r nöd och smärta Sveriges evangeiska kristenhet saknar, inte har för mycket av.

      Gilla

  6. Notera: Det här är inget angrepp mot David Wilkerson som person utan en kritik av hans profetior.

    Tre av hans profetior som inte har slagit in:

    1) Slutet för evangeliska TV-program år 1999

    2) Tusentals bränder i New York på grund av rasupplopp år 1993

    3) Finanskrasch år 2000 (börsen steg till rekordnivåer)

    Källa: http://asterisktom.xanga.com/695057610/david-wilkerson-false-prophecies–unscriptural-teaching/

    David Wilkersons kommentar till detta var:

    ”… jag är redo att när som helst erkänna att jag hade fel – att jag måste ha talat utifrån min egen rädsla eller att jag har talat obetänksamt, och när finansmarknaden nådde rekordnivåer år 2000, undrade jag om de som anklagar mig för en falsk profet har rätt.”

    Källa: http://www.christianitytoday.com/ct/2009/marchweb-only/111-11.0.html?start=2

    År 1973 skrev han boken ”Synen” som innehåller en rad profetior om: jordbävningar, svält, översvämningar, en ny slags kosmisk storm som lämnar en svans efter sig, uppror, revolter, ekonomiska kriser och mycket, mycket mer…

    Men varför missade han den enskilt största händelsen i modern tid som har påverkat hela världen – 11/9 attacken i New York 2001 – och att världen är inte sig lik efter detta?

    År 2009 sa han att det snart skulle inträffa ”en omfattande katastrof över hela USA” och han rekommenderade alla att bunkra livsmedel för 30 dagar.

    Men varför missade han ”den arabiska våren” och demokratiseringsprocessen i Mellanöstern 2011 som kommer att vara den största händelsen för detta årtionde?

    Det första vi behöver lägga märke till, är hur ospecifika och allmänna hans profetior är. Något kommer att hända någon gång som skulle kunna vara en katastrof. Ingen orsak eller källa anges till katastroferna, och ingen förklaring till olyckorna. För den som har kunskap om Bibelns profetior så låter det det inte alls som de detaljrika profetiorna i Bibeln som vill uppbygga de troende eller mana dem till gudsfruktan. Det låter mer som ett horoskop och bara detta gör att det borde resas många varningsflaggor.

    David Wilkerson må ha varit en karismatisk personlighet men hans profetior solkar ner hans rykte. Hans största bidrag är boken ”Korset och stiletten” som gjorde ett starkt intryck på mig som ung.

    Gilla

  7. David Wilkerson var en hjälte i Andens värld. Han vågade förkunna Guds ord och den Helige Andes budskap trots att han säkert kände föraktet och ignorerandet.

    Jag ber nu att många nya och gamla profeter träder fram i spåren efter David och säger världen Sanningen, sanningen om nåden i Jesus Kristus, om synden och behovet av omvändelse, om kommande straffdomar pga vår gudsfrånvändhet.

    Just i vår tid är avfallet bland de kristna och i samhället som allra störst.

    När man läser amerikanska bloggar är det massor, det verkar vara varannan, som säger att de kommit till tro pga honom!v

    Gilla

  8. Ja, det är nog dags nu… Att vi som är kristna, kallar oss det och försöker leva efter det, tar tag i allvarsorden och INTE lägger oss ner att sova igen… För min personliga del ber jag om att Sverige ska skakas i sina grundvalar på så dramatiskt vis att människor ska börja rusa till Jesus Kristus! Personligen tror jag att detta börjar med vår egen omvändelse till Kristus, vårt sätt att leva inför Honom och vårt sätt att våga leva för Honom. Att vi, till en början, rycks upp från vårt förstenade och apatiska liv. Ett liv som med all säkerhet kommer att skakas i grundvalarna, men där vi vet att relationen med Jesus Kristus är den enda tryggheten vi har.

    Gilla

  9. Amen, Lisa!

    Vill bra lägga till en sak, åter till bibeln! Det är i synen på Guds ord avfallet börjar eller upphör.

    Vi måste sluta snegla på vad människor tycker om vårt budskap och om oss. Vi är alldeles för rädda för att bli illa omtyckta fastän Jesus säger: Ve er när alla talar väl om er!

    En ung församlingsledare i en stor församling inom Pingst sa till mig att medlemmarna skulle bli förskräckta om de visste vad vi pratar om som församlingsledare. Det handlar om en kraftig vindkantring från trohet mot Guds ord och till en anpassad kyrklighet, som godtar det mesta som vi människor känner för. Man undviker t o m att läsa allt i bibeln, för att inte såra människor som lever tvärtemot Guds ord.

    När vi slutar förkunna behovet av omvändelse, om nödvändigheten av att följa Kristus och Hans ord så långt vi kan, och om den andliga kampen, den vi håller på att förlora nu, då har vi avfallit.

    Djävulen är vred och det som vi aldrig trodde skulle kunna hända har redan hänt, kyrkorna och dess medlemmar avfaller från Jesus en efter en. För kom ihåg vad Han sa: ”Den som gör min vilja är mina lärjungar, inte den som säger Jesus Jesus.”

    Jag är medveten om att vi inte kan rädda världen själva, vi måste ha (mer av) den Helige Andes smörjelse om vi skall väcka människor.
    Och jag tror att Andens väckelse kommer, med budskapet ”Brudgummen kommer”. Men förkunnarna måse VAKNA!

    Gilla

  10. Augustino: intressant inlägg i debatten, jag läste synen på 70-talet och minns inte mycket av innehållet men du kanske vet, nämner DW något om aidskatastrofen eller östblocketssammanbrott ?

    Gilla

  11. Jag tror inte att Wilkerson någonsin släppte någon profetia utan att ha bett ordentligt för den – om Gud gav honom tillstånd för att släppa den eller om Gud bara bad honom att be för den. Att saker och ting ”händer på vägen” är ju Guds nåd snarare än något annat.
    Om tre av alla Wilkersons profetiska tilltal till mänskligheten inte slår in så har ändå det mesta annat gjort det. Att han ”missar” Ground Zero och ”den arabiska våren”kanske bara är för att Gud inte låtit honom se det…! Gud utväljer ju vem Han vill och sedan vad de får se utifrån ett profetiskt perspektiv.
    Jag kan inte tänka mig att Gud låter en profet ha 100 % rätt utslag på sina profetior – man får betänka att det fortfarande är det mänskliga släktet det handlar som färgas av sina egna önskningar, sitt gamla liv och det som han eller hon gjort upplevelser i sedan barnsben.
    Absolut tror jag att Wilkerson är en sann profet, men att det finns många andra som är falska.
    Vi lyssnar så ofte endast till det vi vill höra och faktiskt inte vad som sägs. Vi tolkar uppåt väggarna, oftast efter vår egen personlighet, vad som sägs och inte.
    Min tanke och känsla är att det profetiska är något som Gud givit oss för att vi ska kunna förstå tiden och berätta om Gud för andra.
    Wilkerson om någon, var förmodligen oerhört ”rädd” för att stämplas som falsk profet av mänskligheten, men inte desto mindre framlade han Guds ord så som han upplevde dem – om tre av de givna tilltalen inte kommit till händelse – men alla andra gjort det – så är min personliga åsikt att Wilkerson är en sann profet.
    Det jag absolut tror är att fienden försöker få ner oss i debatter och tolkningar fast det inte behövs. Jag tror att Gud vill att vi ska fokusera på Honom och verkligen väckas ur apatin, händelselösheten, få världen att bubbla igen med en väckelse likt den på Azousa street… För vi är verkligen – i landeet Sverige idag – rätt förstenade, apatiska och urvattnade!
    Personligen är det vad jag tänker göra i a f – fokusera på Herren. Fiendens härjningar har jag sett och upplevt tillräckligt av! Det är Herren jag vill se och känna! Ge mig VÄCKELSEN nu.
    Min bön för Sverige är att det ska hända så mycket som skakar om oss och ur den ”trygga” förvissningen om att vi aldrig kommer att drabbas av någonting, vare sig jordbävningar, matkris eller annat!

    Gilla

  12. Lisa mfl som tror och hoppas på väckelse i landet. Jag tittade på ”Norge vision” för ett tag sedan och där var en pastor Rodney Howard
    (med reservation för stavningen) som profeterade att det kommer att bli 1 miljon frälsta i norge och Sverige under 2011, det tycker jag var härligt att höra

    Gilla

  13. Rolf

    RHBs profetior skulle jag ta med en nypa salt om jag var du.
    Naturligtvis hoppas jag att han får rätt, men ……….

    Rodney är inte riktigt rumsren i alla sammanhang och en av dessa tvivelaktiga sk profeter som man läst så mycket varningar för, både vad gäller hans tjänst men även hans liv.

    Länk till Andreas Glandbergers föredetta välbesökta blogg(nu nedstängd) Andreas är föredetta medlem i LO och nämner här lite snabbt om ett möte med RHB, mer finns skrivet på hans blogg ang RHBs och liknande pastorers arbete.

    http://www.glandberger.net/2009/04/rodney-howard-brown-jag/

    Gilla

  14. Vill bara tillägga att det handlar som vanligt i dessa sammanhang mycket om pengar och offer, märkligt sammanträffande eller hur.

    Pengar/offer skall öka chansen till under, pastorn blir rikare och rikare flyger eget plan håller sig med en stor stab mm visst är det märkligt 😉

    Gilla

      1. Micael
        Så här är det oftast inom det karismatiska skeendena som du ofta hänvisar till bla Toronto blessing, det som sker i afrika mm mm. Dom redan urfattiga(i Afrika) ger det sista dom har, talarna och dom som leder väckelsekampanjerna blir rikare.

        Har stor respekt för Vineyard och det mesta som sker där om än avarter finns där också, men det finns det i ock för sig inom alla rörelser.
        Det är ju när avarterna tar över och blir vanligare och vanligare som varningsklockorna måste börja ringa inom oss.
        Frågan vi då måste börja ställa oss är, är detta den rätta vägen att gå, upphöja platser, talare, under, och tecken när vi ser hur det säkert från början menat väl men ofta spårar ur och det mänskliga tar över.
        Det märkliga är ju att, tydligen samma under och tecken verkar fortsätta att ske trotts att allt pekar på att det inte kan vara Gud bakom dessa talare/organisationer.

        Jakten på makt och pengar verkar vara det farligaste som människan har att bråttas med.

        Avslutningsvis Micael
        Du verkar ju vara överens med mig ang tex Benny Hinn, men där sker ju allt det som du/ni verkar längta efter, nämligen:
        Karismatiska möten
        Stark lovsång
        Under(oftast tveksamma enl. mig) som verkar komma i första hand
        Stora skaror med liknande längtan.
        Bekräfftanden på under som känns roliga att höra först, men som man vid närmare tanke efter upprepade tillfällen börja skåda igenom

        Dock får man på köpet:
        Gigantiska kollekttal som ofta kopplas till hur ditt liv skall bli
        Tveksamma yttringar
        Talare rika som troll med stor stab som inte jobbar ideellt
        Besvikna sjuka som lider av svåra sjukdomar
        Tjänster som oftast spårar ur.
        Ingen insyn i organisationen
        Talare som har trumf på hand hela tiden, så länge folk inte börjar protestera och säga ifrån.

        Benny H är bara ett exempel om än ett av det värsta just nu, men om du synar flera av skeendena som pågår just nu så ser du oftast att liknande tendenser pågår/uppstår eftersom, tyvärr

        Gilla

        1. Återigen, jag står inte för det som trosrörelsen för, de finns även i Afrika men det jag söker är sund, Biblisk och brinnande karismatik som förenas med arbete för fred och rättvisa. Jag söker den karismatik som finns i Bibeln, där under och tecken är vanliga och förekommer i vardagen och där det inte finns girighet utan ekonomisk utjämning och fredsarbete. Det är vad jag står för och alltid har stått för. Sen anser du att Toronto inte var av Gud medan jag menar i likhet med de flesta andra i Vineyard att en del var av Gud och en del var mänskligt påfund, se https://helapingsten.wordpress.com/2011/03/29/torontoprofeter-kommer-till-sverige/#comment-1911

          Men att ständigt hänvisa till Benny Hinn och trosrörelsen så fort jag talar om karismatik är inte seriöst. Det är som att jag skulle hänvisa till Knutby varje gång du talade om Jesus. Det finns 600 miljoner karismatiker som längtar efter mer av Guds kraft i sina liv, trosrörelsen utgör bara en spillra av dem och majoriteten står inte för det de står för.

          Jag kommer snart publicera ett antal bloggposter där jag förklarar min vision om Hela pingsten – karismatik i förening med arbete för fred och rättvisa, som är en radikal, Biblisk kontrast till framgångsteologin.

          Gud välsigne dig!

          Gilla

  15. Ursäkta att jag lägger tre kommentarer i rad men jag vill skriva att jag tycker att både kanal 10 och norge visjion har väldigt dålig urskiljning på vad dom visar och inte visar.
    Nyss stoppades ett program om den bibliska sabbaten(väldigt starkt och bra undervisning) mitt i sändningen länk
    http://aletheia.se/2011/03/04/undervisning-om-herrens-sabbat-stoppad-av-kanal-10-mitt-i-sandning/

    Medans man ibland släpper fram och visar dem mest hårresande predikanter och livsnjutare.

    Gilla

  16. Ok jag har läst de olika meningarna , jag känner inte till Rodney Howards gärning men han syns ibland på Norge vision , ja vad ska man tro…

    Gilla

  17. Micael

    Om du läst vad jag skrivit så är BH bara ett exempe,l det finns många av hans slag, väldigt många
    Anledningen att jag tar upp han och dom likartade är ju att ni verkar söka er till just sådana typer av upplevelsegudstjänster.

    Som ditt senaste blogginlägg, ÄNNU en helandepräst som vi skall sätta vår tillit till.
    Det är tron på dessa som ett slags universalmedel för att vi skall kunna frälsa världen som jag vill varna för.

    Du skriver sedan

    Sen anser du att Toronto inte var av Gud medan jag menar i likhet med de flesta andra i Vineyard att en del var av Gud och en del var mänskligt påfund.

    Ja jag står nog fast vid min ståndpunkt, det märkliga är ju att samma och kanske ännu mer av dom sk undren sker fastän det mänskliga och direkt sjuka tagit över.
    Då måste man ju ställa sig frågan hur mycket av det som sker där är sanning, hur mycket är direkta lögner mm

    Jag har en underbar svärfar som besökte Toronto i början på deras så kallade väckelse och så här i efterhand med facit i hand så kan han ju se att förmodligen var inte allt Gud som glimmade fastän det kändes bra då.

    Mycket av detta tokiga kan vi se här i lilla svedala också tex Knutby, där var ju också Gud med, eller…
    Den skara som gick där och tyckte sig uppleva saker trotts att ledarna var uppfyllda av allt annat än Guds Ande tyckte nog det iallafall.

    I ett sammhälle i mellan Sverige hade en församling som ordnade konferanser mötesserier mm mm en ledare som långa tider levde ett dubbelliv med en annan kvinna, ändå upplevde människor inget konstigt utan bara Gudsnärvaro runt den mannen, likt Todd B
    Vill ej uppge den mannen eller församlingens namn på grund av deras anhöriga.

    Men den mindre församlingen upphörde när det uppdagades.

    Vad jag vill säga med detta är att man inte skall sätta tro till saker bara för att det händer saker och ting.

    Nä man måste titta på sakerna runt omkring, verkar detta sunt, är detta enligt bibeln.
    Framförallt om vi använder bibeln som måttstock så kan vi nog skala bort många av det så kallade väckelser som dyker upp lite här och där.

    Framför allt att inte sätta fokus på ”vissa människor.
    På den ypperliga hemsidan bibelfocus.se under bibelstudiet detn stora avfallet med ljud och bild ca 2,5 timmar långt men värt att se av alla kristna, så finns många exempel på avarter där Gud verkat varit mittibland allt och alla.

    Värst nästan är bildupptagningen med pastorn som ville bevisa att utan någon som helst tro, bara ett syfte att tjäna pengar ville bevisa att med dom rätta atributen så kan man få människor att uppleva Gudsnärvaro och helanden.
    Han dokumenterar det hela, och visar upp en fantastisk stämmning med härlig lovsång ala pngstväckelsen höjder, härliga eftermöten.

    Tyvärr så visar han också hur han simmar i pengar efter sina serier och berättar att han inte för ett litet ögonblick tror på bibeln och dess budskap.

    Ni kan själva titta och bilda er en egen uppfattning.

    http://bibelfokus.se/avfallet

    http://bibelfokus.se/synkning

    I den andra länken kan ni läsa om villolärare som drabbar Sverige just nu, där finns Rodney Howard Brown,John Arnott,Benny Hinn, Steve Hill, Morris Cerullo,Jeff Garvin med flera bland annat med.
    Men som sagt man skall läsa själv och tillsammans med bibeln bilda sig en uppfattning.

    Gilla

    1. Håller inte med om att bibelfokus är en ypperlig sida utan tvärtom en sida med väldigt dålig urskiljning som drar nästan alla karismatiker över en kam och argumenterar för att de pysslar med det ockulta oavsett hur mycket de älskar Jesus. Jag står inte för trosrörelsens karismatik utan en sund, brinnande karismatik som förenas med arbete för fred och rättvisa, det står även den här indiska prästen som kommer om en vecka för.

      Gilla

    2. Guds frid, Läsare och Micael och alla ni andra…
      Samtalen här började med Wilkersons död och är nu inne på att ”Torontoblessing” skulle vara något som inte kom från Gud!

      Wilkerson är död – frid över hans minne… Jag är övertygad om att han var en sann profet, trots att han kanske inte såg allting, trots att han kanske framlade saker som inte kom att ske… Ingen av oss vet varför han inte såg vissa saker eller varför han sa saker som aldrig kommit i händelse – endast Gud vet och vi får kanske veta det ”när vi kommer HEM”.

      Alltså – det finns avarter i alla kyrkor, i alla församlingar, i alla samfund, i allting som rör Treenigheten (Fadern, Sonen och den Helige Ande) – och de här ”pajkastningarna” med olika åsikter gynnar inget gott syfte.

      Det är på det här sättet som gemene man bara skrattar åt kyrkan och dess (enormt viktiga) budskap. Det här känns lika dumt som att resonera om huruvida kvinnliga präster ska existera eller inte.

      Jag är själv gammal Vineyardare och var med på Torontovälsignelsens dagar under tiden det begav sig… Det var en betydelsefull tid, det var fantastiskt mycket som hände av både gott och sådant som var rent mänskliga påfund – och jag kan än idag känna när Guds Ande kommer så nära att jag ”darrar till” som jag gjorde under de åren.
      Jag kom utifrån resonemanget att så här gör inte Gud (ang manifestationer etc), men jag har själv legat på golvet i Toronto Airport Vineyard och skratta hejdlöst tillsammans med en massa andra människor inkluderat (numera bortgågne) Hans Johansson och det var sååååå fantastiskt och jag kände mig verkligen ”drucken” i den Helige Ande.
      Under en lång period trodde jag inte på denna utgjutelse, för i min föreställningsvärld gjorde Gud inga sådana här saker, men jag fick stryka på foten. Alltså t o m så mycket att Gud, genom ekonomiska under, förde mig till Canada.

      MEN, visst fanns det mycket människor i bl a TAV, men säkert även i Stockholm Vineyard och resten av Vineyardrörelsen i Sverige som gjorde sig till och agerade helt utan Guds nåd och inflytande.

      Under alla de år jag var med i Stockholm Vineyard upplevde jag inget ”konstigt” – och då ska man veta att jag välsignats av Gud med ett mycket kritiskt sinne och kanske en viss portion av att ”känna” vad som är Andens gåvor och inte…
      M a o är jag så kritisk att jag slänger ut barnet med badvattnet i vissa fall.

      Det finns människor i alla tider som kommer att ställa sig upp och förkunna och människor kommer att tro att de är profeter för att de gör under och tecken. En del av dessa börjar förmodligen seriöst (ingen nämnd och ingen glömd) men under vägen kommer fienden och de börjar förblindas av maktbegär, ekonomiska begär eller sexbegär.
      På ett sätt kanske det var detta som hände med Knutby – en ung, karismatisk Helge Fossmo kommer dit – och har så småningom duperat hela församlingen. Åsa Waldau – Jesu brud(?), eller vad hon nu kallade sig – behövde få bli sedd och uppmärksammad. Detta känner Helge Fossmo och spelar på det och så har de sjunkit djupare in i fiendens händer… Med känt resultat.

      De allra flesta människor idag har ett enormt, avgrundsdjupt behov av att få bli sedda, älskade och bekräftade varför man griper efter alla halmstrån i världen som kan ge det… De kristna förkunnarna inte att förglömma. Jag tror att alla de s k ”falska förkunnare/profeter” som nämnts i dessa ovanstående inlägg tlll mångt och mycket hamnar i kategorin oälskade/osedda varför de gör allt för att bli det – om än mycket omedvetet.

      David W var ingen falsk profet… I min maggrop efterlämnar han en känsla söt som honung.
      Tror att vi behöver bli tänkande/bedjande/kännande människor själva så att vi verkligen den dag det är så dags – känner vad som är ”antikrist” och inte. Och den dagen inte är upptagna med att bedöma, fördöma eller vara upptagna med ofruktsamt prat… (2 Tim 2:14)

      Guds välsignelse till er alla!

      Gilla

      1. Lisa W

        Jag tycker inte heller att David W var en falsk profet, tvärt om.

        Till din övriga skrifft hänvisar jag bara till det övriga jag skrivit.

        Bara en fråga varför skall vi skratta hejdlöst och offta på befallning, märkligt.
        Sen finns det så mycket andra mannifestationer som jag skulle kunna nämna, men dessa ser jag så väldigt utombibliska så jag orkar inte ens ta upp dem till diskution.

        Ha det bra Lisa

        Gilla

      2. Glömde att säga att jag har skrivit att det som börjat väl offta spårat ut.
        Säger alltså inte att Toronto blessing varit helt fel från början.
        Men efterssom saker kan spårar ur så krafftigt så måste man ändå kunna ställa sig frågan, vilken Gudsrelation har dessa ledare hafft.
        Man måste även våga vara kritisk och se helheten, helt enkelt lägga lite pussel och vilken bild som framträder när man lagt klart.

        Ganska nyttigt faktiskt, prova och se ……

        Gilla

      3. Lisa läs gärna hela denna länk
        http://bibelfokus.se/holydrunkness

        Speciellt under punkt 10.1 finns en länk som är värd att se.
        Respekterar självklart din upplevelse, men ett blad har ju som bekant två sidor och man får bväl överväga om det goda förtar det onda eller tvärt om.

        Frid Lisa

        Gilla

        1. Frid Läsare!
          Har läst detta och kan bara säga att jag håller med fullständigt, men vår tro färgas också av hur vi är som personer i de här andliga skeendena.
          Jag tänker inte ”mörka” att jag upplevde en del, framför allt, mänskliga påfund som knappast dessa människor, i rimlighetens namn kunde ha fått av Gud, bl a en farbror som gick omkring och med skospetsen nuddade människor. Han verkade klart helt fantastisk i första ögonkastet, men efter en dag ville åtminstone inte jag komma i närheten av honom.

          Absolut hade den här s k världsvida välsignelsetiden nå´t mycket gott i behåll – jag tror att många fick lära sig att Gud inte är den allvarliga väsendet som många tror. I Honom är det vi lever, rör oss och är till (Apg 17:28) och för mig handlar det mera om att känna att jag och Gud får sitta ömt omslingrade på en bänk och bara vara nära… För andra kanske det handlar mer om att vara stramt kristen, högkyrklig, lågkyrklig eller… Och jag tror att Gud tar en väldig massa hänsyn till individen – annars hade Han inte skapat oss unika.

          Vad jag vill säga är att – ja, absolut finns det två sidor på samma ark – och jag håller helt med dig i din analys, men vad jag kände var att det blev så mycket av ”verbal ekvilibrism” (ordkastning) vilket jag inte tror att Gud menar att vi ska ägna oss åt. Lyssnar vi ordentligt efter Herren så tror jag absolut att Han starkt kommer att visa oss när det är fara å färde.
          Min personliga åsikt är att resten är historia/passerat/förbi och det är i nuet som jag vill leva.
          Om andra människor upplevt andra saker är det deras upplevelser.
          Jag mådde gott av att få till mig det jag fick till mig under den här perioden – jag har sedan 6-7 år sedan lämnat Vineyard för svenska kyrkan, vilket förmodligen passar mig bättre idag eftersom jag är kontemplativ och älskar att få tillbedja Gud i ett kyrkorum. Sitter dessutom med i kyrkorådet i min församling, ersättare i samfällighetens fullmäktige, samt stiftsfullmäktige.

          Och jag känner mig gråtfärdig över att det saknas äkta tro – min bedömning, Guds vet jag inte – på så många ställen i samfundet svenska kyrkan. Men vi är olika som människor och tur är väl det. Därför tror jag också att det en fantastisk nåd att Jesu Kristi kyrka idag på jorden består av så många delar så att alla människor kan få sin del.

          För min egen personliga del bryr jag mig egentligen bara om en sak – att Jesus Kristus har dött för mig och att jag får komma ”HEM” den dagen det är dags, sedan struntar jag i vad min granne går i för kyrka. Huvudsaken är att han eller hon delar det faktum att Jesus Kristus fötts, levt, dött och upptsått för oss.

          Däri ligger det mest centrala!

          Tack för ordet!

          Gilla

  18. Micael

    Din kommentar om bibelfockus .se länmar jag i det närmaste obesvarad, förstår dock lite av din reaktion för den slår verkligen hål på mycket av vad som skrivs här.

    Medans jag städat huset och samtidigt lyssnat på en underbar lovsångsskiva från Livets Ord (det trodde du inte va) så har jag grubblat väldigt mycket på våra samtal.

    När man läser vad jag skriver så kan man ju lätt tro att allt skulle vara en bluff, att jag vill få människor bort från gud.
    Men så är det verkligen inte, jag tror på en stark Gud som vill göra mäktiga under mitt ibland oss.

    I mina tankar med Gud så slog mig tanken att just tilltron till sådana under och sådana talare och manifestationer kanske är orsaken till att vi inte ser mer och större under i våra liv.

    Jag tror Gud är så besviken på oss, som inte kan urskilja den ande som ofta råder bland dessa så kallade avarter till väckelser, att vi dessutom sätter tilltro till dessa uschla under tror jag gör han än mer besviken.
    I bibeln har han lovat så mycket mer än detta, dock på ett helt annat sätt, vad jag kan se.

    Måste faktiskt säga att jag tycker Herr Ådahl är på rätt väg, det jag reagerade på var hans sätt att framföra det hela och samtidigt en varning för att det som startar i enkelhet med lite framgång och efterfrågan ofta tyvärr brukar sluta i hybris och ett förändrat sätt att både tala och framföra sitt budskap.
    Detta vill jag inte skall ske med Simon utan att han fortsätter att ha sina fötter på jorden och i bibeln och lämnar showbitz till världens stå uppare, hans trovärdighet kommer att bestå längre då.

    Med uschla under menar jag sådana som man hör att en kompis hört från en kusin som hälsade på i ett annat land där han läst i en brochyr att en kvinna berättar a…….. ja ni förstår vad jag menar.

    Har själv försökt att kontakta människor som upplevt så kallade stora under men min besvikelse över att då höra tex:

    Nja så var det inte riktigt, jo jag satt i rullstol men med hjälpmedel kunde jag gå själv. När det sen visar sig att just rollstolen fortfarande finns med i sammanhanget när tex längre promenader skall göras så blir reaktionen typ jasså ännu ett av dessa mäktiga under. 😦

    Där räknar jag också in dessa man ej kan ta på utan bara måste tro på vad pastorn eller människan säger.

    Sådana under kan jag nog inte läsa om i bibeln, nu näms ju inte allt som skedde, däremot blev vatten till vin, blinda fick sin syn (inte synskadade) lama kunde springa igen(inte med hjälp av någon som höll upp han), spetälska blev totalt renade (inte halva kroppen), döda fick liv igen (inte bara i 5 minuter) mm mm

    MEN FRAMFÖR ALLT människor blev frälsta ofta bara vid samtal med Jesus där han talar in tro i människors liv, detta är ju vad Simon är inne på och även du och jag.

    Vill bara förklara att jag är en människa sprungen ur en väckelsetid i pingströrelsen på 70 och 80 talet med allt vad det innebar(sångkören som rasade i golvet av andens krafft, mycket profeterande, undomar som fick uppleva tungotal så det visslade, en del under och tecken som jag direkt inte kan säga att detta skedde med bestämdhet, många mötesserier med stora talare, mm) men även varit del av en peroiod av stor Gudsnärvaro inom efs där ungdomar och äldre upplevde härliga saker med Gud.

    I det senare fallet så skedde kanske inga så kallade stora under och tecken och kraftiga manifestationer var vi utan, men människor blev frälsta och många tog livsavgörande beslut som består än idag.
    Törs du gissa från vilken av dessa två som det är flest människor kvar i tron idag.

    Upplevde båda lika härliga på sitt sätt, men så här i efterhand kan jag se att allt nog inte var bibliskt förankrat i den första händelsen jag beskriver, och tyvärr är dom flesta borta idag i min generation och pingstförsamlingen för en tynande tillvara.
    Medans i det andra exemplet är dom flesta bevarade i tron och även deras barn.
    Dom enda jag så här snabbt kan komma på som lämnat från den senare händelsen var en klick av dom som begav sig ner till Uppsala för att gå bibelskolan (LO) där, av det tiotalet människor tror jag endast 2 är kvar i tron, besynnerligt va.
    Kan inte avsluta utan att påstå att bibelfocus tar upp saker som aldrig kommer fram om flertalet av dessa ”stora” talare tex samröre med ockulta rörelser som frimurare och andra ordnar som på ett kusligt sätt även leder till RKK.

    Varför tror du så många uppskattar denna sida, kan det bero på att den som har den sidan är
    1. troende
    2. är väldigt lugn och saklig
    3. inte skriver för egen vinning utan av kärlek till Guds folk
    4. forskar nog betydligt djupare än du och jag i det han uttalar sig om
    5. har levt ett långt liv med Gud och varit med om olika sammanhang
    6. försöker inte skyllta sig själv genom att vara ute och skriva på alla möjliga bloggar och så att säga göra reklam för sig själv.
    7. verlar otroligt trovärdig.
    8. tar upp förfallet från dess begynnelse, hackar inte bara på det senaste som sker.

    Jag uppmanar varena kristen att besöka hans sida för den är verkligen trovärdig i sin enkelhet.

    Klart slut för idag, dom vardagliga sysslorna väntar nu 😉

    Gilla

    1. Tack för att du klargör hur du tänker. Vi tänker mycket lika om hur sund, Biblisk karismatik ser ut, vi är båda kritiska till pengafokusering, showande och falsarium av under, jag är dock övertygad om att en sund karismatik kan och ska vara brinnande och att det är möjligt att riktiga tecken och under som leder till frälsning och Gudsnärvaro sker såväl på en scen som i vardagen (men det får precis som du poängterar aldrig stanna i kyrkorna och konferenserna utan det ska ut i vardagen).

      Sen har du fattat tycke för falska profeter-teologin som är populär bland ickekarismatiker och även vissa karismatiker där man målar upp i princip hela den nuvarande karismatiska rörelsen som ett stort avfall där falska profeter gör falska under med en annan ande än den Helige Ande. Bibelfokus är en del av detta och det gemensamma för hela den rörelsen är att man inte är saklig utan man fokuserar på avarter och extremfall och inte minst gör man stor skada då man argumenterar för att massvis med hängivna kristna inte verkar i den Helige Anden. Det finns sund kritik som falska-profetjägarna lyfter upp, och det är jag tacksam för, men de drar alltför långa och extrema slutsatser. Jag rekommenderar dig att läsa en sund gransking av rörelsens kritik samt vad Bibeln egentligen säger om falska profeter och andar på http://davidwellstam.wordpress.com/2011/04/03/viktig-uppdatering-falska-profeter-dokumentet-ver-1-3/

      Om jag skulle sammanfatta de största problemen i dessa falska-profetjägares tankesätt är det:

      Bibeln utgör gränsen för vad Gud kan göra (trots att Bibeln själv aldrig hävdar något sådant)

      Om något inträffar som påminner om ett ockult fenomen är det ett ockult fenomen oavsett hur mycket man prisar Jesus och tar avstånd från det ockulta (Bibeln säger att det är om man bekänner Jesus som Herre och Kristus som avgör om man har den Helige Ande)

      Om en människa beter sig på ett visst sätt beror det alltid på inflytandet från en ande (Bibeln beskriver hur människor kan reagera på den Helige Andes närvaro utan att nödvändigtvis styras av Honom).

      Som sagt, mer djupgående analys finns i dokumentet jag länkade till.

      Gud välsigne dig!

      Micael

      Gilla

  19. Micael skrev
    Sen har du fattat tycke för falska profeter-teologin som är populär bland ickekarismatiker och även vissa karismatiker där man målar upp i princip hela den nuvarande karismatiska rörelsen som ett stort avfall där falska profeter gör falska under med en annan ande än den Helige Ande.

    Ja jag vill nog gärna tillhöra den karismatiska delen men inte till vilket pris som helst.
    Jag tror nog att dessa förkunnare tror sig ha Guds Ande, viket jag dock i många fall betvivlar.
    Sen om dessa under är falska eller ej sker och vilken ande som ligger bakom om det nu sker låter jag dock vara osakt.

    Tycker att bibelfocus varnar för den största hotet för kristenheten att komma totalt snett, nämligen falska profeter.

    du skrev sedan
    Om jag skulle sammanfatta de största problemen i dessa falska-profetjägares tankesätt är det:

    Dessa påståenden håller jag inte riktigt med om Lennart Jareteg tex tvivlar väl inte på Guds kraft att göra under, utan att hänvisa detta till ockulta skeenden.

    Samtidigt säger Jesus att många skall bekänna sig till mig men jak skall inte kännas vid dem.
    Ja man skall till och med ha gjort under och tecken men ej bli ”godkänd” på den stora dagen.

    Gilla

      1. Ja du micael detta var nog det mest tillintetsägande jag läst i ämnet(var på väg att skriva något mycket värre men åmgrade mig, men sågen gick vid fotknölarna) snacka om ensidighet och ljusbått granskande

        På frågan om man kan känna igen någon svensk pastor eller annan på dessa kännetecken som han rabblar upp så kan jag med lätthet finna mängder av sådana.(han drar slutsatsen åt läsaren att det inte finns en enda????????)

        Inte som uppfyller varenda punkt, men dessa punkter har han ju tagit ur sina sammanhan från flera ställen och satt upp som ett kriterir att man i princip måste uppfylla alla för att kalls en falsk profet.
        För mig räcker det att man uppfyller en enda och då finns det inte många kvar på scenen.
        Kanske därför det ser ut som det gör idag.

        Snälla Micael försök att se med dina neutrala ögon, vem känns trovärdigare Lennart eller David.

        Känns som att David läst på wikipedia och googlat fram sin uppsats, så ytligt så intetsägande, tyvärr.

        Jaretegs bibelstudium och forskningar känns likssom på en annan nivå, ja det skiljer nog ca 777 nivåer.

        Gilla

      2. Tjäre Micael förlåt om mitt tidigare svar lät lite hårt men jag kan inte låta bli att visa att jag tycker det känns som att en blind skall hjälpa en blind, ang länken du hänvisade till

        Varför tror du vi fick dessa varningens ord från Jesus

        Matt 7:22 22
        På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’
        23
        Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare

        Glöm inte den efterföljande texten.
        24
        Den som hör dessa mina ord och handlar efter dem är som en klok man som byggde sitt hus på berggrund.
        25
        Regnet öste ner, floden kom, vindarna blåste och kastade sig mot huset, men det rasade inte, eftersom det var byggt på berggrund.
        26
        Och den som hör dessa mina ord men inte handlar efter dem är som en dåre som byggde sitt hus på sand.
        27
        Regnet öste ner, floden kom, vindarna blåste och störtade sig mot hans hus, och det rasade och raset blev stort.”

        Jag tror vi fick dem för att förstå att det inte kommer att stå ”FASLSK PROFET” i pannan på dessa.

        Nej jag tror att dessa kommer att vara väldigt svåra att upptäcka bland sitt ”eget” folk.

        Därför har vi fått så många tecken just på falska profeter/predikanter och där gäller det att kunna se dessa tecken tidigt och förstå dess inebörd vad än som sker i dessa möten och om än det sker i Jesu namn.

        Här gäller det att vara vis och klok.

        Gilla

        1. Jag håller på och gör ett gäng youtubeklipp som ska behandla den här läran, det får bli mitt enda stora debattinlägg i ämnet. Davids text har några brister men jag tycker hans största poänger är ”falska-profeter-teologins” ursprung samt vad de anklagade falska profeterna egentligen står för teologiskt.

          Gilla

  20. Ockulta knept är djävulens sätt att bedra människor och locka dem från Sanningen, Guds ord, och Guds Ande.

    Jag tycker nog att katolska kyrkans böner till döda är en större risk när man talar om ockultism. Men all framgång är riskabel, människan är lätt att fresta om man lovar henne framgång.

    Tänk på hur svåra djävulens frestelser var av Jesus. Det handlade om så moderna saker som (god) mat, makt och berömmelse. Känns de igen?

    Gilla

  21. Tycker att Matt 7:24,25,26,27 säger så mycket och jag tror inte det är en slump att det står i samma sammanhang som Matt 7:22 och 23

    Här uppmanas vi att bygga och fylla våra liv med det starka material som håller när stormarna kommer.

    Vällingen kan vi lämna.

    Tillbaks till den tidigare tråden.
    Det som är så bra med Jaretegs undervisning(som naturligtvis inte till 100%är helt felfri) är att han går till kärnan, ursprunget i hur det har gått så snett som det gjort.
    Han följer upp de så kallade profeternas ursprung vilka mentorer dom hafft vilka skrifter som inspirerat dom i sin tjänst.

    När man ser var dessa oftast leder till, så blir man faktiskt lite mörkrädd och förstår att denna värld styrs av människor besatta av makt.
    Detta sker i dom mörka rummen dit vi vanliga människor inte har tillträde och offta är människor som gärna klär sig i ljusets skepnad med i detta på ett eller annat sätt.

    Men som sagt jag tror att man måste lyssna till detta med helt avskalade sinnen och sedan ställa sig frågan till sig själv kan jag se något ske i detta.
    Sen får man lägga lite pusselbitar och det man tyckte var så självklart tidigare blir inte lika självklart längre, detta har jag upplevt själv efter att varit en hängiven karismatiker som svalt i princip allt bara det funnits härlig lovsång och masstiga manifestationer.
    Framför allt så förblindades jag av predikanter med smort läder till mun som kunde berätta så man både häpnade och skrattade om vart annat.
    Detta har dock offta med en personlig gåva, man hittar dom överallt i näringsliv, politik, inom sportens väld, livscoatcher, föredragshållare, ståuppare mm mm

    Gilla

  22. Lisa

    Starkt vittnesbörd, det var så ärligt och öppenhjärtligt skrivet
    tror att du är på helt rätt plats och jag tror du blir till välsingnelse där.

    Kan ju även mellan raderna, så att säga riktigt höra hur du erkänner att allt inte riktigt stog rätt till där.
    Det är ju sådant man upptäcker när man får lite annan undervisnig och synpunkter som går lite stick istäv med vad man tidigare trott och man sammtidigt är öppen i sitt sinne att erkänna att man kanske trott och upplevt fel

    Jag har inte heller mått dåligt av vad jag upplevt om än jag i vissa sammanhang förstått i efterhand att i detta kunde Gud inte haft ett finger med i spelet.
    Fördenskull kan jag inte försvara skeendet som var bara för att jag inte tog skada eller fallit från tron på grund av ensidig eller brisfällig undervisning.

    Det jag tycker är märkligast i din berättelse är ju hur kunde pastorn/pastorerna tillåta detta tokeri som hände, när det så uppenbart strider mot bibeln.

    I detta kan jag bara se ett svar.
    Skall pastorn riskera att vid ett tillrättavisande riskera att tappa en människa som fyller kollekthinken.

    Jag tror pastorn tänker så här

    Han/hon har fått en kick, mår bra, kommer att ge ännu mer nästa gång.

    Vad tror ni får dessa uppenbara galenskaper att fortsätta och skall vi tillåta det med ursäkter att det finns dom som upplever det bra ???

    Gilla

    1. Läsare, synsättet att man kan upptäcka onda andar genom manifestationer som inte förekommer i Bibeln och/eller man anser är konstiga kallar jag för manifestationism och är obibliskt. Bibeln säger att man ska bedöma falska profeter utifrån om de gör goda gärningar och om de upphöjer Jesus. Ingen kan säga Jesus är Herre utan att ha den Helige Ande. S.k. manifestationer kan uppstå genom psykologiska orsaker och det är väldigt, väldigt farligt att säga att det beror på onda andar. Som sagt, jag kommer lägga upp några youtubeklipp om detta snart, vänligen vänta med dina kommentarer tills du har sett dem.

      Gilla

      1. Micael skrev

        -Läsare, synsättet att man kan upptäcka onda andar genom manifestationer som inte förekommer i Bibeln och/eller man anser är konstiga kallar jag för manifestationism och är obibliskt. Bibeln säger att man ska bedöma falska profeter utifrån om de gör goda gärningar och om de upphöjer Jesus. Ingen kan säga Jesus är Herre utan att ha den Helige Ande. S.k. manifestationer kan uppstå genom psykologiska orsaker och det är väldigt, väldigt farligt att säga att det beror på onda andar. Som sagt, jag kommer lägga upp några youtubeklipp om detta snart, vänligen vänta med dina kommentarer tills du har sett dem.-

        Hela denna kommentar har jag läst igenom nu 4 ggr och jag förstår ej vad du menar.

        Så du menar att mannen som ej är troende och dokumenterat hela sitt verk(att lura till sig pengar) skojar med oss.

        Tror du han har den Helige Ande i sig bara för att han säger dom rätta sakerna och har den rätta inramningen så att säga.

        Jareteg går ju inte bara emot det som sker utombibliskt utan förklarar ju att vi måste syna profeternas leverne och se stämmer dras leverne och undervisning mot bibeln.

        Det tar han ju upp i fallet med den icke troende predikanten, det som sker i dessa möten är väl direkt bibliska men budbäraren är ju av en annan ande så då måste man ju ställa sig frågan i vilkens namn sker undren.

        Självklart kommer ju människor dit i förväntan på gud och detta kan ju räcka till att människor upplever Gudsnärvaro. Men vi måste avslöja budbärarna om man inte följer bibeln och den ”enkla” ritningen på hur en människa som har Jesus i sitt hjärta skall leva och undervisa,

        Gilla

  23. Hej Micael

    Var inne på denna sidan först för några dagar sedan. Kommenterar sällan på bloggar men det här David Wellstamdokumentet måste jag bara få kommentera. Blir lite långt hoppas på överseende med det.

    Tar upp en bland flera saker jag reagerade på citerar David Wellstam.

    Falska profeter i Matt 24 (paralltext mark 13)

    “När ni ser den vanhelgande skändlighet som profeten Daniel har talat om stå på helig plats (må

    den som läser fatta det rätt), 16då måste de som bor i Judeen fly upp i bergen. 17Den som är på

    taket skall inte gå ner och hämta vad han har i huset, 18och den som är ute på åkern skall inte

    vända tillbaka och hämta sin mantel. 19Ve dem som väntar barn eller ammar i den tiden. 20Be att ni

    slipper fly under vintern eller på sabbaten. 21Ty det skall bli ett lidande vars like inte har funnits från

    världens början till denna dag och inte heller kommer att finnas. 22Och om inte den tiden

    förkortades skulle ingen människa bli räddad. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att

    förkortas. 23Om ni då får höra: Här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte! 24Falska frälsare

    och falska profeter kommer att uppträda med stora tecken och under för att om möjligt bedra

    också de utvalda. 25Nu har jag sagt er det i förväg. 26Om ni alltså får höra: Han är ute i öknen, så gå

    inte dit, eller: Han är inne i kammaren, så tro det inte. 27Ty liksom blixten kommer från öster och

    lyser ända till väster, så blir det vid Människosonens återkomst.”

    Här beskriver Jesus det som skulle komma att inträffa år 70, då Jerusalem blev attackerat,

    templet raserat och invånarna fick fly för sina liv. I detta sammanhang säger Jesus: “om ni då

    får höra…” Sen beskriver han de falska profeterna. Jesus talar alltså om en tidpunkt som för

    länge sedan har passerat. Innan år 70 lär oss historien att det dök upp flera falska

    messiasgestalter. En av dem ledde 4000 personer ut i öknen där alla till slut dog. Oavsett om

    det Jesus här säger om falska profeter är aktuellt idag eller inte, – låt oss granska texten!

    Jesus talar här om falska budbärare och Messiasgestalter som kommer för att förvilla de

    kristna. De kommer antingen påstå att någon annan än Jesus är Messias eller att de själva är

    det. De försöker dra uppmärksamheten från Jesus och leda människor till falska ledare. Jesus

    poängterar att när han kommer tillbaka så är det uppenbart för alla, – så vi ska inte tro på

    påståenden om att Messias dykt upp någonstans utan vår vetskap. Några av dessa falska

    profeter och Messiasgestalter kommer även att bekräfta sin villolära genom tecken och

    under.

    Till skillnad från i förra texten vi granskade så rör det sig här om kraftgärningar i demonisk

    kraft. De falska profeterna försöker leda människor bort från Jesus, och ett sådant uppenbart

    antikristligt budskap kan inte bekräftas med annat än satanisk kraft. Det rör sig här inte om

    falanger eller subgrupper inom kristen tro utan de falska profeterna verkar för en helt annan

    religion och andlighet. Texten ger oss ingen grund till att skärskåda kristna, utan snarare

    nyandliga och ockulta rörelser. Slutcitat

    Min kommentar: Först vill jag bara skriva lite om förödelsens styggelse dvs den vanhelgande skändlighet som profeten Daniel talar om ska ställas upp på helig plats. Detta är alltså något som ska hända i framtiden men det hade också skett tidigare att en förödelsens styggelse hade satts upp i templet ca 200 år tidigare, det var en kung som hette Antiochus som ställde upp en Zeusstaty i templet. Det står om detta i Dan. 11:31, 11:40 att profetian gäller ändens tid och profetian handlar både om Antiochus och Antikrist men den första var bara en förövning.

    Det står vidare i Mt 24 att när ni får se den vanhelgande skändligheten måste de som bor i Judeén fly upp i bergen. År 70 var det ingen ”skändlighet” som sattes upp i templet däremot förstördes det. Att profetian då uppfylldes stämmer delvis att de fick fly men inte helt, jag tror snarare att det är en varning till de som nu bor i Judeén dvs Västbanken de sk bosättarna som ska fly upp i bergen när man ser ”den vanhelgande skändligheten” stå på helig plats. Det ska också bli en sådan nöd att dess like inte funnits sedan världens början till denna dag och inte heller kommer att finnas står det när man läser vidare i MT 24. Sådan nöd var det knappast då (för judarna dock en stor nöd) det är vedermödan som Jesus talar om och den drabbar ju hela världen.

    Att då påstå att detta redan skett år 70 är ju verkligen att vilseleda folk och göra dem mindre uppmärksamma. Att han dessutom påstår att de falska profeterna inte uppstår inom församlingen är ju helt felaktigt. När bibeln talar om det stora avfallet så är det ju inom församlingen, man kan ju inte avfalla från något man aldrig tillhört.

    Så här står det i 1:a Johannesbrevet:

    18. Kära barn, nu är den sista tiden.

    Och så som ni har hört att Antikrist

    skall komma, så har också redan

    många antikrister trätt fram och

    därav vet vi att det är den sista tiden.

    Matt. 24:24. Apg. 20:29. 2 Thess. 2:3.

    19. Från oss har de gått ut, men de

    var inte av oss. Ty om de hade varit

    av oss, då hade de ju blivit kvar hos

    oss. Men detta skedde för att det

    skulle bli uppenbart, att inte alla är

    av oss.

    Här står det svart på vitt att de falska profeterna kommer från församlingen. Detta dokument David Wellstam skrivit innehåller så mycket felaktigheter att det skulle ta veckor att gå igenom allt känns det som

    Gilla

  24. Micael hur menar du nu.

    Ingen kan säga Jesus är Herre utan att ha den Helige Ande.

    Matt 7:22 22
    På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn

    Nu säger du ju emot Jesus själv.

    Visst kan man säga Jesus är herre utan att vara fylld av Den Helige Ande.
    Det kan vem som helst säga, jag lovar

    Gilla

    1. Även 1 Kor 12:3 är Guds Ord, där står det att man inte kan säga att Jesus är Herre utan i kraft av den Helige Ande. Människorna i Matt 7 kommer inte in i Himmelriket för att de inte gör deras Himmelske Faders vilja, men Jesus säger INTE att de har en annan ande än den Helige Ande.

      Gilla

      1. Här svarar jag både Lelle och Micael.
        Det krävs mer än bara bekännelse enl.detta bibelord.
        Fråga, säger han att dom har den då?

        Man kan nog säga det, men jag tror precis som jesus säger att skall det finnas krafft bakom dessa ord så bör man nog varab uppfylld av DHA.

        Lelle det räcker inte med en muntlig bekännelse, det krävs mer än så.

        Ta er tid och lyssna på dessa två predikningar, dom säger så mycket i detta ämna.

        Detta är dessutom sprängstoff i andevärlden till skillnad från så mycket annan sillmjölk som sprids idag

        Får Guds folk tag om detta och börjar förstå vad som verkligen krävs och behövs för att vi skall få Jesus på vår sida, då kommer det att bli kamp i andevärlden.

        Å vad vi behöver detta i Sverige Amerika Afrika ja hela världen idag

        Gilla

  25. Det är väl så att ingen förstår och menar vad han säger OM han SÄGER att Jesus är Herre och inte har Jesu Ande.

    Men det är också i praktiken så att den som inte har Guds Ande han kommer inte att säga att Jesus är Herre. Det strider liksom mot hans inre. Varför skulle han bekänna sin tro, som inte finns? Men nog tror jag att han KAN uttala orden, om han nu vill låtsas att han tror.

    Gilla

  26. Lelle

    Då tar jag med vers 23 också
    23
    Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare

    Dem Jesus talar om här, tror du inte dem har använt Jesus namnet som det faktiskt står att dem gjort?

    citat
    i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn…..

    Enligt denna text så skall man kunna använda Jesus namnet och tro att man är rätt ute, men tydligen vara helt fel eftersom Den Helige inte kommer att vilka kännas vid dem.

    Tyvärr så tar det köttsliga i oss överhand alldeles för ofta och vi lämnar faderns vilja och går våra egna vägar som vi tror är Herrens.

    Detta har vi ju sett ske i Sverige också, där församlingsledare har kört församlingar i botten med resultat att dom lämnat både församling och Herren.

    Hur många församlingar och människor som har brutits ned för att man trott att man följt Herrens ledning vet jag icke bestämt, men bara i vårt land så händer det lite nu och då.

    Så visst går det att missbruka Guds namn inom kristenhetens alla grenar inkl. den ”karismatiska” delen.

    Gilla

  27. Obs att dessa personer SÄGER att de har gjort underverk osv. Men frågan är: Har de verkligen gjort det? Jag tror inte det.

    Som alltid så betyder handlingen mer och orden mindre. Men orden är inte helt utan betydelse. De styr ju oss i stor utsträckning.

    Gilla

  28. Lelle skriver
    Obs att dessa personer SÄGER att de har gjort underverk osv. Men frågan är: Har de verkligen gjort det? Jag tror inte det.

    Precis, min poäng också, att dem gjort det i Jesu namn framgår ju klart och tydligt men precis som din fråga har dom verkligen gjort det.

    Alltså gjort det i Jesu namn, trotts att dem sagt så, men man kan precis som man kan tolka din fråga även fråga sig, är det riktiga under och tecken dem gjort.

    Jesus ställer ju allt på sin spetts här och ger oss en riktig varning.

    Gilla

  29. Lelle

    Klart dem menar vad dem säger, eller tror du att dem står och ljuger en sista gång inför Gud själv.
    Är det någon gång jag inte tror vi kommer att kunna förmå oss att ljuga så är det på domens dag inför den öppnade boken med vårat liv nertecknat.

    Gilla

  30. Ursäkta Lelle men jag glömde skriva, dem har säkerligen haft ett namn om sig likt profet, helandepastor eller något liknande.

    Gilla

  31. Berättelsen om domen handlar faktiskt om att vi bedrar oss genom att vi tror att orden räcker. Det är handlingen det handlar om.

    Våra handlingar är en bättre bekännelse än våra ord. Det står ju att båda grupperna skall bli överraskade. Den ena för att de blir ”godkända” och den andra för att de inte blir godkända.

    Den ena gruppen tror att de inte är riktiga kristna, för de inte har pratat om det och inte synts i kyrkorna. Men de har genom sina gärningar bevisat att de trodde på Jesus Kristus. De behandlade hans lärjungar gott.

    Den andra gruppen menar att de är bra människor, bättre än andra kanske genom sin höga kristna bekännelse. Men de har behandlat Jesu bröder dvs lärjungarna illa. Därmed har de visat att de inte tror och respekterar Jesus själv.

    Gilla

  32. Lelle

    Håller ej med dig, detta ställe berättar ju om att varken ord eller handling räcker om det ej är av Gud.

    Det här handlar ju om domen som du skrev och jag kan bara förstå det som att den dagen står vi inte och ljuger då försöker vi nog hitta det finaste vi kan säga om oss själva, ja vi tar nog fram ljusglimtarna i våra liv precis som vad denna bibeltext tar upp.

    Här försöker man både framställa sina ord och gärningar, punkt slut.

    I övrigt så håller jag nog med dig och jag har stor respäkt för denna dag.

    Lyssna gärna till denna predikan.

    Detta är bland det starkaste jag hört ang domen med stort D

    Gilla

    1. Detta mina vänner är för mig evangelium.
      En människa som bävar i vördnad inför Guds ord när han skall dela det till folken.
      En människa som levt och verkat i det mest ogästvänliga förhållanden och platser, som sett så mycket avarter av kristen förkunnelse.

      Tänk att han behöver inte studsa runt som en stollepro och likt en diskokula sprida underhållning ala världen.

      Detta inger respekt både för Guds ord och predikanten.

      Mer av hans undervisning finns att lyssna till på Bernt Isakssons blogg, finns fem predikningar med svensk text.
      Ta er gärna tid att lyssna på dessa, starka saker för en förlorad värld och kristenhet.
      Lägger in en länk dit.

      http://berndtisaksson.dinstudio.se/text1_165.html

      Gilla

    2. Du missuppfattar nog vad jag säger.

      Jesus säger att ïngen kommer till Fadern utom genom mig. Den som bekänner mg skall jag bekänna osv. Vägen till förlåtelse och Vägen till frälsning går genom Kristus Jesus.

      Tro och bekännelse kan man visa med ord eller med handling. Oavsett form av bekännelse är det fortfarande Jesus som frälsar.

      Om man tänker efter lite är det självklart. Varför skulle Jesus säga till dem som förföljt hans lärjungar, hans folk, men samtidigt behandlat dem illa, ”väl gjort”?

      Och dessa som trots att de inte är med i kyrkan, ser de kristna och älskar dem därför att de tror på Jesus och på grund av det visar sin tro genom att behandla, inte Jesus direkt, utan Jesus indirekt, eftersom de är Hans lärjungar och ett med honom, är hans kropp.

      Kärnan i denna berättelse är att Jesus identifierar sig med sina verkliga lärjungar som älskar honom. Det man gör mot de troende, gör man mot Jesus och vice versa.

      Den vanliga tolkningen att det handlar om att göra goda gärningar, mot små människor, kanske barn och sjuka, skulle betyda att gärningar frälsar. Men gärningar är ingen frälsningsväg. Det finns knappast ett mer missuppfattat bibelord. Och många har denna berättelse som sin sovkudde.

      Gilla

      1. Denna man bekänner sig till Jesus också, detta är alltså nutid och bland det mest vedervärdiga jag sett i hela mitt liv.

        Dessutom pratar han om ofantliga under och mannifestationer, detta är alltså nutid och han har fans(kyrka) i Australien och reser i Amerika och förmodligen hela världen, hemska tanke snart pratar vi säkert om han här i sverige också.

        Detta är så sjukt så man häpnar, men Jesu namnet och bibeln används förståss flitigt.

        smaka och se

        Vill ni se mer av detta sjuka så varsågod
        http://berndtisaksson.dinstudio.se/empty_149.html

        Gilla

        1. I denna sjuka sändning så kommer det upp rullremsor som berättar om denne pastor och hans tjänst.
          Bland annat så skrivs det att han blivit totalt helad från en stroke, då får man väl dra två slutsattser, antingen så slog det slint efteråt eller så var det en annan ande med i detta helande, trots att Jesusnamnet används, förkunnas och upphöjs.

          Märkligt att just detta med skratt är med i sådana här tokiga tillställningar.
          Svaret tror jag har med detta att göra.
          har ni provat att få riktiga skrattanfall, jag har provat många gånger(alltså vanliga som inta har med gud att göra). Man kan ofta inte sluta när man väl har börjat, man tappar nästan kontrollen på sin kropp, offta viker man ihop sig totalt av utmattning, det blir också en form av epedemi som väldigt lätt smittar av sig.
          Har sen bollen kommit i rullning så är den svår att stoppa.

          Detta tror jag är ett knep många använder sig av och vem blir inte glad av lite skratt.

          Men jag säger som Paul Washer, dessa har säkert sagt ja till Jesus(kanske räckt upp sin hand eller fyllt i ett frälsningskort och Gud svarade då som han alltid gör, du är förlåten.

          Men har man sen inte kommit längre och lever i denna tro att detta är från Gud då tror jag inte att bekännelsen har något evighetsvärde i sig.

          Det krävs faktiskt mer än en bekännelse, det måste följa ett förändrat liv.
          Detta är Pauls största utmaning i sina predikningar som jag länkat till här och som han ständigt kommer tillbaks till i dessa.

          Detta skriver jag om och länkar till efterssom jag upplever det från Gud och det verkar vara många unga och brinnande människor som läser här med en förkärlek till att ”det händer nåt” på våra möten.

          Detta kan vara en tankeställare och ett uppvaknande som förhoppningsvis leder till hjälp för någon.

          Amen

          Gilla

        2. Synsättet att man kan upptäcka onda andar genom manifestationer som inte förekommer i Bibeln och/eller man anser är konstiga kallar jag för manifestationism och är obibliskt. Bibeln säger att man ska bedöma falska profeter utifrån om de gör goda gärningar och om de upphöjer Jesus. Ingen kan säga Jesus är Herre utan att ha den Helige Ande. S.k. manifestationer kan uppstå genom psykologiska orsaker och det är väldigt, väldigt farligt att säga att det beror på onda andar. Som sagt, jag kommer lägga upp några youtubeklipp om detta snart, vänligen vänta med dina kommentarer tills du har sett dem.

          Gilla

    3. Jag vet inte riktigt vad du menar……

      Det är klart att varken våra tankar, ord eller handling frälsar,
      det är Gud jsälv genom Jesus Kristi försoningsdöd på korset. Vi kan bara åberopa Guds löfte om frälsning av nåd. Men vi måste aktivt ta ställning och bekänna Jesus som vår frälsning.

      Vad jag säger är att man kan bekänna sin tro genom sina
      handlingar väl så mycket som genom sina ord. Tomma ord är
      värdelösa, men handlingar som bevisar vår tro på Jesus är värdefulla.

      Gilla

  33. Förlåt men jag glömde att skriva att denna predikan är vad vi behöver mest idag, tror jag.
    den är dock inte textad men engelskan är ej svår att först, ty den är så biblisk så demonerna darrar av skräck när detta predikas.

    Gilla

  34. Som sagt, jag håller på och gör två och en halv timmes material som behandlar falska andar och falska profeter, det dyker upp på bloggen om en vecka.

    Gilla

    1. En stark fråga som Paul tar upp här är.

      Tror vi att vi befolkar himlen bara genom att människor på uppmaning lyfter sina händer för frälsningsökande eller fyller i frälsningskort.

      OBS detta är inget jag påstår att du säger, bara nåt jag reflekterat på och som vilseleder oss så offta när vi hör om så många som kommit till tro runt om i världen.
      Han får mig att förstå att det behövs så mycket mer av både oss och dom som söker honom, förstå mig rätt nu med andra ord lyssna till vad han har att säga.

      Gilla

    2. Hej Micael
      lyssna från minut 28 i denna predikan om The true gospel, så förstår du kanske vad jag menar med dessa uppgiffter om växande kyrkor och väckelser runt om i världen.
      Det handlar alltså om mer än att fylla MÄNNISKORS behov, men som sagt lyssna får du höra.

      Gilla

  35. Micael

    Bibeln säger att man ska bedöma falska profeter utifrån om de gör goda gärningar och om de upphöjer Jesus. Ingen kan säga Jesus är Herre utan att ha den Helige Ande. S.k. manifestationer kan uppstå genom psykologiska orsaker och det är väldigt, väldigt farligt att säga att det beror på onda andar.

    Nu pratar du bara in dig i ett hörn som är svårt att kumma ifrån och det enda jag kan dra som slutsatts är att du inte kan ha sett klippen varken paul Washer eller galningen.

    Du säger emot både vad som sägs och vad som sker i dessa möten.

    Det liv man lever säger mer än bekännelser och gärningar hur goda dom än verkar vara.

    Tyvärr Micael men jag kan inte se fram emot ditt arbete med falska läror och profeter hur än lånt det är, du verkar nämligen inte riktigt förstå alvaret i detta jag försöker säga er.

    Gilla

    1. Det jag säger är att ”galningen” antagigen spårat ur i mänskliga tokigheter, men enligt Bibeln kan han inte vara en falsk profet om han bekänner Jesus som Herre, inte predikar irrläror och gör goda gärningar. Det är vad Bibeln säger. Bibeln säger aldrig att vi ska döma falska profeter på s.k. ”manifestationer”. Det är vad Bibeln säger. Men som sagt, vänta med dina kommentarer tills du sett filmen jag snart lägger upp.

      Gilla

  36. Micael

    Svara på denna fråga nu

    Om man profeterar och gör under i Jesu namn, bekänner man inte Jesus som herre då.

    Kan inte själv svara annat än ja på den frågan och om du svarar detsamma så säger du ideligen emot bibeln när du påstår

    ”men enligt Bibeln kan han inte vara en falsk profet om han bekänner Jesus som Herre”

    När Jesus själv säger

    På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’
    23
    Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare

    Naturligtvis så stämmer ditt reseonemang in mot Guds tankesätt, med din vershänvisning.
    Men efterssom han tar upp det här så har och finns och kommer det att finnas just sådana människor som bekänner Jesus som herre i sitt liv och tjänst, men som är falska profeter, predikanter och troende, men då är man inte i Guds linje precis som du säger och då klassar man dom som just falska profeter helandeevangelister mm.

    Dessa ser vi just nu väldigt många av och förmodligen i vår vilsna värld kommer fler att dyka upp på våra scener för att ”uppfylla VÅRA behov”.
    Därför måste vi vara vakna och se på frukten av dessa människors liv och förkunnelse.

    Amen

    Gilla

    1. Ok, om jag förtydligar:

      1 Kor 12:3 säger att om man bekänner Jesus som Herre har man den Helige Ande

      Matt 7:22 säger att inte alla som säger Herre till Jesus kommer in i Himmelriket om de inte gör Guds vilja

      Slutsats: Man kan ha den Helige Ande och ändå inte komma in i Himmelriket om man inte gör Guds vilja.

      Gilla

      1. Micael

        Nu börjar vi närma oss varann, man kan, alltså säga att Jesus är herre i sitt liv, göra under, tecken och manifestationer men ändå inte ha Guds rena ande i sig.
        Huruvida undren sker om det är en ond ande psykologiskt eller bara ett helt naturligt tillfrisknande spelar mindre roll.

        Man har alltså bara en munnens bekännelse och har inte Guds rena Ande i sig.

        Man kan ju faktiskt vända på det och säga, man kan inte bete sig hur som helst och ha DHA inom sig

        Alltså en falsk profet

        Detta gör ju att det som Lelle säger bekräfftar det jag velat ha sagt här, med Guds rena helige Ande i sig så beter man sig icke som många av dem jag tagit upp här och även länkat med bilder och studier om.

        Man måste se på frukten av deras liv och undervisning och ständigt stämma av mot bibeln.

        Men som sagt vem som helst kan säga att Jesus är herre och bedra människor, det är ju upp till Gud att så att säga godkänna denna bekännelse som riktig eller falsk.

        Klart slut för idag och jag önskar dig och alla läsare en fortsatt härlig dag i solen

        Gilla

        1. Jo Micael det KAN man, jag lovar att jag kan be min ofrälsta granne säga dessa ord i ren tommhet.
          Jag lovar dig det kan man.

          Det Gud säger är ju för att vi skall förstå att dem som säger så, men inte har andens frukter i sina liv och gärningar skall vi kunna avslöja som falska profeter.

          Vill påpeka att gärningar behöver inte vara under och tecken.

          Denna kommentar hämtar jag från en annan blogg skriven av Lennart S och jag kan bara instämma i den

          Hej!

          Ja, det är intressant det här med Tro.
          Jag brukar säga att det finns inget i Guds Ord,
          som heter ”trons gärningar”.
          Det är tron som är gärningen i sig själv.
          Sven Reichman skrev en bok som var bra.
          Den heter ”Prestationslös tro”.
          Ett intressant Guds Ord är i ”Apg.14:9″,
          när Paulus träffar en ofärdig man, som aldrig tagit
          ett enda steg i tro i hela sitt liv.
          Paulus såg ändå att den ofärdige var full av tro.
          Hur kunde Paulus se att han hade tro?

          Den är hämtad från denna tråd

          http://unajuaje.wordpress.com/2011/05/13/troshjaltar/

          Frid

          Gilla

  37. Nu håller jag inte med Dig, Micael!
    Den som har Guds Ande hör honom till.
    Men den som inte har Guds ande tillhör inte honom.

    Du kan inte med stöd av bibeln påstå att man kan ha den Helige Ande och ändå inte komma in i himmelriket, om man inte gör Guds vilja. Dina bibelord säger det inte och andra bibelord förtydligare. Det gränsar till hädelse, enligt min uppfattning.

    Det är just detta som är kärnan i den kristna tron. Genom försoningen får vi den Helige Ande, när man förlorar den Helige Ande har vi inte det andliga livet kvar.

    Det är däremot en helt annan sak att den som är t ex andedöpt och profeterar givetvis kan hamna utanför himmelriket en dag, men då har han/hon redan förlorat den Helige Ande.

    Precis som gärningar inte kan frälsa, så överskyler nåden våra bristfälliga gärningar, i den mån vi lever i Gud och är beroende av Hans förlåtelse. Det är ju detta vi lever på. Vi kan ALDRIG komma in i himlen pga våra egna goda gärningar.

    Dock är gärningarna ofta ett bevis på vad vi är, dvs man kan dra slutsatser av gärningarna.

    Måste dock säga att det är viktigt hur vi lever, att vi följer Guds ord så långt vi kan, i kärlek till Gud och i respekt för att Hans ord är det bästa för oss. Det är här bibelord kommer in att vi inte i längden kan handla mot vårt inre.

    Gilla

    1. Jag vill absolut inte häda på något vis, det enda jag ansåg mig göra var att citera Bibelord men om jag tolkat dem fel ber jag om ursökt för det.

      Gilla

  38. Nej, jag förstår det. Du funderar.

    Detta är svåra saker för oss alla att förstå fullt ut.
    Du är ursäktad, inte minst för att du säger det så ödmjukt!
    Jag lider av att jag låter så säker så att man kan bli stött.

    Tycker det är viktigt och bra att tänka igenom vår tro,
    så att vi kan klargöra vad vi tror på. Vilket Du gör.

    Gilla

  39. Detta är nog det starkaste ever jag lyssnat till av denna man och det är en spark i röven på oss alla.

    Från ca minut 27 gör han upp med allt vad falska predikanter, profeter och dess kännetecken och frukter.

    Han är så bestämd här så man kan nästan se honom på WANTED DEAD OR ALIVE affishen sättas upp av dagens så kallade Amerikainfluerade väckelsestjärnor.

    Gilla

    1. Jag håller helt och hållet med det Paul säger från 27 minuter och några minuter framåt, jag tycker han är en riktigt bra predikant: https://helapingsten.wordpress.com/2010/10/27/exempel-pa-en-bra-predikant/

      Det han säger här liknar det jag skrev här: https://helapingsten.wordpress.com/2011/05/10/inte-bara-tecken-och-under-fred-och-rattvisa-ocksa/

      I en kyrka där var och varannan anklagas för att vara falska profeter sätter Bibeln upp klara riktlinjer för hur vi ska avgöra vilka dessa är: deras frukter, dvs. deras gärningar, och deras lära. INTE hur människor reagerar på den Helige Ande på deras möten. Man kan inte anklaga någon för att vara en falsk profet utifrån s.k. ”manifestationer” enligt Bibeln.

      Gilla

  40. Hej Micael la in en kommentar den 8 maj, har du sett den ??? Skulle gärna vilja ha lite respons från dig (eller nån annan). MVH

    Gilla

Lämna ett svar till Tony Malmqvist Avbryt svar