Rikedom hindrar väckelse

image

Jag har slukat i mig boken Voice in the Night av Surprise Sithole, en av ledarna för Iris Ministries i Afrika som jag skrev om häromdagen. Det är en helt makalös bok, Surprise har levt i väckelse hela sitt liv – när han blev frälst genom Guds profetiska tilltal (en hörbar röst som väckte honom mitt i natten, därav titeln på boken) kände han inte till någon stillastående, mirakellös och rikedomshungrande kristendom, så han började leva ut Apostlagärningarna istället. Det funkade för honom, han har hjälpt till att plantera hundratals församlingar och sett fantastiska Gudsgärningar.

När jag läser Surprises historia tänker jag på broder Yuns självbiografi Den himmelske mannen, vilket tillsammans med Den oemotståndliga revolutionen av Shane Claiborne var den första kristna bok jag läste. Yun tog andan ur mig precis som Surprise, båda lever i väckelse och båda har betalat oerhört höga pris för det fantastiska de fått se – stora andliga välsignelser kräver stora uppoffringar. Och båda har samma teori om varför Västvärlden saknar Kinas och Mozambiques väckelse: vårt högmod och vår rikedom.

Varför är det fullskalig väckelse i Afrika, Latinamerika och Sydostasien men inte här? Att de kristna där har större tro och att människor är mer mottagliga för Evangeliet stämmer förstås, men vad i sin tur är orsaken till det? Jo, vårt högmod och vår rikedom. Vi respekterar inte Gud och vi ersätter Honom med Mammon.

Ibland ser vi på detta som om det inte går att ändra på, som om vi är dömda till andlig torka (eller som om det vore Guds vilja och plan att ha en halvdöd kyrka i Sverige). ”I Afrika har man brist på sjukvård, så där söker man sig mycket mer till Gud för helande. Här i Sverige går vi bara till doktorn.” Men väckelse innebär mycket mer än helande, ingen läkare kan ge oss evigt liv. Den rikedom som hindrar vår väckelse består framför allt inte i läkare eller sociala skyddsnät utan i vår egoism, vårt kontrollbehov och vår ignorans av Guds vilja.

Jesus beskriver i Mark 4:1-20 hur somliga inte kan låta Ordet om Guds Rike bära frukt för att tistlar kvävet det. De tistlarna är ”världsliga bekymmer, bedräglig rikedom och begär efter allt annat” (v. 19). Om vi har skatter på jorden kan inte vårt hjärta vara i Himlen (Matt 6:19). Här ser vi ännu ett exempel på hur vi måste förena karismatik och aktivism: att Jerusalemförsamlingen praktiserade egendomsgemenskap var inte en kul bonusgrej, det var inte ens bara ett verktyg för fattigdomsbekämpning – det var en källa till andlig smörjelse. I Apg 3 säger Petrus att han inte har silver och guld, men i Jesu Namn ger han den förlamade tiggaren vad han har – Andens helande kraft. Och tiggaren reser sig upp och går, fri från sjukdom såväl som tiggeri. Broder Yun skriver angående detta: Den västerländska kyrkan har massa silver och guld. Den kinesiska kyrkan reser sig upp och går.

Den 15 oktober förra året var jag på Farfarsträff. Fler än hundra Gudslängtande människor samlades på Farfars restaurang i Gävle för att i sju timmar dela vittnesbörd, äta, be och fyllas av Andens kraft. Många hade gått igenom och/eller gick igenom sjukt tuffa saker och levde på yttersta marginalen – de tillhörde underklassen helt enkelt, även om jag avskyr det ordet. Simon Ådahl som var en av dem som arrangerade mötet gick fram till mig, la händerna på mina axlar och sa ”Nu, Micael, får du ta och skriva på Hela Pingsten varför över hundra pers i en tid av tomma kyrkbänkar samlas på en restaurang för att söka Gud!” Det är ju självklart. Det är dit väckelsen tar sig. Samma sak med S:ta Clara, Street Church och Jesusmanifestationen – de som verkligen brinner för väckelse i Sverige och faktiskt gör något utanför kyrkväggarna för att det ska ske, de är inte kostymnissarna eller de med jetplanen.

Vårt kyrkliga tillstånd är inte statiskt, det kan förändras mycket snabbt, men det kräver att vi ber och arbetar för det. Vi är inte dömda till andlig torka lika litet som vi är dömda till att vara rika. Öppnar vi upp oss för Guds kärlek till den grad att vi gör oss av med vår rikedom, då har vi förberett ett altare Han vill tända eld på. Så låt oss skära bort de tistlar som hindrar Guds Rike från att växa i prakt.

Artiklar om rikedom och fattigdom: DN DN DN.

9 kommentarer

  1. Det var bra sagt michael är det något som får mig att bli trött och less så är det en ljum kyrka som tycker om kändisskap och pengar.

    Från uppenbarelseboken:

    Skriv detta brev till ledaren för församlingen i Laodikeia:Detta budskap kommer från honom som står fast, det trofasta och sanna vittnet, den ursprungliga källan till Guds skapelse.
    Jag känner dig väl – du är varken varm eller kall! Jag önskar att du var det ena eller det andra.

    Men eftersom du bara är ljum ska jag spotta ut dig ur min mun!

    Du säger: ‘Jag är rik och har allt jag önskar! Jag behöver inte något mer!’ Och du förstår inte att du andligt sett är eländig och bedrövlig – fattig, blind och naken.

    Mitt råd till dig är att du köper rent guld av mig, guld som har renats genom eld. Först då kommer du att bli verkligt rik. Du bör också köpa vita, rena kläder av mig, så att du inte behöver gå naken och skämmas. Dessutom bör du hämta salva hos mig, för att smörja dina ögon med, så att du får tillbaka din syn.

    Gilla

    1. Amen, Lars!! Det är viktigt med profetiska röster i den här tiden som förkunnar Jesu budskap om de sanna rikedomarna som inte kan köpas för världsligt guld. Du är en av de rösterna. Gud välsigne dig!

      Gilla

  2. Nu ber jag ödmjukast om ursäkt för att jag använder din kommentarsfunktion för att ställa dig en helt annan fråga än det du skriver om nu.

    Som du vet vid det här laget är jag förtjust i Bill Johnson och Bethel church. Jag har lyssnat på massor av klipp och även läst boken ”När himmelriket tränger fram”.

    De mest positiva (utom följdverkningarna) med förkunnelsen tycker jag trycket är på att gräva djupare låta Guds ande manifesteras, samt att fokus inte ligger på förkunnaren utan på att alla ska be för alla.

    Det som oroar mig är det som så snyggt sammanfattats i länken nedan. Det är en hel del. Många tror och tänker att det är en villolära. Har du läst detta som jag nu skickar och vad är din respons på det?
    http://bibelfokus.se/bill_johnson

    Gilla

    1. Simon har koll. 🙂 Jag håller inte med om allt i Bill Johnsons teologi, framför allt inte de delar som liknar framgångsteologi, jag har skrivit om det här: https://helapingsten.wordpress.com/2011/08/17/styrkor-och-svagheter-i-randy-clarks-och-bill-johnsons-teologi/

      DeWaays anklagelser är dock av en annan art, han går kraftigt till överdrift och säger att Bill Johnson är en falsk profet på väldigt lösa grunder. Jag rekommenderar David Wellstams grundliga genomgång av DeWaays text som finns här: http://davidwellstam.files.wordpress.com/2011/07/respons-till-kritik-av-bill-johnson-pdf.pdf

      DeWaay skriver bland annat att Bill Johnson menar att Jesus inte var Gud när Han vandrade på jorden – ett absurt påstående. Wellstam har skrivit specifikt om detta här: http://davidwellstam.wordpress.com/2012/01/25/bill-johnson-bethel-church-del-2-fornekar-bill-jesu-gudom/

      Gud välsigne dig!

      Micael

      Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s