Varför skriva så mycket om mirakler?

Vi har en ganska stark föreställning om att mirakler ska man vara försiktig med och inte tala så högt om. Även om de är bibliska och har någon slags nytta så betraktar vi dem som lite farliga, vi betonar ständigt och jämt att det är Gud vi följer, inte mirakler (som om de gick att separera), och att när mirakler väl sker ska vi inte bry oss så mycket om det utan fokusera på Gud istället (som om de förde uppmärksamhet från Honom). Mirakler blir som ett störningsmoment snarare än en välsignelse, och man drar sig för att likt apostlarna (Apg 4:29f.) aktivt be om mirakler, på grund av denna försiktighet.

Vart kommer dessa tankar ifrån? Inte Bibeln i varje fall. Bibeln utmålar inte mirakler som saker som för fokus från Gud utan till Honom, de är tecken på Hans kärlek och makt, de är kraftgärningar som visar att Han finns och att Han bryr sig om människor. Mirakler är, som Psaltaren säger, inget annat än Gudsgärningar (Ps 77:12-15). De är saker Gud gör. När Han bestämmer sig för att bota en obotligt sjuk, tala med en hörbar röst eller ge en person ett språk han eller hon inte kan, då kan Han inte hjälpa att det är mirakulöst, eftersom Han själv är övernaturlig. Kristendomen är i sin essens en mirakulös religion, något annat vore orimligt:

  • Bön är per definition att be om övernaturlig hjälp. Om man ber om kunskap ber man om att Gud ska ge en information som man inte hade innan, dvs. att Han ska förändra hjärnaktiviteten. Om man ber att Gud ska beskydda någon ber man om att Han ska ändra på omständigheter så att hot avvärjs jämfört med om man inte bett Honom om hjälp. Om man ber om mat ber man att Gud antingen ska förändra människors handlingsmönster så att mat kommer inom räckhåll eller att Han ska förse det på annat sätt. Jag kan inte komma på ett enda böneämne som inte förutsätter mirakulöst ingripande. Hur kan då en bedjande kyrka kräva att det mirakulösa ska tonas ned?
  • Bibeln är per definition en övernaturlig bok, inspirerad av Guds Ande genom att människor tagit emot profetiska budskap från Gud. Tar man bort alla Gudsgärningar och alla profetiska budskap från Bibeln finns inget av värde kvar, därför att den enda orsaken till att vi betraktar den boken som helig är att den är inspirerad av den Helige Ande.
  • Evangeliet i sig är övernaturligt. Gud själv blir människa genom att Han avlas av den Helige Ande och föds av en jungfru, Han dör för våra synder (vilket förstås förutsätter det övernaturliga eftersom synd är en andlig skiljelinje mellan Gud och människa som man inte klarar av att dö för enligt naturens lagar) och uppstår igen från de döda. Hur kan vi betrakta det mirakulösa med skepsis när vår religion helt och hållet förutsätter det?

Går det att anklaga en kristen blogg för att skriva för mycket om Bibeln? Om Evangeliet? Om bön? Antagligen inte, men jag har flera gånger fått kommentarer om att jag skriver ”för mycket” om mirakler. Jag visste inte ens att det fanns en gräns mellan ”tillräckligt” och ”för mycket”. Bör man förutsätta något annat av en blogg som handlar om pingsten, den högtid som mest av alla symboliserar tecken och under och som gett namn åt den snabbaste kristna rörelsen i världshistorien?

Med denna karismatiska apologi vill jag nu presentera en ny flik på denna hemsida som går att finna i det gråa fältet högst upp på bloggen: Gudsgärningar. Här har jag lagt upp länkar till några av de mest centrala texterna jag skrivit om varför vi behöver Andens gåvor och hur vi kan förvalta dem på ett sunt men ändå brinnande sätt, utan att varken hamna i galenskapskarisma eller andlig torka. Osund karismatik utvecklas när man glömmer bort kärleken, karaktären och inte minst vad Bibeln säger. Men osund karismatik orsakas inte av Anden utan av människor, och därför är det aldrig någonsin farligt att be ”Kom, Helig Ande!” Tvärtom är det just den bönen vi behöver be för att vi ska få se väckelse i det här landet så att kyrkan kan växa och frodas. Här kommer några exempel på Gudsgärningar:

5 kommentarer

  1. Guds under i mitt liv sker varje dag.det kan inte mätas större eller mindre. Däremot kan jag bli överraskad i det som kan kallas vardagligt eller ”onödigt” Människor även jag kanske inte pratar så mycke om Guds under, kanske för att nån kan uppleva det orättvis. Jag vill inte hur som helst tacka Gud öppet för att jag överlevt saker och ting, när nån annan dog. Men viktigt är för mig att betona Guds närvaro, utan böner formulerade med mun, bara hjärtat som ropar. vi ska inte göra det tungt för varandra utan vi vet nog var och en vårt eget personliga förhållande till Gud men kan trösta med Hans ord att Han hjälper den arme som ingen hjälper.
    Däremot vill jag ha massbönegudstjänster i kyrkorna för kvinnor som lever i förhållanden under samma tak som en misshandlare eller våldtäktsman.Då kommer nog Under att både ses och höras.”Under av under, under av under tänk vilken nåd att Han såg just till mig. och för varje människa som lagt livet i Jesu händer sker ju FRÄLSNINGSUNDRET.

    Gilla

    1. Ja, Birgitta!
      Varje dag och varje förhoppning är ett under i sig. I dag mår jag risigt men kan arbeta ändå. Guds hjälp i vardagen är mitt livs stora under. Sedan kan jag berätta om ”stora saker” som tex. änglavakt och annat men ängeln som inte var lika synlig den där sketna tisdagen i Oktober är ju lika stor. Om den kommer från den Störste. Att jag fick börja om är det viktigaste undret för mig. Utan det kan jag inte be om detsamma för andra.

      Gilla

  2. Vi ska inte be en bön om frälsning och sedan kalla oss frälsta och inte göra något mer, Paulus uppmanar oss att jobba på vår frälsning. Det största undret är väl när en människa helgas genom att följa Guds heliga Ande?

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s