Elias

Bild: Nomadz. Creative Commons

Jag har en god vän som vi kan kalla Elias. Han kommer ursprungligen från ett arabiskt land, och när han flydde till Sverige försämrades hans levnadsstandard ganska rejält. Från rikemansliv till svensk håla, så att säga. Elias blev allvarligt deprimerad, och till slut bestämde han sig faktiskt för att ta sitt liv. Han bad i desperation: ”Gud, om du finns, visa dig för mig!”

Han hade lämnat islam i sitt hjärta redan som barn, även om han förstås för familjens skull låtsades vara muslim. Ett tag funderade han på att bli jude, men han kände att ”någonting saknades”. Även kristendom hade han kikat på men blev väldigt besviken – han fann ett helt gäng konstiga läror. Han visste det inte då, men det var Jehovas vittnen han hade kommit  kontakt med.

När han hade gråtit sig själv till sömns samma kväll som han bestämt sig för att ta självmord såg han sig plötsligt sitta i ett stort knä, och han hörde en röst som sa: ”Varför gråter du?” Han hade ingen aning om vem denne jätte som talade till honom var, han brydde sig inte särskilt mycket heller, utan svarade plågsamt att han var övergiven av Gud och människor och att han ville ta sitt liv. Då svarade rösten: ”Jag är Jesus. Jag är din Gud.” 

Elias visste knappt någonting om Jesus. Han visste inte ens att det var de kristnas Gud. Allt han nu visste var bara att Han var Gud, och att den Guden svarat på hans desperata bön.

Han var dock väldigt upprörd. ”Varför har du inte hjälpt mig?” Jesus svarade: ”Du var tvungen att gå igenom detta för att komma till Mig.”

Elias vände sig om, men han kunde inte se Hans ansikte. Det strålade så mycket av ljus. Han kunde dock se hålen i Hans händer efter korsfästelsen (och detta var innan han hade läst Bibeln och visste att det där står att Jesus fick sådana sår).

Jesus gav honom tre löften i den synen: att han skulle stanna i Sverige, att ingen någonsin skulle få skada honom, samt att han skulle bli rikt välsignad och vara till stor välsignelse för andra. Jesus gav honom även ett nytt namn (”Elias”) och uppmanade honom att bli Hans lärjunge. Elias protesterade och sa att han ju knappt visste vem Jesus var. Då fick han se en kvinna i sin dröm, och Jesus berättade vad kvinnan hette och förklarade att hon skulle berätta mer om vem han är.

I tio dagar letade Elias febrilt efter kvinnan, och den tionde dagen var han nära på att ge upp då han plötsligt stelnade till: han såg samma kvinna som han sett i sin dröm gå framför honom. Instinktivt ropade han ut namnet Jesus hade gett honom i drömmen, varav hon vände sig om och undrade vad han ville. Han berättade om drömmen för henne, och hon log och svarade att hon var kyrkoherde i byns församling och att hon gärna berättade mer om Jesus för honom. Elias blev en brinnande kristen. Han studerade Guds Ord noggrant och sökte Herrens ansikte.

De löften Jesus hade gett honom höll. Flera gånger hotades han att utvisas av Migrationsverket, trots att situationen i det land han kom ifrån inte var säker för en konvertit som han. Det blev många turer fram och tillbaka, men till slut fick han stanna, och han är kvar här än.

Löftet att han inte skulle skadas har också satts på prov flera gånger. En gång när han var på väg till bussen sprang fyra män fram emot honom i en viadukt, två av dem tryckte upp honom mot väggen, de andra två höll vakt. En av dem som höll fast honom tog fram en kniv och viskade att han skulle döda honom.

Elias svarade ”Jesus Kristus kommer stoppa dig.”

Båda två började samtidigt att skaka. De släppte Elias så att han for ner på marken. Killen som höll i kniven tappade den, han såg skräckslaget på Elias – och plötsligt skrek de som höll vakt: ”Det kommer någon!” Alla fyra sprang iväg så fort de kunde. Elias försökte hämta sig från chocken och skyndade sig därifrån.

Han kollade efter var den där ”någon” som vakterna hade upptäckt var någonstans.

Han såg ingen.

Detta var inte enda gången han blev mordhotad. En gång kom en stor, muskulös man som var från samma land som Elias fram till honom och började ilsket fråga honom varför han blivit kristen. Elias svarade: ”Inget kan ändra min tro, och jag ska be för dig.” Då tog mannen fram en pistol och satte den mot Elias huvud. Elias blev livrädd, men sa: ”I Jesu Namn kan du inte göra det.” Så fort mannen hörde detta hoppade han till, ”som om han blivit stucken av en nål”, och så rusade han därifrån, utan ett ord.

Det tredje löftet, att han ska bli rikt välsignad och vara en välsignelse för andra, har också slagit in – med råge. Han har fört väldigt många till tro på Jesus. Dels genom profetisk evangelisation i vardagen, när han talar in i människors liv och säger dem saker han egentligen inte kan veta (han har berätta om flera sådana tillfällen för mig, och jag planerar att publicera några av vittnesbörden här på bloggen). Dels genom att evangelisera för muslimer i arabvärlden på Internet genom att presentera Jesus på ett sätt som är förståeligt för deras religion och tradition.

Därtill är Elias förstås en välsignelse för andra kristna. Han åker runt i olika sammanhang och berättar sitt vittnesbörd så att fler kristna ska inse vikten av att sträva efter Andens gåvor och predika Evangeliet. En av dem som blivit oerhört inspirerad är jag själv, och jag är fantastiskt tacksam till Gud att jag har fått lära känna den här mannen.

4 kommentarer

  1. Jag bara ÄLSKAR den här historien! Har ju hört den förut och kan höra den igen hur många gånger som helst. 🙂

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s