#SosseJesus som verktyg för regeringsskifte

SosseJesus

SosseJesus

För två dagar sen släppte SSU sitt klipp ”P.S. Jesus var sosse” som argumenterar för att Jesus skulle röstat på Socialdemokraterna och som därför uppmanar tittaren att göra detsamma i kyrkovalet. Filmen har väckt mycket kritik för att den ”politiserar Jesus” (bland annat från kristdemokrater, vilket ju är sjukt ironiskt). Jag gillar den skarpt.

Problemet med kyrkovalet har ju hittills varit att förutom Frimodig kyrka, kristdemokraterna och möjligtvis POSK så har nomineringsgrupperna knappt nämnt Jesus och Gud. Att SSU nu får kritik för att de gör en hel film om Frälsaren är ganska rejäl dubbelbestraffning. Jag tycker det är toppen! Om du inte håller med om att Jesus är sosse, argumentera då för detta istället för att låtsas som att Jesu liv och åsikter är irrelevanta för kyrkovalet.

För ärligt talat, den här inställningen att man inte kan hänvisa till Jesus när det gäller politik är i min mening bara en pragmatisk överenskommelse för att stifta frid i kyrkbänkarna snarare än något som är faktiskt sant och ens logiskt. Jag menar, allt SSU påstår om Jesus i filmen ovan är sant. Han är solidariskt, står på de svagas sida, mättar de hungriga, drev ut de kapitalistiska månglarna. Amen till det. Sen står Han för andra saker som S inte står för, och vice versa, varför jag inte håller med om slutsatsen att Han är sosse. Men jag älskar hur SSU, även om det förstås inte är så seriöst, tar Jesus som förebild och talar om Hans mirakler som argument för jämlik fördelning av resurser. Alltså halleluja, det är ju underbart.

Problemet med filmen som jag ser det är inte att SSU använder sig av Jesus som argument för att rösta på dem i kyrkovalet. Problemet är att kyrkoval och riksdagsval mixas. I klippet talas det om att hålla marknadskrafterna reglerade i välfärden och att verka för en rättvis fördelningspolitik, något som kyrkomötet förstås inte alls har hand om.

Det gör att klippet påminner om Socialdemokraternas facebookannonser inför kyrkovalet: ”15 september tar vi första steget mot regeringsskifte”. DET tycker jag illa om. Att använda Jesus som argument för vilket parti som ska bestämma i riksdagen har jag inga problem med. Det vore ju toppen om partiledarna debatterade om What Would Jesus Do 2014. Nej, det jag ogillar är att Svenska kyrkan används som politisk trampolin, och ickekristna uppmanas rösta i mängd så att S sedan kan vinna det ”riktiga” valet, utan att kyrkan och Jesus sätts i första rummet.

Valstrategiskt är det säkert jättesmart av S att fokusera sin kampanj på att mobilisera folk som inte röstar, men kyrkovalet är till för kyrkan och för de troende, och hänsyn måste tas till dem. Och sosseJesus till trots kvarstår faktum att i den faktiska kyrkovalspolitiken, uttryckt i valmanifestet, tas väldigt lite hänsyn till Gud och Jesus. Det gör att SSU:s film känns något som falsk marknadsföring. Kämpa gärna för regeringsskifte, och använd gärna Jesus som argument, men låt de troende bestämma över kyrkan.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 5 september, 2013, in Kyrka och teologi and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 14 kommentarer.

  1. Nej, Jesus måste ha varit Sverigedemokrat. Han förbjöd sina lärjungar att gå till ”hedningarna” d v s till utlänningarna. Dessutom kallade han en invandrarkvinna för hund. 🙂

    Gilla

    • Känner hur motargumenten bubblar upp som en fontän men antar att du inte var seriös? 🙂

      Gilla

      • Ha, ha! Du såg väl mitt glada face.

        Nej, Jeshua står över alla politiska partibildningar, vilket de är från vänster eller höger. Hans politik är ovanifrån, liksom det rike han har och skall i än högre grad upprätta, är från himlen.

        Det är som Petrus uttryckte sig, att kristendom som blivit etablerad som statens religion, blir alltid förtryckande. Det spelar ingen roll om det är reformerad, deformerad, modifierad, liberaliserad eller katoliserad kristendom, tillsammans med den världsliga makten blir den korrumperad och ociviliserad. 😦
        Många välsignelser!

        Gilla

  2. AMEN SÅ
    Självklart var Jesus Sverigedemokrat. Han visste ad som var hans uppdrag. Han gck aldrig utomlands. Han sände hjälp där den gjorde mest nytta – i närområdet. Han såg till att greken fick vara grek och juden jude. Han gjorde inte alla till hebreér. Socialdemokraterna anser att alla på joorden är svenskar, vissa har inte fattat det ännu bara. Så dom kan vi inte rösta på.

    Gilla

    • Hoppsan, du var seriös 🙂 Well, här kommer min fontän:

      Jesus var jude född i Mellanöstern
      Jesus var flykting redan som bebis (till Egypten) så jo Han var utomlands
      Israel var under romersk ockupation men Jesus hade inte större problem med det utan sa att man skulle betala skatt till kejsaren. Han var alltså inte nationalist och inte särskilt intresserad av sitt lands självständighet, Han brydde sig om Guds Rike
      Jesus älskade invandrare som Skriften uppmanar oss till (3 Mos 19:34)
      Jesu budskap var under en viss tid främst riktat till judarna och sa åt Hans lärjungar att gå till dem under Hans tjänst. Efter Hans uppståndelse sa Han dock åt dem att gå till alla folk.
      Det är väl SD som vill att alla som kommer hit ska assimileras och bli svenskar, inte socialdemokraterna? I vilket fall står Jesus inte för det.
      Jesus förespråkade gästfrihet, kärlek och välkomnande så nej Han tyckte inte att vi ska tvångsdeportera människor till deras ”närområde”
      Med mera med mera

      Gilla

  3. Ett lysande bevis på att det paradigm som Constantin etablerade, nämligen att en symbios mellan stat och politik är något positivt är käpprätt fel. Det bästa ALLA partier och ALLAH kan göra är att lämna tron ifred. En reell tro lever alltid delvis i symbios med sitt sammanhang delvis i opposition. Poltikens livsluft är konfrontation och är så svartvit. Tron söker upp och ser människan därför gav G-d som en kärlekshandling sin tjänare Mose såväl den skrivna som den muntliga instruktionen, för att i varje tid hjälpa människan.

    Gilla

  4. Hittade en lysande kommentar på Twitter:

    ”Om Jesus varit sosse hade han sagt sig ha 658 lärjungar istället för 12, för att maxa medlemsbidragen”

    Gilla

  5. Jag förväntar mig inte någon genomtänkt hermenutik i en valfilm, så att kritisera dess innehåll vore bara att sparka in öppna dörrar. Däremot är det här en intressant aryikel på ett liknande tema, om än en liten aning off-topic: http://renewaldynamics.com/2013/09/04/how-to-alleviate-an-uneasy-evangelical-conscience/

    Artikeln handlar om synen på rasintegration inom helgelse- och pingströrelsen under 1900-talets första halva och hur den stod i ganska så bjärt kontrast till en väckelsetradition som förlorat mycket av sitt sociala samvete.

    Gilla

  6. Jag håller med dig, och tycker nog också egentligen att det här är kul. Har haft en diskussion med Ung Kristen Vänster på liknande tema, om huruvida Jesus verkligen var Sosse.

    Jag för min del tolkar omvändelsen som en process inifrån och ut (Lukas 17:20-21) snarare än uppifrån och ner så som den socialdemokratiska visionen av förändring ser ut. S är ju dessutom inte så skilda från kapitalet som de vill verka (http://tidenmagasin.se/artiklar/nar-kapitalet-fick-partibok/).

    Jesus var definitivt politisk, men att reducera kristus till parti-politik är en förenkling, även om jag har svårt att se hur en förenar evangeliet med att leva på andra människors arbete (kapitalism), behöver en bli tydligare anti-girig än berättelsen om den rike mannen och Lasaros.

    Gilla

  7. BTW så har kampanjstrategerna lyckats. Budskapet når ut som det heter och når även målgruppen. Så trots att jag med femtioelva AK5:or mot tinningen skulle fortsätta hävda att man har fel. Så måste man tyvärr ge dem cred för det.

    Gilla

  8. Jo, kul initiativ. Men allt har två sidor. Men all partipolitik i Sverige är i internationellt perspektiv socialdemokratisk på en kristen grund. Vi har ju en fördelningspolitik med ursprung i GT´s tiondesystem. Men det enskilda ansvaret lyfts ofta inte fram i vänsterpolitiken. Om man bara talar om rättigheter och inte också om ansvar, blir det inte kristendom. Det blir kaos.

    Gilla

  1. Pingback: Hela Pingstens årskrönika 2013 | Hela Pingsten

  2. Pingback: Hur kristna är Kristna Värdepartiets kristna värderingar? | Hela Pingsten

  3. Pingback: Hur kristna är Kristdemokratiska ungdomsförbundet? | Hela Pingsten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: