Jesu radikala slättpredikan

I min husförsamling Mosaik går vi igenom Lukasevangeliet, och för några veckor sedan hade jag äran att få leda ett Bibelstudium om Jesu slättpredikan i Luk 6:17-49. Det är en kortfattad version av Bergspredikan och innehåller flera av Jesus mest kända och inspirerande budord: älska era fiender, behandla andra som du själv vill bli behandlad, döm inte andra. Han talar också om att de fattiga är saliga medan de rika kommer drabbas av olycka, och påpekar att det räcker inte med att höra denna radikala undervisning – vi måste handla efter den också. Predikan är en väckelsepredikan och äger rum medan Jesus botar sjuka och driver ut demoner ur en stor folkskara som kommit för att lyssna på Honom.

Slättpredikan enligt en afrikansk konstnär

Slättpredikan enligt en afrikansk konstnär

Nedan är hela predikan enligt Nya Levande Bibeln, hämtat från bible.com:

Jesu slättpredikan

När Jesus hade kommit ner från berget tillsammans med sina tolv närmaste efterföljare, stannade de på en stor slätt. Där hade många av hans efterföljare samlats, och en stor folkmassa från hela Judeen och Jerusalem och från kustområdet vid Tyros och Sidon hade kommit för att höra honom och bli botade från sina sjukdomar. Jesus drev ut många onda andar, och alla försökte röra vid honom, eftersom det gick ut kraft från honom som gjorde alla friska.

Verklig lycka

Sedan vände han sig till sina efterföljare och sa:

”Lyckliga är ni som inser att ni är fattiga, för ni får vara Guds eget folk!

Lyckliga är ni som nu hungrar, för ni ska bli mättade.

Lyckliga är ni som nu gråter, för ni ska få skratta.

Ja, ni är lyckliga när man hatar er och tar avstånd från er och hånar er och talar illa om er därför att ni är efterföljare till mig, Människosonen. Gläd er när det händer! Ja, dansa av glädje, för Gud ska belöna er. Kom ihåg att profeterna som förr i tiden framförde Guds budskap blev lika illa behandlade av era förfäder.

Men olycka ska drabba er som är rika, för ni har redan fått ut er glädje.

Olycka ska drabba er som nu är mätta, ni ska få gå hungriga.

Olycka ska drabba er som nu skrattar, ni ska få sörja och gråta. Ja, olycka ska drabba er som man nu talar väl om. Kom ihåg att de profeter som förr i tiden framförde falska budskap om Gud blev lika väl behandlade av era förfäder.

Om att älska sina fiender

Men till er som vill lyssna säger jag: Älska era fiender. Gör gott mot dem som hatar er. Be att Gud ska ge allt gott till dem som förbannar er, och be att han ska hjälpa dem som hånar er.

Slår någon dig på ena kinden, så vänd också fram den andra! Vill någon ta ditt ytterplagg, så låt honom få skjortan också. Ge till alla som ber dig, och om någon tar det som är ditt, så kräv det inte tillbaka. Behandla andra så som ni vill att de ska behandla er.

Om ni bara älskar dem som älskar er, är ni då värda särskilt beröm? Även onda människor älskar ju dem som ger kärlek tillbaka. Och om ni gör gott mot dem som gör gott mot er, är det något så märkvärdigt med det? Det gör ju de onda människorna också! Om ni lånar ut pengar till dem som kan betala tillbaka, är det något man bör tacka er för? Även onda människor lånar ju till sina vänner om de får igen pengarna.

Nej, älska era fiender och gör gott mot dem, och låna ut era pengar utan att oroa er för om ni får dem tillbaka. Då ska Gud belöna er, och ni handlar som äkta Guds barn, för han är själv god mot dem som är otacksamma och onda.

Visa samma medlidande med människor som er Far i himlen gör, han som har medlidande med alla.

Om att döma andra

Döm inte andra, så ska ni själva inte bli dömda. Förklara ingen skyldig, så ska Gud inte förklara er skyldiga. Var beredda att förlåta, så ska ni få förlåtelse. Om ni ger, kommer ni att få. Ja, ni kommer att få tillbaka mer än ni gav, i ett rågat mått, väl packat och skakat så att mycket får plats. För det mått ni använder då ni ger till andra, det kommer Gud att använda när han ger till er.”

Sedan förklarade Jesus detta genom att berätta två bilder. Han sa: ”Vad är det för mening med att en blind leder en annan blind? Båda kommer ju att falla i samma grop. Och en efterföljare står inte över sin mästare, men när han har lärt sig allt, kan han bli lika duktig som sin mästare.

Varför hänger du upp dig på din medmänniskas små svagheter, när du inte erkänner din egen skuld som är mycket större? Varför säger du till henne: ‘Kom hit så ska jag öppna ögonen på dig så att du ser dina fel’, när du samtidigt är blind för din egen synd? Du falska människa som bara låtsas lyda Gud! Rätta först till dina egna fel! Sedan kan du se klart och försöka hjälpa din medmänniska.

Av frukten känner man trädet

Ett bra träd kan aldrig bära dålig frukt, och ett dåligt träd kan aldrig bära bra frukt. Trädet känns igen på den frukt det bär. Man hittar inte fikon på tistlar eller vindruvor på törnbuskar. På samma sätt visar en god människas ord på den godhet som finns i hennes hjärta, medan en ond människas ord avslöjar den ondska som finns inom henne. Munnen talar ju vad hjärtat är fullt av.

Om att bygga på stadig grund

Varför kallar ni mig ‘Herre’, när ni ändå inte lyder mig? Den som kommer till mig och hör min undervisning och handlar efter den ‑ vem han liknar det ska jag berätta för er. Han liknar en man som bygger ett hus och gräver så djupt att han kan lägga grunden på ett fast berg. När floden sedan svämmar över och vattnet vräker sig mot huset, står det kvar, eftersom det är byggt på säker grund.

Men den som hör och inte handlar, han liknar en man som bygger ett hus direkt på marken utan att gräva någon grund. Och när floden vräker sig mot huset, faller det genast ihop med ett stort brak.”

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 8 januari, 2015, in Frälsning mirakler och aktivism, Jesu liv and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Det där är ju sant, det väcker resonans i hjärtat på en, men idag är jag bedrövad för jag inser hur långt jag ligger från allt det där. Det är inte heller så enkelt som att bara tro med ”musklerna” och liksom bara trycka ner rädsla och annat som man bär på avseende detta, det blir mest bara neuroser av sådant.

    Gilla

  2. Det är intressant hur platsen beskrivs i Matteus som på berget, hos Lukas på slätten nedanför där människorna kommer i jämnhöjd med varandra.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: