Guds eld bärs inte av arenor

image

För tre år sedan rapporterade Dagen om hur 11,000 Jehovas vittnen fyllde Globen en fredagskväll för att ha ett mobiliseringsmöte. Kostnaden för hyran var 700,000 kronor. I helgen hyrde en kristen organisation, Banner of Truth Mission, samma arena under torsdag kväll, hela fredagen och hela lördagen. Vad notan blev för det, plus all utrustning, annonsering och så vidare, vågar jag inte ens tänka på.

Man hade nog kunnat ordna boende åt flera hemlösa barnfamiljer för de pengarna.

På konferensens första kväll berättade de dock om en profetia som ska ha kommit till en väninna till Kjell Sjöberg för ca 25 år sedan. Hon, som var blind, beskrev hur hon såg kristna från många olika nationer samlas i en stor pingisboll. De skulle tala om Guds eld och sammankomsten skulle bli starten på väckelse.

Om detta var en genuin profetia så var konferensidén mer berättigad även om den fortfarande är lika galen – i Skriften ser vi korkade saker ske, som att hälla ut en årslöns balsam, till följd av profetiska tilltal och profetiska skeenden. Nu är det ju dock inte helt säkert att det var en genuin profetia – personen som delade den berättade att han hört den i tredje hand, av en man som ”burit den inom sig” i femton år. Jag vet inte om den blivit dokumenterad tidigare. Så än så länge bör den tas med en nypa salt.

Jag kunde bara vara med på torsdagskvällen, och det mötet var riktigt bra. Starkt Jesusfokus, passionerad tillbedjan och fantastiska vittnesbörd. Jag har på min engelska blogg delat med mig av Omid Seppänens berättelse om hur han blev frälst, vilket är oerhört inspirerande. Han hörde Jesus fysiskt med öronen, som sa åt honom att inte ta sitt liv utan bli en lärjunge.

När jag talade om via instagram att jag var på konfetensen var det flera som frågade mig om det var mycket folk, hur många som var där, och så vidare. Ett väldigt osunt fokus, men som ändå uppmuntrades av konferensens utformning: Globen är en kraftfull symbol för massa folk, och onekligen hoppades många att den skulle fyllas. Något som definitivt inte skedde, Sändaren – som inte ens var där – skriver spydigt: ”Det blev kanske slog gnistor, men blev knappast någon brasa när den kristna konferensen Fire of God hölls i Globen.”

Men väckelse är inte att många kristna samlas i en arena vid ett och samma tillfälle, väckelse är när många kristna predikar evangeliet på gatan, bekämpar fattigdom, botar sjuka, uppväcker döda och blir tokförälskade i Jesus. För att det ska ske behövs lärjungaträning i människors lokalsamhällen och hemmiljö. Vi bör träffas i hemmen, på torgen och på offentliga platser likt den bibliska, apostoliska kyrkan. För den hade väckelse, och den behövde inte globar.

13,000 människor som samlas i 1000 olika hem och sen går ut på 1000 olika torg och ber för sjuka, predikar evangeliet och hjälper hemlösa kan göra ännu mer för Guds Rike än 13,000 som samlas i Globen. Så Gud välsigne Fire of God och de fantastiska killar som upplevde sig kallade till att göra detta, men jag tror inte vi ska försöka göra det till en tradition.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 17 juni, 2015, in Kyrka och teologi, Mirakler och karismatik and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Hans G Eriksson

    Kanske ändå att det är bättre att 13 000 människor samlas i Globen, än att 10 000 inte går ut på 1 000 olika torg. För det är väl det saken gäller?

    För att samla många i Globen behövs besjälade människor. Sådana finns. För att uppfylla det Grenholmska alternativet behövs något som ligger alldeles för långt utöver detta. Men det som görs ska inte underskattas. 13 000 i Globen är iakttagbara. Men 13 000 spridda själar – bland dem t ex Gideontierna – syns inte lika tydligt.

    Gilla

  2. Jag gillar dig, Micael. Du är en mycket viktig profetisk röst som Sverige med dess så kallade kristenhet behöver lyssna till.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: