Att jaga medlemmar

Medlemsantalet sjunker i många kristna församlingar idag. Inte i alla men i väldigt väldigt många. Det kan vi läsa om i många dagstidningar, och se i våra kyrkbänkar.

Frågorna hopar sig. Vad kan det bero på? Vad ska vi göra för att få medlemmar till vår kyrka? Varför lämnar en del för att inte komma tillbaka? Varför kommer inte fler till våra kyrkor?

Brydda ledare inom kyrkans värld slår sina kloka huvuden ihop för att tillsammans försöka förstå vad det är som händer.

Desperat hittar de på fler och fler aktiviteter som ska locka människor till kyrkans värld. Konserter, populära talare, tipspromenader, grillning, after work, filmvisning, bingo… Ja till och med yogaundervisning och Zenbuddistiska meditationer finns på agendan! Det är ingen hejd på vad man kan hitta på. Vad blir resultatet?

Ja, det kanske kommer människor just till evenemanget i fråga, men sen då? Resulterar det till ökat antal församlingsmedlemmar? Nej! Kyrkbänkarna står fortfarande tomma.

Varför går vissa församlingar framåt och andra inte?

Många kyrkliga ledare stirrar sig blinda på att räkna medlemmar. De har det som prio ett. I stället tror jag att det blir en naturlig följd av ökat medlemsantal när evangelium frimodigt predikas bland människor ute i deras egen verklighet.

När en bonde ska skörda, skördar han i ladan då? Nej! Han skördar på fältet! UTE! Det är där skörden står och vitnar, redo att skördas. (Matt 9:37-38)

Det är synd att lärjungatränig har en så liten del i den kristna församlingen. Det är ju lärjungar som ska sprida evangelium.

Det är lärjungar som blir evangelister och pastorer som sprider det glada budskapet vidare. Det måste ju vara församlingens viktigaste uppgift! Inte att ha snyggast lokal eller byggnad, inte hur proffsigt lovsångsteam den har, inte vem som har bäst ljudanläggning, inte vem som har flest medlemmar på pappret, utan den församling som är bäst på att träna lärjungar, som gör lärjungar som gör lärjungar i en ständigt icke sinande ström!

En sådan församling får automatiskt fler medlemmar, medlemmar som brinner för att sprida evangelium till sina medmänniskor. Med en sådan mentalitet i församlingen blir det inte fokus på medlemsantal utan i stället på Jesus. Det är ju därför vi har församling. Hans församling. Vi är kallade att göra fler lärjungar. Inte  ha massa andra aktiviteter som inte visar på evangelium.

Det blir inte en sann Krist församling om vi försöker linda in det kristna budskapet i bingo, nedhyvlade trösklar, vara ”main stream”som tillåter yoga och zenbuddistiska meditation i våra kyrkorum. De hör inte hemma där.

Problemet idag är att många som kallar sig kristna är så ljumma, så rädda att de inte vill eller vågar att tala om Jesus bland sina vänner eller arbetskamrater. Det finns många som till och med förnekar sin tro i dessa sammanhang. Med en sådan mentalitet bygger vi varken församling eller Guds rike. Vi ska inte passa in! Vi ska vara skillnaden.

Jag tror att många inte väljer att söka Jesus för de kan inte se att det är någon skillnad på vem Jesus är och vad Han står för, och allt annat som erbjuds för att hitta meningen med livet.

I och med att till och med yoga och zenbuddistisk meditation förekommer framför våra altare i våra kyrkor, att det inte finns någon uttalad skillnad mellan österländskt andligt liv och det liv som Jesus förmedlar utan att allt är likt,  gör att man inte kan se varför man ska välja Jesus. Allt går i varandra.

Om evangelium predikas på gator och torg, på arbetsplatser, skolor av ”vanliga” människor, om kyrkorna i stället för att vara en plats där människor som är kristna bara till namnet sitter och låter sig underhållas av en präst/pastor, njuter av en ”konsert” men benämningen lovsång, där man sjunger med och får en euforisk känsla och efter denna ”söndagsunderhållning” sedan åker hem och sedan rullar livet på och man tänker inte på Jesus mer förren det drar ihop sig till söndag igen… Om man i stället rakt, ärligt och utan krusiduller predikar evangelium och har effektiv läljungaträning, har ”gå in, gå ut gudstjänster”, dvs halva delen av gudstjänsten inne i kyrkan och andra halva ute tillsammans där man talar om Jesus och sprider evangelium bland människor på gator och torg, DÅ tror jag det skulle bli en förändring!

Ledare i kyrkan jobbar sig till utbrändhet med alla andra aktiviteter i stället för att gå ut och göra lärjungar. Det kan man bara göra på fältet. Skörda på fältet. Sedan förvaltar man skörden i ladan. Inte tvärt om! Det behövs många arbetare för skörden är stor! Arbetarna är VÄLDIGT få, just för att lärjungaträningen är väldigt eftersatt.

Jag vet att jag generaliserar nu, men jag vet att på många platser går det till så här, medans det på andra pågår en bra lärjungaträning.

Många församlingar har hemgrupper. Det är bra. Jag tror att lärjungaträning bör ske där. Men tyvärr tränas det inte många lärjungar där heller. I stället blir det en samlinling där man i gruppen diskuterar söndagens predikan med varandra äter lite kanske och sedan åker man hem var och en till sitt. En del kanske hittar på någon aktivitet tillsammans bowling, picnic, bönevandring i skogen. Visst det är också bra, men varför inte gå ut tillsammans och  om prata om Jesus bland människor? Att det inte görs mera beror åter igen på bristen av lärjungaträning. Metaliteten att locka människor TILL  kyrkan eller hemgruppen i stället för att GÅ UT, där ligger problemet.

Åter igen det finns säkert hemgrupper i församlingen där det fungerar med lärjungaträning och att man går ut, men av egen erfarenhet vet jag att de är få, väldigt få! För få!

Många lämnar den stora församlingen och söker sig till den lilla husförsamlingen. I det lilla sammanhanget blir gemenskapen inte ytlig utan sann och djupgående. En inympning i familjen. Människor som söker sig till dessa sammanhang vill ha något mer, något gediget, man längtar efter fokus på Jesus och inte på pengar, hierarkier och ytliga aktiviteter utan på sann gemenskap med evangelium och Jesus som centrum.

Många skriker och ropar om att de vill ha väckelse. ”När kommer väckelse?!”

Väckelsen är redan här! Inom dig! Det är DU som är väckelsen!  Det är du som ska vara den brinnande elden, saltet, ljuset, skillnaden! Du behöver inte ha någon lång utbildning i teologi för att berätta om vem Jesus är och vad Han kan göra i en människas liv. Är du frälst har du den helige Ande inom dig. Lämna bara över till Honom så lägger Han orden i er mun! (Luk 12:12)

Var välsignade! Och ha alltid detta i åtanke, det som vi är kallade till:

”Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns, sonens och den helige Andes namn och lär dem hålla allt vad jag befallt er. Och se jag är med er alla dagar intill tidens slut.” (Matt 28:19-20)

About desireekjellin

Gift flerbarnsmamman och Jesu lärjunge.Bloggar, föreläser, undervisar församlingar om faran med det österländska inflytandet i våra församlingar och i samhället. Har skrivit en bok som kommer ut nu i höst på Sjöbergs Förlag som heter "Flickan som slutade ljuga" Brinner för husförsamlingar och evangelisation, lärjungar som gör lärjungar....älskar att tala om enkelheten i evangelium. Älskar att leva som Jesu lärjunge.

Posted on 29 juni, 2015, in Frälsning mirakler och aktivism. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. T.o.m en gammal ex-buddhist som jag tycker att det är tokigt att fläta in zen i kristen verksamhet. Dels är zen något ganska så distinkt ändå med sin egen uppsättning av metoder och begrepp och dels har ju kristendomen egna kontemplativa traditioner. Man behöver inte gå över ån efter vatten och när kristendomen är som bäst så har den någonting som ingen annan tradition har – Jesus, ansiktet, relation, nåden, förlåtelsen och en gudom som är aktivt uppsökande. Buddhismen har en hel del sanningar, psykologiskt och filosofiskt skarpsinne och ofta en mognad som är svår att hitta annorstädes, men den saknar faktiskt den konkreta personen Jesus.

    Dock viktigt att kontemplativa kristna traditioner får finnas med i sådana här sammahang då man annars missar en väsentlig aspekt och dessutom så riskerar man att alienera människor som funkar som jag och inte direkt dras till det ”häftiga” och uppskruvade Livets-Ord-tonläget utan bara stöts bort av sådant.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: