Är vi beredda på väckelsen som vi ropar efter?

Jag har varit tyst ett tag. Väldigt tyst. Jag har befunnit mig på en mörk plats. Svårigheter har drabbat mig och jag har varken vetat ut eller in.

När sådant drabbar oss står vi handfallna. Ja, kanske inte du, men jag gör det.

Jag tappar fotfästet för ett tag.

Det är då det är gott att ha Herren, och goda vänner.

Det sorgliga är att det visar sig i svårigheter att vännerna man trodde sig ha, inte var vänner. De fanns bara när solen sken och det var lätt och glatt.

Dock är det en välsignelse. Gud hjälper mig att rensa, renas bort det som inte är bra i mitt liv. Det är så jag ser det.

Åter igen blir jag påmind om att Gud är trofast. Han lämnar mig inte oavsett omständigheter i mitt liv. Jag är lyckligt lottad som valt att ha Universums Härskare som min vän och förtrogne!

Genom dessa månader av svårigheter har Han burit mig. Han har lyft mig bara för att se mig rasa ihop igen när nästa svårighet drabbat mig. Men outtröttligt har Han burit mig igen satt ned mig på mina skakiga ben och manat mig att resa mig upp på stadiga ben.

Det är tufft att vara Jesu efterföljare. Tufft i bemärkelsen häftigt, men också i bemärkelsen prövande.

Denna tid har jag haft gott om tid att lyssna in Herren. Det är inte alltid öronkittlande ord Han serverat mig! Men i sin omsorg och kärlek har Han pekat ut sanningar som gjort mig lite starkare.

Sådan är min Gud! Stark i ord och handling. Uppmuntrande och tuktande. En fullkomligt utslagen tjänarinna lämnar Han inte i sticket. Tvärt om! Han står där vid min sida, både i med och i motgång, i glädje och svårigheter och alltid med stärkande ord, utmaningar och med massor av kärlek.

Jag önskar fler kunde uppleva Herren på detta sätt. Det är inte roligt när man är där på botten av sig själv, när man inte vet varken ut ellerin. När allt är mörkt och hopplöst. Tänk om fler kunde få erfara Herren!

Mitt evangelisthjärta är stort och bultande. Jag brinner för att dela med mig av vem Gud är, få fler till vår stora familj, men inte  just nu, inte ännu, finns kraften. Gud manar mig till stillhet, saktmod att vänta tills jag nått full styrka igen. Då, inte förr vill Han se mig på fältet igen.

Så länge bidar jag min tid, växer med Hans ord för ögonen och börjar så smått med att skriva.

Det ropas och skriks på konferenser, i lovsånger i predikan och i böner: ”Herre låt väckelsen komma över vårt land! Låt den komma nu! Vi längtar efter väckelsen Herre! ”

Jag ställer mig frågan om vi är redo för väckelse? Är vi det? På RIKTIGT?!

Jag tror inte det. Tyvärr.

Väckelsen måste först komma till Guds folk. Guds folk sover. Vet vi vad vi ropar efter? Jag tycker inte att vi är redo, inte än. Vi måste bli brinnande, lärjungar först. RIKTIGA lärjungar. Lärjungar som verkligen lämnat allt, för när Gud låter väckelsen komma då finns det inte tid, ork eller kraft till NÅGONTING annat än just det.

”Om någon kommer till mig och inte hatar sin far och sin mor, sin hustru och sina barn, sina bröder och sina systrar, ja även sitt eget liv, så kan han inte vara min lärjunge. Den som inte bär sitt kors och följer mig kan inte vara min lärjunge.” (Luk 14:26-27) 

(När Jesus säger ”hata” här betyder det inte hata i betydelsen avsky utan betydelsen är att du måste sätta Kristus så högt att ingen annan kommer emellan.)

Detta kan till exempel betyda:

Inget jobb (finns ingen tid för annat än evangelistaion och att ta hand om de stora skarorna av nyfrälsta)

Ingen IPad, eller annan läsplatta

Ingen mobiltelefon

Ingen bil,

Inga utlandsresor

Bara de kläder du går och står i

Inte veta om du får mat i morgon eller inte

Bara förtrösta på Gud och att Han förser.

Lyssna i Gud först och inte gå efter eget huvud.

Leva nära dina frälsta medmänniskor i total överlåtelse utan inbördes heirakitänkande,i en sann kärleksfull gemenskap för i detta läge behöver vi varandra mer än någonsin i total överlåtelse till varandra och Gud.

Det finns säkert många mer ”uppoffringar” än de jag räknat upp här, men jag tror det är viktigt att veta vad det kan innebära att ropa efter väckelse.

Dessutom tror jag att väckelsen redan är här. Det är bara det att vi inte är vakna nog att se den!

Se bara på alla dessa ”sökare” som åker land och rike runt för attt leta efter lugnet. På seanser, auraläsning, meditation, yoga, chi gong……..

Om vi inte kan se att det egentligen är Gud de söker vet jag inte vad jag ska tro.

Om vi öppnar munnen och berättar om Jesus, detta underbara evangelium som är så enkelt och som innefattar allt, så kommer vi att få en anstormning av människor som vill höra mer, vill ha mer och som kommer att finna lugnet de letar efter. För vi vet ju det, vi som har Jesus som vår Herre, att Han har allt det där, vi får allt det där om vi bara säger ja till Honom.

Varför hålla det för oss själva?

Det innefattar oss alla. Inte bara de  som känner sig kallade att vara ute på gator och torg och evangelisera, utan HELA Kristi kropp!  Du har fått en kallade av Gud! Använd den kallelsen  för Hans rike! Håll den inte för dig själv eller enbart i din kyrka! Använd den ute bland människor i din närhet! Hos grannen, på skolan, på jobbet, på kalaset, på släktmiddagen. Bara du själv sätter gränsen!

Ingen är viktigare än den andra! Alla behövs! Vi måste kunna lita på att alla vill vara Jesu efterföljare på riktigt. Inte bara till namnet utan också i handling! Det är vi kallade till om vi vill vara lärjungar. Och om vi verkligen vill ha väckelsen vi ropar efter!

Är du beredd på väckelse! Verkligen beredd?

Gå då ut och gör all människor till lärjungar!

Det är det vi är kallade till, vi som kallar oss Jesus lärjungar.

Och du som inte känner igen dig i mina ord och tycker att du är en sann lärjunge och Jesu efterföljare och är beredd på riktig väckelse, låt då inte din frustration och ilska över min text gå ut över mig med elaka kommentarer. Om du inte känner igen dig då är ju allt väl. Du behöver inte rättfärdiga dig inför mig. Bara inför vår Herre.

Var välsignad!

Désirée

PS.

About desireekjellin

Gift flerbarnsmamman och Jesu lärjunge.Bloggar, föreläser, undervisar församlingar om faran med det österländska inflytandet i våra församlingar och i samhället. Har skrivit en bok som kommer ut nu i höst på Sjöbergs Förlag som heter "Flickan som slutade ljuga" Brinner för husförsamlingar och evangelisation, lärjungar som gör lärjungar....älskar att tala om enkelheten i evangelium. Älskar att leva som Jesu lärjunge.

Posted on 2 oktober, 2015, in Frälsning mirakler och aktivism. Bookmark the permalink. 1 kommentar.

  1. Jag fick just de senaste siffrorna över Sveriges ickebudgeterade kostnader på årsbasis. Av dem kan jag utan svårigheter diskontera en utveckling som leder rakt i gapet på det du förutsäger.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: