Sann och falsk karismatik

Jag sitter och skriver böcker den här veckan så jag har inte mycket tid övers till bloggande, men här ovan är ett inspelat Bibelstudium från min husförsamling Mosaik om Johannes 5:1-18 med vittnesbörd från Smith Wigglesworths galna liv och ett budskap om att Gud kan spränga våra begränsningar. Helanden kan bryta mot våra mänskliga normer ibland, såsom tolkningar av sabbatsbudet, men vi bör välkomna dem ändå.

Nåt vi inte ska välkomna dock är new age. Den karismatiske evangelisten Jason Westerfield har gått och blivit fullfjädrad new agare, och en grupp kristna fans till honom vägrar erkänna att han predikar en annan religion utan säger att det fortfarande är kristendom. Jag och min amerikanske kompis Zane diskuterar biblisk urskiljning och skillnaden mellan karismatisk kristendom och new age i följande klipp:

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 2 december, 2015, in Mirakler och karismatik and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Verkar onekligen mycket flummigt.
    Men principiellt intressant: Om människor nu verkligen blir helade, hur kan ett ont träd bära god frukt? Var det inte av frukten vi skulle lära känna trädet?

    En skeptikers första tanke är förstås att det handlar om suggestion, placebo. Men eftersom du inte är en skeptiker så blir väl den enda utvägen att new age helande är placebo medan kristet helande är övernaturlig. Hursomhelst innebär detta svårigheter avseende att avgöra om ett ”träd” är bra eller dåligt.

    Gilla

    • Tror jag kom på ett svar själv: helanden är inte de enda frukterna. Det finns andra yttringar också av det heliga, och bedömningen gott, ont eller blandat träd bör ske på grundval inte enbart av ett slags frukt.

      Gilla

    • Låter som ett bra svar på din egen fråga 🙂 Jesus talar ju om det i Matt 7:21-23. 2 Kung 1:2 talar om att guden i Ekron förväntades bota sjuka, så redan på GT:s tid förekom nog helanden i andra religioner. I Sydafrika såg jag animister som kokade te som sades ha helande egenskaper. Vi fick även be för befrielse för f.d. animister, som vittnade om hur andarna visserligen hade haft krafter men som aldrig gynnade dem i det långa loppet – det innebar mer slaveri och rädsla än frihet och kärlek. Jag tror mycket ockult healing ser ut på det sättet. Bara att det nästan alltid kostar pengar är ju tillräckligt avskräckande.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: