Ett sekulärt, hopplöst evangelium

20160314_223423Det händer ofta när jag är ute med Pannkakskyrkan att muslimer eller ateister vill informera mig om hur kristendomen ”verkligen” är, genom att hänvisa till Zeitgeist-teorier om att Jesus är en importerad egyptisk gud, Dan Brown-historier om Maria Magdalena, Muhammeds idé om att Jesus aldrig dog, härsägnen att Konstantin skrev om Bibeln på 300-talet, och så vidare. Det ironiska är förstås att i sin iver att upplysa oss om hur fel vi har, ansluter de sig till konspirationsteorier som saknar historisk förankring.

C.S. Lewis skrev att man antingen måste se Jesus som ”liar”, ”lunatic” eller ”Lord” – att anse att Han bara var en trevlig morallärare utan några övernaturliga anspråk är historierevisionism. Liberalteologer har ofta velat lägga till ett fjärde alternativ, ”legend”. Det är intressant hur extremt spekulativa de naturlistiska försöken att rekonstruera en ogudomlig, ”historisk” Jesus är dock. För att inte tala om hur paternalistiska och självgoda de är i relation till dem som faktiskt träffade Frälsaren och gav oss sina vittnesbörd.

Förra året kom Biblia pauperum nova ut, en modern och konstnärlig tolkning av evangelierna som med bild, text och poesi försöker berätta om Jesu liv, även om det blir mer likt Monty Pythons Life of Brian. Författaren Oscar K. och illustratören Dorte Karrebæk kompletterar genuina Bibelcitat och trogna återgivningar med kommentarer om att Jesus förstås inte hade riktig mirakelkraft, en sexscen med Maria Magdalena som det sedan påminns om flera gånger, samt ett färgsprakande klimax där Jesus av någon anledning brinner på korset, överlever, felaktigt tolkas som återuppstånden och där Gud, som spelas av Josef, ställer in domedagen för att ingen tar honom på allvar.

Genom att skära bort undren, uppståndelsen och det eviga livet försöker man framställa kristendomen som kraft- och meningslös, men det blir närmast att falla i gropen man grävt åt andra då det ju är ateismen som är kraft- och meningslös, inte kristendomen. Det är ateismen som måste ta till vilda teorier om vad som ”egentligen” hände med slutmålet att framställa ett budskap utan hopp och lycka.

Samtidigt växer den pingstkarismatiska rörelsen explosivt i världen då vi ser Jesus verka än idag med exakt det Han gjorde för 2000 år sedan. Blinda ser, döva hör, döda uppstår. Det finns en enorm diskrepans mellan de nordeuropeiska, naturalistiska fördomar och verkligheten. Vore det inte kul att överbrygga den?

Faktum är att det verkligt radikala för Oscar K. vore att behandla evangelisterna som genuina ögonvittnen och på ett lika poetiskt och levande sätt förmedla ett budskap som överensstämmer mer med de flesta människors erfarenheter av en övernaturlig verklighet. Berättelsen om Jesus blir ju inte mer begriplig genom att framställa Honom som en vilsen förlorare. En sådan skildring faller mer tillbaka på berättaren.

 

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 14 mars, 2016, in Jesu liv, Mirakler och karismatik and tagged , , , . Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: