Gudsfruktan

När du tänker på Gud, vad ser du framför dig då?

Länge trodde jag att Gud var som mina föräldrar, hård, kontrollerande, opålitlig, lögnare, straffande, någon att frukta och vara rädd för.

Så är det för många. Har du haft en tuff uppväxt med föräldrar och andra vuxna som inte behandlat dig med respekt, kan det krångla till ditt förhållande till Gud.
Min syn på Gud ändrades när jag blev frälst umgicks tätt med Honom och verkligen lärt känna Honom.

Ordet ”gudsfruktan” i undervisningen skrämde mig först. Det påminde så mycket om skräckterrorn från min barndom, att vara rädd, skrämmas till lydnad och få stryk. Men Guds kärlek har inget med skräck, tvång och andra hemskheter att göra. Inte alls!

Till dig som haft föräldrar som svikit dig, behandlat dig illa, ja till och med misshandlat dig, till dig vill jag bara säga:
Sådan är inte Gud!

Gud älskar oss över allt annat! För Honom är vi, var och en, Hans värdefullaste pärla i Hans stora skattkammare. Det finns ingen hejd på Hans kärlek till oss.

För att förtjäna Hans kärlek behöver vi inte göra någonting egentligen. Så god är Han! Han begär egentligen bara EN sak av oss:

”Du ska älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela din kraft och av hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv” (Luk 10:27).

Att ha rätt gudsfruktan innebär att respektera Gud för den Han är. Han är den samme, Han ändras inte och det är det som gör det hela enklare. Att leva med Gud är så mycket enklare än att leva med manipulerande människor så som mina föräldrar var. Här gäller bara det dubbla kärleksbudskapet ovan, inget annat, men det innebär också att förstå Guds storhet och acceptera den:

Han är Universums härskare

Han är vår skapare

Han är Herrarnas Herre och konungarnas konung

Han är upphovet till allt liv

Och när du inser det kan du inget annat än att respektera Honom som den störste. Det är då allt faller på plats och du inser att det är Han som är plats ett i skapelseordningen och du plats två!

Woow!!

Det handlar om respekt och rätt ordning. Respekt. En bristvara i vårt samhälle. En utrotningshotad egenskap.

I dagens samhälle vill alla vara ”sin egen gud” . Ibland tror vi att det är vi som ska hjälpa Gud och inte tvärt om!

Har vi rätt gudsfruktan är det lätt att samtala med Gud. För det är det samtalet som är det viktigaste som finns för en Jesu lärjunge! För att lära känna Gud måste du samtala med Honom. Det säger ju sig självt, för så fungerar ju varje relation; man lär känna varandra genom att prata, prata och åter prata.

Att ha ett samtal innebär just det att det är ett växelvis pratande. En pratar, den andre lyssnar och så byts man av. Så fungerar ett samtal med Gud också!

Bön är vårt medel att nå Gud, att samtala med Honom, det är så viktigt! Men en sak är viktig och det är att du lyssnar vad Gud svarar dig!

Ibland svarar Han inte omedelbart, det kan ta minuter, timmar, dagar, veckor ja ibland månader och år, men Han kommer att svara dig!

Men är det så att du aldrig tar dig tid att lyssna in varje dag vad Gud har att säga dig, kommer du missa vad Han har att säga dig! Precis som i vilket annat samtal som helst. Du måste ju lyssna på vad den andre säger!

Många tror att de inte själva kan höra vad Gud säger utan behöver ”starka gudsmänniskor” som kan höra och förmedla vad Gud har att säga. Så fel! Gud talar till alla sina barn genom DHA! Observera ALLA!! Alla som har Jesus som sin Herre har tillgång till DHA vishet för Han bor i oss! Jesus har ju sänt honom till alla oss som tror!

Det viktiga är att du har en personlig relation med Herren, att du samtalar med Honom så att du lär känna Hans röst. Att ha dagliga samtal med Gud är A och O för att överleva i denna världen! Då lär du känna Herrens röst och ingen kan lura dig på fel väg!

Visst, en del saker du får höra ska prövas bland dina kristna syskon i din trygga församling, men ju mer du lär känna Gud, lever nära Honom varje dag, samtalar med Honom och läser din Bibel så kommer du att märka att du kan höra Herrens förmaningar, kärleksfulla och trösterika ord. Jag lovar! Då slipper du åka land och riket runt för du tror att de ”som gjort sig ett namn” kan höra bättre.

Många åker land och rike runt efter dessa”kända” kristna ledare och förkunnare för att de tror att de på så sätt kan få sig ”en släng av sleven” från dessa ”stora” män och kvinnor i stället för att söka Gud inom sig själv.

Visst vi behöver undervisning, men när ditt kristna liv enbart består i att jaga känslomässiga kickar på konferenser och däremellan ingenting, då är du ute på hal is.

Har du en sann kommunikation och en god relation( dvs gudsfruktan) till Gud hör du Hans ”nej” när du är på fel väg.

Har du en sann och kommunikation och en god relation till Gud, har samtalat med Honom i timmar, lyssnat till Hans Ord och ledning(dvs både lyssnat in vad Han har att säga dig i bön och läst Ordet) då vet du vad som är rätt och fel. Då vet du!

Goda samtal med varmt troende syskon i en enkel, sann, kristen gemenskap kan också hjälpa dig på vägen. I en sann gemenskap med kristna syskon där ni alla kan känna en frimodighet att fritt dela era liv med varandra, det är något som Gud ser på med glädje. Vi är satta till att älska varandra, stötta varandra, uppmuntra varandra och förmana varandra. Allt i kärlek. Så vill Gud att vi förhåller oss till varandra.

I den sanna kristna gemenskapen finns inga hierarkier, ingen är bättre eller sämre än den andre.

I den sanna kristna gemenskapen är Jesus i centrum och ingenting annat.

I den sanna kristna gemenskapen delar ni glädje och sorg på ett kärleksfullt sätt gentemot varandra.

I den sanna kristna gemenskapen är enkelhet en ledstjärna, då blir det Jesus som är centrum och inget annat och det är där du kan få växa närmre och närmre Gud och bli mer och mer Hans lärjunge, älska Gud, älska dig själv, älska dina medmänniskor.

I en sann kristen gemenskap föds ingen främlingsfientlighet.

Gud välsigne er!

Désirée

Kategorier: Etiketter: , , ,

1 Comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s