Andligt Vältränad

workout

Paulus skriver i första Timotheos brevet 4:8 ”fysisk träning är bra på sitt sätt men att träna sig i att lyda Gud är nyttigt på alla sätt. Den som lyder Gud har ju fått löfte om liv både i den här världen och i den kommande världen”. Bakgrunden till denna vers är att i församlingen i Efesos har det kommit in falska läror och Paulus uppmanar Timotheos att stanna i Efesos för att tillrättavisa de som sprider de falska lärorna så att församlingen kan vara enad och ha sin rot i en och samma grund – Jesus. Paulus skriver i versen innan ”håll dig borta från de dumma och gudlösa myterna se istället till att hålla dig i god andlig form” (v. 7)

God andlig form, med andra ord ”andligt vältränad” är dagens tema. Här kommer fyra saker som jag tänker är basala för att träna och växa andligt.

Planering. För att komma igång med vilken sorts träning som helst måste man ta sig tid och planera. Den vanligaste orsaken till att folk inte tränar är att de ”inte har tid”. På samma sätt hamnar ofta Bibelläsning alldeles för ofta i skymundan.

Men om Gud i sin stora barmhärtighet ger oss 24 nya timmar varje dag kan vi väl åtminstone tacka honom med en halv? Det är bara 1/58 av vår tid. I Sverige är tid något som alla skulle behöva lite mer av just därför är det så viktigt att prioritera.

För att komma djupare i vår relation med Jesus måste vi ge tid att komma nära och lära känna honom. ” Närma er Gud så ska han närma sig er” – Jakobs brev 4:7. Men det viktiga som vi inte får glömma är att tid med Gud är ett privilegium inte ytterligare en punkt på ”att-göra-listan”. Vi ska ge Gud vårt bästa, inte det som blir över. Det handlar om vår tid. Att prioritera tid med Gud inte bara läsa Bibeln ”om vi får tid”.

Be. Bönen är människans bästa vän, bön är kommunikationen mellan skaparen och hans älskade skapelse. Bibeln hjälper oss att förstå mer om Gud, hans personligheter och hans vilja. Bönen ger oss direkt kontakt med honom som tar emot oss med öppna armar och låter oss få vara hans barn.

”Därför böjer jag mina knän inför Fadern, han från vilken allt som kallas far i himlen och på jorden har sitt namn.” – Ef 4:14-15

Vi är Guds barn och behovet av att prata med Gud, vår far, är basalt. Paulus skriver i Filipperbrevet ”Bekymra er inte över något utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse.” Gud vet redan vad vi behöver (matt 6:8 ” er far vet vad ni behöver innan ni ber om det”) men han vill också att vi ska upptäcka vad det är vi egentligen behöver.

När jag var yngre ville jag ha nästan allt som butikerna kunde erbjuda men jag tänkte inte på mina basala behov som mat och kläder. Nu när jag är äldre så är det inte längre mina föräldrar som säger nej till allt som jag önskar, utan jag har lärt mig att jag behöver inte allt.

Jag tänker att så är det med Gud också. När vi precis börjat lära känna Gud ser våra böner annorlunda ut, vi vet inte riktigt hur vi ska be, eller vad vi ska be om, men det är en process – vi lär oss. Och Gud som vet vad vi behöver kommer att besvara vår bön på det sätt som han vet är bäst.

Genom bönen kommer vi alltså närmre Gud och börjar förstå hans vilja. När vi ber och upptäcker hans makt så växer också gudsfruktan. Vi ser hans verkande och helande hand och förstår att Han är Gud. Våra böner kommer aldrig vara perfekta men de kommer alltid bli bättre ju mer vi ber och därmed förbereder oss för ett evigt liv med Jesus!

Gemenskap. Utöver bön och Bibelläsning behöver vi ha en kristen gemenskap. Paulus skriver det som att vi är en enda kropp och behöver varandra.

Dessutom är vi inte kallade till att vara ensamma, när Jesus sände ut sina lärjungar sände han ut dem två och två. Han visste att de behövde varandra men också att det kristna livet är tufft ensam.

Paulus skriver också mycket om kristna som en enhet.

”För liksom vi i en enda kropp har många lemmar och alla lemmarna inte har samma uppgift, så är vi många en enda kropp i Kristus. Men var för sig är vi varandras lemmar.” – Rom 12:4-5.

Gud har kallat oss till att vara en enhet – kyrkan, med Jesus som högsta auktoritet. Men vi är kallade till att ”vara varandras lemmar” alltså att den ena är i behov av den andra.

Han skriver också att vi ska vara i frid med varandra: ”Låt Kristi frid råda i era hjärtan, den som ni kallades till som lemmar i en och samma kropp.” – Kol 3:15

Tillsammans måste vi uppmuntra och stötta varandra för det kristna livet är tufft men Gud har inte kallat oss till ensamhet, utan till att ha frid med varandra. I vår strävan för en god andlig form behöver vi stötta och sporra varandra.

Utmana. När du väl har Bibelläsning, bön och kristen gemenskap i din vardag så är det dags att ta nästa steg. Utmana din tro och gå ur din ”comfort zone”. Något jag vet att jag själv fastnar i är att jag gör det ofta bekvämt för mig, speciellt när jag är ensam med andra människor som inte tror. Ett återkommande exempel är när någon berättar att de har ont någonstans. Min första tanke brukar vara det är lugnt vi ber för Gud kan fixa det! Men tre sekunder senare börjar jag tänka på hur kommer de reagera? Tänk om Gud inte tänkte hela just den personen just idag? Och till slut kommer jag till slutsatsen ”jag kan be en tyst bön så att ingen märker”.

Jag kommer att tänka på Heidi Baker som hade fått ett löfte av Gud att de blinda ska se. Så hon gick och bad för varenda blind människa hon såg men ingenting hände. Inte förens efter ett år då hon bad för en kvinna som var blind och hon blev helad! Wow tänker jag, hon fick ett löfte av Gud att de blinda ska se så hon bad och bad och bad tills hon fick se en blind person bli helad. Hon visste att Gud håller sina löften så därför bad hon tills hon fick resultat.

I Bibeln står det att ”när den helige Ande kommer över oss ska vi få kraft” och vi vet att Gud håller sitt ord. Vi vet också att ”samma ande som uppväckte Kristus från de döda bor i oss”. Av det kan vi dra slutsatsen att vi har en extremt stark och mäktig ande inom oss som är kapabel till stora saker. Det enda vi behöver göra är att tro. Tro att Gud vill använda oss och tro på att han hör vår bön.

Genom att vi ger tid för Bibelläsning, prioriterar bönen i vår vardag, samlas med andra kristna och utmanar oss själva växer vi i anden. Ju mer vi strävar efter att komma i God andlig form desto lättare blir det att frukta Gud, lära känna honom och följa Hans väg. Vi behöver komma i en god andlig form för att vara redo för Jesu återkomst och evigheten med honom!

Gud välsigne dig!

Posted on 9 augusti, 2016, in Bön och tillbedjan, Kyrka och teologi and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Hej Rebecka,

    Behåller flera saker i första delen av din text.

    I andra delen finns det några saker som vi skulle kunna samtala om.

    Först tänker jag som så att ibland säger pappa nej till ens önskningar.

    Gilla

    • rebeckajoyrodriguez

      Hej Ulrika! Absolut jag håller med dig i att Gud kan tacka nej till våra önskningar, Han vet ju det bästa för oss och därför svarar han enligt sin vilja och genom sin vishet. Jag skulle älska att prata vidare om det! min mail är Rebecka.ro@hotmail.se ifall det är något mer!

      Gilla

      • Tack Rebecka för svar och för ditt stora förtroende att ge mig din adress.

        Då det handlar om ditt publicerade bidrag här tror jag att vi kanske ändå bör låta samtalet om det även ske här.

        Du skriver i inlägget: ”Av det kan vi dra slutsatsen att vi har en extremt stark och mäktig ande inom oss som är kapabel till stora saker. Det enda vi behöver göra är att tro.”

        Jag kan ha uppfattat dig fel men det är vanligt att man tror att bönesvaren skulle bero på ens egna förmåga att tro snarare än att i förtroende överlåta till Gud att svara som han vill.

        I ditt svar till mig skriver du: ”Absolut jag håller med dig i att Gud kan tacka nej till våra önskningar, Han vet ju det bästa för oss och därför svarar han enligt sin vilja och genom sin vishet. ”

        Precis, här är vi ense.

        Och hur Gud än svarar tror vi lika mycket som innan vi bad. Eller hur?

        Säg till om jag behöver förtydliga mig.

        Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: