Vi vet inte hur mycket fel vi gör

#metoo har effekt. Genom en kollektiv våg av mod och uppmärksamhet har fler överträdelser förts in i ljuset. Folkkära profiler som Martin Timell och Lasse Kronér får nu rättmätigt ta konsekvenser för hemska övergrepp och övertramp. Martin menar att han inte förstod hur mycket fel han gjort. Jag kommer inte försöka göra en analys av äktheten i hans ursäkt, men det finns en intressant parallell att dra här.

En vanlig sak som jag ofta mött som kristen minoritet i ett sekulärt samhälle är det här med att Gud tycker att vi gör så mycket fel. Att kristendomen ställer så mycket krav. Du får inte göra det och inte det. ’Kan vi inte bara få leva?’ har så många klasskamrater sagt till mig. Jag tror att det ofta varit ett pockande samvete som utlöst hettan bakom kommentarerna, men också kunskap om alla de gånger där ’lagiskhet’ och syndakataloger allvarligt sårat människor. Där frukten helt enkelt inte varit god. Samtidigt är det intressant att analysera diskussionen som nu förs över hela jorden. Hur ska män egentligen behandla kvinnor? Hur ska vi bete oss mot varandra för att inte såra eller förstöra?

Fatta mig rätt, mycket är fullständiga självklarheter, något Martin och Lasse nog också vet. Ett nej är ett nej är ett nej. Samtidigt finns det gråzoner. Där beteenden blir fel på grund av kontext, bagage, missförstånd eller brist på social kompetens snarare än dåliga intentioner. Ibland är kanske det stora felet att människor inte medvetet försöker ta reda på hur de påverkar andra, Timell borde frågat och lyssnat långt tidigare. Men inte heller då kommer vi nå hela vägen fram. Jag tror det är därför ’Jesus skärper buden’ och säger att vi inte ens ska se på våra medmänniskor på fel sätt. När Job säger att han sluter ett förbund med sina ögon att inte se lustfyllt på en annan kvinna är det säkert delvis för att bevara sitt hjärta och för att inte lockas att gå längre, men också för att även blickar kan såra och skapa obehag. ’Män som klär av med blicken’ är ett negativt laddat uttryck av en anledning.

david-monje-219913

Detsamma gäller dock exempelvis kring miljöfrågor. Hur mycket har jag påverkat en bonde i klimatförändringsutsatta Bangladesh med mitt liv fullt av långa resor och konsumtion? Kommer hen någonsin få säga #metoo till mig och alla andra rika som alla bör sätta #ihave som livsstatus?

Samma princip går igen på alla livets områden. #metoo har öppnat våra ögon för hur systematiskt vi kan göra fel när vi ges fel glasögon av en fallen värld och inte gör vårt yttersta för att putsa eller byta ut dem. Vi lär oss socialt acceptabla mönster som är helt oacceptabla.

Och jag tänker, om jag skulle stå inför Gud nu. Som har perfekt syn, som vet hur mina handlingar påverkar, inte bara i stunden, utan i längden. Som personifierar kärlek, rättvisa, omtanke och ömhet. Hur mycket fel kommer han inte finna i mig då? På så många områden? Han vet exakt hur våra pilar sårar för han lider med dem som träffas. Han ser ett så mycket större perspektiv, med perfekta motiv, men ändå vill vi gärna läxa upp Gud. Är inte ’kan du inte bara låta mig leva som jag vill?’ en märklig spegelbild av ’kan du inte ta ett skämt?’. Svaret är nej, för lättheten i ett liv utan begränsningar rättfärdigar inte konsekvenserna.

Guds moraliska befallningar handlar om att skapa en värld där #metoo inte behövs. Kommer det inskränka på våra valmöjligheter? Absolut. Men jag tror att vi där finner verklig frihet. Jag tycker det känns underligt att å ena sidan acceptera utan större problem både alkohol, rökning, porrkonsumtion, ovårdat språk och sex utan gränser, men inte förstå att det kommer bidra till fler #ihave, på olika områden. Vi har vaknat upp inför syndens konsekvenser och smärtan däri, men håller hårt i vår möjlighet att tillfredsställa våra begär och leva ut våra ’friheter’. Även inom kyrkan. Synd är inte direkt glödhett att prata om från talarstolen, och en ung generation pingstvänner älskar karismatiken och kraften, men inte bibeln och buden.

Utan att förminska Timells handlingar så är ’jag förstod inte hur mycket fel jag gjorde’ en jobbig mening vi alla kommer få stifta bekantskap med när vi möter Gud. Vi måste komma dit, till en insikt om vårt hjärtas eget mörker, för att innerligt vilja be Gud att tända sitt ljus i våra liv. Det är upp till oss att ta emot hans förlåtelse och vägledning.

Jesus, jag förstår inte hur mycket jag gör fel. Visa mig. Förlåt mig. Hjälp mig.

Posted on 8 november, 2017, in Feminism och jämställdhet and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 28 kommentarer.

  1. Du skriver att Guds befallningar skulle skapa en värld där #metoo inte behövs.

    Jag vill invända mot detta på dels en övergripande principiell nivå, och dels på en konkret nivå som skärskådar vilka konsekvenser vissa av Guds befallningar har i de frågor som lyfts upp av #metoo.

    Först den principiella nivån. Jag menar att en stor poäng med #metoo är att den uppmuntrar eller rent av uppfordrar till kritisk självreflektion och självrannsakan. Hur behandlar jag andra människor? Hur pratar jag? Vem lyssnar jag på? Och så vidare. Det handlar om att ta eget ansvar. Att sluta skylla på omständigheter, uppfostran, eller vad det nu kan vara. Att säga: jag har detta ansvar – nu tar jag det. Jag menar att din lösning på problemet – att ta reda på vad Gud befaller – uppmuntrar till att smita ifrån detta arbete. För någon annan har ju redan gjort jobbet. Allt jag behöver göra är att öppna Boken och läsa vad som står.

    Sedan har vi den konkreta nivån, i form av Guds faktiska befallningar. Den första befallning som jag menar är direkt kontraproduktiv är befallningen att vända andra kinden till. Är detta ett bra befallning till en kvinna som lever tillsammans med en man som slår henne? Är detta ett bra befallning till en kvinna som utsätts för förnedrande behandling i låt säga en teveproduktion? Jaså, Timell tog dig på ena bröstet? Ge honom även ditt andra.

    Sedan har vi befallningen att alltid förlåta. Varför i hela fridens namn säger Jesus att vi har denna moralisk plikt att gång på gång förlåta dem som behandlar oss illa? Jag menar att exempelvis skandalerna inom katolska kyrkan är ett tydligt exempel på hur kristen förlåtelsekultur leder till att förtryck och övergrepp inte stoppas, utan tillåts fortsätta. Präster har kunnat skända barn efter barn och efter varje övergrepp har de ångrat sig och fått Guds förlåtelse levererad. Vi behöver inte en kultur av ständig förlåtelse. Vi behöver en kultur som kan sätta stopp.

    Gilla

    • Hej Johan! Som vanligt roligt att du som skeptiker läser så troget på Hela Pingsten! Hoppas du får svar på dina frågor om kristen tro, annars får du gärna kontakta privat också.

      Du lägger fram ett argument som jag inte får ihop alls. Existensen av objektiv moral leder på intet vis till brist på självreflektion, snarare tvärtom. I alla livets skeenden så vet jag att det finns en högre standard som jag är kallad att söka. Det kräver att jag konstant rannsakar mig själv. Det här är en central del av kristen undervisning och inte på något vis i kontrast till den som du får det att låta.

      Jag förstår din invändning, men du har nog tyvärr en väldigt ytlig förståelse av det bibelordet, om du är intresserad så rekommenderar jag verkligen att du söker djupare bibelstudier på ämnet. Jag har inte tid eller är mest kvalificerad att så att säga ‘lägga ut texten’, men det är viktigt att komma ihåg att läsa bibelord i ljuset av andra. Det finns såå många passager som handlar om att kämpa mot orättvisor och hur vi ska komma till bukt med orätta handlingar.

      Än en gång så anser jag att den kristna traditionen har svaren du söker. Du menar att vi behöver en kultur som säger stopp. Jag menar att den undervisningen är central i kyrkan, men jag vill lägga till att förlåtelsen är nödvändig för att komma vidare efter hemska händelser. Sydafrika efter apartheid är ett bra exempel. Att inte förlåta är som att dricka gift och hoppas att förövaren ska dö sa C.S. Lewis, och jag tycker att han har en poäng. Men det är viktigt att inte hamna i det som Dietrich Boenhoeffer kallade billig nåd – förlåtelse utan faktisk omvändelse (han blev för övrigt mördad av Hitler för sitt motstånd mot honom, han ville sätta stopp).

      Gilla

      • Hej och tack för svar!

        Jag menar att det är verkligheten här och nu som måste utgöra grunden för hur vi bör handla moraliskt, inte vilka befallningar som finns nertecknade i tvåtusen år gamla texter.

        Befallningen att vända andra kinden till ser jag som helt logisk utifrån Jesu verklighet – han levde under brutal romersk ockupation och hade Johannes döparens avrättning i färskt minne. Problemet uppstår när en fullt begriplig ickevåldsstrategi från dåtidens Palestina upphöjs till ett gudomligt kommando för alla människor och alla tider. Som strategi för att komma tillrätta med de övergrepp som det vittnats om i #Metoo anser jag den vara helt värdelös.

        Du skriver att förlåtelse är nödvändig för att komma vidare efter hemska händelser. Jag betvivlar detta. Jag har aldrig hört någon av Förintelsens offer säga att de har förlåtit nazisterna. Det är möjligt att du kan hitta enstaka exempel på att så har skett. Men mitt intryck är att uppgörelsen med de nazistiska förbrytelserna har utgått ifrån att bödlarna ska ställas till svars och att rättvisa ska skipas – inte att försoning eller förlåtelse ska nås.

        Jag vill också fråga dig om du anser att en kvinna som blivit våldtagen har en moralisk plikt att förlåta gärningsmannen. Så som Jesus formulerar saken är förlåtelsen ett villkor för att själv bli förlåten av Gud. Det bör betyda att en kvinna som vägrar att förlåta en våldtäkt går miste om det eviga livet med Gud. Samtidigt som våldtäktsmannen kan ångra sig i Jesu namn och därmed få en plats i himlen. Förövaren hos Gud och offret i helvetet. Det är uppochnervända världen, som jag ser det.

        Mvh Johan

        Gilla

  2. Och vad säger du om det 10 budet ”Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.”?
    Jag har tidigare frågat två av dom kvinnliga skribenterna här vad dom tycker om att bli liknade vid oxar och åsnor eller om att vara mannens egendom, men påfallande ofta brukar ni ju inte svara när frågorna blir besvärliga, så då blev det knäpptyst.
    Jag kan inte på något sätt få ihop det 10 budet med #metoo kampanjen, men det kanske du kan reda ut för mig minlund?

    Gilla

    • Hej Anders! Så roligt att du som skeptiker läser så troget på Hela Pingsten, hoppas du till slut får svar på dina frågor. Ett tips för bättre dialog är att kanske ha en lite mildare framtoning, du frågar ofta på ett väldigt utmanande sätt, snarare än i en anda av att vilja förstå.

      Osäker på om någon annan svarat, men mitt svar skulle helt enkelt vara att misstaget du gör är att du läser ut av den meningen/budordet att en hustru och en persons tandborste skulle vara likställda enbart för att de nämns i samma mening. Det är ingen bra tolkning. Jag tror snarare att det bör läsas som att människor kommer överst på listan just för att de har så mycket mer värde än sparvar och köksredskap. Det är det korta svaret på hur jag får ihop det med #metoo 🙂

      /Johannes

      Gilla

      • Vill du påstå att det här svaret var i en anda av att vilja förstå?
        Jag hävdar att ditt svar var hållet i en anda av att förleda.
        Att kvinnan är en bland mannens ägodelar står där mycket tydligt och det går inte med bästa vilja i världen att få ihop med budskapet i #metoo kampanjen.

        Gilla

        • Ja det var verkligen min ambition! Jag förstår vad du hänger upp dig på. Bibeln undervisar att båda parterna i ett förhållande ska underordna sig varandra, att de två inte längre är två utan ett. Så än en gång skulle det fungera precis lika bra åt andra hållet 🙂

          Gilla

          • Tyvärr minlund, du har fel.

            5 mos 20:14
            Men kvinnorna och barnen, djuren och allt annat i staden, allt byte som finns där, får du behålla

            1 Kor 11:9
            och mannen skapades inte för kvinnan utan kvinnan för mannen.

            1 Kor 14:34
            skall kvinnorna tiga vid sammankomsterna: de har inte lov att tala utan skall underordna sig, som också lagen säger.

            Ef 5:22
            Ni kvinnor, foga er efter era män som efter Herren.
            Och lik­som kyr­kan un­der­ord­nar sig Kristus, så skall också kvin­nor­na i allt un­der­ord­na sig si­na män.

            Gilla

            • Vart tog du vägen minlund? Blev det jobbigt när Bibeln säger tvärtemot vad du säger?
              Ja ja vi är vana, ni smiter ju varje gång diskussionerna blir för svåra.
              Är det Grenholm som har lärt er den taktiken?
              Hoppas bara att du inte gör som ni religiösa brukar, dvs. hålla tyst någon vecka och sedan upprepa samma felaktigheter igen.

              Gilla

    • Ett människans starkaste behov är att tillhöra någon. Att inte tillhöra är en av de mest frekventa anledningarna till självmordsförsök, läste jag någonstans. Det är också nivå tre i Maslows behovspyramid.
      Alltså är det minst lika positivt att vara en tillhörighet som att vara en som har tillhörigheter.

      Kopplingen till metoo är också uppenbar: om ingen man såg på en annans kvinna med begär skulle ingen bli sexuellt antastad.

      Gilla

      • Aquila. Om vi hade haft slaveri så hade detta pinsamma strunt fungerat utmärkt bra som försvar för det.
        Hur kan du skriva något så fullständigt vettlöst??

        Gilla

  3. Annie Svensson

    Hej!

    När jag läste ditt inlägg, som i de första meningarna verkade så bra, så fylldes jag av en stark olust. Jag har läst din text flera gånger för att försöka sätta ord på min spontana reaktion.

    Det jag kommit fram till är följande:

    Du skriver:

    ”Jag tror det är därför ’Jesus skärper buden’ och säger att vi inte ens ska se på våra medmänniskor på fel sätt. När Job säger att han sluter ett förbund med sina ögon att inte se lustfyllt på en annan kvinna är det säkert delvis för att bevara sitt hjärta och för att inte lockas att gå längre, men också för att även blickar kan såra och skapa obehag.”

    Här skriver du att Job ska försöka sluta se kvinnor som objekt (vilket verkar vara det självklara om man inte underkastar sig Guds bud?) för att bevara sitt hjärta. Lägg märke till fokuseringen på stackars Jobs hjärta. Och att han gör detta för att inte lockas gå längre. Lockas att gå längre? Stackars Job! Lockas av kvinnan då eller? Är det så du ser det? Att en man måste anstränga sig för att hålla händerna i styr när han (naturligtvis?) lockas av en kvinna? Lägg märke till att fokus här läggs på kvinnan. (som här blir ojekt – frånvarande) Det är hon som lockar stackars Job.

    Det finns fler passager i din text som pekar i samma riktning. På något sätt är problemet ändå inte den som kränker. Vi behöver en Gud som ger oss förlåtelse, regler och vägledning. Du skriver att detta kommer att inskränka våra valmöjligheter.

    Och här har jag kommit fram till det som jag tycker är mest obehagligt med din text.

    Den kränktas frånvaro.

    Det här är inte en sak som kan fixas genom en relation med Gud. Det är ett tankefel som jag anser underblåser just den sortens beteende som jag ändå tror att din avsikt var att ta avstånd ifrån. Det är bara i förhållande till den andra personen som din ursäkt kan fungera. Räcker inte en kvinnas intresse för att inte bli kränkt för att unvika tafsande, då är det just det som är problemet. Detta ska inte ens snudda vid ordet ”valmöjlighet”. Det är respekten för den andra människan som gör att detta val inte existerar.

    Genom att blanda in Gud och smutsiga glasögon i den konkreta, faktiska situationen tycker jag att du bara skapar ett nytt kryphål. Det är fortfarande synden som är det stora problemet, inte den andra människan. Guds bud är en omväg, som om det vill sig illa kan få detta elände att fortsätta. Att förbrytelsen sker mot den andra människan som subjekt måste stå i fokus. Det räcker så. Denna människa är allt du behöver se.

    Det går inte att kränka i närvaro. Inga fler omvägar, tack!

    Vänligen,
    Annie Svensson

    Gilla

    • Hej Annie, tråkigt att min text skapar obehag hos dig.

      I varje text måste en välja ett perspektiv, det har skrivits mycket om #metoo, många perspektiv som jag tycker alla är viktiga. Strukturer och alla mäns skuld, vikten av att inte skuldbelägga dem som utsatts, förlåtelse och hur vi skapar en vettig kultur framåt. Även den här texten väljer ett perspektiv. Kanske får du en mer holistisk bild av hur jag ser på #metoo om du även läser exempelvis det jag skrev på dn.åsikt https://asikt.dn.se/asikt/debatt/man-maste-sluta-vara-tysta-och-bli-en-del-av-losningen/

      Job är ett exempel, men det är en generell princip som lika gärna kan gå åt andra hållet. Jag vet inte vilken kristen tradition du kommer ifrån, men att inte blanda in Gud och ‘smutsiga glasögon’ som en förklaring på syndens förekomst i världen blir för mig väldigt främmande. Självklart är förövaren problemet, och ingenstans försöker jag lägga ansvar på kvinnor, det är en väldigt snäv läsning av min text i mitt tycke.

      Det finns delar av din kritik jag inte riktigt förstår, jag tror att problemen vi står inför bäst löses med en relation till Gud till exempel, det är så vi kommer få klar syn kring våra problem.

      Men huvudpoängen är att jag nog egentligen håller med dig om din grundpoäng, och jag tror du håller med mig, sedan kanske vi skiljer oss åt teologiskt, och en del är rena missförstånd.

      Mvh

      Gilla

  4. minlund,
    Kampanjen #metoo är bara en av alla organiserade mediaprogram för att avleda uppmärksamheten från de verkliga problemen, men eftersom de allra flesta, inkl. i kristna leden, mera är intresserade att följ andra än att följa Jesus instruktioner, så faller de lätt i fällan.

    Vidare när det specifikt gäller exempelvis Martin Timell är det händelser som skett tio år tillbaka i tiden. Att straffas någon för ett brott som är preskriberat är i sig ett brott. Här har dessutom hela hans familj blivit så drabbad att de varit tvungen att lämna sverje, så hur kan du kalla det ”rättmätigt”?

    Gilla

    • Hej Thomas!

      Jag tycker #metoo har varit en fantastisk rörelse för att få fram synd i ljuset så att vi kan bättra oss, och ett ypperligt exempel på hur vi behöver mer av Guds rättfärdighet. #metoo pekar just mot det mest centrala, att synden är så oerhört påtaglig i vårt samhälle och att vi alla behöver Gud.

      1. Viktigt att skilja på hur vårt rättsväsende fungerar och Guds moral. Vi kommer alla behöva stå till svars för våra handlingar. 2. Jag sa aldrig att allt det de får utstå är rättmätigt, men det är rätt att det blir konsekvenser av felaktigt handlande. 3. Även viktigt att inkludera förlåtelse i ekvationen.

      Gilla

      • Det kan väl vara så, minlund, att du kan tycka så, men det är knappast något som har stöd i Bibeln.

        Givetvis förutsätter jag att du visar samma engagemang
        för 75.000 våldtäkter som sker i sverje varje år:

        Gruppvåldtäkter, där en kvinna blir våldtagna upp till tjugo mån.

        Våldtäkter av barn ner till TRE års ålder som aldrig utreds
        pga ”tidsbrist” trots att gärningsmännen är kända.

        Unga kvinnor som tar sitt liv efter att fått sitt liv förstörda
        samtidigt som våldtäktsmännen går fria.

        Barn som blir våldtagna på skoltoaletten och sedan får
        gärningsmännen gå kvar i samma skola.

        Rullstolsbunden förståndshandikappad kvinna som blir gruppvåldtagen i timmar och åklagaren lägger ner fallet, trots att det finns DNA-bevis och att några av männen har erkänt.

        Som sagt, minlund…

        Gilla

        • …för att du ska komma på rätt spår i Guds Ord:

          ”Vi känner honom som har sagt: Min är hämnden, jag ska utkräva den, och dessutom: Herren ska döma sitt folk.” (Hebr. 10.30)

          ”När de fortsatte fråga honom, reste han sig och sade: Den av er som är utan synd kan kasta första stenen på henne.” (John 8:7)

          ”Salig är den som inte följer de ogudaktigas råd och inte går på syndares väg eller sitter bland bespottare utan har sin glädje i HERRENS undervisning och begrundar hans ord dag och natt.” (Ps. 1:1-2)

          ”Kommer någon och besöker mig talar han tomma ord, han samlar på skvaller och går sedan och sprider det.” (Ps. 41:7)

          ”Äldre kvinnor ska på samma sätt bete sig som det anstår de heliga, inte sprida skvaller eller missbruka vin. De ska vara lärare i det som är gott, så att de fostrar de unga kvinnorna till att älska man och barn,” (Titus 2:3)

          ”Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.” (2 Mos. 20:16)

          Gilla

          • Thomas, hur kommer det sig att du inte avslutar citatet från Titusbrevet?

            Gilla

            • Därför att utrymmet är begränsat, vad annars? Ingen orkar läsa om kommentarerna är för långa. Dessutom är det av mindre vikt i sammanhanget.

              Din kommentar berättar dock mycket om dig själv, Johan. För vad bryr du dig egentligen om de nödlidande?

              Gilla

          • Jag förstår inte, #metoo handlar ju exakt om våldtäkter och andra sexuella övergrepp? Det handlar ju om exakt det du skriver om här.

            Gilla

            • Gör det?
              #metoo handlar enbart om att fortsätta sprida splittring och hat. Att hänga ut folk, häxjakt, göra sig av med dem som man hatar eller har allmän illvilja mot.

              Visst är det många verkliga berättelser som kommer ut, men hur ska du kunna bedöma digniteten och trovärdigheten i dem? Med tanke på din kommentar om Martin Timell är det uppenbart att du inte kan just det.

              Om du verkligen är kristen, hur kan du då tro att de ogudaktiga kan döma rättvist?
              Gud är den som dömer var och en och det gör HERREN inte genom Twitter.

              Om du verkligen vill ta dig an de nödlidande kvinnorna, gör då det också i handling och inte bara med tomma ord. Hjälp de med brutna hjärtan, för in dem i Jesus famn, för deras talan i rätten och upprätta deras heder. Varför inte arbeta mot alla som uppmuntrar omoral och sexuell ”frigörelse”, abortindustri? Det finns så mycket att göra för människorna, minlund!

              Gilla

          • Hej Thomas!

            Vad menar du egentligen med det här inlägget?

            Vänligen,
            Annie Svensson

            Gilla

            • Hej igen, Annie!

              #metoo är skapat för att så splittring och hat. Det är inte svårt att dra slutsatsen att datastrukturen bygger på sociala media som Facebook, Twitter och alla andra liknade databaser.

              Men, #metoo är bara en liten detalj i det stora perspektivet som verkar gå de flesta förbi, trots att det ligger i öppen dager.

              Gilla

              • Hej Thomas!

                Du har inte tänkt på att anledningen till att #metoo är så viktigt, beror på att det finns människor som tänker som du gör? Inte konstigt att det skapar rädsla hos de som är intresserade av att bevara maktbalansen till kvinnors nackdel. Förtryckaren har allt att förlora…

                Vänligen,
                Annie Svensson

                Gilla

                • Annie,
                  Tyvärr, är det ju precis det så få gör, dvs älskar Gud och sina medmänniskor som sig själv. Gjorde de det så skulle det inte behövas något #metoo (om man nu anser att kampanjen för med sig något gott).

                  Gilla

                • Bra Annie att du försvara #metoo kampanjen. När man ser omfattningen på t.ex. Dramaten och på operan, så fattar man vilket enormt mörkertal vi rör oss med här.
                  I värsta fall är det hundratusentals kvinnor som blivit utsatta för olika former av övergrepp och först nu, äntligen, börjar tystnadskulturen brytas.
                  Även om den här kampanjer säkert skördar några oskyldiga offer så lär nog dom oskyldiga offren bland kvinnorna alltid vara många många gånger fler.
                  Helt klart är att vi som trodde oss vara så jämställda och duktiga har ett jättearbete framför oss för att få stopp på detta och kanske var #metoo kampanjen det startskottet.
                  I mina ögon är #metoo det bästa som har hänt i det här landet på bra många år.

                  Sedan, bry dig inte om Thomas svammel. Han är den mest extrema kreationisten på den här planeten och förtjänar inte att tas på allvar.

                  Gilla

                  • Anders, säg det till familjerna som sörjer sina döttrars som tagit sitt liv efter en eller flera brutala våldtäkter…

                    Nej, ingen är egentligen intresserade av de nödlidande kvinnorna och barnen, de är enbart intresserade av att gotta sig i den snuskighet som skrivs under #metoo-flagg. För om de hade haft någon kärlek till de som lider, då skulle de agerat för länge, länge sedan!

                    Gilla

  5. Vad #metoo för med sig i praktiken:

    ”En kvinna i 60-årsåldern i Sundsvall har en anmält en man för ofredande för att han hälsat på kvinnan när de har mött varandra ute.
    Sedan i juni ska kvinnan ha stött på mannen några gånger när hon har varit ute på promenad. Mannen brukar då säga hej till kvinnan – vilket hon nu har anmält till polisen.
    – Hon upplever det provocerande när han hälsar på henne och säger i anmälan att hon känner ett obehag av detta, säger Henrik Blusi, förundersökningsledare.
    Mannen som kvinnan har anmält är i 80-årsåldern.”

    Källa: Sundsvalls tidning

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: