’Alltid nog’: Basileios av Caesarea och hållbarhet

wood-nature-sunny-forest

Av Trevor Saxby, ursprungligen publicerat på PCPJ.

Min läsning ger mig intrycket att hållbarhet börjar tas mer på allvar av kristna, särskilt av milleniegenerationen. Att leva hållbart är ett kristet kall, deklarerar Calvin College. Tearfund och Jubilee Centre har producerat fem bibelstudier på temat Kristendom, klimatförändringar och hållbar livsstil. Det finns till och med ett nätverk av kristna ledare och förespråkare för hållbarhet: kolla in deras hemsida.

I grund och botten är hållbarhet tron att det finns tillräckligt med resurser på jorden för att försörja dess befolkning om bara dessa resurser kunde användas vist och jämlikt. Det här klippet från Breathe Network ger dig en försmak – läs även kommentarerna.

Är det här en ny fluga? Eller kan det vara så att hållbarhet ligger i det nytestamentliga förvaltarskapet? Det är definitivt tanken bakom 2 Kor 9:8: Och Gud har makt att ge er all nåd i överflöd, så att ni alltid och i allt har nog av allt och kan ge i överflöd till varje gott verk.(SvfB)

St Basil the great

Men det finns en mycket starkare koppling till klosterkommunitetsvisionen. Basileios, biskop av Caesarea(levde ca 330-379 e.kr), skrev en hel del på området. I hans predikan ”Till de rika”(To the Rich), skriver han:

Men hur gör ni bruk av pengar? Genom att klä er i dyra kläder? Räcker in två meter av tunika för er, och tillfredsställer inte en kappas skydd alla era behov av kläder? Är det för matens skull som ni har sådana krav på rikedom? En limpa är tillräckligt för att fylla en mage.

Om du har blivit välsignad med mer pengar och varor än andra, så är det för att du ska kunna möta andras behov, menar han.

Det behövs rikedom för att ta hand om de behövande; lite utbetalt för behoven hos varje person, och på en gång finns där delande. Den som älskar sin nästa som sig själv[som Kristus lärde], kommer inte hålla fast vid mer än hans nästa har.

Basileios tillrättavisar hårt dem ”som lämnar säd att ruttna men inte föder de svältande”, som väljer elfenbenssoffor och silverbord när vanligt träd passar precis lika bra. Det här är mer än futtiga slag mot materiell rikedom. För Basileios, en man stöpt i ökenfädernas kristna kommunitetsvision, ligger den inneboende synden i sådant beteende i dess vägran att acceptera enkelhet för hållbarhetens skull. Det är lika mycket en synd mot jorden som det är mot de fattiga.

Det var i den här kontexten som Basileios på sin tid och bekymrade kristna idag såg konsumismens falska lögn och vände sig mot den.

Trevor Saxby

Trevor Saxby är en mentor och pastor och har en PhD i kyrkohistoria. Författare till Pilgrims of a Common Life och med i Jesus Fellowship Church i Storbrittanien. Han älskar att lära av det förflutnas drivna förändrare(’movers and shakers’), eftersom han vill vara en sådan idag!

Kategorier: Etiketter: , , , , , , , ,

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s