Alex och Sigge blandar ihop Gud med tomten och kristna med rasister

Här kan ni höra hur Alex Schulman och Sigge Eklund, som driver en av Sveriges största poddar, skrattar åt att en kristen elev blir hånad i skolan och jämför kristna med rasister:

I avsnitt 405 av Alex & Sigges podcast (som släpptes i februari) spelar Alex och Sigge upp ett utdrag från Nyhetsmorgon i TV4 där bland annat ärkebiskop Ärkebiskop Antje Jackelén kommenterar rapporten ”Unga troende i samhället” som visar att varannan kristen elev blir kränkt för sin tro.

Alex och Sigge skrattar sedan åt uppgifterna om att kristna elever får ta emot kränkningar och hånfulla kommentarer och tycker att det som de får höra tvärtom är något positivt: ”Sverige håller på att vakna tydligen, Sverige adapterar och moderniseras.”

De skrattar gott åt att en elev fick höra från sin lärare: ”Tror du på tomten också?” Alex säger att det är mer sannolikt att tomten finns än att Gud finns, och Sigge påpekar: ”antingen ber vi folk – kristna och tomtetroende och rasister och homofober – att förklara sig, alltså underbygga sina argument med fakta, eller så låter vi dem alla hållas”.

Eleven som dessa podcastare skrattar åt säger så här i rapporten:

”Jag blev kallad dum, fick kommentarer som ’tror du på tomten också’, hånades med vulgära skämt om min tro […] och blev utfrysta av vissa grupper. Värst var min gymnasielärare i geografi som inte bara uppmuntrade [det värsta] utan sa det värsta. Jag lyfte det flera gånger men fick inget stöd av någon i skolan.”

Dessa kränkningar tyckte Alex och Sigge var jämställt med att kritisera rasister. De var inte ironiska, när Sigge Eklund kontaktades privat och fick frågan ”Tröttnar ni aldrig på att kritisera och håna religiösa människor?” svarade han:

”Nej! På samma sätt som vi kritiserar rasister, kvinnoförtryckare och homofober. Magkänsla måste motarbetas.”

Han insisterade även på att eleverna ”inte blivit retade”, trots att reportaget han har lyssnat på inte bara nämner tomte-kommentarer utan hån, kränkningar och unga som skäms och döljer sin tro för att undvika trakasserier och påhopp.

Det här står i stark kontrast till vad Sigge sa i den kristna podden Dagens människa nyligen: ”Det har varit väldigt viktigt för mig i min utveckling att släppa aggressionen mot religion som jag bar på tidigare.”

Min förhoppning är att Alex och Sigge offentligt ber om ursäkt för att de bidrog till kränkningar mot kristna elever. Och jag hoppas också att det blir tydligt att vi måste ta sådana här kränkningar på allvar.

Den 19 september arrangeras Sveriges första konferens om detta: ”Får kristna plats i skolan?” Det är en digital konferens som samlar politiker, forskare, elever, lärare och andra som vill se ett slut på kränkningar mot kristna elever. Läs mer och anmäl dig gratis här.

Hur är det då med tomten – är hans existens mer sannolik än Guds? Jag och Joachim Arting bemöter detta påstående i det senaste avsnittet av podden Jesusfolket: trots det varma vädret lägger vi tomten under förstoringsglaset och utreder vad som skiljer honom från universums Skapare. 🎅

Grillad av ateister! Jesusfolket

Micael blir överöst med frågor och invändningar från ateister (och några troende) om boken Dokumenterade mirakler. Hur kan man säga att något saknar en naturlig förklaring? Finns det vetenskapliga studier om tillfrisknanden i samband med bön? Kan slumpen förklara att helandeberättelser uppstår?Från en livesändning i FB-gruppen Livets frågor – religion och livsåskådningsdialog Kolla in Dokumenterade mirakler här: https://dokumenterademirakler.se/Har du frågor, kommentarer eller tips på vad vi ska podda om? Maila oss på jesusfolket@gmail.comBoka en föreläsning: https://helapingsten.com/boka/ Gilla Jesusfolket på Facebook! facebook.com/jesusfolketFölj oss på YouTube! youtube.com/helapingstenOch följ bloggen Hela Pingsten! helapingsten.com
  1. Grillad av ateister!
  2. Varför röstar kristna på Trump?
  3. DEBATT: Kan en god, allsmäktig Gud tillåta ondska?
  4. Över 100 nyfrälsta i en församling – vad var det som hände?
  5. Hur Ny Generations skolgrupper hjälper kristna elever att stå upp mot kränkningar

Vi kommer in på de vetenskapliga svårigheterna för en tjock farbror att besöka alla världens skorstenar under 24 timmar utan att brinna upp samt försöker lista ut var bilden av Gud som ”en gammal gubbe på ett moln” egentligen kommer ifrån.

Podcasten Jesusfolket hittar du här eller varhelst poddar finns. Du kan även prenumerera på YouTube. Gilla gärna Jesusfolket på Facebook! Om du vill att vi ska komma och prata i din församling, bjud in oss!

2 kommentarer

  1. Tack för din insats här, du gör ett jättejobb!

    Hämta Outlook för Android

    ________________________________

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s