Religionsfritt Luciafirande är en självmotsägelse

Lucia var kristen. Hon levde i Syrakusa i början av 300-talet och blev likt många andra kristna förföljd och dödad under kejsar Diocletianus förföljelse av kyrkan. Enligt tidiga helgonlegender hade hon stor omsorg om de fattiga och en fullkomlig överlåtelse till Gud.

Lucia hade säkert aldrig kunnat föreställa sig att hon skulle bli så väldigt populär att uppmärksamma bland vikingaättlingar i norr efter deras kristnande. Och hon hade absolut inte kunnat föreställa sig att en skola i Umeå omkring 1700 år efter hennes död skulle insistera på att fira henne utan religiösa inslag.

Den här skolan tror sig kunna ”sekularisera” luciafirandet genom att inte ha med sånger om Gud och Jesus. Men Lucia själv då? Det röda bandet sägs symbolisera hennes martyrblod, ljusen i håret kommer från berättelser om att hon hade händerna fulla med mat när hon hjälpte andra kristna som hade fängslats för sin tro.

Det enda sättet att fira Lucia utan religiösa inslag är att inte fira Lucia alls. Men varför ska man ens utgå från att ett ”ateistiskt” Luciafirande skulle vara mer neutralt eller pluralistiskt? Varför inte hämta allmänmänskliga insikter och lärdomar från den kristna traditionen likaväl som alla andra? Kanske är det inte färre religiösa inslag Sverige behöver, utan fler. 🕯️

Luciadagen började uppmärksammas i det katolska Sverige redan på 1300-talet och verkar har haft en större betydelse än många andra helgondagar i Västsverige, men när den julianska kalendern sjöng på den sista versen kopplades Lucia samman med årets mörkaste dag, som var kring den 13 december, och diverse folktro-föreställningar kopplat till det.

Det är först på 1800-talet som det börjar spridas nationellt och får mer av de uttryck vi kopplar samman med det idag, men firandet har betydligt äldre rötter än så varav en av dem är just helgonfirande – och andra rötter var lika religiösa de fast med andra källor. Något svepskäl rörde det sig knappast om då hela processen inte var centraliserad utan växte upp underifrån.

Att skolan sen fått dödshot är förstås helt sjukt och avskyvärt, och som sagt är det verkligen inte viljan att inkludera barn och få dem att känna sig älskade och sedda som är problemet här – det är idén att vägen till inkludering och att få barn att känna sig älskade skulle vara att ta bort ”religiösa inslag”. Dels funkar det inte därför att man uppenbarligen inte har tagit bort alla religiösa inslag när en martyr som älskade Jesus så högt att hon var villig att dö för tron på honom står i centrum, dels är det ett feltänk att ateism nödvändigtvis skulle vara mer inkluderande eller neutralt. I SVT-intervjun hänvisar rektorn till och med till att skolan ska vara konfessionsfri – som om alla andra skolor egentligen borde rensa ut kristna psalmer och symboler de med, inte bara i relation till Lucia utan allt annat också.

Det är det angreppssättet som är så problematiskt. Jag förstår verkligen att vissa barn inte vill sjunga kristna sånger och det tycker jag inte att någon ska behöva bli tvingad till heller, precis som jag inte tycker att någon ska vara tvungen att sjunga nationalsången, sånger med svordomar etc. Det som blir absurt tycker jag blir att hålla fast vid firandet som ett obligatoriskt moment under förutsättningen att man ska gör ett misslyckat försök att skära bort religionen som lade grunden till firandet från första början.

Det blir som att fira kanelbullens dag utan kanelbullar för alla tycker inte om det. Bättre vore då att avstå från att tvinga alla att äta kanelbullar snarare än att hävda att kanelbullens dag inte har något med kanelbullar att göra så att alla gemensamt kan äta icke-kanelbullar.

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s