Rik? Del 12: Predikaren

Detta är del 12 i min bloggserie ”Kan en kristen vara rik?” Läs de andra inläggen i serien här.

Predikaren är en Bibelbok som anser att man mycket väl ska njuta av livet och suga musten ur det. Ett exempel:

Ät därför ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta. Gud är redan nöjd med det du gör. Låt dina kläder alltid vara vita och låt olja aldrig fattas på ditt huvud. Njut livet med en hustru som du älskar, alla dagar i ditt förgängliga liv, det som Gud ger dig under solen, ja, under alla dina förgängliga dagar. (Pred 9:7-9)

Om nu njutningslystnad är fel och man ska lägga sina pengar på att mätta de svältande snarare än att spendera dem på lyx och glamour – vadan detta uttalande ur Skriften?

För att förstå detta måste vi se Predikaren i sin helhet. Till skillnad från evangelierna som förmedlar den glada nyheten om att det finns liv efter döden, har Predikaren drabbats av insikten hur meningslöst livet är om det inte finns liv efter döden. Detta gör inte denna bok till något annat än Guds ord, tvärtom var Predikaren den bok som fascinerade mig mest som nyfrälst eftersom den ger en så naken och sann bild av verkligheten som jag tidigare upplevt – dödens oerhörda makt och det meningslösa liv som blir därav.

Förgänglighet och åter förgänglighet! säger Predikaren. Förgänglighet och åter förgänglighet! Allt är förgängligt. Vad vinner en människa med all sin möda, som hon gör sig under solen? (1:2-3)

Predikaren Salomo har i sin vishet kommit fram till livets skräckinjagande slutsats: allt är meningslöst. Livet kommer att ta slut, jorden kommer förgås, allt man gör kommer att rinna ut i sanden… inget spelar någon roll, vad man än gör glöms det bort.

Den vise har ögon i sitt huvud, medan dåren vandrar i mörker. Men jag märkte att samma öde drabbar dem båda. Då sade jag i mitt hjärta: Som det går dåren, så skall det gå mig. Vilken nytta har jag då haft av all min vishet? … Jag hatade livet, ty ont tycktes mig det verk som görs under solen. Allt är ju förgängligt och ett jagande efter vind. Jag hatade all min möda under solen. Åt den som kommer efter mig måste jag ju lämna vad jag gjort. Och vem vet om han är en vis man eller en dåre. Ändå skall han få råda över allt det som jag med möda och vishet förvärvat under solen. Också detta är förgänglighet. (2:14-19)

Vad ska man göra under solen med en sådan insikt? Ja, vad kan man göra? Allt är meningslöst, förgängligt, ett jagande efter vind. Predikarens slutsats blir att man skall njuta rikligt av livet, se till att roffa åt sig rikedom, njutning och lusta (Salomo hade 700 hustrur) och inte bry sig om att ett sådant liv skadar andra… I kapitel 2 läser man om hur han bygger upp ett imperium av livskvalitet och njutning, med rikedomar som vanligt folk endast kan drömma om – bara för att upptäcka att även det är förgängligt. Även njutning är meningslöst.

Jag uträttade stora ting: Jag byggde hus åt mig, jag planterade vingårdar åt mig. Jag anlade trädgårdar och parker åt mig och planterade där alla slags fruktträd. Jag anlade vattendammar åt mig för att med dem vattna den skog av träd som växte upp. Jag köpte slavar och slavinnor och hade tjänare som fötts i mitt hus. Jag ägde mer boskap, nötkreatur och får än någon före mig i Jerusalem. Jag samlade också silver och guld och skatter från kungar och länder. Jag skaffade mig sångare och sångerskor och det som är mannens lust: en kvinna, ja, kvinnor. Jag blev stor, ja, större än alla som före mig varit i Jerusalem. Min vishet förblev också hos mig. Allt som mina ögon begärde gav jag dem och jag unnade mig all glädje. Ty mitt hjärta hade glädje av all min möda, och detta var lönen för all min möda. Men när jag såg på allt som mina händer hade gjort och på den möda jag hade lagt ner, se, då var allt förgängligt och ett jagande efter vind. Det finns ingenting att vinna under solen. (2:4-11)

Döden slukar allt och alla. Och i graven dit du går kan man inte verka eller tänka, och där finns ingen kunskap eller vishet (9:10). Med denna insikt är att festa och ha kul det enda vi kan göra i vår meningslösa tillvaro. Det är på grund av att vi kommer dö som Predikaren råder oss att njuta. Hela sammanhanget till den första Predikar-texten vi läste lyder:

Ät därför ditt bröd med glädje och drick ditt vin med glatt hjärta. Gud är redan nöjd med det du gör. Låt dina kläder alltid vara vita och låt olja aldrig fattas på ditt huvud. Njut livet med en hustru som du älskar, alla dagar i ditt förgängliga liv, det som Gud ger dig under solen, ja, under alla dina förgängliga dagar.  Ty detta är din lott i livet och under den möda som du gör dig under solen. Allt vad din hand kan göra, gör det med kraft. Ty i graven dit du går kan man inte verka eller tänka, och där finns ingen kunskap eller vishet. (9:7-10)

Vi vill gärna bara citera de första verserna och låta slutet utebli, men det Predikaren säger är inget annat än det Paulus säger i 1 Kor 15:32:”Om de döda inte uppstår, låt oss äta och dricka, ty i morgon dör vi.” Om det inte finns något evigt liv kan vi skita i de fattiga och bara fokusera på vår egen njutning. Men tack och lov till Gud så finns det ett evigt liv, och tack och lov ska vi därför inte njuta av lyx och överflöd! Halleluja!

En vers som rika kristna och framför allt framgångsteologer brukar citera är Pred 5:18: ”Om Gud ger rikedom och skatter åt någon och dessutom förmåga att njuta av det och ta ut sin del och finna glädje i sin möda, då är det en Guds gåva.” Dock säger den versen inget annat än det Jesus säger i Matt 10:10 – vi har en rätt att äta vårt bröd, även om vi ska dela med oss till de fattiga ska vi inte svälta.

Om man undersöker olika Bibelöversättningar på olika språk så ser man att de flesta översätter versen till ”Om Gud ger rikedom och skatter åt någon och dessutom förmåga att äta av det…”. James Strongs hebreiska lexikon skriver att ordet som Folkbibeln av någon anledning har översatt med ”njuta”, på hebreiska ’akal, betyder ”äta”, ”förtära”, ”sluka” (se Strong, nummer 398). Det nämns 700 gånger i GT och syftar uteslutande på att äta och förtära. Ordet betyder snarare att få sitt dagliga bröd av rikedomen än att gotta sig i lyx och underhållning. Detta är viktigt att reda ut.

Salomo, som skrev Predikaren, ägde mycket rikedomar, men han kunde inte få ut något av det. Vi såg att han i Pred 2:4-11 försöker suga musten ur sin rikedom, men han inser att det är meningslöst. Allt är förgängligt, ett jagande efter vind. Undersöker man verserna runt om Pred 5:18 ser man hur Salomo grämer sig över när man inte får ut något av sin rikedom, när man aldrig får tillfället att själv plocka frukterna av den (5:12-13; 6:1-2). Därför, säger han, är det en gåva från Gud när man själv får äta av det man producerat. Han konstaterar om och om igen att det är gott för människan om hon får äta och dricka mitt i all sin möda under solen (2:24; 3:13, 22; 8:15) oavsett om hon är fattig eller rik. Det är en olycka om vi dukar under när vi arbetar och sliter och inte får del av lönen själva. Vi har en rätt till det nödvändigaste, det är ingen synd att äta och dricka.

Pred 5:18 handlar alltså inte om att njuta av lyx och överflöd utan om att få njuta av sin egen del av rikedomen, att få njuta av sin egen portion mat och dryck. Pred 5:18 talar ju bokstavligen om att det är en gåva från Gud att ”ta ut sin del” av rikedomen. Salomo har i några verser innan konstaterat att ju större rikedomen växer desto fler äter av den, vilket betyder att Salomo inte behöll sina rikedomar för sig själv. Eftersom han var kung hade han ett helt rike att försörja, och ju större hans plantage blev desto fler arbetare behövde mat – därmed gick all hans produktion till att försörja folket. Hans ”del” bestod alltså av den portion mat som han själv fick.

Salomo har redan konstaterat att rikedomen inte är så kul egentligen, den som älskar rikedom får aldrig nog och därför driver detta in en i en ändlös plåga (5:9), arbetaren som lever i enkelhet sover gott oavsett hur lite eller mycket han har att äta, men den rike oroar sig jämt för att rikedomen ska tas ifrån honom (5:11), och eftersom all rikedom kungen har går åt till att försörja arbetarna som skapar den har den rike ingen nytta av rikedomen annat än att titta på den (5:10). Vad är det för poäng med att vara rik, enligt Predikaren? Det finns ingen! Även rikedom är meningslöst och förgängligt. Det enda som ger rikedomen poäng är att acceptera sin del och njuta av den mat och dryck man själv har rätt till när man delat med sig av all sin rikedom till de fattiga. Och njuta av mat och dryck kan även de som inte är rika göra. Därför finns det ingen poäng med att vara rik.

8 kommentarer

  1. Känner mig exakt som predikaren just nu. Läste igenom hela boken en eftermiddag i våras o blev förvånad över hur väl jag kände igen mig.

    Hela mitt liv känns som ett jagande efter vind, dock inte främst i form av njutning. Letar efter det som är sant, den rätta vägen helt enkelt, men upplever det som en fullständig omöjlighet att kunna finna den. Alla religioner o livssyner utger sig för att vara sanna o leda till den sanna glädjen/det ultimata målet, och med så många röster om vad som är rätt o riktigt blir allt bara ett enda brus av åsikter och påståenden där det är omöjligt att urskilja vem som har rätt. Att Bibeln säger att Jesus utger sig för att vara vägen sanningen och livet blir bara ännu en del av bruset, alla andra påstår sig ju också ha vägen (eller kanske t o m VARA vägen i vissa sekter). Även INOM religionerna pågår ju ständigt ett brus av åsikter om rätt och fel där man omöjligen kan avgöra vem som har rätt!
    Till saken hör att jag hela mitt liv varit kompromisslös kristen tills för ett halvår sen (ungefär samma veva som jag läste predikaren), då jag ställde mig själv frågan varför jag var det och inte kunde komma på minsta lilla svar. (Eller rättare sagt då jag för första gången inte avfärdade frågan av rädsla för att inte kunna svara). Nu vet jag inte längre vad jag tror på överhuvudtaget och känner mig mer och mer cynisk för var dag som går.

    Tror jag såg dig på helandeskolan förresten 🙂 Iaf om du var ute med street church på fredagen 😉 Trodde där att jag blivit helad från allergi o fick lite tro för första gången på länge, men när jag kom hem var jag inte frisk från den längre, så det var nog placebo…

    Gilla

    1. Hej Simon! Japp, jag var med på helandeskolan, och faktum är att jag hade privilegiet att få prata med en kvinna som blev genuint helad från just allergi, se https://helapingsten.wordpress.com/2011/08/24/jag-har-blivit-mirakulost-helad/ Dock var det nog fler än du som utsattes för placeboeffekten, det blev en särskild stämning där som även om den var väl menad kunde leda till suggestion som sedan umålades som mirakulöst.

      Genuina mirakler är dock grundläggande för kristen tro, det har jag lärt mig det senaste året. Karismatiken är inte bara en bigrej utan en väldigt viktig del av Evangeliet. När Jesus predikade budskapet om guds Rike bekräftade Gud det genom att hela de sjuka, driva ut onda andar och uppväcka döda. Budskapet bekräftades med kraft för att visa att detta budskap var det genuint sanna, mirakler kallas på grekiska för kraftgärningar eftersom de uppenbarar den kraft som Jesus predikade att Fadern hade (centralt i teologin om Guds Rike är att Gud är allsmäktig, det är därför Hans Rike är större än alla andra). Jag har skrivit om hur Evangeliet bekräftas av tecken och under här: https://helapingsten.wordpress.com/2011/08/18/sprid-evangeliet-i-kraft-av-tecken-och-under/

      C. Peter Wagner talar om power encounters när Guds Rike möter djävulens rike och en kraftmätning sker. Min pastor var i Nepal och fick bevittna flera onda andar som drevs ut i Jesu Namn när människor som hade offrat åt hinduiska gudar renade sig för Jesus. Han hade aldrig sett demonutdrivningar så dramatiskt förut sa han. Han berättar om den erfarenheten här:

      Jag har varit med om genuina under, en kille som heter Simon Ådahl kom till min församling och talade om när han profeterat in i människors liv och sagt dem saker han inte kunde veta. Det kunde han förstås bara hittat på, men det som gav tyngd åt hans ord var att innan mötet började profeterade han in i mitt liv och sa saker han absolut inte kunde veta.

      På helandeskolan hade jag också ett starkt gudsmöte, jag kände hur kraft kom in i mig och pulserade genom mina armar när Randy Clark välsignade mig. Inte någon vag känsla, riktig kraft. Ett par veckor senare kom jag att tänka på en profetia jag fått för ett år sedan om at ”Herren gav styrka åt mina armar om jag talade i Anden”.

      Jag håller med Paulus om att ljus går ut från Evangeliet, starkt ljus, men att djävulen vill förblinda oss. Sök Gud så söker Han dig. Jag skulle gärna vilja prata mer med dig. Klicka på facebook-ikonen längs upp så kan vi bli fb-kompisar.

      Allt gott 🙂

      Micael

      Gilla

  2. Intressanta vittnessbörd, men jag har svårt att bygga en tro baserad på någon annans erfarenheter istället för mina egna.

    Och en annan aspekt som orsakar tvivel för mig är sådant som t ex new age-healing, vissa delar av stargate project (dvs inte tvserien ”stargate”, utan den undersökning av det paranormala fenomenet remote viewing som USAs regering bedrev under kalla kriget) och existensen av annat paranormalt/övernaturligt. Om mirakel/”profetior” och liknande sker inom andra rörelser än de kristna, hur kan då de kristna miraklerna bevisa Guds allmakt/existenst? Hoppas att du förstår min frågeställning.

    Jag skulle också gärna snacka mer, det är svårt att brottas själv med livets frågor. Jag har dock inte ett aktiverat Facebook-konto längre, men mail kanske? 🙂

    Gilla

  3. Du påstår att Pred 5:18 talar om ”förmågan att äta av det”.

    1. Vad innebär avsaknaden av en sådan förmåga? Att man ligger för döden och inte kan äta? Att man är förlamad och måste få hjälp att äta???

    2. Vilka översättningar är det som använder ordet äta i denna vers? Märkligt att påstå att ”de flesta” översätter det så, när varken NIV, KJV, AMP, SFB eller 1917 gör det. Så vilka översättningar pratar du om?

    Gilla

    1. Hej Mattias! Tack för dina kommentarer, kommer ta tid att svara på dem alla men jag betar av pö om pö.

      1. Nja snarare att andra tar det. predikaren präglas av en oro av att andra ska ta det han har skrapat ihop.

      2. Menar vi samma vers? Alla engelska översättningar skriver äta och dricka, http://biblehub.com/ecclesiastes/5-18.htm Dock verkar jag ha ett virrigt resonemang ovan om SFB:s översättning, det är snarare så att de lägger in ordet rikedom som egentligen inte finns där, snarare än njuta (som finns där).

      Gud välsigne dig!

      Gilla

      1. 1: Finner även den förklaring väldigt krystad. ”Om Gud ger rikedom och skatter åt någon och dessutom ingen annan stjäl det, då är det en Guds gåva.”???
        En förmåga att njuta av lönen för sitt anletes svett är för mig däremot fullt förståeligt att det vore en Guds gåva. Det är nämligen en förmåga jag saknar sedan jag läst din blogg…

        2: Problemet är att sista versen i Pred 4 i vissa översättningar är första versen i Pred 5. Så versen du citerar motsvaras i många översättningar av Pred 5:19. Kolla in http://biblehub.com/ecclesiastes/5-19.htm Där finns ordet rikedom.
        Förändrar det din syn på saken…?

        Gilla

        1. Aaaaah, det förklarar saken, blev förvirrad som sjutton där 😛 Var ett tag sen jag ägnade mig åt den här texten. Nå, om du läser hela boken ser du om och om igen att just det här att andra tar människans frukter är det som predikaren jämrar sig över, så det tror jag är svårt att komma ifrån. Sen skriver majoriteten av de engelska översättningarna äta istället för njuta som jag sa http://biblehub.com/ecclesiastes/5-19.htm Min poäng är att vi med njuta tänker lyx och överflöd och underhållning medan det inte nödvändigtvis är det Bibeln talar om. Jag njuter av solen, vänner och att rädda liv på flyktingar i Syrien. Det går lika bra det, pröva gärna 🙂

          Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s