Träffade nätverket igår

Igår hade Sveriges anabaptistiska nätverk sin första eller andra träff beroende på hur man räknar (träffen i februari var lika liten som inofficiell). Det var riktigt kul att träffa andra anabaptistiskt* sinnade kristna såsom Jonas Melin (som förnärvarande håller i nätverkets trådar), Jonas Lundström, Christian Svahn, Anton Fagerstedt m. fl. IRL för en gångs skull.

Vi lyssnade till riktigt inspirerande föreläsningar av Stuart Murray från Anabaptist Network i Storbritannien (Dagen skrev en liten artikel om honom och vårt nätverk, se här). Han berättade om hur deras nätverk var organiserat: Mycket löst och snarare en resurs för anabaptistiska aktivister än att de själva hittar på aktiviteter. Nätverket har dock flera så att säga dotterorganisationer, t ex missionsorganisationen Urban Expression som, även om de inte är uttalat anabaptistiska och planterar församlingar åt andra kyrkor istället för rent anabaptistiska församlingar, leds av anabapister och har tydligt anabaptistiska värderingar.

Stuart sa många bra saker, och allt får inte plats här, men saker som kan nämnas är att det brittiska nätverket försöker nå ut till andra än de som redan är anabaptister genom t ex en bokserie som beskriver hur vår tid är Post-Christendom, och hur anabaptismen som kyrkotradition passar som handen i handsken i denna situation som nu alla europeiska kyrkor befinner sig i. Man funderar även en anabaptistisk variant av Alpha – inte så mycket för att det är fel på Alpha som att det snarare behöver ett komplement som fokuserar på hur en kristen ska leva, något som anabaptismen alltid haft i fokus.

Stuart citerade även Greg Boyd som hade sagt något i stil med (ta det inte för bokstavligt, jag har lite dåligt minne): ”Miljontals unga människor börjar söka sig mot en radikalare form av kristendom som vill leva helt i Jesu fotspår… Dessa känner dock att saknar en kyrkotradition, en kyrkortradition som bestått av kristna med samma längtan som dem. En tradition som inte befläckats av blod och alltid stått på de fattigas sida… Den anabaptistiska traditionen är den enda som lever upp till de kriterierna.”

Vi kom inte fram till så jättemycket, inte ens till ett namn på nätverket (det går långsamt när några vill ha konsensus-beslut om allt), men vi var alla överens om att det är värt att satsa på och att det är Guds vilja att så ska ske. Om Han vill kommer det dyka upp en hemsida framöver, kanske till och med ett svenskt Urban Expression.

För övrigt: På fikarasten satt jag och pratade med Arne Rasmusson som berättade för mig om den utbredda pacifismen i svensk frikyrklighet. Medan ungdomsgrupper i Svenska kyrkan samlade in pengar för att bekosta pansarvagnsbyggen vägrade majoriteten av de pliktskyldiga inom Baptisterna, Örebromissionen, Helgelseförbundet, Alliansmissionen, Adventisterna m. fl. samfund göra vapentjänst. Då var det de som ville göra värnplikt som fick försvara sin ståndpunkt för sina bröder och systrar, inte pacifisterna. Mycket intressant! Tyvärr vet inte så många, både inom och utom frikyrkan, om detta. Arne berättade att den (i vår tid största) anabaptistiske teologen John Howard Yoder hade bett honom eller någon av hans vänner skriva en bok eller två om pacifismen inom svensk frikyrklighet, något han inte gjort än eller vet om han kommer hinna göra. Han hade lite förhoppningar om att jag skulle ta över facklan, men jag skrattade och sa att en akademisk person var mer lämpad för detta. Jag ska dock publicera fakta om detta här på bloggen så fort jag kommer över det.

*Anabaptism: Kyrkorörelse som uppstod under reformationen. Anabaptisterna blev kända för att inte döpa spädbarn, missionera ivrigt trots enorm förföljelse, predika pacifism och praktisera egendomsgemenskap. Läs mer här.

3 kommentarer

  1. Eftersom jag var den som talade för konsensus, och som verkligen ogillar diktatur, oligarki eller majoritetsdiktatur, tillåt mig förklara ngt.

    För mig är det antihierarkiska och konsensus-inriktade en viktig anabaptistisk värdering. Vi tror på det allmäna prästadömet. Alla kroppsdelar i Messias kropp är viktiga, vi tror på EN ledare (Mt 23:1-12), vi tror på gemenskap och enhet, och vi tycker att systemets ordning där ”furstarna har makten över folket” är dålig. Väl? Därför tycker jag det är ytterligt opassande att några får bestämma över en grupp mot en minoritets vilja. Istället bör vi invänta att Anden övertygar och gör oss till ett. ”Vadhelst två eller tre av er kommer överens om”… Av Lukas och Paulus att döma så var det på detta sätt urförsamlingen fattade sina beslut, och konsensusbeslutsfattande praktiseras också än idag (mer eller mindre tydligt) av anabaptistiska grupper som Bruderhof, Hutteriterna och (tror jag) Amish. Det är mindre ”effektivt” på kort sikt, men icke-våld och korsets väg framstår ofta som mindre effektivt än makt, våld och vapen. Tyvärr är vi både som svenskar och som kristna formade av systemets sätt att tänka, med styrelser och (som bäst) majoritetsdiktatur, vilket gör att många blir otåliga när man vägrar ge sitt stöd till detta. I ett mer alternativt sammanhang som det anabaptistiska nätverket så har vi dock möjlighet att gå än annan väg. Varför då falla tillbaka i föreningsdemokrati och liknande?

    Gilla

  2. Det var lite senare än 1914 pacifismen blev den normativa positionen och den var det fortfarande på 1970-talet och förmodligen betydligt senare. Jag vet inte hur det är nu. På 1990-talet var den i alla fall inte lika självklar längre. Sedan var det en pansarbåt Ungkyrkorörelsen samlade in pengar till.

    Om du mailar mig din adress kan jag skicka Peter Brocks text om framväxten av den kristna pacifismen i Sverige till 1914. På min hemsida hittar du en artikel (på norska) där jag diskuterar den andra sidan, om de nordiska kyrkornas accepterande av våldet. Den har titeln: ”Korsmerket flagg – flaggmerket kors”. Se här:

    Klicka för att komma åt Rasmusson,%20Korsmerket%20flag.pdf

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s