Bra kristna bloggar: Blebb

Många bloggar upptäcker jag först när de länkar till mig, så är även fallet med Emelie Hallbergs blogg Blebb. Emelie skriver fantastiskt engagerat och ärligt om hur kyrkan och samhället kan hamna på rätt väg igen. En blogg som vänder sig mot främlingsfientlighet, krig och ekonomiska orättvisor och för Guds Rike som bryter fram enbart genom att kapitulera inför Kungen. Ett exempel på en välsignad text från bloggen:

När bibeln säger att Jesus är Kung och Herre, menas inte att Han är en av alla våra kungar och herrar – det menas att Han är den ende (dock slår bibeln fast att man ska böja sig för överheten, typ att man ska betala skatt och inte göra väpnat uppror när kejsaren avrättar ens församling..).
Och då vi nu slagit fast att Jesus är Herre, kan inte längre vi vara våra egna herrar – eller någon annans herre! Vi är inte satta på den här jorden för att styra och ställa över varandra. Vi är satta att älska varandra, tjäna varandra och med våra liv peka på Honom som är Livet. Att älska Honom och ge Honom ära, helt enkelt (och om någon undrar hur det ser ut i praktiken så är mitt hetaste tips att hjälpa grannungarna med matteläxan, inte att sjunga vackra sånger med texter som ”Jesus, du är underbar” (inte för att det är direkt fel… man bara kommer inte så långt med det.. (säger en tjej som sysslat ganska mycket med lovsångsledning de senaste två åren och fortfarande brinner kraftigt för det) tro utan handlingar är död, Jak 2:17, 2:26)).
Min lojalitet står inte till människosläktet, mitt land, min familj, min församling, min vänkrets… den står till Honom. Och det innebär att jag alltid är beredd att lägga ner mina egna rättigheter (vad är rättigheter förresten? var hittar man det konceptet i bibeln?) och dö, inte bara för mina nära och kära, utan även för de som hatar mig. Som när Jesus dog för mig, dig och ett gäng romerska soldater som avrättade Honom för typ 2000 år sedan.

Det känns underbart att ha ännu en bloggkompis från den nymonastiska (med andra ord Shane Claiborne-inspirerade) delen av Kristi kropp och jag önskar Emelie all Guds välsignelse i sitt skrivande.

6 kommentarer

  1. En fråga, varför är det så många kristna som ägnar så mycket tid åt att bråka med varandra?

    Oj då! Första kommentaren blev fullständigt fel.

    Gilla

  2. Människan är inte så bra på att styra och ställa med makt och det är som bibeln säger i predikaren:

    Allt detta såg jag när jag betraktade vad som sker under solen, i en tid då människa har makt över människa, till hennes olycka.

    Som jag ser det är det kristna människors plats att i bön utbe sig ljus och kunskap från den kung vi har (kristus) att evangelisera och göra gott i handling mot sina medmänniskor. Att sträva efter makt och politiskt inflytande i samhället tror åtminstone inte jag är guds vilja.

    Gilla

  3. Snacka oväntat att när ja följer länken så visar det sig att tjejen du länkar till har varit med i min församling och i min ungdomsgrupp! Sen for hon Bibelskola, men kommer hem ibland till Darlarna gör hon ibland i alla fall.

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s