Omvänd på riktigt

Pånyttfödelse och omvändelse är centralt i den kristna tron. Det predikas mycket om det i kyrkan, men ibland glömmer man bort vad det faktiskt innebär. Det räcker inte med att tro på ett nytt sätt om man ska kalla sig omvänd. Man måste leva på ett nytt sätt. Att vända om innebär att börja backa på den väg man följt hela ens liv, att bli född på nytt innebär att lägga det gamla livet bakom sig.

Johannes Döparen var en profet som inte skulle passa in i många av dagens västerländska kristna kretsar. Det skulle se ganska kul ut om han idag skulle sitta med vid de ekumeniska mötena i sin kamelmantel med sitt långa hår och knapra på gräshoppor medan de andra sitter där i kavaj och slips. Nå, Johannes talade mycket om omvändelse. Han ”förkunnade omvändelsens dop till syndernas förlåtelse” (Mark 1:4). Och detta omvändelsens dop innebar att man skulle börja handla annorlunda. Han predikade: ”Ni huggormsyngel! Vem har intalat er att försöka fly undan den kommande vredesdomen? Bär då sådan frukt som hör till omvändelsen. Och tänk inte: Vi har Abraham till fader. Jag säger er att Gud kan uppväcka barn åt Abraham av dessa stenar. Redan är yxan satt till roten på träden. Så blir varje träd som inte bär god frukt nerhugget och kastat i elden.” (Luk 3:7-9) Omvändelse innebär frukt, dvs. gärningar. Vadå för gärningar? En massa förstås, men vad är det primära, vad är det första man bör göra som omvänd? Vi låter Johannes själv svara på det:


Folket frågade honom: ”Vad skall vi då göra?” Han svarade dem: ”Den som har två livklädnader skall dela med sig åt den som ingen har, och den som har mat skall göra på samma sätt.” Det kom också publikaner för att bli döpta, och de frågade honom: ”Mästare, vad skall vi göra?” Han svarade dem: ”Kräv inte mer än vad som är fastställt.” Även soldater frågade honom: ”Och vi, vad skall vi göra?” Han svarade dem: ”Våldför er inte på någon och pressa inte ut pengar från någon, utan nöj er med er lön!”
(Luk 3:10-14)

Omvändelse innebär ekonomisk utjämning och ett nytt ekonomiskt tänkande. Om man vänder om till Gud och ber om syndernas förlåtelse måste man aktivt börja låta Honom verka i en så att man kan lämna sitt gamla egoistiska liv. Om man var rik, dvs. ägde två livklädnader, ska man dela med sig så att det blir ekonomisk utjämning. Om man äger två livklädnader eller två brödkakor lever man fortfarande på världens vis.

När man blir pånyttfödd börjar ett nytt liv. Man föds in i ett nytt levnadsmönster, och en ny familj. En familj där den Allsmäktige är ens far och där alla världens kristna är ens bröder och systrar. Det låter ju fint. Nu är det bara så att vi har syskon där ute som svälter ihjäl till döds. Om vi verkligen är födda på nytt kan vi inte fortsätta att samla bröd och livklädnader, dvs. mat och kläder, på hög. Vi måste dela ut vårt överflöd tills vi bara har kvar de små mängder mat och kläder vi behöver själva. Våra familjemedlemmar lever i misär där ute. Om vi verkligen är pånyttfödda kallar vi inte bara våra trosfränder för bröder och systrar, vi behandlar dem som det. Och vem låter sitt syskon svälta ihjäl? Vem behåller märkeskläder när en syster fryser till döds?

Ekonomisk utjämning är centralt inom omvändelsen. Naturligtvis är det inte allt inom omvändelsen, och pånyttfödelse innebär mycket mer än att man ska behandla sina medkristna som syskon. Men sann omvändelse innebär att man delar med sig av sina tillgångar så att alla får lika mycket.

Obs: Min poäng var inte att kristna som äger för mycket grejor inte är kristna, utan att de inte begripit vad deras omvändelse innebär. Mormoner däremot kan inte anses vara kristna pga att deras gudsbild och teologi skiljer sig på fundamentala punkter från den apostoliska trosbekännelsen och klassisk kristen tro.

14 kommentarer

    1. Jag har ett gäng klädesplagg att ge bort fortfarande men en hel del annat har jag sålt och gett pengarna till de fattiga.

      Gilla

  1. Jag är med dig… i teorin. Men det skulle ju utesluta i stort sätt alla som kallar sig kristna i Sverige inklusive mig själv och dig också uppenbarligen. Att vända om innebär väll att börja gå åt rätt håll snarare än att vara framme från början?

    Gilla

    1. Min poäng är att det är en skillnad mellan att komma till tro och att vända om, något som vi ofta sätter likhetstecken mellan. Alla som tror på Jesus tror på Jesus, det argumenterar jag inte emot. Det jag pekar på ovan är att Johannes Döparen sa att vi ska göra omvändelsens gärningar, och de gärningarna innefattar ekonomisk utjämning. Det jag vill komma åt är kristna som menar att det bara är vissa som har ett ”kall” att engagera sig för global rättvisa, medan andra kristna kan ägna sig åt annat. Så är det inte, det tillhör omvändelsen. Kolla även in min diskussion om detta med min f.d. konfaledare här: http://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=171201722972354&id=791152838

      Gilla

      1. Absolut! Det är inte bara några få ”utvalda” som ska vända om och sträva efter ekonomisk utjämning. Det är allas kallelse som lärljungar. Men det blir konstigt när du säger såhär: ”Man kan inte kalla sig omvänd om man äger en skjorta för mycket. ” Jag vill fortsätta hävda att omvändelsen och pånyttfödelsen handlar om början på en resa, inte att komma i mål.
        Enligt din definition är nästan ingen svensk pånyttfödd. Men det tror jag inte du menar, eller? Trots allt finns det massvis med vittnesbörd om hur Gud har förvandlat människors liv, trots att de äger mer än en skjorta.

        Eller vågar vi bara inte ta in en obekväm sanning?

        Gilla

        1. Frågan är hur omvändelse används som begrepp i Skriften. Johannes säger att vi ska bära ”omvändelsens frukt”, att vi inte kan skylla på att vi är Abrahams barn, vi måste bära frukt av omvändelse. Då frågar folket vad de ska göra, och Johannes säger att de ska dela sina kläder och sin mat med de fattiga. Omvändelsens frukt är alltså ekonomisk utjämning.

          Kan man då vända om utan att bära omvändelsens frukt? Jag skulle inte säga det, vad är det för omvändelse? Jag håller med dig om att omvändelsen markerar början på efterföljelsen snarare än slutmålet, lärjungarna gjorde både ett och annat felsteg efter att de lämnat båtarna, men jag tror inte anledningen till att majoriteten av Sveriges kristna inte slutat storkonsumera kläder och lägga pengarna på hög är för att de inte fått tillräckligt med tid i sin omvändelseprocess – det är för att de aldrig tänker göra det. Att sätta igång och ge bort sina kläder tar inte särskilt lång tid nämligen. De har helt enkelt inte förstått vad Johannes menar med omvändelse. De är kristna, de är troende, men att komma till tro och att vända om – eller kanske snarare att bära omvändelsens frukt – tror jag inte är samma sak.

          Pånyttfödelsen däremot är samma sak som att komma till tro, och där tog jag nog i utan att tänka efter före. Dock skrev jag inte att rika inte är pånyttfödda – det finns många pånyttfödda svenskar som Gud gör många goda saker genom – men att de inte är helt pånyttfödda. Fast även det tar jag tillbaka, pånyttfödelsen är Andens verk av nåd. Dock tror jag fortfarande att kristna som behåller rikedom för sig själv när fattiga människor dör inte förstått innebörden av pånyttfödelsen – att de faktiskt är syskon med lidande människor.

          Sen är det en sak jag funderar på, och det är att man faktiskt lär tära mer på jordens resurser om man har ett klädesplagg av varje sort snarare än om man har typ tre, eftersom det blir en hel del tvättande. I vilket fall ska vi bojkotta H&M och köpa lite, begagnat och Fairtrade. http://utrotahungern.wordpress.com/2011/11/07/vi-spenderar-dubbelt-sa-mycket-pa-klader-som-pa-bistand/ som sagt.

          Gud välsigne dig!

          Gilla

          1. Johannes döparen hade nog inte tvätt i åtanke om jag har fått rätt intryck av honom^^ Om många delar på en tvättmaskin så kan de fylla den med ett klädesplagg av varje var. Då tär det inte mer än annars…

            Gilla

            1. Man tvättade sig även på Jesu tid, annars blev man sjuk. Min tanke var lite outvecklad ovan. Tvättmaskinen är faktiskt en enormt tidsbesparande manick som faktiskt drivit på utvecklingen rejält:

              Det jag lullade om handlar helt enkelt om att en tvättmaskin måste vara full för att man inte ska tära på jordens resurser. Men det innebär som du säger att flera får dela på en tvättmaskin. Men om man av någon anledning inte kan det slösar man mer på jordens resurser om man själv kör en halvfull tvättmaskin.

              Gilla

  2. Hmm, jag sätter omvändelsen och pånyttfödelsen frälsningen väldigt nära varandra. Utan att en person omvänder sig så är hon inte heller frälst, sedan hur radikal denna ”första” omvändelse måste vara är för mig en annan fråga. Utifrån det perspektivet så kan man nästan tolka din text här som att nästan ingen Kristen i Sverige är frälst därför att de äger mer än ett par underbyxor eller mer än en t-shirt. Men är det verkligen så jag ska förstå dig?

    Om du menar att en person skall kunna göra anspråk på att ”vara omvänd” och vara en Jesu efterföljare bör kunna uppvisa någon form av attitydförändring där jaget inte längre är i centrum och att detta tar sig uttryck i gärningar, då är jag med dig. Men om du faktiskt menar att om en kristen faktiskt äger mer än ett par grundläggande klädesplagg så är hon inte frälst då håller jag verkligen inte med.

    Att särskilja omvändelsen från frälsningen och pånyttfödelsen är inte något som jag kan hitta i NT. Frälsningen kommer när en människa omvänder sig och tror. Menar du att det finns massa ”oomvända” kristna? I min värld låter det som en självmotsägelse. Men jag kanske bara missuppfattade dig.

    Gilla

    1. Hej Andreas! Det känns som jag behöver upprepa vad jag skrivit i kommentarerna ovan, två gånger undrar du om jag menar att man måste göra en viss gärning för att vara frälst, samtidigt som du vet att jag inte sätter likhetstecken mellan omvändelse och frälsning. Frälst blir man av nåd genom tron på Jesus. Dock måste den tron uttrycka sig i gärningar. Om den inte gör det kommer den till slut dö (Jak 2). Detta gäller mycket mer än ekonomisk utjämning, men kristna som inte ägnar sig åt det kommer få en mycket svagare tro än de som gör det i längden.

      Det är många som tycker att jag kommer med någon ny revolutionerande tanke ovan, men det jag gör ovan är att citera och parafrasera Bibeln. Återigen, Johannes säger att vi ska bära omvändelsens frukt. Frukt används annars i Bibeln som metafor för gärningar. När folket frågar vad de då ska göra säger han att den som har två livklädnader ska dela med sig åt den som ingen har och den som har mat ska göra på samma sätt. Det tillhör omvändelsen att göra så. Vi har helt enkelt inget val, vi ska göra så. Sen finns det kristna som struntar i det, liksom vissa struntar i att be, gå till kyrkan, läsa Bibeln etc. Varför de struntar i Johannes uppmaning, som om det rådda global rättvisa vid det här laget, begriper jag inte. Deras liv ska dock inte vara vår norm, utan Guds Ord ska vara det.

      Gud välsigne dig!

      Micael

      Gilla

      1. Det tycks som att vi egentligen tycker ganska mycket samma sak, men bara för att du ska förstå min första post så kommer en ganska lång förklaring. Läs om du orkar. 😉

        Just det faktum att du inte satte likamedtecken mellan omvändelsen och frälsningen gjorde att jag reagerade. Därför att när jag läser NT så tycker jag mig se just det likamedtecknet.

        Den Johannes du själv citerar från beskriv ha trätt fram i öknen och förkunnat omvändelsens dop till syndernas förlåtelse. Jesus sa till Apostlarna att de skulle predika omvändelse och syndernas förlåtelse i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. (Luk 24:47). Tidigare sa samme Jesus att om ni inte omvänder er och blir som barn, kommer ni inte in i himmelriket. (Matt 18:3). I samband med händelsen där några judar hade blivit dödade av Herodes och deras blod uppblandat med deras offer sa Jesus att om vi inte omvänder oss, kommer vi alla att gå under som de (Luk 13:3). I Lukas 15 där Jesus talar i en rad liknelser om hur Gud söker och finner det förlorade, syftandes på människan, säger han att det på samma sätt blir det glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig – inte över nittionio rättfärdiga som ingen omvändelse behöver (Luk 15:7).

        I Apostlagärningarna ser vi sedan att Petrus predikar: Petrus svarade dem: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna.(Apg 2:38) Och inför stora rådet säger han: Honom har Gud med sin högra hand upphöjt som hövding och frälsare, för att ge omvändelse och syndernas förlåtelse åt Israel.(Apg 5:31)

        Min poäng är helt enkelt den att omvändelsen är intimt förknippad med frälsningen.

        Vi blir frälsta när vi omvänder oss. Inte däför att vi omvänder oss, det vore gärningslära men när vi omvänder oss och tror så blir vi frälsta och kommer in ett liv med Gud. Att bli frälst av tro går inte att ”frikoppla” från omvändelse. Uttrycket för omvändelse är tro på Gud och tro på löfte om att han förlåter och frälser.

        Så när jag utifrån detta perspektiv läser dina ord om att få av sveriges kristna är omvända så blev jag väldigt fundersam, eftersom det utifrån min förståelse är samma sak som att säga att få av sveriges kristna är kristna på riktigt.

        När jag läser Johannes ord till de olika grupperna som kommer till honom ser jag ett genomgående tema. Nämligen att omvändelsen och sann tro kännetecknas av att man börjar utveckla en kärleksfull livstil. Om man är kärleksfull så kommer man inte våldföra sig, om man är präglad av kärlek kommer man inte kräva ut mer än vad som är fastställt och om man är kärleksfull kommer man inte kunna hålla överflöd för sig själv när man ser människor som lider. Och vad det gäller det sistnämnda tror jag verkligen som du att vi som kristna i Sverige och västvärlden har mycket mycket att växa i, för att inte säga omvända oss ifrån. När vi håller vårt överflöd för oss själva vittnar det om att Guds kärlek inte har trängt in på djupet i våra hjärtan.

        Så jag hoppas att det blev lite klarare varför jag ställde den frågan ovan som jag gjorde.

        Be blessed bro

        Gilla

        1. Amen, du har helt rätt. Det var fel av mig att särskilja omvändelse och syndernas förlåtelse/frälsning, och jag har ändrat i texten ovan.

          Gilla

Lämna ett svar till Johan Landström Avbryt svar