Heidi Baker – kärlekens apostel

Oavsett vad man tycker om CBN och ”The 700 Club” så är följande en bra inblick i Heidi Bakers fantastiska liv och hennes fantastiska person:

För att inte tala om detta klipp som beskriver deras arbete bland de fattigaste av de fattiga i Mozambique:

Man förväntar sig att en kvinna som sett drygt 80 personer uppväckas från de döda, mat multipliceras som i Bibeln och mirakulösa helanden ske dagligen måste vara uppblåst, sträng och smågalen som man föreställer sig att ”hyperkarismatiker” är. Men Heidi smälter man bara av. Gud är kärlek, säger Johannes. Gud är i Heidi Baker.

Och om jag ägde profetisk gåva och kände alla hemligheter och hade all kunskap, och om jag hade all tro så att jag kunde flytta berg men inte hade kärlek, så vore jag ingenting. (1 Kor 13:2)

Heidi kommer för övrigt till Sverige 27 juni till 1 juli 2012, på New Wines sommarkonferens i Vänersborg.

22 kommentarer

  1. Hej Micael,

    Har någon av dessa 80 som du skriver blivit uppväckta från döden talat eller skrivit om sin upplevelse så att jag kan läsa/lyssna om det?

    När är du beredd att ta bort ”granskningsspärren” för mina kommentarer?

    Julhälsningar
    Ulrika

    Gilla

    1. Hej Ulrika!

      Kolla in filmen Finger of God där sydafrikanen Francis intervjuas efter att han uppstått från de döda. Även böckerna Always Enough av paret Baker och Rösten i natten av Surprise Sithole innehåller liknande vittnesbörd.

      Kommentarsspärren sitter på för att du för ett tag sen kastade väldigt grova anklagelser omkring dig utan grund, men jag kan ta bort den om du vill.

      God jul och Guds välsignelse!

      Gilla

      1. Har försökt att finna filmen Finger of God men den verkar bara gå att köpa. Nog måste det väl finnas kostnadsfria vittnesbörd från dessa människor? Var finner jag dem?

        Mina välgrundade sakargument blev i dina ögon att ”kasta anklagelser” i samma stund som du blev vän med den som anklagelserna riktades mot? Men jag medger att det är allvarliga anklagelser som jag fortfarande står för.

        Gilla

        1. Det är klart att den bara går att köpa………evangelium är väl inte gratis i Framgångs/Herraväldes teologin, för hur skulle de annars bli framgångsrika 😉

          Jämfär många av de ”stora” i dagens kristenhet ,med aposteln Paulus och du finner inte många likheter i deras leverna.

          Tänk på att tecken och under INTE är ett kvitto på att det är från Gud.

          Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda Matt 24:24

          Varför skriver Matteus detta om det inte vore detta som skall vara utmärkande för ändens tid.

          Detta skriver jag endast för att varna för att ”allt är inte Gud som glimmar”

          Frid
          FJ

          Gilla

        2. Hejsan!

          Jag visste inte att ni var piratpartister 🙂 Det är inte Iris Ministries som gjort Finger of God utan ett filmbolag som heter Wanderlust Productions som likt alla andra filmbolag måste ta betalt för sina produkter för att inte gå i konkurs. Men här finns en intervju med samma kille för dem som inte vill köp filmen: http://www.restorationplaceministries.com/resreport.htm Här är en intervju med Surprise Sithole som jobbar för Iris Ministries och har uppväckt åtta från de döda: http://holyspiritactivism.wordpress.com/2012/09/27/dead-raisings-and-food-miracles/

          Att du FJ anklagar Heidi för framgångsteologi är så knäppt att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Kan du någonting om hennes teologi? Har du läst vad hon skriver? Du säger att sanna profeter inte bara för tecken och under utan har ett leverne som Paulus. Vet du inte hur Heidi lever?

          Men det är klart, när man kallar grundlöst förtal för välgrundade sakargument är sanningen inte särskilt viktig. Kul hobby ni har.

          Gud välsigne er!

          Gilla

          1. Får ta hjälp av min vän i kväll med engelskan.

            Kan du förklara ”kul hobby ni har” lite närmare?
            Den typen av uttalanden gör mig förvirrad på det manipulativa sättet.

            Gilla

            1. Vad jag menar är att ni är fullt sysselsatta med att utpeka folk som falska profeter även när ni inte har goda argument för det. Som när FJ säger att Heidi står för framgångsteologi och börjar tala om att allt är inte Gud som glimmar pga att han trodde att hon tar betalt för filmen of God som hon i själva verket inte tjänar ett öre på (och att framgångsteologi ens definieras som att ta betalt för saker man har producerat övergår mitt förstånd). Eller när du sa att Simon Ådahl var en falsk profet för att han delar kunskapsord trots att det finns massa exempel i Bibeln på när folk i både Gamla och Nya Testamentet använder denna gåva. Istället för att sprida Guds Rike i vardagen och varna för en falsk profet om det skulle dyka upp någon försöker ni med all er kraft utmåla sanna profeter som falska. Det är som att denna jakt är er hobby. Sprid Riket istället och lägg av med förtalet.

              Gud välsigne dig!

              Gilla

              1. Så när vi inte delar dina uppfattningar bedriver vi hobby medan de som delar dina uppfattningar bedriver vad?

                Förtal är förkastligt enligt min tro. Således även en del av det som du påstår kring mig och andra.

                Dina ”Gud välsigne dig” får samma verkan som när en människa säger: ”Jag älskar dig” med ett hånleende på läpparna. Är det nu som vi börjar skymta Micael Grenholms frukt?

                Gilla

                1. Har också tänkt på det Ulrika, man ser hur ilskan genomsyras i många av hans inlägg, sen i slutet kommer det ett retoriskt ” Gud välsigne dig ” Känns oäkta på nåt sätt.. men vad vet jag 🙂

                  Gilla

                2. Internet är ett ganska dåligt kommunikationsverktyg på många sätt, inte nog med att kroppsspråk och betoningar utelämnas, om man som jag tar emot ganska många kommentarer per dag samtidigt som man har mycket annat att göra blir det ofta så att man blir tvungen att fatta sig kort och rakt på sak. Jag är väldigt sällan, om ens någonsin, arg när jag skriver. Om jag är arg har jag lärt mig att man inte ska skriva på internet. Däremot så med er som jag pratat med väldigt ofta på bloggen om samma saker om och om igen så är jag ganska rakt på sak. Det kan förstås uppfattas som irritation eller ilska men det är det absolut inte. Och vi behöver verkligen skilja på sak och person. Jag kommer aldrig sluta önska er Guds välsignelse oavsett hur mycket vi tycker olika om! 🙂 Ni är ju mina syskon i Herren.

                  Gilla

                  1. Det finns levande och verkliga anledningar till att jag har försökt att berätta saker. Saker (falskt profeterande) som drabbade mig och mina barn. Dessa saker gav dig dock anledning att stänga av mig eftersom dina personliga relationer står högre i kurs.
                    Fast detta har jag ju redan berättat för dig utan ett spår av intresse från din sida. Erfarenheterna från de falska profeterna var jättearbetsamma på flera sätt. Erfarenheter vars reaktioner och reflektioner du väljer att kalla hobby. När jag försöker skydda människor utifrån detta verkliga och plågsamma kallar du det för hobby.

                    Mina tankar går iväg till ”en ljusets ängel.” Helt utifrån vad jag och barnen genomlevt. Kan du Micael som yngste församlingsäldste ge exempel för mig på det falska ljuset?

                    Gilla

                    1. Att profetera är en av de största nådegovor enligt bibeln.
                      Sträva ivrigt efter kärleken, men sök också vinna de andliga gåvorna, framför allt profetians gåva.(1Kor 14:1)

                      Vad som många gånger ”imponerar” på kristna är när förkunanre kommer och talar välljudande profetior i våra öron.

                      I vår församling hade vi en gammal farbror, som hade profetians gåva.
                      Han framförde ogärna en profetia, utan försökte hålla tillbaka den liksom man gör när man skall kräkas (ursäkta utrycket). Men när profetian kom, hördes det att det var från vår Herrre själv.

                      Med alla år med denne man, tror jag att jag lärde mig en del om profetior.

                      Jag har också blivit utsatt för falska profetior samt sett nära bekanta som blivit utsatt för detta.

                      Ett exempel:
                      Jag och min fru satt på ett möte, när pastorn profeterade (ca. 3-4min) ”klockrent” över vår bekant och hans fru.
                      Över mig och min fru, några svepande allmänna ordanlag.
                      Invandrar kvinnan bredvid mig profeterade att Herren såg hennes lidande m.m. (gissa hur han kunde se det?).

                      Efter mötet sa jag till min bekant som fick en ”klockren” profetia över sig och kommenterade att den var 100% på ”pricken”, vilket han svarade att hans fru hade pratat och bett med pastorn kvällen innan om hans problem.

                      Detta är bara ett exempel av (tyvärr) många falska profetior

                      Jag har märkt att många kristna är så ”svältfödda” på Gud att de köper ALLT som kan vara Gud.
                      Hör man att en ”stor” förkunnare skall komma så springer kristna dit för att kanske få ”slicka i sig lite av grädden”.

                      Kristna är mycket mer mån om att se på Jesu händer (vad han gör), än att få se på Jesu ansikte (vem han är).

                      Många falska profeter skall träda fram och bedra många (Matt 24:11).

                      Varför varnas det så oerhört mycket för falska profeter????????????

                      Gilla

                    2. Hej igen, Ulrika. Låt mig ge min bild av det som hänt.

                      Det började med att jag skrev att en person profeterade ”Jag reser upp min skräphög säger Herren!” Du kommenterade då att det kan inte ha varit Gud som sagt det eftersom Han inte kallar folk för skräphögar och började därefter tala om falsk profetia, new age mm. Min respons var att det inte var säkert att denna ”skräphög” syftade på en person och att jag inte varit säker på att jag återgivit honom rätt. Det hade jag inte heller, jag kollade upp det och han sa ”Jag reser upp dig från slräphögen säger Herren”.

                      Nästa gång jag skriver om den här personen säger du dock återigen att han håller på med new age för när han profeterar säger han saker om folk han egentligen inte kan veta, vilket du säger är som en seans. Jag kontrar med att ge många exempel på när detta förekommer i Bibeln i både GT och NT, men ditt svar är att eftersom han inte är gammaltestamentlig profet eller Jesus så gills det inte. att Ananias gör detta i Apg 9 kommenterar du inte ens.

                      Sedan när jag skriver om honom en tredje gång säger du återigen att detta är falskt och ockult för att aposteln Matteus uppenarade sig för hans fru. Jag säger att det är en frikyrklig myt att det bara är ockult när döda troende visar sig och hänvisar till Matt 17, men du säger att jag ska ge något bibliskt exempel på när människor och inte änglar meddelar budskap från Gud som inte är Matt 17. Jag ger två sådana exempel och det kommenterar du inte.

                      Som du ser är dina argument väldigt, väldigt svaga. Jag förstår din oro av att drabbas av falska profeter men som jag sagt tidigare försöker du här utmåla en sann profet som falsk. Om han var falsk skulle han ju bära falsk frukt, men det gör han inte. Det vore en sak om du hade bra källor och argument för det du påstår, men att bygga sådana allvarliga anklagelser på citat som inte stämmer och att hävda att något bibliskt är obibliskt är förstås inte seriöst.

                      Bibeln säger att falska profeter bär dålig frukt och känns igen på denna frukt. De som bär bra frukt kan inte vara falska. Och hur lär vi känna frukten? Genom att känna personen och veta mycket om den. Att anklaga någon för att vara falsk profet baserat på andrahandsinformation som sedan visar sig vara fel är inte direkt biblisk urskiljning. Av oss två är det nog jag som känner den här personen bäst, jag har umgåtts en hel del med honom och varit på flera av hans möten. Du argumenterar för att jag är förblindad men faktum är att eftersom du vet mindre om honom har du mer begränsad syn. Att argumenten ovan är de bästa du kan ge är rätt talande. Samma sak med Heidi Baker, du har inte sett Finger of God och troligtvis inte läst hennes böcker, ändå är du ständigt kritisk till henne.

                      Jag förstår din oro och änglsan för falska profeter och därför kan jag lugna dig med att de här två är sanna Jesusälskande lärjungar. Här är några sanna falska profeter: https://helapingsten.wordpress.com/2012/07/10/sanna-falska-profeter/ De lär ut irrläror, har sanna kopplingar till det ockulta och lever omoraliskt. Precis så beskriver Bibeln falska profeter. När Paulus talar om en ljusets ängel syftar han inte på att de falska apostlarna är apostlar utan att de kallar sig det. Den här idén att man kan bete sig helt och hållet som en sann profet men ändå vara falsk stämmer inte, ett dåligt träd kan inte ge bra frukt.

                      Min rekommendation är att du tar det lugnt med varningsflaggorna ett tag och tar reda på mer om dessa personer. Antingen hittar du hållbara argument för att de är falska eller så inser du det jag har insett, att de är sanna, Gudsfruktande profeter.

                      Gud välsigne dig!

                      Gilla

      2. Det finns fler märkligheter kring henne och ifrågasättande kring i stort sett allt hon gör. Om man vill får en riktig bild bör man kontakta de missionärer som verkar och har verkat under många år i landet. De kan det vara så att hennes verksamhet, mängden församlingar, aid verksamheten ställer mer frågor än det ger svar.

        Gilla

    2. I Bibelns står det att två eller tre vittnen ska bevisa om något är sant. Läs Bibeln !! Titta sedan också på utseendet på en människa. Det ger mycket Info om denna. Gud välsigne Dig !

      Gilla

      1. Hej Kristina! Japp, det finns hundratals vittnen på att Heidi är toppen, har träffat över 50 av dem. Bibeln har jag läst. Där står det att vi ska döma profeter efter deras frukt, inte deras utseende. Gud välsigne dig också!

        Gilla

        1. Jaha jaha….. Genast kommer det : ”Vi ska inte döma….”. VEM har då dömt ? Inte jag i alla fall.. Däremot har jag dömt ut falskheten och allt OBIBLISKT som kommer från New Age-Trosrörelsen.. Det finns tydligen så många som är så rädda för vad andra ska säga om de VERKLIGEN vill tro på det sanna rena Bibliska Evangeliet från Bibeln. Det som är fritt från alla människoläror och påbud och metoder, som bl.a. Trosrörelsen innehåller. Varför är det så svårt att sitta stilla och läsa Bibeln ? Varför är det så svårt att vara ödmjuk och sätta Jesus Kristus i allra första hand ? Varför är det så svårt, att INTE hacka ner på de, som upptäckt att Trosrörelsen är en mycket ogudaktig VILLOLÄRA ? Varför ?

          Gilla

          1. Hej Kristina!

            Jag förstår inte vad din kommentar har med blogginlägget att göra. Heidi Baker är inte med i trosrörelsen, hennes teologi härstammar från Jesusrörelsen. Hon har förvisso vänner i trosrörelsen men det har hon bland pingstvänner, lutheraner, baptister och massa andra kristna också. Och nån New age är hon naturligtvis inte involverad i, det är bara struntsnack.

            Gilla

  2. Svar till Jan-Åke,

    Ja,
    I mitt fall var ”profeten” i fråga själv ett offer för ”stora” profeter under sin barn och ungdomstid. Det verkar som att dessa människor föder och göder varandra i tron att det sker någonting gott.

    Kan känna en väldig ömhet med ”min falske profet” och jag är honom evigt tacksam att han berättar så öppet om sina erfarenheter så att jag kunde se och förstå saker som annars hade varit nästintill omöjliga att begripa.

    Vill passa på att varna för handpåläggning av främmande människor vilket sammanhang de än kommer ifrån.

    Gilla

  3. Svar till Micael,

    Hade varit mer rätt på flera sätt om mina egna ord fått stå kvar i stället för att jag nu skall behöva möta dina omskrivningar efteråt. Nu blir det mer som att du plockar saker ur mina svar för din egen del i stället för att vilja greppa hela svaren till det gemensamma sökandets fördel. Ungefär som när man bara vill ”plocka upplevelser” ur evangeliet och blunda för det löfte som står fast trots allt som vi upplever.

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s