Under öppen Himmel del 2: Bob Ekblad

Bob Ekblad
Bob Ekblad

När jag gick till seminariet med Bob Ekblad idag på New Wine-konferensen visste jag bara tre saker om honom:

1. Han är namnet till trots inte svensk (hans farfar var det och emigrerade till USA).
2. Han var i Stockholm för två år sen.
3. Hans budskap är att tecken och under måste förenas med engagemang för fred och rättvisa.

Den tredje punkten intresserade mig mest. När jag väl lyssnade på (och förstås filmade) seminariet, titulerat Social rättvisa i Andens kraft, lärde jag mig mycket mer om hans person och hans livshistoria, och hur han kommit fram till att hela pingsten behövs genom en process som upptagit största delen av sin livstid.

Här är hela föredraget. Om du bara ska se ett klipp, se tvåan:

Han inledde med att slå fast att kyrkan är uppdelad i olika läger som ofta är separerade och har motsättningar sinsemellan, ett karismatiskt, ett evangelikalt, ett kontemplativt och ett aktivistiskt läger, för att nämna några. Gud vill förena det goda från alla dessa grupperingar. Inte minst från de karismatiska och aktivistiska grupperna.

Bob växte upp i en konservativ, evangelikal församling som betonade tron på Bibeln och evangelisation. Han såg dock hur de sopade synder och brister under mattan för att glorifiera sig själva, och han blev trött på kyrkan och lämnade den vid 13 års ålder. Han kom tillbaka till kyrkan när han var 20 genom kristna aktivister. Han intresserade sig för befrielseteologi och politiskt radikal teologi. Han åkte till Guatemala för att möta de fattiga. Där pågick ett fullkomligt förödande inbördeskrig där regeringsarmén begick förfärliga massakrer med stöd av CIA, Israel och katolska kyrkan. Bob visste att även evangelikala och karismatiska kyrkoledare välsignade CIAs operation både ideologiskt och finansiellt. Och det visste även Bobs spanskalärare, som var på kommunisternas sida. De hatade kyrkan.

Bob insisterade på att de skulle läsa Bibeln som en del av spanskaträningen, och de ställen han valde ut handlade oftast om fattigdom, rikedom och social rättvisa. Hans lärare blev chockad över att det stöd i Bibeln, och kom till slut till tro. Bob insåg vilken kraft det finns i att presentera den sanna Jesus, och hur förödande det är när kyrkan inte beter sig som Honom.

De kommande 20 åren arbetade Bob i sin organisation Tierra Nueva, i Honduras med jordbruksutveckling och avslöjande av CIAs och västerländska företags brott mot mänskligheten, i USA med ”illegala” invandrare och fängelseinterner, med mera (han berättar ingående om detta i filmklippen som kommer). De får se många framgångar, men också många motgångar. Efter elfte september sjönk stödet för hans arbete med migranter rejält, och han såg förtvivlat på hur nästan alla kyrkor han såg hissade den amerikanska flaggan och välsignade bomberna i Afghanistan och Irak. Hur kunde amerikansk nationalism och imperialism vara starkare än Evangeliet, undrade Bob. Samma kyrkor som han hade undervisat i om Guds Rike och fred och rättvisa verkade nu skita i det. Han kände desperat att något saknades. Men vad?

Bobs bror Peter blev vid denna tid frälst och hamnade i den karismatiska rörelsen. Han sa alltid till Bob: ”Det du saknar är Andens kraft”. Bob svarade spydigt: ”Se på dina karismatiska vänner. Hur fyllda av ‘Andens kraft’ de än är välsignar de dödsstraff, krig och deportationer’.” ”Förvisso”, sa Peter, ”men du behöver fortfarande Andens kraft!”

Bob lät sig övertalas och åkte till en konferens i Toronto Airport Christian Fellowship, en inflytelserik karismatisk församling. Han var visserligen rädd att han skulle förvandlas till republikan när de bad för honom, samtidigt behövde han verkligen Andens kraft. Och nog mötte han republikanism där (trots att det var i Canada) men också den Helige Ande. ”Jag ser dig och män i röda uniformer sitta på blåa plaststolar. Det verkar vara ett fängelse. Gud säger ‘Jag älskar att du älskar mina fångar’.” Detta profetiska ord som Bob fick under förbön avgjorde det hela. Anden finns och i verksam, och fram tills dess hade Bob inte brytt sig om Honom.

Sedan dess har Bob undervisat men inte minst praktiserat ”Spiritually empowered social justice.” Han gav flera exempel på detta som ni kommer se i klippen jag filmade, men låt mig avsluta med ett av dem. En kvinna med tre söner involverade i kriminella gäng hade ertappats med kokain och ett vapen. Hon var skyldig men vägrade erkänna, och riskerade nu förlora sitt uppehållstillstånd, inte minst därför att domaren var känd för att väldigt ofta utdöma deportation. Bob skulle karaktärsvittna, vilket sannerligen inte var lätt pga hennes extremt stökiga liv. På väg mot rättegången bad Bob och en vän: ”Gud, grip in! Låt henne erkänna, låt domaren fyllas av medlidande och frikänna henne så att hon befrias från sina bojor, och låt åklagaren vara tyst! Amen!”

När de kom dit var rättegången redan över, vilket Bob förvånades mycket över eftersom han inte fått vittna än. De stötte på försvarsadvokaten som lyste som en sol. Den anklagade hade berättat allt, om hur hon blivit misshandlad av sin före detta man, hur hon sålt kokain för att låta åtminstone sin yngsta son gå i skola, och hur allt skitit sig. Domaren drabbades av medlidande och frikände henne, åklagaren hade inget att invända utan var tyst. Och trots att bojorna alltid tas av den anklagande utanför rättssalen även om hen blir frikänd, begärde domaren att det skulle ske omedelbart. Allt detta började 10:45, samtidigt som Bob och hans vän hade bett om det i bilen.

”This is spiritually empowered social justice”, sa Bob. ”It’s funnier than other forms of social justice.”

9 kommentarer

  1. Då känner du säkert till Leonardo Boff i sydamerika, en intressant person tycker jag:

    http://www.rightlivelihood.org/boff.html

    Kan annars bara hålla med att kyrkorna har sina olika bra/dåliga sidor, och hoppas sannerligen på ändring till något levande som bryr sig om att stå på livets sida som urkyrkan

    “This is spiritually empowered social justice”, sa Bob. “It’s funnier than other forms of social justice.”

    så sant gud har humor 🙂

    Gilla

  2. Inte jag heller micael , tycker mest det är intressant vad Boff står för som person angående dom fattiga och vad han tycker om storföretagens härningar i sydamerika ,och vad jag läst om honom på nätet kan inte direkt hävda att jag tillhör dom teologi sprängda 🙂

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s