Flyers och broschyrer

Dags att föra ut Hela Pingsten på gatan :)
Dags att föra ut Hela Pingsten på gatan 🙂

Låt mig presentera den nya resurssidan här på bloggen. Där kommer jag efterhand lägga upp presentationer, boktips, filmer och annat smått och gott som har med evangelisation, karismatik och engagemang för fred och rättvisa att göra. Först ut är ett gäng flyers, broschyrer och några längre texter som är fria att sprida:

Hela Pingsten – Teologiskt manifest typ (8 sidor). Mitt centrala budskap med den här bloggen. Det står i Bibeln om hur Pingsten – kyrkans födelsedag – kännetecknades dels av att många mirakler skedde så att folk insåg att budskapet om Jesus var sant, dels av att de kristna älskade varandra och sina fiender och hade allt gemensamt. Kyrkan i Sverige idag ser i regel inte ut som på pingsten, och när kristna vill återvända dit finns risken att man bara fokuserar på halva pingsten – antingen på tecken och under, eller på fred och rättvisa. Min vision är att kyrkan uppväcker hela pingsten så att den blir som Gud har tänkt och effektivt kan föra människor till tro på Jesus Kristus som ger evigt liv åt var och en som ber Honom om förlåtelse för sina synder.

Naturligt övernaturliga Gudsgärningar (12 sidor). En introduktion till mirakler, varför de behövs, hur de fungerar och hur kyrkan kan förvalta dem utan att spåra ur. Mirakler är Gudsgärningar, saker Gud gör, och därmed är de varken extraordinära eller marginella i kyrkans liv utan tvärtom helt nödvändiga. Gud ger sina nådegåvor av kärlek och därför ska de användas i kärlek. Men sund karismatik står inte i opposition till brinnande karismatik, och lösningen på karismatiskt missbruk är inte färre Gudsgärningar utan fler.

Det är dags för en ny karismatisk väckelse i Sverige! (8 sidor). Öh? En till broschyr om karismatik? Jajamen, men till skillnad från ”Naturligt övernaturliga Gudsgärningar” riktar sig denna inte till dem som är ovana vid Andens gåvor utan till dem som har erfarenhet av dem men inser att det finns så mycket mer och längtar till att få vara med om den mirakulösa intensitet vi läser om i Apostlagärningarna. En väckelse likt den på Azusa Street – som satte igång hela den globala pingströrelsen – är fullt möjlig i Sverige idag, det är ingen utopi utan något som går att realisera om vi ropar till Gud och tjänar Honom. Vi får inte sätta ribban lägre än det vi kommer ifrån.

Kyrkofädernas syn på pengar (1 sida). En nätt liten sammanställning fornkyrkocitat som ger dina kristna medelklassvänner välbehövlig huvudbry och som förhoppningsvis kan ge dem och dig inspiration till en radikalare livsstil. Rekommenderas i kombination med nästkommande flyer.

Kyrkofädernas pacifism (2 sidor). Samma koncept som den förra flyern, men här är temat krig och fred.

Aid Man vs Dr Kapitalflykt (12 sidor). En serie som jag tecknade för två år sedan åt Diakonia. Aid Man ägnar sig åt att rädda världen genom sitt superbistånd, men en vacker dag får han reda på att den onde skurken Dr Kapitalflykt tar tio gånger mer pengar från de fattiga än vad Aid Man lyckas ge. Dessa pengar placerar Dr Kapitalflykt i sitt skatteparadis ”Paradisön” så att rika affärsmän får de pengar som egentligen tillhör de fattiga. Aid Man blir naturligtvis rasande:

Aid Man blir arg
Aid Man blir arg

För att rädda u-stadens befolkning från denna ondska hoppar vår hjälte in i sin miljövänliga biståndmobil och kör till Dr Kapitalflykts Paradisö. Det dröjer inte länge förrän han möter superskurken i egen hög person. Kommer han klara av att stoppa stölden från de fattiga? Eller behöver han hjälp från någon för att göra det, och i så fall vem?

Kan en kristen vara rik? (32 sidor). Om kyrkofäderscitaten inte bet kan man skänka detta dokument till sina kristna medelklassvänner. Det är en liknande men inte identisk text till min bloggserie med samma namn och handlar därmed om vad Bibeln säger om fattigdomsbekämpning, rikedomsbekämpning och ekonomisk utjämning.

Så långt mitt egenproducerade material. Låt mig också tipsa om flyers och broschyrer som andra karismatiker och/eller aktivister producerat.

Kristen underjord
Kristen underjord

Kristen underjord har en bra materialsida, där man bland annat finner:

Om Romarbrevet 13 – Hur ska man tolka Paulus ord om att Överheten är inordnad av Gud? Många brukar komma dragandes med detta bibel kapitel när vi snackar om kristnas förhållande till staten. Här får ni lite svar på tal.

alternativa tideböner – här kan du ladda ner vår internet upplaga av alternativa tideböner. Det är en nedbantad version, men innehåller alla böner från boken. Dock inga extra kapitel eller introduktioner. Om du tänkt skriva ut den föreslår vi att du klickar på ”2 sidor per ark” eller liknande i skrivarinställningarna så får ni ut det i vettigt och behändigt format!

kröningen av kejsaren och av kristus – här är en två sidig PDF kring likheterna mellan Jesus väg och död på korset och hur man krönte en ny kejsare i Rom. Likheterna är slående! Om du funderat över evangeliernas politiska drag lär du vara sugen på att läsa denna. Den innehåller också samtliga ställen i NT som tar upp Guds rike.

Är vi beundrare eller efterföljare? – En liten flyer om att ta sitt kors och följa Fredsfursten. Skriv ut den på båda sidor av ett A4 så blir de snyggt och lättläst.

Hjälpmedel i kampen – en flyer med texter från den ortodoxa kyrkans tradition kring motstånd.

David Wellstam har skrivit Falska profeter, falsk andlighet urskiljning: En biblisk granskning (32 sidor). Där går han igenom om det verkligen stämmer att stora delar av den moderna karismatiska rörelsen drivs av falska profeter och falska andar, som vissa påstår. Efter att grundligt ha gått igenom vad Bibeln säger om falska profeter och falska andar för att sedan titta på vad anklagade predikanter sedan står för kommer han fram till att så inte är fallet. Mycket läsvärd!

Svenska kyrkans internationella arbete har mycket material om fattigdoms- och hungerbekämpning, klimatet samt rätten till rent vatten. Ett urval:

Kunskap för att utrota hungern – broschyr om varför världen hungrar och vad vi kan göra åt det (2011, pdf, 8 sidor)

Klimat, hunger och global rättvisa – faktaskrift om klimatförändringarnas effekter världen över (2010, pdf, 51 sidor).

Vatten, mat och hunger – faktaskrift om vattenbristen i världen. (pdf, 52 sidor).

De två senare broschyrerna är som synes lite tunga att skriva ut själv, om du vill beställa några ex är det bara att maila till info@svenskakyrkan.se eller ringa till 018-16 96 00 (telefontid: månd-torsd 9-12 och 13-15, fred 9-12).

Svenska kyrkans unga har tagit fram en toppenbra tidning om globala frågor som heter Under samma himmel, och de har även ett fiffigt kuponghäfte som heter 20 fantastiska möjligheter att göra skillnad som innehåller uppmaningar till butiker att köpa in mer Fairtrade eller tackkuponger för dem som gör något bra. Detta finns dock inte tillgängligt på nätet!! Men maila till celina.falk@svenskakyrkan.se eller ring kansliet på 018 640 640 så kan du beställa detta underbara material.

12 kommentarer

  1. Kyrkofädernas syn på pengar. Clemens av Alexandria skrev en hel bok som på engelska heter: ”Who is the Rich Man That Shall Be Saved?” håller på att lyssna på den idag.

    Gilla

    1. Ja, det är dock undantaget som bekräftar regeln får man nästan säga. Om jag minns rätt argumenterar han för att Jesu uppmaning att sälja allt var bildlig, något som är helt ohållbart exegetiskt och som väldigt få idag håller med om. Samtidigt var han väldigt radikal i andra skrifter.

      Gud välsigne dig!

      Gilla

      1. Har inte lyssnat/läst klart men jag tyckte det var rätt ok hittills. Jag menar dock inte att rekommendera honom helt men det var med tanke på kyrkofäders syn på pengar om du är intresserad av det ämnet. Så är ju det en rätt stor del av det med tanke på att det är en hel bok.

        Delar ur hans ”Paedagogus” är riktigt saftiga. I stil med gamla pingstvänner eller puritanerna. 🙂

        Gilla

  2. Hej jag satt och läste detta dokument som David Wallenstam har skrivit angående ”Falska profet teologin”

    Det fanns några grejer jag vill kommentera när det gäller manifestationer genom tiderna.

    1. ”Även under 1400 & 1500-talet var det inte ovanligt inom den anabaptistiska rörelsen att falla i Anden”

    Ja, men många av de levde i otukt och kallade det för ”andligt äktenskap” en del förnekade treenigheten. Servetus kallade alla som trodde på treenigheten för Ateister.
    De sunda anabaptisterna gick till och med emot detta. Ett sådant exempel är Michael Sattler som jag uppfattar som den mest sunda av alla anabaptister.
    Det fanns olika grupper inom anabaptismen och säkert många heretiker som inte egentligen var anabaptister utan bara kallade sig det.

    2. ”John Wesley, den engelske grundaren till Metodismen, blev tvungen att uppmana människor
    att inte sitta uppe i träden på utomhusmöten eftersom Guds närvaro var så stark att
    människor föll till marken i stora skaror (år 1738 och framåt). Andra fysiska reaktioner
    som förekom bland metodisterna var skratt, skakande, skrik och gråt. ”

    John Wesleys syn var så här att manifestationerna som skedde var på grund av att demoner manifesterade sig och när de blev frälsta och befriade for dem ut.
    Det var alltså inte kristna som reagerade med manifesationer.
    Att folk grät och föll i marken berode på syndanöd. De vek sig på grund av att de blev så starkt konfronterade av sin synd. Det var alltså inte på grund av att någon lade händerna på dem och absolut inte vad du ser inom dagens kyrkor där folk inte faller på grund av syndanöd.
    Jag har nära vänner och även en i min kyrka som drabbades av så stark syndanöd att han vek sig över motorhuven på bilen.

    3.”The Great Awakening i Amerika med Jonatan Edwards i spetsen var det också vanligt att
    människor föll till marken.”
    Ja men också här på grund av syndanöd. När han höll sin predikan ”Syndare i Guds vredes händer” Slogs folk av sådan skräck och syndanöd att de tog tag i pelarna.
    Knappast vad man ser inom dagens karismatiska rörelser.
    Sedan före det andra andliga manifestationer också men Jonathan Edwards skrev en bok om detta år 1746 som heter ”religious affection” där han hade under 6 års tid studerat frukten av dessa manifestationer och i son bok kallar han det ett verk av satan.
    Samtidigt ger han tecken på sann omvändelse.
    Observera Jonathan Edwards var cessationist!

    4.”The Second Great Awakening i
    Amerika år 1800-1840 präglades av starka fysiska reaktioner såsom fallande och
    skakande. Genom Charles Finneys tjänst under 1800-talets Amerika rörde Gud vid
    människor så att de bl.a. grät och föll till marken.”

    Vid Finney död erkännde han att hans ministry inte hade burit frukt. Sedan var han en pelagian och en villolärare som förnekade grundläggande kristna läror så som arvsynd, Rättfärdighet genom tro, Jesus Substitutionary Atonement.
    Källa : http://www.spurgeon.org/~phil/articles/finney.htm

    Sedan har jag ingen lust att kommentera det andra.

    Gilla

  3. Hej bergsjöbloggaren!

    Det är intressant att se hur olika nuvarande traditioner och sammanhang läser historien på olika sätt. Ofta har mainstreamkyrkan genom kyrkohistorien demoniserat andra samtida rörelser som uppvisat Andens kraft. Ibland har man redigerat sin historia och utelämnat karismatiska element som man skäms för eller inte tycker karaktäriserar rörelsen i modern tid. Det du skriver är typiska exempel på detta och kommer troligen från sådana källor och traditioner. Det finns de som tolkar alla karismatiska väckelsefenomen under kyrkohistorien såsom du gör, men många menar att detta sätt är smalt och svagt underbyggt. Jag kan visa dig flera otvetydiga citat från väckelseledarna själva som motsäger i princip allt du skriver, särskilt rörande John Wesley & Jonathan Edwards.

    Innan jag kommenterar mer specifikt så vill jag göra några generella observationer. Du verkar tro att demoner kan verka och härja ganska fritt bland kristna, medan Anden inte verkar med kraft på det sättet. Gud blir liten och Satan stor och mäktig i sin förmåga att förföra och infiltrera. Tycker alltid det känns sorgligt när det blir så.

    Jag tycker också att din tes (som du förtydligar på annat håll) att alla fysiska reaktioner i kyrkohistorien som förekommit är demoniska eller för att människor får syndanöd/gläds över frälsningen är mycket svagt underbyggd. Du menar och har skrivit på annat håll att regelbundna fysiska reaktioner bland kristna är någonting nytt som börjat i Toronto m.m, alltså sent 90-tal. Detta är fel och och är inte svårt att motsäga. Låt oss backa till pingstväckelsen. De beskrivningar som finns från Pingstväckelsens tidiga år runt 1900-talets början beskriver troende som faller, skakar, gråter, skrattar m.m. Demoner gav sig ibland till känna men källorna gör tydliga skillnad mellan reaktioner i allmänhet & befrielser. Precis som i Toronto så fick kristna överväldigande kärleksmöten med Jesus och fick ofta visioner i samband med dem. De berördes inte utifrån syndanöd, utan utifrån Andens nya liv och kraft.

    Dessa reaktioner har inom pingstväckelsen fortsatt på samma sätt under hela 1900-talet. Läs tex om Kathryn Kuhlman, Smith Wigglesworth, Maria Woodworth-Etter, Evan Roberts m.fl. Alla beskriver fysiska reaktioner som vanligt förekommande när Anden utrustar med kraft, fyller människor, förmedlar kärlek från Fadern eller som allmän reaktion på Guds mäktiga närvaro. Detta sker fortfarande inom Pingströrelsen, främst utanför västvärlden men även i väst. Pingstväckelsen är en historisk väckelse, och att påstå att alla kristna som reagerat fysiskt de senaste 100 åren är demoniserade eller bara är allmänt glada över sin frälsning (såsom du skriver på annat håll att du förklarar skratt i Anden) eller kastar sig på marken i syndanöd (såsom du på annat håll skriver att du förklarar fallande i Anden) är inte bara en svag tolkning, utan också ganska arrogant. Jag vill inte vara oförskämd, men att påstå att alla miljontals kristna i pingst som under hundra år beskriver hur de själva eller andra upplever fysiska reaktioner av andra anledningar än dina orsaker har fel, och du (som inte var med när det hände) har rätt, är ett påstående som inte präglas av ödmjukhet eller respekt för dessa troendes omdömesförmåga.

    Du skriver på annat håll att skratt i Anden inte alls varit skratt i Anden de senaste 2000 åren, utan människor har blivit glada för att de de blivit frälsta och skrattat. Den tolkningen håller inte måttet utifrån verkligheten. Det hände då och händer idag att människor blir lättade och glada när syndens börda lyfts, men varken då eller nu har människor legat i flera timmar och skrattat högt och ohejdat i flera timmar för att de kännt sig allmänt glada över sin räddning. Så tolkar inte heller väckelseledare genom historien dessa saker generellt. Smith Wigglesworth beskriver vid flera tillfällen hur Anden rör vid människor och ger stark okontrollerbar glädje i långa stunder. Det är populärt i vissa kretsar att härleda skratt i Anden till Toronto, men det rapporteras om detta långt innan moderna tider.

    Nu till mer specifika kommentarer.

    Låt oss börja med Anabaptisterna. Bara för att det finns olika strömningar inom rörelsen som brottades med olika saker så bevisar inte det din poäng. Tvärtom hämtar du din fakta från de som avvisade de karismatiska yttringarna. Som du vet så är renlärighet inte lika med andlig kraft, lika lite som synd diskvalificerar oss från Andens kraft. Det du skriver problematiserar inte att människor föll. De kan mycket väl vara så att de som inte var renläriga på ett område var de som erfor fall i Anden. Det säger ingenting alls.

    John Wesley. Hans anteckningar visar att han pendlade i sin syn på reaktionerna. Han lutade åt att tro att det var tecken på Andens beröring, inte alltid (eller oftast) beroende på demoner. Han utsattes dock för påtryckningar av andra att tänka så. Enligt de källor jag läst så ser jag på flera ställen citat som visar att Wesley inte såg alla reaktioner som demoniska. Tyvärr är jag på semester och har inte tillgång till hans skrifter nu, men de finns där.

    Samma sak gäller Edwards. Edwards pendlade, men landade defintivt i att det inte var demoniska reaktioner. Jag har läst utförliga citat där han beskriver sin hustrus fysiska reaktioner, o kopplar det till Anden och ett djupt verk av kärlek. Han talar tex om hur hon går in i ett rum och någon där talar om Jesus. Anden kommer över henne så starkt och hon blir så uppfylld av himmelsk ljuvlighet att hon faller. De bär henne till hennes säng där hon fortsätter utgjuta sin kärlek till Jesus. Har ingenting med omvändelse, syndanöd eller demoner att göra. Edwards beskriver på flera ställen reaktionerna som vanligt följande de som berörs av Guds kärlek och kraft.

    Läs gärna ”Catch the fire” av Guy Chevraue, – han motbevisar den historiska omskrivning som försöker bortse ifrån väckelsens karismatiska natur. Faktum är att Edwards tydligt försvarade Andens verk och uttryckligen skrev att anledningarna till reaktionerna var olika. Han var cessationist och kvävde tragiskt nog Andens gåvor, men bad ändå för sjuka. Men han trodde på Andens mäktiga verk. Edwards gick hårt åt de som övertände o blev osunda, men gick ännu hårdare åt de som kritiserade Andeutgjutelsen. Det du skriver är klassisk kritik redan från Edwards dagar och exempel selektiv läsning av Edwards skrifter. Läs gärna ”2000 years of charismatic Christianity” tillsammans med Catch the fire. Jag har läst hela kapitel med sida upp och sida ned med citat som bevisar att Edwards inte såg reaktionerna som demoniska eller människors allmäna glädje eller syndanöd. Naturligtvis hände det att människor kastade sig på marken eller bara skrattade lite allmänt. Edwards skriver även om detta men gör skillnad på det och när Anden överväldigar människor.

    Du skriver att du inte har lust att kommentera det andra. Vore annars intressant att se hur du bortförklarar Kväkarnas skakningar. De var defintift kristna och skakade mycket medan de bad. De ledde många till tro och var renläriga. Inga demoner eller syndanöd som går att koppla till skakningarna på deras långa bönemöten. Vore också intressant att höra hur du ser på Hugenotterna – där en grupp kristna samlades till bön och Anden föll vilket resulterade i att flera föll till marken.

    Du skriver på annat håll att fysiska reaktioner inte förekommer i skriften. Jag ger flera exempel på dessa i mitt dokument. Paulus kastade sig inte självmant på marken utan slogs troligen till marken och blev blind av kraften som rörde vid honom. Prästerna i templet som inte kunde stå och göra tjänst när Guds härlighet fyllde templet. Daniel som förlorar kraften i sin kropp och faller när ängeln uppenbarar sig. Profeter i GT som upplevde hur de darrade i kroppen när Gud visade sig. Jag medger att Bibeln inte ger så mycket detaljer kring fysiska reaktioner, men notera att man inte kan bygga en hel teologi på vad som inte står. NT skriver inte hur lärjungarna reagerade i Apg 2 eller Apg 4 eller på andra ställen när människor fylldes av Anden eller bad tillsammans. Men det står inte att ”fysiska reaktioner förekom inte och bör aldrig förekomma”. Alltså bygger bygger du ”an argument from silence”, vilket är att teologiskt vara ute på svag is.

    Jag förstår inte riktigt vad det du skriver om Finney har för bäring. Mycket som kristna gjort genom historien har gett dålig frukt. Det innebär inte att vi kan bortse från allt de gjort eller döma det. Gud använder alla som är villiga, inte bara de som har 100 % korrekt teologi. Skulle han bara använda de som vet allt 100 % så skulle han inte kunna använda någon, vare sig du eller jag.

    Jag kommer att ta en paus från min blogg och denna sorts forum nu till och med slutet av augusti, men du får naturligtvis kommentera vidare om du vill det! Återkommer i augusti! 🙂

    Gud välsigne dig!
    /David

    Gilla

  4. Som jag sade så kan man falla ned till marken av Guds närvaro det är helt bibliskt men de föll framlänges. Men vad som skiljer var att de föll inte på grund av att folk lade händerna på dem vilket sker idag.

    Jag har tre böcker med Jonathan Edwards. Jag har läst den boken jag talar om som heter ”religious affections”.
    Du kan läsa den själv här och se att det jag sade om hans syn stämde. Lösryckta citat från nätet ger jag inte mycket för….

    Här finns boken du kan läsa om du orkar : http://www.ccel.org/ccel/edwards/affections.html

    Annars finns ett sammandrag som stämmer med det jag har läst om den som du kan läsa här : http://solascriptura.se/wordpress/?page_id=555

    Gilla

    1. Argumentet om att falla i olika riktningar trodde jag inte användes längre. Mycket konstigt argument! Följt din & Micaels diskussion och har inget att tillägga. Fysiska reaktioner beskrivs i Bibeln. När prästerna inte längre kunde stå och göra tjänst i templet, föll de framåt då? Det är mycket som Bibeln är tyst om, men som den inte heller direkt motsäger. Skulle vi kalla allt Bibeln inte nämner för obibliskt så skulle vi få stora problem. Du argumenterar utifrån tystnad, vilket är mkt problematiskt inom teologi.

      Människor har fallit i samband med handpåläggning genom hela kyrkohistorien. Du måste avfärda halva kristenheten för att vara konsekvent. Fenomenet sker i världens snabbast växande församlingar. Det har skett mkt inom pingströrelsen och förekommer fortfarande regelbundet. Hur ser du på pingströrelsen & pingstvänner?

      Svårt att samtala om Edwards skrifter såhär online. Läs som sagt Catch the Fire. Inga lösryckta citat där inte! 🙂

      Gilla

    2. Kväkarna ledde tusentals till tro och levde överlåtet i bön. Att någon ”verkar” inte gilla dem betyder inget. Jesus var inte så populär bland fariséerna heller. De menade att han fungerade i demonisk kraft. Jesus säger att vi ska räkna med att få samma behandling som honom om vi liknar honom.

      Gilla

Lämna ett svar till Daniel Lundgren Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s