Är man ond och trolös om man begär ett tecken?

Ihärdig bönIbland stöter jag på kristna som betecknar det som fult eller dåligt när andra ber, längtar och strävar efter tecken och under. Man säger att vi inte ska fokusera på sådana extraordinära upplevelser (och då undrar jag var mirakler kallas för extraordinära upplevelser i Bibeln?) utan man argumenterar för att även om Gud gör under idag så är det upp till Honom att bestämma när Han gör dem, vi ska inte lägga oss i.

Det är ju ganska svårt att Bibliskt argumentera för den här åskådningen eftersom Skriften är fylld av människor som ber, längtar och strävar efter tecken och under (Dom 6:36ff.; 1 Kung 18:20ff.; Ps 90:16) och vi uppmanas sträva efter Andens gåvor, där tecken och under förstås ingår (1 Kor 14:1,12). Men det är framför allt ett Bibelställe som brukar användas för att detta trots allt är något vi inte ska ägna oss åt, och det är Matt 12:39: ”Ett ont och trolöst släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än profeten Jonas tecken.” Här har vi beviset för att de som kräver mirakler tillhör ett ont och trolöst släkte, har jag fått höra flera gånger.

Snacka om att ta ett Bibelord ur sitt sammanhang.

När apostlarna begär att Gud ska göra under och tecken i Apg 4:29-30 är Guds reaktion inte ”Nämen usch vad onda och trolösa ni är!” utan Han går dem till mötes och fyller dem med Helig Ande så att de kan verka ännu mer i Hans undergörande kraft (v. 31). Samma sak gäller de andra Bibelställen jag nämner ovan, Gud ser gärna att vi ber Honom göra mirakler och Han uppmanar oss till och med att be om det. Misstaget man gör när man tror att Matt 12:39 betyder att det är fult att ivrigt be om under, är att man utgår från att det är begäret efter tecken som är definierande för det onda och trolösa släktet. Om man ser till sammanhanget är det dock tydligt att det inte är så.

När Jesus säger detta har Han bara några minuter innan helat en stum man genom att driva ut en demon ur honom (vv 22ff.). Ett typiskt mirakel, helt enkelt. Några fariseer börjar då goja om att det var genom en demon som Jesus drev ut demonen, varav Jesus kontrar med att peka på det fullkomligt ologiska i att satan skulle kriga mot sig själv och genom att varna dem för att hädelse mot den Helige Ande kommer inte förlåtas. Kort därefter ber några skriftlärda och fariseer om ett tecken, enligt Luk 11:16 för att ”snärja Honom”.

Snacka om onda och trolösa gubbar! Här har Jesus precis gjort ett mirakel, och vissa avvisar det som demoniskt, andra begär om ännu ett – inte för att de njuter av att se Guds gärningar utan för att de vill snärja Jesus!

De som begär ett tecken är ett ont och trolöst släkte, de är inte ett ont och trolöst släkte på grund av att de begär ett tecken. Detta är tydligt i Lukas återgivning av Jesuscitatet: ”Detta släkte är ett ont släkte. Det begär ett tecken, men det skall inte få något annat än Jonas tecken.” (Luk 11:29). Det är inte på grund av att de skriftlärda och fariseerna begär ett tecken som Jesus kallar dem onda och trolösa och endast ger dem Jonas tecken, utan Jesu poäng är att för att de är onda och trolösa kommer Han endast ge dem Jonas tecken när de begär efter tecken.

Han fortsätter med att säga:

Ty liksom Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter, så skall Människosonen vara i jordens inre i tre dagar och tre nätter. Män från Nineve skall vid domen träda upp mot detta släkte och bli det till dom, eftersom de omvände sig vid Jonas predikan. Och se, här är mer än Jona. Drottningen av Söderlandet skall vid domen träda upp mot detta släkte och bli det till dom. Ty hon kom från jordens yttersta gränser för att lyssna till Salomos vishet. Och se, här är mer än Salomo. (Matt 12:40-42)

Det mirakel det onda och trolösa släktet trots allt ska få till godo är Herrens mirakulösa uppståndelse, profeterat genom Jonas fiskvisit, plus att hedningar – ickejudiska folk – ska stå upp från de döda och ”bli detta släkte till dom”. Jesus sätter alltså ickejudar som omvänt sig i motsats till ”detta släkte”, vilket antyder att de senare är judar som inte omvänt sig. Bingo! Det är ju skriftlärda och fariseer som ville snärja Jesus och som menar att Han drivs av en ond ande som Jesus snackar med!

Det onda och trolösa släkte Jesus talar om är alltså inte folk i allmänhet som begär tecken och under, utan de skriftlärda och fariseer Han just då talade med som förnekade Honom och försökte snärja Honom. Vi å andra sidan ska inte dra oss för att ivrigt be om Guds mäktiga gärningar ibland oss – det är Bibliskt, härligt och helt enligt Herrens vilja.

13 kommentarer

  1. jag tror att alla längtar efter Guds praktiska ingripande innerst inne men är rädd för att utåt inte synas som man bara begär.Tänk bara på jesus i Getsemane ville slippa men bad om Guds vilja, trots ängelns närvaro blev Hans ångestsvett blodsdroppar. Vi är int estörre än Honom Guds löfte PS 50:15″ telefonnumret” till Honom uppmanar oss att kalla. För min egen del så längtar jag mest efter intygande, bekräftelse om Hans närvaro, ofta för att klara av, allt Förmår jag gneom honom som ger mig kraft. Efesierbrevet. Bekräftelse att jag int eär på ”rymmen” när jag vill krossa murar och stängda dörrar. Jag tro att vi vardaglgia människor brottas och längtar och utrannsakar lit ehit och dit, munnen säger sitt ibland fast hjärtat kanske längtar efter nåt annat. det kan bli farligt för någon om jag int edelar med mig av min ev. barmhärtighet om min närvaro i en annan människas liv. Så är vi satta till. Munnen kan stjälpa men oxå hjälpa.
    Birgitta Asp

    Hej syrran om du läser detta.

    Gilla

  2. Jag skall förtydliga vad jag menar 🙂

    Jag håller med dig i vad du skriver.
    Vi skall söka de andliga gåvorna.
    Och jag är inte cessationist som tror att det har upphört.
    Men det får inte ske på beskostnad av Guds evangelium.
    Det är evangelium som frälser inte under och tecken.
    Rom 1:16, 10:14 1 Kor 1:18; 22-23

    Så du gör inte fel i att söka nådegåvorna.

    Vad jag dock märker är att denna blogg inte verkar har mycket koll på evangelium eftersom man sprider väldigt märkliga videos som inte innehåller evangelium för fem öre.
    Det börjar med det mest grundläggande som evangelium.
    Därmed rekomenderar jag att du går till skriften och även gå tillbaka till de gamla väckelsegubbarna så som Edwards och Wesley och se vad de förkunnade.
    Får man tag på evangelium som är en Guds kraft till frälsning och sedan under och tecken med det så är det bra.

    Det talar mycket om förföljelse mot karismatiker på denna blogg.
    Det är inte som jag uppfattar det. Jag är själv karismatiker och jag talar i tungor!.
    Den förföljelse som en del av de gamla baptistpinojärerna eller väckeslepredikanterna fick utså vart långt mycket värre än ett uttalande i stil med ”pingströreslen är satan senaste spya”
    George Whitefield blev stenad och man kastade flaskor på honom. Han torkade blodet och gick upp och predikade några timmar senare hans kommentar till det hela var ”Jag är inte värdig att lida som Paulus”

    John Wesley hade inte blivit förföljd på en dag och frågade Gud om han var avfällig medans han ännu bad så var det en som ksatade en tegelsten i huvudet på honom.
    William Booth klev för första gånger upp på en sten för att förkunna och genast kastade folk sten på honom.
    Evangelium är en stötes sten för det stöter rejält mor syndaren att höra att de är under Guds vrede hatade av honom på grund av sin synd att Gud skall döma dem om de inte vänder om. Att alla deras så kallade goda gärningar är vidriga i Guds ögon. Att deras så kallade tro är värdelös om man inte bär evangeliets frukt.
    De blev stenade de blev fängslade. F.O Nilsson som höll det första dopet i Sverige blev fängslad och landsförvisad och vart inte välkommen tillbaka till Sverige.
    Evangelium orsaker arga människor. Så ett litet uttalande om ”satans senaste spya” är inte mycket att komma med om man jämför vad de gamla pionjärena gick igenom.

    Gilla

    1. ”Evangelium är en stötes sten för det stöter rejält mor syndaren att höra att de är under Guds vrede hatade av honom på grund av sin synd att Gud skall döma dem om de inte vänder om.”

      Menar du verkligen att Gud hatar oss syndare?

      Gilla

      1. Vilka är oss? Gud ser inte på sina barn som syndare, eller som sådanna som praktiserar synd, det är ju det som vi bland annat blivit frälsta ifrån. Den som blivit frälst kan ju dock fortfarande falla, eftersom vi inte har klivit i våra perfekta kroppar ännu.

        Jag tror att vad han syftade på med syndare, är de som ännu inte har blivit frälsta. Bibeln säger att de är vredens barn och att Guds vrede vilar över varje person som inte tror. Ändå visar Han sin godhet varje dag och vill att alla skall omvända sig – sin enorma kärlek i det att han lät sin Son komma till oss.

        Gilla

  3. Ja han hatar syndare, Men han älskar också dem annars hade han inte sänt sin son för att dö för syndare.
    Du förstår om du älskar barn så kommer du att hata abort. Om älskar kvinnor kommer du att hata våldtäkt.

    Det största problemet i skriften är Ords 17:15
    Hur kan en helig och rättfärdig Gud frikänna syndare.?
    Enligt den versen är det en styggelse att frikänna en brottsling.
    Ändå gjorde Gud det. Han gick emot sig själv för att på grund av sin kärlek frälsa var och en som tror.

    När vi sedan blir frälsta och hans barn så hatar han oss inte utan älskar oss.
    Hans vrede blev tillfredställd på korset och nu är vi hans ögonsten.

    Gilla

    1. Vad hände med den gamla goda formuleringen att ”Gud älskar syndaren men hatar synden”?

      Gilla

  4. För mig är det en ständig påminnelse att söka Gud och inte hans gärningar/mirakler, för det gör jag alldeles för ofta.

    Gilla

    1. Hej Zakarias! Som jag skriver ovan ska vi sträva efter Andens gåvor enligt 1 Kor 14 och be om Guds gärningar enligt Ps 90:16, så du behöver inte oroa dig för att det skulle vara fel att göra det. Bibeln säger aldrig att det finns en motsättning mellan Guds person och Hans handlingar eller egenskaper. Det står aldrig att vi inte ska söka Guds kärlek, nåd, mirakler, frälsning, Ord etc utan Honom själv ”istället”, för när vi söker allt det goda Han står för söker vi Honom per automatik.

      Gud välsigne dig!
      Micael

      Gilla

  5. De ville ha ett tecken på att Jesus verkligen var Messias. Man är fortfarande ond och trolös om man begär bevis för Guds existens eller liknande, eftersom man redan vet att han finns men vägrar tro. Trolöshet är en synd, och synd är ont – därmed är man ond och trolös.

    Gilla

Lämna ett svar till Bergsjöbloggen Avbryt svar