Restaurangväckelse

Hur skall det då vara, bröder? Jo, när ni samlas har var och en något att ge: en psalm, ett ord till undervisning, en uppenbarelse, ett tungotal, och en uttydning. Låt allt bli till uppbyggelse. (1 Kor 14:26)

Det här är ett bibelord som många kristna gillar i teorin men inte upplever i praktiken. I praktiken får 90-95% av besökarna på en vanlig gudstjänst inte ge ett dyft, de sjunger med i färutbestämda låtar, sitter på sin rumpa och lyssnar på en lång predikan och information och till sist får de ta emot förbön. Det enda som de förväntas ge är massa pengar för att finansiera showen.

Någon kanske invänder att det inte funkar att klämma in spontana saker på två timmar i en församling med över 150 pers. Men hur bibliskt är det med Gudstjänster på två timmar, eller med församlingar på 150 pers? Bli husförsamling istället som delar sig när de blivit 50, så att man kan bygga gemenskap och enkelt bidra till Gudstjänsterna genom att dela det Herren har lagt på ens hjärta, utan att hindras av scenskräck eller ”program”.

Och om ni ändå vill anordna möten med fler än vad som får plats i en lägenhet, gör så här: Boka upp en restaurang så folk får käk. Bjud in alla som är hungriga och törstiga efter Guds Rike. Hälsa välkommen. Och se sen vad som händer under de kommande sju timmarna.

image

Farfars

Detta, mina vänner, inträffade igår på Farfars restaurang i Gävle. Det fanns ingen plan, ingen prestation, inga hierarkier. Anden fick leda. Sånt är ganska svårt att vänja sig vid. Trots att de på förra farfarsträffen sa att det inte fanns ett program försökte jag läsa in ett ändå, så att jag tänkte mig att vittnesbörd, bibelstudier, profetior och sånger kom först och till sist bön. Så var det förstås inte, den här gången blev det bön tre gånger under kvällen. För frihet från bitterhet, Andens utgjutande samt helande.

”Den här träffen är till för de ickeperfekta, för dem som känner sig som skräphögar”, förklarade Tommy Lehnberg som organiserar träffen. Han gick em dag förbi en skräphög och tänkte att det skulle behövas något för alla dem som känner sig så. Han bad till Gud om det men släppte det sedan. En tid senare ringde Simon Ådahl till honom och sa att Herren hållt honom vaken hela natten, Tommys namn hade lyst som en neonlampa framför hans ögon, trots att de inte kände varann särskilt bra. Plötsligt profeterade Simon: ”Herren säger: Jag reser upp min skräphög!!” Farfar var född.

Jag kände mig rätt skräpig den dagen. Jag skulle åkt tillsammans med min BFF Joel till en ungdomskonferens i Indien, men var tvungen att ställa in på grund av att jag blev sjuk. Tack och lov kom Joel iväg ändå tillsammans med en kille som heter Steve, och de hade en fantastisk konferens med mäktig Andeutgjutelse och många helanden. Samtidigt som jag var glad för deras skull kändes det förfärligt trist att inte vara där. Det är ju i Indien det händer. Det är där Gud uppväcker döda och gör matunder. Men jag var fast i detta kalla, korvformade, sekulära land.

Jag pratade med en profetisk kille som heter Örjan om min hunger, och han påminde mig om att inte begränsa Gud. Just det. Han kan göra vad Han vill, var Han vill. Örjans bön är att Gud ska spränga hans begränsningar. Det är en nyckel till att höra Guds röst, att totalt slappna av och låta Honom bestämma.

Örjan berättade om när han såg en bild av en sockerkaka på ett möte, och tvingade sig själv att dela detta. ”Jag tror någon här har varit sugen på sockerkaka idag, och du tror inte att Herren kan tala till dig, men det här är ett tecken på det.” En kvinna kom fram efteråt och berättade att precis så var det. En annan gång vände sig Örjan till en indisk pastor och sa ”Du har en son, va? Herren säger att han kommer bli frälst och få mer kraft än du tror.” Pastorn bröt ihop och sa att han tio minuter innan frågat Gud ”Alla ber för mig och mitt ministry, men min son som vänt sig från dig, vem bryr sig om honom?”

Simon vinkade mig till sig, ”jag ser att du har en längtan”, och så pepprade han tio-tolv vittnesbörd över mig. Jag har kämpat med att försöka komma ihåg alla men det här är åtminstone några av händelserna han delade:

– Han sa till en man ”jag vet inte om det är din bror eller din frus bror jag har ett ord till, men han heter Josef”. ”Det är min svåger!” ”Hälsa honom att han kommer bli frälst.” ”Men han har precis lämnat tron på Jesus!” ”Just det.”
– På gullbrannaveckan vände sig Simon till en tjej och sa ”Herren befriar dig från att skära dig i armarna.” De hade aldrig träffats och hon hade långärmat. Hon insåg att det var Gud och så blev hon frälst, sen berättade hon det för sin mor som också blev frälst.
– Simon ringde upp en man och profeterade högljutt ”Du är visst min evangelist!!” Mannen hade precis tänkt ta självmord, men detta räddade hans liv.
– Till en man sa Simon att hans fru hade Esters kallelse på sitt liv. Mannen berättade det för henne men hon var väldigt skeptisk. Hon gick på ett möte med Simon och bad att hon skulle få bekräftelse. Örjan började be för henne men sa ”jag tror Simon har ett ord till dig.” Simon, som aldrig hade träffat kvinnan, utbrast ”Du har Esters kallelse över ditt liv!”
– En annan gång stod han och talade med en kvinna och så dök det upp ett namn i huvudet på honom som han delade. ”Det är ju min faster! Hon är livrädd för dig!” ”Vad trevligt, får jag ringa henne.” Så presenterade han sig som den hon är rädd för och profeterade in i hennes liv.
– En annan gång på ett möte fick Simon olja på händerna. Han begrep först inte var det kom från och tyckte det var lite irriterande, men så stod där två syrianer som hade frågat Gud om det här pingstkarismatiska verkligen var från honom. Simon smorde dem med oljan och bad för dem.

Och så vidare. Det verkar minsann som att man inte behöver åka till Indien för att uppleva Guds underbara gärningar (och det är ju klimatsmart och bra). Gud sänder väckelse till Sverige. Och han använder Farfars restaurang som kraftstation.

image

Bön för Andens utgjutande

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 28 oktober, 2012, in Mirakler och karismatik and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. ”Men hur bibliskt är det med Gudstjänster på två timmar, eller med församlingar på 150 pers? Bli husförsamling istället som delar sig när de blivit 50”

    Hur bibliskt är det att dela sig när man blir 50? Var står det någonstans? 😉

    Församlingen är väl alla kristna på en ort enligt Bibeln. Det kan bli ett stort antal som träffas. Bör man lämna eller dela in sig i olika ”klubbar” eller lokaler?

    Låt oss ge akt på varandra och uppmuntra varandra till kärlek och goda gärningar. Låt oss inte överge våra egna sammankomster, som en del har för vana, utan uppmuntra varandra, detta så mycket mer som ni ser att dagen närmar sig.
    (Hebreerbrevet 10:24-25 SFB)

    Jag uppmanar er, bröder, att ge akt på dem som vållar splittring och kan bli er till fall, i strid mot den lära som ni har fått undervisning i. Vänd er bort från dem.
    (Romarbrevet 16:17 SFB)

    Det är dessa som vållar splittring, de som är oandliga och som inte har Guds Ande. Men ni, mina älskade, skall uppbygga varandra på er allra heligaste tro. Be i den helige Ande. Håll er kvar i Guds kärlek, medan ni väntar på att vår Herre Jesus Kristus i sin barmhärtighet skall ge er evigt liv.
    (Judasbrevet 1:19-21 SFB)

    Du börjar med att citera 1 Kor 14:26 men längre fram i vers 40 avslutar Paulus med att säga:

    Men låt allt ske på ett värdigt sätt och med ordning.
    (1 Korintierbrevet 14:40 SFB)

    Man ska alltså ha en viss plan eller ordning när man samlas. Det ska finnas ledare också:

    Lyd era ledare och rätta er efter dem, ty de vakar över era själar och skall avlägga räkenskap. Se till att de kan göra detta med glädje och inte med tungt hjärta, för det skulle inte vara lyckligt för er.
    (Hebreerbrevet 13:17 SFB)

    Gilla

    • Hej Daniel!

      Jag vet inte hur stora vardagsrum ni har i Göteborg men enligt min erfarenhet börjar det bli rätt trångt vid 50 🙂 På Bibelns tid så hade man ännu mindre hus. Församlingen i en stad är en, men man samlades till Gudstjänst i mindre grupper i hemmen. Jerusalems 5000 kristna fick knappast alla plats i Johannes Markus hus.

      Jag har skrivit mer om detta på https://helapingsten.wordpress.com/2012/08/24/hela-kyrkan-ska-ut-pa-gatan/

      Sen håller jag med dig om att Gudstjänster inte bör vara helt planlösa, men så är Farfarsträffarna ingen gudstjänstmodell utan en träff på en restaurang. Det klassiska problemet med att vem som helst får greppa micken är förstås risken för irrläror, att psykisk sjuka dominerar eller att tiden springer iväg. Så det behövs en flexibilitet. Problemt är att de flesta kyrkor blankt struntar i 1 Kor 14:26, och det är en oordning som hette duga.

      Gud välsigne dig!

      Gilla

  2. Benjamin Olsson

    Det här gjorde mig jätteglad. Tusen tack för att du delar det Micael. Ber för dig nu. Och för din församling. To God be the glory in the church by Christ Jesus throughout all ages, world without end. Amen

    Gilla

  1. Pingback: Mirakler | MIRAKLER

  2. Pingback: Gud vet vad Singapore-predikanten gjorde på McDonalds « Hela Pingsten

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: