Humanitära kriser och det karismatiska teodicéproblemet

image

Foto: DVIDSHUB

När man skriver om mirakler kommer man ofrånkomligen mötas av det karismatiska teodicéproblemet – varför Gud inte alltid gör mirakler. Varför blir inte alla helade och mirakulöst hjälpta? Inte sällan sätts detta i relation till humanitära kriser, när folk svälter eller drabbas av krig. För mig som både skriver om Guds mirakler och humanitära kriser, med ett särskilt intresse för hur Gud gör mirakler i humanitära kriser, blir detta förstås extra aktuellt.

Dock är det intressant hur vi ibland vill attributera goda händelser till oss själva eller slumpen medan dåliga och onda händelser ses som tecken på Guds frånvaro. Medelsvensson går inte runt och prisar Gud för Sveriges 200-åriga fred eller för fredsavtalet i Filippinerna, men när det sker en humanitär katastrof frågar hen sig ”Var finns egentligen Gud i detta?” Och då är de flesta humanitära katastrofer till största del mänskligt konstruerade: Det är fattigdomen som avgör hur dödliga katastrofer är som ekonomen Amartya Sen brukar poängtera, och trots att vi haft möjlighet är fattigdomen ännu inte utrotad. Därtill går bara en procent av det globala biståndet till att förebygga katastrofer.

Tillbaka till inställningen att att det är Guds fel när katastrofer inträffar. Jag tror detta tänkesätt delvis bottnar i att medan medelsvensson kan tänka sig en teoretisk möjlighet att Gud finns så avfärdar hen tanken på en djävul. Att tro att satan verkligen finns ses som medeltida och skrockfullt. Således blir den teoretiska guden källan till både gott och ont, och man får en väldigt oreflekterad bild av Hans allmakt. De flesta har hört att kyrkan kallar Gud allsmäktig. Genast skaffar man sig en närmast kalvinistisk tolkning av detta som hävdar att Gud därmed är suverän och alltbestämmande, och att Han på eget måfå väljer vilka som dör i krig och vilka som överlever.

Men kalvinismen stämmer inte. Få vet utanför kyrkan att Jesus kallar djävulen för ”världens furste” (Joh 12:31, inte Gud. På ett annat bibelställe står det att världen är i ”den ondes våld” (1 Joh 5:19). Men Gud attackerar djävulens makt genom en invasion i världen. Guds Rike är externt men sprider sig genom de som tar emot det. Jesu offer på korset var det slag som fullständigt besegrade djävulens makt, synden, men den slutgiltiga effekten av det när ondskan försvinner för alltid sker först vid Jesu andra tillkommelse. Vi befinner oss just nu mellan D-dagen och Berlins fall.

Många utanför kyrkan skulle invända att detta innebär att Gud inte är allsmäktig, men jag menar att de då har en felaktig och obiblisk definition av allsmäktig. Guds allsmäktighet innebär att Han i teorin kan göra allt, inte att Han i praktiken styr allt. För att Hans allmakt ska manifesteras genom under och tecken krävs bön, hunger och passion från Hans folk. Jesus gjorde inga mirakler i Nasaret (Mark 6:5), inte för att Han inte ville utan för att Han inte kunde pga deras otro. Det är naturligtvis inte det enda som hindrar att mirakler sker, och ibland vet vi helt enkelt inte, men att anta att Gud när som helst kan gripa in hur som helst stämmer inte med Bibelns användning av begreppet allmakt.

Framför allt ska vi själva ta vårt ansvar för att stoppa humanitära kriser. Det är förvånande många som uppvisar ett ointresse för dessa. Humanitära kriser pågår varje dag året runt, men det är först när de exceptionellt stora katastroferna kommer – som Tsunamin i indiska oceanen eller jordbävningen på Haiti – och media larmar jättehögt som det stora engagemanget kommer igång. Annars lider de flesta humanitära operationer av resursbrist. Det är det dags att ändra på.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 2 februari, 2013, in Ekonomi och social rättvisa, Mirakler och karismatik and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 1 kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: