Korset – för din skull

Meme-evangelisation

Meme-evangelisation

Jag var på väg till ett bönemöte med min kompis Botros häromdagen och frågade lite apropå hur han blev frälst. Hans svar gav mig svindel. Han berättade om hur han hade levt ett tufft liv, involverad i mycket skit, men hur han på något sätt till slut hade börjat dras till kyrkan. En söndag befann han sig i Uppsala Pingst, men utan att egentligen ha tagit ställning för Jesus.

Plötsligt såg han en syn. Människorna på plattformen längst fram bleknade bort och istället stog där Jesu kors, med Frälsaren själv uppspikad och blodig. Botros var helt överumplad – ”jag såg det lika klart som jag ser dig nu” sa han till mig. Medan han stirrade på korset lyfte Jesus blicken, såg rakt in i Botros ögon och så hördes en röst: ”För dig, Botros”. Sen försvann synen.

Så blev Botros frälst.

När Jesus dog på korset var det för vår skull. Han tog vår synd, vårt straff och vårt mörker på sig och utplånade det med sig själv. Han dödade döden genom att dö. Så får vi det eviga liv vi inte förtjänar genom att Han dog den död Han inte förtjänade.

”Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne.  Knappast vill någon dö för en hederlig människa – kanske vågar någon gå i döden för den som är god.  Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.” – Rom 5:6-8

Detta är den viktigaste aspekten av Jesu död på korset – den är ställföreträdande, i vårt ställe. Syndens lön är döden (Rom 6:23), därmed är Jesus som syndfri den enda som inte förtjänar att dö, men Han dör i vårt ställe så att vi ska få evigt liv. Försoningen mellan Gud och människa innebär att Jesus dog i vårt ställe för synden:

Ty Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv. Han tillräknade inte människorna deras överträdelser, och han har anförtrott åt oss försoningens ord.  Vi är alltså sändebud för Kristus. Det är Gud som förmanar genom oss. Vi ber å Kristi vägnar: låt försona er med Gud.  Den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud. – 2 Kor 5:19-21

Korset är inte bara en historisk händelse långt bak i tiden utan har största möjliga relevans för oss alla idag. Det var det Botros fick uppleva när Jesus såg in i hans ögon och sa att Han dog för honom. Samma sak gäller dig. ”Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade.” (1 Petr 2:24)

Detta är del 3 i min bloggserie om korset. Kolla också in del 1: Korset i centrum och del 2: Korsets övernaturliga dimension.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 21 februari, 2014, in Frälsning och evigt liv and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Amin! Vilket enastående vittnesbörd!

    Gilla

  2. Det här måste berättas och upprepas i pingstkyrkan.

    Gilla

  3. Ett gott evangelium!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: