Bön till den Helige Anden

Holy Spirit Power!

Holy Spirit Power!

I kommentarsfältet har frågan om huruvida man kan be till den Helige Ande dykt upp. En man har, utan att be om lov, tagit delar från en predikan jag filmat där en kompis till mig tackar och tillber den Helige Ande, och använder det som argument för att jag och min kompis skulle vara några slags falska profeter. Jag har blivit anklagad för en hel del sen jag startade den här bloggen, men denna anklagelse är nog den finaste. Jag bekänner mig helt skyldig, jag älskar att be till den Helige Ande!

Kruxet är att det inte finns något bibelställe som tydligt säger att vi ska be till den Helige Ande. Men frågan är om det är för att vi absolut inte får be till den Helige Ande, eller om det faller i samma kategori som att sjunga lovsång till Jesus – det finns inte i Bibeln men är okej ändå? Skriften säger tydligt att det är Gud vi ska tillbe och ingen annan (2 Mos 20:3-6), så om Anden är Gud är det inget problem att tillbe Honom. Om man på allvar menar att det är fel att tillbe den Helige Ande så kan man inte mena att Anden är Gud – för i så fall säger man ju att vi inte ska tillbe Gud.

Är då Anden Gud? Ja, 2 Kor 3:17 sätter likhetstecken mellan Herren och Anden, 1 Mos 1:2, 2 Mos 31:3, 1 Sam 10:10, 2 Krön 15:1, Rom 8:14 med många fler ställen talar om Guds Ande. En antitrinitarisk hållning som skulle säga att ”Guds Ande” uttrycker ägandeskap är väldigt problematisk eftersom människan också beskrivs ha en ande (1 Tess 5:23) som en del av henne, och när Bibeln beskriver Guds Ande är det i betydelsen den aktiva, handlande delen av Gud som ger profetiska budskap och gör mirakler. Vidare, om man anser att Jesus är Gud, vilket är en debatt i sig, så är det svårt att argumentera för en tvåenighet eftersom Matt 28:19 jämställer Fadern, Sonen och Anden.

Så det är detta diskussionen handlar om. Idag finns det ett par högljudda protestanter på Internet som förkastar treenighetsläran, och jag har redan debatterat den frågan djuplodat i detta kommentarsfält, och att somliga av dem inte vill be till den Helige Ande förstår jag helt och hållet (även om vissa som förnekar Jesu gudom tror att Anden är Gud). Men jag förstår inte dem som menar att Anden är gudomlig men att vi ändå inte ska be till Honom – särskilt om man samtidigt med stöd av Apg 7:59 ber till Jesus!

Femmiljonersfrågan blir ju onekligen varför i hela världen man inte ska be till den Helige Ande om Anden nu är gudomlig? Där har jag sett vissa argumentera för att bön till Anden tar fokus från Jesus när Andens roll egentligen att sätta fokus på Jesus. Ett sånt tänkande är dock väldigt problematiskt eftersom det närmar sig polyteismen – man tänker sig att Fadern, Sonen och Anden är skiljda åt och att den enas tillbedjan ”stjäl” tillbedjan från den andra. Men om vi tror att Gud är treenig, Fader, Son och Ande, då kan bön till Anden ta fokus från Jesus lika lite som bön till Jesus tar fokus från Fadern eller bön till Fadern tar fokus från Anden. Den treenige Guden är just en Gud.

Jag skulle säga att de som anser att Anden är Gud men att vi ändå inte ska be till Honom, har bevisbördan på sig. Det är deras uppgift att hitta ett Bibelord där vi förbjuds be till den Helige Ande, eller där detta beskrivs som skadligt. Och ett sådant Bibelord finns förstås inte. Kolla också in denna engelska artikel som diskuterar detta mycket bra.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 12 maj, 2014, in Bön och tillbedjan, Kyrka och teologi and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 35 kommentarer.

  1. Reblogga detta på entering His kingdom och kommenterade:
    Intressant och bra inlägg från Micael Grenholm om trinitarisk bön!

    Gilla

  2. Väldigt bra! Att be till anden står kanske inte med i Bibeln, men det gör inte det obibliskt 🙂

    Gilla

  3. Intressant reaktion på ”beskyllningen”.

    Kommer att tänka på en s k kåkfarare i min ungdom. Han kom till omvändelse när han besökte kyrkan för att slå ihjäl tiden i samband med ett tågbyte. Han hade talets gåva som han sedan använde vid församlingsbesök här och var.

    På en sådan resa träffade han en gammal kompis, som inte var alltför imponerad och undrade hur han kunde lockas in i Lewi Pehrus pingstindustri. Nästa predikan handlade påpassligt om råvaruförädling i pingsttappning med kompisträffen som inledning.

    Gilla

  4. Klaus Seigel

    Är anden alltid ”magisk”? Skulle Guds ande inte kunna vara med på ett hörn vad gäller konst, musik, vetenskap och snytandes av snoriga barn och en ömsint klapp på kinden av hemtjänstpersonal?

    Gilla

  5. Klaus Seigel

    Alltså OCKSÅ på ett mer inflätat sätt i skapelsen ?

    Gilla

  6. SÅ Gerdvall

    Du kan skicka dina 5 miljoner till mig. Svaret är att all undervisning i NT visar att vi skall tillbe Fadern eller Gud, vilket är synonymer i NT. Det är Fadern som söker sanna tillbedjare, enligt Jesus i Joh 4. Kanske hört talas om bönen ”Fader vår”?
    Visst kan man ta en felaktig doktrin som treenighetsläran och gå runt NT´s undervisning, det går att trixa en hel del om man vill.

    Rak fråga till Micael: Varför vill du inte lyda Jesus när det gäller vem man skall rikta bönen till?

    Gilla

  7. Klaus Seigel

    En spekulativ tanke om ett slags analogi:

    Skapelsen representeras av vår planet, Jorden.

    Fadern representeras av Solen.

    Jesus representeras av en människa, som vandrar på planeten Jorden.

    Vad är då den helige ande i denna bild?

    Den helige anden är Faderns, Solens, ljus och värme som strålar i rymden till skapelsen, till planeten Jorden.

    Detta ljus, denna heliga ande, kommer i från Fadern, Solen, och är en utsträckt och levande del av Honom, en livgivande och helt nödvändig del för Jesus, människans, existens. (Var och en som kan lite biologi inser att Solen och människan är djupt förbundna)

    Men solljuset, anden, är BEROENDE av Solen, Fadern och inte tvärtom! På samma sätt är en levande hand beroende av ett levande hjärta för sin existens och inte tvärtom!

    På samma sätt då med Jesus, människan, som är en levande del av Fadern men inte äger en primär existens. Sonen och anden är beroende av Fadern för sin existens, men Fadern är inte beroende vare sig av anden eller av Jesus.

    (Bara ett försök såhär på måndags kvällen..)

    Gilla

  8. SÅ Gerdvall, du menar Maria?

    Gilla

  9. http://youtu.be/VMp5DFsuOTs John Piper förklarar det ganska bra

    Gilla

  10. Inte teolog men tror inte Gud bryr sig om du ber till dha eller något helgon eller nåt annat men det är ju onödigt att gå utanför bibeltexten bara för att det känns bra.

    Gilla

    • Hej Jan!

      Som sagt, det hela går tillbaka till om man tror att Anden är Gud eller inte. Om man inte tror att Anden är Gud, då förstår jag att man inte vill be till Honom. Men om Han är Gud, då kan Han absolut inte jämställas med helgon, då finns det inga problem med att tillbe Honom för vi ska ju tillbe Gud.

      Blessings!

      Gilla

  11. SÅ Gerdvall

    Jag blev ombedd att vidarebefordra följande:

    Är den Helige ande en person i en treenig gudom som man kan be till?
    De ord på hebreiskan som översätts med den Helige Ande heter רוח הקודש (roach hakodesh).
    Detta betyder den Heliges Ande. I G.T. har jag inte hittat uttrycket för den Helige Ande (Jag kan ju ha missat något ställe). Det talas om Guds Ande, Hans Ande osv.
    Översättarna till Bibel 2000 har förstått betydelsen av רוח הקודש och skriver Helig ande.
    Trinitariska sällskapet i London har översatt den grekiska texten till hebreiska och där blir också översättningen den Heliges Ande. Samma översättning har United Bible Societies
    Vänlig hälsning
    Eivor

    Gilla

  12. Men Michael, Jesus lärde oss hur vi skall be. Han gav oss Fader vår

    Gilla

    • Hej Agnes! Yes, Fader vår är en fantastisk bön, men det är inte den enda bönen vi kan be. Paulus böner i Ef 1 och 3 är rätt olika Fader vår till exempel. Och i Apg 7:59 ber Stefanus till Jesus. Så Fader vår kan omöjligen vara en begränsning av vad vi får be, utan snarare en inspirerande modell.

      Gud välsigne dig

      Gilla

      • SÅ Gerdvall

        Micael, Paulus ord i Ef 1:3 som riktar sig till Jesu Gud och Fader är inte en bön utan en typisk judisk välsignelse som ofta används. Observera, Paulus välsignar inte jesus utan hans Gud och Fader. Det betyder inte att Jesus skall välsignas, men här handlar det inte om det.

        Stefanus tillber inte Jesus som om han vore den Evige Guden, han ber att Jesus skall ta mot hans ande.
        Hur är det, går du inte på en teologisk utbildning? 🙂
        Gud välsigne dig!

        Gilla

        • Hej SÅ!

          Nu syftade jag på bönerna i Ef 1:17-19 och 3:14-21. Båda riktar sig till Fadern, ja, men min poäng var att de inte är identiska med Herrens bön i Matt 6, och att denna därför inte begränsar vad vi kan be. För en bön som inte riktar sig till Fadern utan till Sonen hänvisade jag till Apg 7:59. Du har ju på förhand bestämt dig för att Jesus inte är Gud trots att Joh 1 säger det, men det argument du använder här är väldigt svagt. Om Stefanus ber till Jesus borde väl vi kunna be till Jesus? Och om det bara är Gud vi ska be till så måste ju Jesus vara Gud? Eller menar du att Stefanus ber till en människa? Stöder du då tanken att vi ska be till Maria och helgon också?

          Guds frid

          Gilla

          • SÅ Gerdvall

            Micael, Stefanus tillber inte Jesus han talar till Jesus. Att Jesus enligt Skriften inte är den ende sanne Guden, innebär inte att han har en hög ställning där han är betrodd med Guds handlande. Det är just därför som Gud har Smort Jesus, för att vara hans ”Herrens arm” in i skapelsen. Gud är inte en del av skapelsen, men han i skapelsen genom sina sändebud.

            Jag missförstod dig när det gäller Ef 1. Du har rätt, när det gäller Ef 1:17-19 & 3.14-21 så riktar Paulus sig naturligtvis till Fadern, eftersom Fadern är den ende Guden Paulus har, 1 Kor 8.6. All bön i betydelse tillbedjan riktar sig till Fadern i NT.

            Joh 1 är en alltför svårtolkad text för att hänga upp Jesu gudom på. Johannes säger att syftet varför han skrev var för att vi skall tro att Jesus är Messias Guds son, Apg 20:31. Vi är alla Guds söner, men Jesus är Guds ”monogenes” (enfödde=den ende unike i sitt slag) son. Den som älskar sanningen mer än kyrkofäderna inser att Jesus inte är den ende sanne Guden, utan den som den ende sanne Guden sänt, Joh 17:3. Hur kan Johannes skriva så i Joh 17:3 om man anser att Jesus är den ende sanne Guden?
            Gud (Fadern) välsigne dig och bevare dig i Messias Jesus.
            SÅ Gerdvall

            Gilla

        • SÅ, Jesus ska tillbes och välsignas. Läs bibeln och tag emot ögonsalva.

          ”Och folket, både de som gingo före honom och de som följde efter, ropade och sade:
          ”Hosianna Davids son!
          Välsignad vare han som kommer,
          i Herrens namn.
          Hosianna i höjden!” (Matt:21:8-9)

          SÅ, människor på Jesu tid ropade, ” Välsignad vare han” Vem? Jo Jesus, för han kom ju i Herrens namn som då hade uppenbarats fullt ut till mänskigheten. Herrens namn är således Jesu Kristus. I gamla testamentet kallades han YHWH.

          I en konversation med fariséerna så säger sig Jesus vara ”Jag Är”:

          ”Jesus svarade: ”Amen, amen säger jag er: Jag Är, redan innan Abraham blev till.” Då tog de upp stenar för att kasta på honom, men Jesus drog sig undan och lämnade tempelplatsen.” (Joh 8:58–59).

          När Jesus säger att han är ”Jag Är” så råder det ingen tvekan om att han hävdar att han själv är ”yhwh”, den Gud som uppenbarade sig för Mose vid den brinnande busken. Även fariséerna förstår Jesus på detta sätt men eftersom de inte håller med Jesus om att han är ”yhwh” så anser de att han missbrukar Guds namn och därmed ska stenas enligt ovan nämnda 3 Mose 24:15-16.

          Även Paulus tar upp detta ämne i Filipperbrevet:
          ”Fastän han var till i Gudsgestalt, räknade han inte tillvaron som Gud såsom segerbyte utan utgav sig själv genom att anta en tjänares gestalt då han blev människa. Han som till det yttre var som en människa ödmjukade sig och blev lydig ända till döden – döden på korset. Därför har också Gud upphöjt honom över allting och gett honom namnet över alla namn, för att i Jesu namn alla knän skall böja sig, i himlen och på jorden och under jorden, och alla tungor bekänna, Gud, Fadern, till ära, att Jesus Kristus är Herren.” (Fil 2:6–11).

          SÅ, vi skall tillbe vår skapare, eftersom allt har kommit till GENOM honom.

          Ge all ära till Herren Jesus Kristus, för det finns ju inget annat namn som är oss givet. Han är frälsaren. Har du någon annan frälsare då? Han är Immanuel, GUD MED OSS.

          Är Gud med dig SÅ? Det fanns många som bekände sig som Jesu lärjungar, men få av dem hade sanningen. Din tro som hänförs till Messianska Församlingen Shalom, dog ut då Arius lära förklarades vara falsk. Den stora majoriteten biskopar sa nej till Arius.

          Nu har denna falska lära fått ett uppsving igen, därför att de tror att Jesus är skapad liksom vi. SÅ, läs bibeln och Ordspråksboken som här talar om Jesus Kristus som är insatt från evighet. Bara Gud kan vara evig, allt annat är skapat.

          Ordspråksboken. 8:22-25

          ”HERREN skapade mig såsom sitt förstlingsverk,
          i urminnes tid, innan han gjorde något annat.
          Från evighet är jag insatt, från begynnelsen,
          ända ifrån jordens urtidsdagar.
          Innan djupen voro till, blev jag född,
          innan källor ännu funnos, fyllda med vatten
          Förrän bergens grund var lagd,
          förrän höjderna funnos, blev jag född,”

          (Psst,,,vågar ni öppna upp en blogg på Messianska Församlingens hemsida, eller är ni rädda för sanningens Ord. Ni styr era medlemmar med en sektpiska)

          Guds frid
          lärjungen

          Gilla

  13. Klaus Seigel

    Treenighetsläran är väl synnerligen mainstream i kristenheten, så det är ett redigt stort teologiskt kliv att säga att dha INTE är Gud.

    Gilla

    • SÅ Gerdvall

      Klaus, Anden är Guds Ande, men Gud vill inte att vi skall rikta våra böner till hans Ande utan till Fadern. Jesus har sagt det, men om vi tycker oss veta bättre än Jesus och apostlarna, så att senare kyrkliga läror har företräde, så får vi ta konsekvenserna av den olydnaden. Vad det innebär vet jag inte, men olydnad är det definitivt.
      Jag har märkt att när bibeln kommer i konflikt med t ex treenighetsläran, så skippar man bibelns vittnesbörd till fördel för kyrkofädernas läror. Det mer normala för en som bekänner sig vara bibeltroende vore att låta bibeln korrigera senare läror som kyrkan skapat, men se det verkar vara stört omöjligt. Treenighetsläran är mer helig än bibeln.

      Gilla

  14. Hes 37:9

    Han sade till mig: ”Profetera, människa, profetera och säg till Anden: Så säger Herren Gud: Kom, Ande, från de fyra väderstrecken! Blås på dessa dräpta och ge dem liv!”

    Gilla

    • SÅ Gerdvall

      Ja, det är enda stället som är i närheten av att be till Anden. Men detta handlar inte om att tillbe Anden eller be till Anden, utan att tala till Anden eller till vinden som det skulle kunna förstås som.

      Gilla

      • Vissta ska vill tillbe Guds Ande som är den Helige Ande. Även kyrkofäderna gjorde detta. Irenaeus säger att Kristus = den Helige Ande, denna klippa som även vägledde folket under gamla testamentet.

        Vem är då den Helige Ande som person? Den Helige Ande är ingen person utan en Ande. Det är Guds Ande som är utgjuten och möjlig för människor att kunna ta emot. Det är en begränsad del av Guds Ande, Fadern, för människan har inte förmåga att fullt ut förstå alla Guds egenskaper. Hur stor är Gud? Ja det kan vi människor inte fullt ut förstå. Kristus som är den Helige Ande, är den del av Gud, Fadern som vi kan uppfatta fullt ut. Kristus är Ordet, Guds Ord, Faderns Ord.

        Den Helige Ande är Jesus, för han sa det själv.
        Från Reformationsbibeln.
        ”Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, för att HAN SKALL FÖRBLIVA HOS ER FÖR ALLTID, sanningens Ande, som världen inte kan ta emot, eftersom den inte ser honom och inte känner honom. Men ni känner honom, eftersom han förbliver hos er och SKALL VARA I ER. Jag skall inte lämna eder faderlösa, JAG SKALL KOMMA TILL ER” (Joh.14:16-18)

        OBS! Jesus säger ”Jag skall inte lämna eder faderlösa, JAG SKALL KOMMA TILL ER”
        Ja Jesus kom tillbaka som Helig Ande och är mitt i församlingen. Det är ju Jesus Kristus som alla tillber, för där vi är 2 eller 3 församlade, där är Jesus mitt ibland oss.

        Här har jag hämtat bibelstöd som visar att Jesus Kristus är Gud, han är Herren för skriften säger detta om honom. Hosianna Davids son, han som kommer i HERRENS namn, Vilket namn? Jo Jesus.

        Guds välsignelse
        lärjungen

        Gilla

        • SÅ Gerdvall

          Vad kyrkofäderna gjorde eller vem de bad till, intresserar mig inte ett smack. Du och Mikael verkar göra allt för att komma runt apostlarnas och Jeshuas undervisning vad gäller bön. Hur går det ihop med bekännelsen bibeltroende?

          Gilla

  15. Klaus Seigel

    Talade inte Jesus med stormen också, den gången han gick på vattnet?

    Gilla

  16. Stig Åke Gervall

    Apg_8:29 Då sade Anden till Filippus: ”Gå fram och närma dig till denna vagn.”

    Apg_10:19 Men under det Petrus alltjämt begrundade synen, sade Anden till honom: ”Här äro ett par män som fråga efter dig.

    Apg_11:12 Och Anden sade till mig att jag skulle följa med dem, utan att göra någon åtskillnad mellan folk och folk. Också de sex bröder som äro här kommo med mig; och vi gingo in i mannens hus.

    Här är tre bibelord om när Anden talar till människor. Frågan är, om det är fel att be till Anden/ Bön = Tala med, hur skall då dessa kunna svara Anden, eller fråga vidare om det är något de behöver vet i det Anden sa?

    Vidare blir frågan, hur vet vi vem bi ber/talar med, eller hur vet vi vem som talar med oss?
    Och är det inte rätt så naturligt att tala med den som talar med mig/dig?

    Om det då är Anden som talar med dig och du svarar, då ber/talar du ju med Anden.

    Bb

    Gilla

    • SÅ Gerdvall

      Björn, vad har detta med att tillbe Anden? Att Anden kan tala är det ingen som ifrågasätter, men tillbedjan skall riktas till Fadern.
      SÅ är det bara. 🙂

      Gilla

      • SÅ!

        Är bön/samtal med Anden ok menar du, jag menar att det är ok. Högsta formen av tillbedjan är lydnad, lydnad är kärlek till Jesus. Om då Anden säger..Gör si och så, när vi lyder tillber vi honom.

        Vad innebär det då att tillbe i Ande och sanning?

        Bb

        Gilla

      • SÅ!

        Frågan är ju vad tillbedjan är. Är det att sjunga sånger till honom?

        Bb

        Gilla

      • SÅ, du har verkligen snurrat till detta nu och gjort Anden, Guds Ande och Fadern till flera personer. Det är klart vi tillber Anden och det är samma Gud hela tiden.
        Apostlarna förstod detta riktigt med Fadern, Sonen och Anden, men inte förrän den Helige Ande blev utgjuten på pingstdagen över församlingen. Läs själv vad Petrus sade: (Obs! De utgick efter Jesu missionsbefallning Matt.28:19)

        ”Gören bättring, och låten alla döpa eder i Jesu Kristi namn till edra synders förlåtelse; då skolen I såsom gåva undfå den helige Ande. Ty eder gäller löftet och edra barn, jämväl alla dem som äro i fjärran, så många som Herren, vår Gud, kallar” (Apg.2:38-39)

        Apostlagärningarna visar på att lärjungarna förstått Jesus rätt. Detta är Guds församling i praktiken. Ordet som tillslut blev levande för oss. Gud i oss då vi blivit födda på nytt.

        Varför ser inte du kopplingen mellan Matt.28:19 och Apg.2:38-39???

        Du måste se helheten i Guds Ord.

        Frid
        lärjungen

        Gilla

  17. Klaus Seigel

    Intressant! Nyfiken fråga: varför står det ”anden” och inte ”Gud” i dessa texter? Hur visste (?) de skillnaden mellan dessa? Båda aspekterna är väl osynliga?

    Gilla

  18. Kloka ord. Jag har svårt att tänka mig att Gud, oavsett om det är rätt eller fel att tillbe Den Helige Anden, bryr sig om ”vilken del” man tillber (av honom) så länge man bekänner Jesus som Herre.

    Bless!

    Gilla

  19. Varför helt enkelt bara lita på den helige Andes förmåga att leda oss rätt i umgängelsen med Herren..Svårare än så behöver det inte vara. Sök först Herren..Guds rike och hans rättfärdighet. Matt. 6:33 så ska allt annat ges er…I det löftet ingår bevisligen det rätta förhållandet med Anden också! När Jesus är vårat fokus kommer allt annat på rätt plats.

    Gilla

  1. Pingback: Kvällsreflektion – – Levande Tro – By the Spirit

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: