Öppna kyrkorna för de fattiga – eller bränn dem

Kö utanför Klara kyrka. Bild: Sara Lund-Persson

Kö utanför Klara kyrka. Bild: Sara Lund-Persson

Kyrkan finns framför allt till för de fattiga. För 2000 år sedan skrev Jesu bror Jakob ”Lyssna, mina älskade bröder. Har inte Gud utvalt de fattiga i den här världen till att bli rika i tron och till att ärva det rike som han har lovat dem som älskar honom? Men ni föraktar den fattige. Är det inte de rika som förtrycker er och drar er inför domstolar? Är det inte de som smädar det sköna namn som har nämnts över er?” (Jak 2:5-7). Det borde vara en omöjlighet för en kyrka, som tillber en fattig, hemlös Frälsare, att se ner på de fattiga och istället promota de rika. Men det är precis det som så ofta sker, menar Jakob:

”Om en broder eller syster inte har kläder och saknar mat för dagen 16 och någon av er säger till dem: ”Gå i frid, klä er varmt och ät er mätta”, men inte ger dem vad kroppen behöver, vad hjälper det?” (2:15-16)

Idag läste jag i Dagen om hur Pingstkyrkan i Linköping har sålt sin lokal för att köpa en ny stor lokal som heter Cupolen. De köpte Cupolen för 28 miljoner, och nu när de säljer sin nuvarande lokal får de 10 miljoner över. Pengar som de ska ge till de fattiga? Som de ska ge till mission? Nej, förstås inte, ”Pengar som vi kan använda till en om– och tillbyggnad av dessa lokaler”!

Min egen församling spenderar noll kronor på lokaler. Vi är en husförsamling, ni vet, precis som kyrkorna på Bibelns tid. Vi kan spendera väldigt stora delar av det vi får in på mission i Ukraina, Kamerun och Nepal helt enkelt för att vi inte har särskilt många fler utgifter än fikat vi delar ut när vi evangeliserar. Vår verklighet är flera mil från Pingstförsamlingen i Linköping, men väldigt nära den bibliska församlingen. Om en kyrka bestämmer sig för att ha en lokal eller att samlas i hemmen som på Bibelns tid är inget litet beslut utan ett som påverkar i princip allt.

Det finns dock ett tillfälle när jag kan tänka mig ett rättfärdigt användande av kyrkolokaler och det är när de används för att hjälpa de fattiga. Jesus Army i Storbritannien som jag är mycket inspirerad av saknade länge lokaler, de flesta lokala församlingar firade gudstjänst i de kommuniteter kyrkan äger där alla har allt gemensamt precis som på Bibelns tid (Apg 2:44-45). Efterhand köpte de dock nedlagda lokaler som till exempel en biosalong och byggde Jesus Centres, sociala center där de även kunde fira gudstjänst. Centren är öppna varje vardag och hjälper hemlösa, invandrare, tiggare och andra som har det svårt, samt erbjuder en plats för bön och tillbedjan. Samma funktion har kommuniteterna, fast på mindre skala.

Samma sak ser vi också i Klara kyrka i Stockholm. När jag har varit där har det varit ständigt liv – massa socialt utsatta söker sig dit och får diakonal hjälp, de har bönemöten två gånger per dag, mängder med människor rör sig i kyrkan nästan varje dag. Samma sak ser jag i Iris Ministries i Mozambique och Sydafrika – ständigt rör det sig människor i deras lokaler, där diakoni och fattigdomsbekämpning förenas med tillbedjan och Andens kraft. Samma sak såg jag delvis i Korskyrkan här i Uppsala, som tidvis öppnat upp sina lokaler för hemlösa, även om de nu tyvärr kommer stänga (en person i deras styrelse som jag pratat med är väldigt fientlig till romska tiggare, så det kan vara därför).

Så här ser det dock inte ut i de flesta församlingar, och det är en svår synd de gör sig skyldiga till. Jesus kommer ställa oss till svars för om vi hjälpte de fattiga, hungriga och förtryckta (Matt 25), inte om vi underhöll medelklassungdomar med TV-spel och spenderade miljoner på att ge urvattnade predikningar till vita barnfamiljer. Pingstkyrkan här i Uppsala ligger mitt i stan men är ständigt låst och ger ingen hjälp till romska tiggare. Samma sak är det med baptistkyrkan. Ibland hör man folk säga att ”damm på din bibel är rost för din själ”, jag skulle säga att samma sak gäller i högre grad låsta kyrkor. Om ni vill vara obibliska och ha kyrkobyggnader, lås dem för allt i världen inte för de fattiga! Jesus kommer döma er för det.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 14 maj, 2014, in Ekonomi och social rättvisa, Kyrka och teologi and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 15 kommentarer.

  1. Micael, jag beundrar både dig och Klara kyrka. Kyrkan var inte billig att bygga, men den tycks ha kommit till en lönsam användning.

    Jag har stor respekt för vad din församling åstadkommer. Men det finns något som heter hävstångsprincipen. Hur mycket ger Linköpingsförsamlingen till behjärtansvärda ändamål och hur mycket kan de tänkas ha gett utan en organisation där även kyrkbyggnaden ingår?

    Gilla

  2. Jesus kommer att döma er för det? Så ett antagande om hur våran Frälsare kommer tycka tänka och agera är inte ett högmodigt uttalande ifrån dig tycker du? Guds Frid

    Gilla

    • Hej Axel! Absolut inte, valet står inte mellan agnosticism och högmod. Jag hänvisar till Matt 25 där Jesus tydligt säger att Han kommer döma oss utifrån om vi gett mat till de hungriga, kläder till de nakna, besökt de sjuka och tagit emot invandrarna. De som gjort det får komma till Guds Rike, de som inte gjort det får inte det. Kristen agnosticism där man paradoxalt nog tror sig veta att det inte går att veta vad Gud anser är en väldigt ny lära som inte har stöd i vare sig Bibeln eller fornkyrkan, se http://holyspiritactivism.wordpress.com/2013/10/12/christian-agnosticism-vs-holy-spirit/

      Frid till dig med 🙂

      Gilla

  3. Klaus Seigel

    En sak som är väldigt positiv med denna blogg är det jämförelsevis vänliga kommentarsfältet. Ditt ljusa sinnelag har nog en viss inverkan på oss här, vi blir en aning avväpnade 🙂

    Gilla

  4. Härligt inlägg, modigt och sannt.det finns inget värre än religiositet som förlama oss och passiva kristna. Jag undrar hur många % av alla som kalla sig kristna i Sverige är villiga att faktiskt göra guds vilja.situationen är tragiskt och din jämförelse att vi heller underhåller ungdomar med datorspel mm är klockrent.
    Inte alla som säger herre kommer till himmelriket utan den som gör guds vilja.
    Det behövs fler som du,som vågar sticka ut med sanningen, jag ber för dig micael, guds glädje över dig och ditt hjärta.den helige ande älskar det du gör
    Mvh uwe

    Gilla

  5. Klaus Seigel

    Håller med delvis. Ska man avskaffa prästerskap, diakoni och allt det andra också eller ska de åka förbi och ”sticka in huvudet”?
    Jag gick på kväkarsamlingar under några år och det var ju precis sådär men med vissa mellanrum så samlades vi i en större skara i Stockholm. Den där större samlingen hade också sitt värde!
    Var i Gottsundakyrkan i går bara för att titta. Så vackert det var! Betydde något!
    Gamla kyrkobyggnader och storstilad andlig musik (Bach mfl) betyder något som lägenheten och mitt amatörkomp på gitarren kan ersätta. Låt båda få finnas tänker jag.

    Gilla

    • Hej Klaus!

      Begreppen presbyter och diakon kommer ju från Bibeln där man bara hade husförsamlingar. Den vanligaste tolkningen är att varje husgrupp hade en presbyter och att en episkopos senare blev ledaren för hela stadens husgrupper. Naturligtvis krävdes inga akademiska meriter utan bara den Helige Ande och att man levde upp till kraven i 1 Tim 3 för att man skulle bli församlingsledare. Så ledarskapet blir mycket mer lekmannaaktivt, vilket jag tror är väldigt positivt för kyrkan.

      Sen är vi inte alls kallade av Jesus till att bygga stora byggnader och spela Basch i dem, däremot är vi kallade att sälja allt vi har och ge pengarna till de fattiga samt gå ut och predika evangeliet för hela skapelsen. Byggnadsförsamlingar är dåliga på det senare och därför tycker jag att de flesta av dem borde transformeras till husförsamlingar. När Jesus kommer tillbaka kommer Han inte fråga oss om vi spelade Basch utan om vi hjälpte de fattiga (Matt 25)

      Gud välsgne dig!

      Gilla

  6. Klaus Seigel

    ”Inte kan ersätta” skulle det vara

    Gilla

  7. Paulus sade: ”Så är tungomålstalen ett tecken, inte för dem som tror utan för de otroende, under det att profetian är ett tecken, inte för de otroende utan för dem som tror. Om nu hela församlingen kommer tillsammans och alla talar tungomål, och några som inte förstår eller inte tror kommer in, skall de då inte säga att ni är galna? Men om alla profeterar och en som inte tror eller förstår kommer in, då blir han avslöjad av alla och dömd av alla. Hans hjärtas hemligheter uppenbaras, och han faller ner på sitt ansikte och tillber Gud och ropar: ”Gud är verkligen i er!”” (1 Korintierbrevet 14:22-25)

    Om ens husförsamling hålls i en lägenhet på sjätte våningen någonstans så är det väl liten chans att en ofrälst som inte sett/hört om den församlingen innan kommer dit? Om inga ofrälsta kommer dit, hur kan då alla nådegåvor vara verksamma på ett bibliskt sätt (se verserna ovan).

    Att man i Apg använde husförsamlingar behöver ju inte betyda att det är så det är tänkt att vara i fortsättningen också. Att de samlades i hemmen kan väl bero på andra saker, t.ex. säkerhetsskäl?

    Om man har en husförsamling är det liten chans att någon ofrälst kommer in för att besöka den och lyssna till predikan, då den ligger avlägset för de flesta och därför vet de inte om att den finns.
    Men ett argument kan ju vara att husförsamlingar inte ens är tänkta att även vara en plats där icke-troende ska bli frälsta.

    Sedan finns det väl ej tillräckligt med Pastorer att leda husförsamlingar? Därför är det mer praktiskt med en kyrkobyggnad, så att inte en Pastor leder typ 20 pers, om du ej menar att lekmän ska leda husförsamlingarna?

    Men jag håller med om att det finns fördelar med husförsamlingar, däribland ekonomiska fördelar som du nämnde.

    Gilla

  8. Haha..det var raka puckar det Micael (vem är som gud) ofta tänker jag på psalmisten David som skrev..stolt prisar jag herren ,den fattige hör det och glädjs. om kung David var en person som var du och bror med rikingar och stormän lär knappast den fattige ha någon orsak att glädjas, men ska man tro psalmerna så var David snarare en person som ”skaffade rätt till den betryckte” och det saknar jag sannerligen i dagens kyrkor jag med, har man varit arbetslös sedan krisens början och alltid varit lågavlönad och varit tvungen till försörjningsstöd periodvis…smakar det illa med präster och pastorer som lyfter ut 35.000 kr i månaden och man kan lägga hundratusentals kronor på ljudanläggning osv…rimmar sannerliga illa med bibeln.

    Gilla

  9. Marie-Louise Sjöberg

    Komentar till Jonte 95…Min erfarenhet och upplevelse av hemgrupp/cellgrupp är precis tvärtemot din. I de små sammanhangen kan människor blir sedda och ställa frågor ,vara personliga, knyta nära kontakter och bygga relationer. I vår cellgrupp har vi högt i tak och låga trösklar vilket gör att även en mycket tveksam men nyfiken sökare kan känna sig varmt välkommen. Det är ju människor vi har runt omkring oss i vardagen som vi bjuder med. Öppet, enkelt och välkomnande.
    Du är modig Micael! Fortsätt så!!

    Gilla

  1. Pingback: Husförsamlingar eller byggnadsförsamlingar? | Hela Pingsten

  2. Pingback: Förföljelsen av fattiga romer i Rumänien och Sverige | Hela Pingsten

  3. Pingback: Förföljelsen av fattiga romer i Rumänien och Sverige | Stefanushjälpen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: