Inandning och utandning med den Helige Anden

På vår fina möteshelg Frälsning, mirakler och aktivism i Norrköping talade jag bland annat om andlig andning. För att vårt andliga liv ska fungera behöver vi både andas in och ut – andas vi bara in så blir vi som uppblåsta grodor, andas vi bara ut blir vi torra skelett. Med inandning syftar jag på att ta emot kraft, inspiration och uppenbarelse från Gud, genom bland annat Bibelläsning, gudstjänstbesök och att ta emot förbön. Med utandning menar jag när vi sprider Guds Rike vidare, genom evangelisation, aktivism och att gå i Andens mirakulösa kraft i vardagen.

Ofta har kyrkan fokuserat mycket mer på inandningen än utandningen. Att läsa Bibeln, gå på gudstjänst och be ses som obligatoriskt för alla kristna, vilket jag håller med om, men evangelisation, aktivism och att gå i Andens kraft anses vara för ”vissa”, för de som är ”kallade”. De flesta gudstjänster är tydligt anpassade efter inandningen, medan församlingsmedlemmarna förväntas andas ut privat, om de känner sig kallade.

Detta står i stor kontrast till den apostoliska församlingen i Jerusalem, som hade två sorters gudstjänster (Apg 2:46). Dels inandningen i hemmen, där man bad tillsammans och åt nattvard, och dels utandningen i templet, där man tillbad tillsammans med de som inte kände Jesus, bad för sjuka och predikade Evangeliet. Att tro att båda mötena var någon slags inandning, och att mötena i templet (och i andra städer synagogorna) är att jämföra med gudstjänster i kyrkobyggnader, är att missta sig – dessa möten var inte introverta i egna byggnader, utan evangeliserade i andra människors byggnader. Jag har skrivit mer om detta här.

andningDet här var bara en del av min predikan på konferensen. Om ni vill se hela så är det bara att kolla här:

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Author of Charismactivism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 26 september, 2014, in Frälsning mirakler och aktivism, Kyrka och teologi and tagged , , , . Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Till Fredrik (Inlägg stoppat på Berndt Isakssons blogg)
    (Vänligen vidarebefodra detta inlägg till Fredrik)

    Till Fredrik

    Fråga 1. Du frågade: ” . Menar du att det inte var Guds vilja att Jesus frestades i öknen exempelvis?”
    Svar: Jesus kristus, sann Gud och sann människa. Det betyder som människa att han också måste frestas liksom vi. Annars hade det inte blivit Ordet som blev kött. Jesus citerade från bibeln och visste svaren eftersom Han är Guds Ord. Han sa ”Det är skrivet”.

    Fråga 2. ang. Kol 1:16.
    Svar: ”I honom hava vi förlossningen, förlåtelsen för våra synder, i honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat” (Kol. 1:14-15)

    (Ordspråksboken. 8:22-25)

    ”HERREN skapade mig såsom sitt förstlingsverk,
    i urminnes tid, innan han gjorde något annat.
    Från evighet är jag insatt, från begynnelsen,
    ända ifrån jordens urtidsdagar.
    Innan djupen voro till, blev jag född,
    innan källor ännu funnos, fyllda med vatten
    Förrän bergens grund var lagd,
    förrän höjderna funnos, blev jag född,”

    Ingen ondska utgår från Herren eftersom han är av evighet. Ondskan har kommit in i skapelsen genom djävulens fall. Skapelsen har en början och ett slut. Himmel och jord skall förgås, men mina (Jesu) ord skall aldrig förgås. När vi följer Jesu ord så är vi delaktig i evigheten. Djävulen vill bara förvränga Jesu ord. Därför är han utanför Guds paradis.

    Din fråga ang. Ord 16:4, där står:
    ”Herren har gjort var sak för dess särskilda mål, så ock den ogudaktige för olyckans dag.”

    Mitt svar: Om man hugger en vers från sammanhanget så bildas plötsligt en ny sekt. Låt oss därför läsa från Ord. 16: 3-5 i Jesu Kristi namn Amen.

    ” Befall dina verk åt HERREN,
    så hava dina planer framgång.
    HERREN har gjort var sak för dess särskilda mål,
    så ock den ogudaktige för olyckans dag.
    En styggelse för HERREN är var högmodig man;
    en sådan bliver förvisso icke ostraffad”

    Förklaring: De som tror Guds sanning är i ljuset, liksom Gud är ljus, medans de som vill förvränga Guds Ord är i mörkret, hos dess upphovsman, som är djävulen. Herren har förutbestämt mörkret till helvetet, där gråt och tandagnisslan är.

    Fråga 3. Du frågade: ” . Och varför ställde Gud ut kunskapens träd så att Adam och Eva åt av den förbjudna frukten?

    Svar på frågan: 1 Mos. 2:16-17 ” Och HERREN Gud bjöd mannen och sade: ”Av alla andra träd i lustgården må du fritt äta, men av kunskapens träd på gott och ont skall du icke äta, ty när du äter därav, skall du döden dö.”

    Förklaring: Gud är ljus, god, kärleken och Han meddelade människan ” men av kunskapens träd på gott och ont skall du icke äta”. Om någon ondska skulle finnas i Gud, så skulle han inte sagt detta. Däremot blev de lurade av ormen, djävulen, därför att han var en fallen ängel och sade ” Ingalunda skolen i dö”. De blev lurade av Ormen och genom denne kom ondskan in bland människorna. Varför? Han vill bli tillbedd som gud. Han säger lyssna istället på mig, inte på Guds Son.

    Fråga 4. Du frågade: ” Hur tänker du kring djävulen? Var det en missräkning för Gud att han blev till?

    Svar på frågan: Absolut inte. Herren har nu bevisat för djävulen att Han hämtar tillbaka allt som är Hans. I Gud finns frälsande egenskaper och hos djävulen finns bara död. ”Den som är av Gud, han lyssnar till Guds Ord.” (Joh. 8: 47)
    Anklagaren den gamle ormen vill hela tiden testa oss med lögner. Då säger vi: Tro Guds Ord och inget annat. Djävulen är morgonstjärnan som föll bort från Guds vilja.

    Fråga 5. Du frågade: ” . Om ja, varför tar han inte bort djävulen här och nu?”
    Svar: Vår Gud är oss en frälsande Gud. Det är redan gjort. Jesus Kristus har redan vunnit seger på Golgata och återställt det som en gång var förlorat. Skapelsen är återställd genom tro på Hans Son Jesus Kristus. Vi är Guds barn. När djävulen föll så hade Gud redan oss i våra tankar, i Kristus. Halleluja. Läs detta:

    Job.38:4-7

    Var var du, när jag lade jordens grund?
    Säg det, om du har ett så stort förstånd.
    Vem har fastställt hennes mått — du vet ju det?
    Och vem spände sitt mätsnöre ut över henne?
    Var fingo hennes pelare sina fästen,
    och vem var det som lade hennes hörnsten,
    medan morgonstjärnorna tillsammans jublade
    och alla Guds söner höjde glädjerop?

    Djävulen fick inget för, att han ville bli lik Gud. Han föll i Guds skapelse och blev en loser, därför att han var skapad och inte evig.

    Jag vill tacka dig Fredrik och Stefan med, för de inlägg vi diskuterat. De berikar oss förhoppningvis, men mångt och mycket av detta är inte frälsningsavgörande.

    Hoppas vi kan diskutera frågor som är helt avgörande för vår frälsning också.
    Vet ni vem Jesus Kristus är? Den som ser Sonen har livet. (Apg.2:38-39)

    Jesu kristi kärlek till er
    lärjungen

    Gilla

    • Väldigt random kommentar det där, »lärljugen«… Om Din kommentar inte platsar på andras bloggar, så ska Du kanske inte klistra in den på andras?

      Hur som helst ska jag bara säga något om det där med kunskapens träd och att ormen lurade Adam och Eva:

      Det var väl snarare tvärtom? Du citerar själv Gud: »…av kunskapens träd på gott och ont skall du icke äta, ty när du äter därav, skall du döden dö«. Fast det stämde ju inte. Adam dog visserligen så småningom, men inte förrän han hunnit bli 930 år..! Ormen å sin sida sade att de inte skulle dö omedelbart. I stället var det centrala att deras ögon skulle öppnas, »och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont« – vilket var precis vad som hände. Med andra ord var det Gud som lurade människorna och ormen som talade sanning.

      Gilla

      • Till Swedishkiwi!

        OJ,,, du skriver: ”Med andra ord var det Gud som lurade människorna och ormen som talade sanning.”

        Oj vad fel du har. När började ormen tala sanning? Bibeln säger ju att han är lögnens fader.
        ”I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.” (Joh. 8:44)

        Djävulen förvänder Guds Ord och blir därför en lögnare. Djävulen sa till Jesus:
        ”Är du Guds Son, så kasta dig ned; det är ju skrivet:
        ’Han skall giva sina änglar befallning om dig,
        och de skola bära dig på händerna,
        så att du icke stöter din fot mot någon sten.’”

        Djävulen gör sin egen tolkning av Guds Ord. Vi kristna låter den Helige Ande öppna upp Ordet från Gud.

        (Jag avslutar dialogen med dig, för mitt inlägg var ämnat till Fredrik. Du får sista ordet om du vill)

        Frid
        lärjungen

        Gilla

        • När ormen började tala sanning? Jag citerade ju ur Bibeln vad ormen respektive Gud sade!

          Gud sade att Adam och Eva skulle dö den dag de åt av frukten, medan ormen sade att det skulle de inte. Resultat: De dog inte den dag de åt av frukten. Således: Gud ljög. Ormen talade sanning.

          Ormen sade också att om de åt av frukten, så skulle deras ögon öppnas och de bli som gudar med kunskap om gott och ont. Resultat: Så blev det också. Således: Ormen talade sanning.

          Jag vet att Du som kristen gärna vill se ormen som »lögnens fader« och liknande, och ja, ormen hade förstås en egen agenda med att låta Adam och Eva äta av frukten. Men svart på vitt i Första Mosebok kan man ju läsa att ormen faktiskt bara talade sanning.

          Eller hur?

          Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: