Vad är bön egentligen?

Gästinlägg från gatumissionären Nicklas Nylander i Sundsvall som hjälper mig att skriva på Hela Pingstens facebooksida. Följande inlägg har redan publicerats på hans egen blogg Jesuskonsult.

bedjande prästDet finns bön i princip alla religioner, det finns ritualer och strävan överallt. Men det finns något som särskiljer bönen i bibeln från andra religioner. Inom kristenheten har vi ibland missat sann bön, även jag personligen har ibland missat sann bön.

Vi kan hitta mängder med verser i bibeln som talar om bön. Ibland uttrycks det så här: ”Fråga efter HERREN och hans makt, sök alltid hans ansikte.” (1 krön 16:11) Och även så svårt som: ”Ni skall kalla på mig och komma och be till mig, och jag skall höra er. Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.” (Jer 29:12-13)

Jag sökte i en behändig app som heter ”My Sword” efter ordet ansikte i 1 krön 16:11 och hittade att ordet kan översättas till flera olika saker. Den närmsta översättningen verkar vara ansikte, vilket är förståeligt eftersom det är så man valt att översätta det. Men sen kommer ordet ”person” i samband med ”närvaro.” Det gör saken mycket djupare. En klok man definierade det kristna livet så här: ”Its all about a daily, personal, intimate relationship with Jesus Christ through the power of the Holy Spirit.”

Jag tycker det där med att söka Guds person verkar mycket mer logiskt än att söka hans ansikte. Jag tänker mig att man menar att söka att lära känna Gud, vilket stämmer överens med vad Jesus säger i Johannesevangeliet 17:3 ”Detta är evigt liv att de känner dig, den ende sanne Guden och den som du har sänt, Jesus Kristus.” Ett annat bibelställe som pekar på det här är Matteusevangeliet 7:21-23 som avslutas med ”Jag har aldrig känt er. Gå bort ifrån mig ni laglösa!”

Det verkar alltså ganska tydligt att Gud är ute efter att ha den där intima relationen med oss. Och det är där allting kommer tillsammans, att lära känna Gud. Det är vad det handlar om!

Okej! Så bön är att vara i kommunikation med Gud, det kan självklart se annorlunda ut och eftersom det är en intim relation så tänker jag mig att det inte finns så många regler över hur det ska vara, mer än att det är.

Det finns mer om bön!

Gud säger att han är vår försörjare, att vi inte ska oroa oss för morgondagen och att ”Be och ni skall få.” (Matteus 7:7-12) Jesus säger i Johannesevangeliet 14:12-15: ”Amen, amen säger jag er: Den som tror på mig skall utföra de gärningar som jag gör, och större än dessa skall han göra, ty jag går till Fadern. Och vad ni än ber om i mitt namn skall jag göra, för att Fadern ska bli förhärligad i Sonen. Om ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det. Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.”

Bön är alltså också ett verktyg att tjäna Gud, vi kan be om helande mirakler och all annan sorts hjälp. Kravet är att vi ber i ”Jesu namn.” Det verkar också som att det ligger något i ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.” Det yttersta är att Guds vilja ska komma fram och att riket ska utbredas på jorden. Jag tror inte Jesus menar att vi ska be om en förmögenhet, för då har man missat grejen. Gud är vår försörjare i den meningen att han ger oss allt vad vi behöver. Både andligt och kroppsligt. Mer än allt annat tror jag vi behöver Jesus själv, så vi kommer snabbt tillbaka till relationen igen. Bibeln tar upp mycket angående rikedomar och högmod, inget av dem verkar vara särskilt åtråvärt. ”Samla skatter i himlen” däremot, verkar vara något värt att sträva efter.

Man kan också be för varandra, som Paulus uppmanar i 1 Timoteus 2:1. Jag tror det är viktigt att bära fram andra människor inför Gud. Särskilt om personerna inte ber själva.

Eftersom Jesus säger att han ska göra vad vi ber om så vet vi att det finns kraft i bönen, jag kan berätta om mängder av gånger då Gud svarat på mina böner och det gett resultat. Och jag har även hört många, många andra kristna berätta om hur Gud mirakulöst gripit in. Bön kan alltså också användas för att förändra, uppbygga och styrka människors liv. Bön är en tröst, för att Gud är all trösts Gud. (2 kor 1:3-4) Är vi en svår situation kan vi för det första lita på att den här relationen jag har med Gud ger mig trygghet i att Gud kommer fixa biffen, (Rom 8:28) och för det andra så kan vi be om förändring och förbättring. Jesus säger till oss att be för våra fiender, att välsigna dem. Det är väldigt frigörande inombords, även om det tar emot till en början.

Det finns så mycket djup i kristen bön, långt mycket mer än att knäppa händerna och ha en tyst minut. (Även om det också är skönt ibland!) Det handlar om ett liv tillsammans med Gud som är fyllt av äventyr och skoj!

I många andra religioner handlar det om att behaga Gud, att ställa sig rätt inför honom. I andra handlar det om att hitta ett inre lugn, och i viss fall att dra till sig framgång. Det kan dock aldrig mätas i att få lära känna Gud.

About Micael Grenholm

Charismactivist residing in Uppsala, Sweden. Editor for Hela Pingsten and pcpj.org. Youtubing at Holy Spirit Activism. Love revival, justice, evangelism and kiwis.

Posted on 4 januari, 2015, in Bön och tillbedjan, Gästskribent and tagged , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Vilken bra definition Michael, jag brukar tänka på inledningen till psalmerna: Lycklig den som inte följer de gudlösa, inte går syndares väg eller sitter bland hädare utan har sin lust i Herrens lag och läser den dag och natt.

    Nu har väl ingen tid och ork att bokstavligt läsa natt och dag ,men man kan meditera, be på dom ord som kommer från gud natt och dag i sinnet och ha en hunger efter svar och ljus (om det är vad man längtar efter) men som du säger är bön mång saker, tror inte i heller på rätt eller fel väg där, många ungdommar verkar bekväma med soaking och söker guds ansikte den vägen och det är utmärkt tycker jag. finns väl en risk att vardagsstress tar över livet för många och böner blir mekaniska ramsor på en minut som jag personlighet har lite svårt att förstå ska hjälpa någon i sin guds relation.

    Gilla

  2. Bra Michael, Magnus Malm är författare som skrivit värdefulla reflektioner kring bön.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: