Fler torgmöten för Jesus!

Ebba Busch Thor på torgmöte för KD. Foto: Världen idag
Ebba Busch Thor på torgmöte för KD. Foto: Världen idag

Idag gatuevangeliserade Ebba Busch Thor här i Uppsala som nybliven partiledare för Kristdemokraterna. Eller ja, det kallas förstås inte evangelisation när det inte är evangeliet som predikas men konceptet är väldigt likt det som Team Järnmark brukar köra på torgen här i stan, och som jag varit med på flera gånger: man ställer sig på ett torg med en mick och högtalare och predikar om det som man brinner för.

I princip alla politiska företrädare evangeliserar då och då. Genom media, Twitter, dörrknackning, event men också på gatorna och torgen. Jan Björklund gör det. Stefan Löfven gör det. Gudrun Schyman gör det. De inser att det är oerhört viktigt för dem att nå ut med sitt budskap, och därför räds de inte att förkunna det på gatorna.

De flesta kyrkor jag känner till predikar dock aldrig evangeliet på gator och torg. Man gör det i en byggnad där majoriteten av publiken redan är frälsta. Man predikar för kören, bokstavligt talat. Torgmöten var vanligare under väckelsetiden men är nu väldigt sällsynta. Här i Uppsala finns ca 10 000 kristna, men de som evangeliserar genom torgmöten är inte fler än 10-15. Epic mega fail för en rörelse som bygger hela sin existens på att predika Evangelium.

I Bibeln ser vi hur Jesus predikade överallt – i synagogan, på gatan, på fälten, i en båt, på tempelplatsen, på ett berg. Han arrangerade mängder med spontana torgmöten. Apostlarna fortsatte denna tradition och predikade på tempelplatsen, i synagogan, på torgen, i hörsalarna, på aeropagen. Största delen av det som beskrivs i både evangelierna och Apostlagärningarna skedde utomhus. Som Rickard Cruz har poängterat så används termen ”predika” (keryggo eller evangelizo på grekiska) aldrig när det gäller undervisning till troende, utan enbart förkunnelse för dem som ännu inte tror.

Kyrkan har en extrem inomhuskultur idag där de flesta förslag om att faktiskt gå ut för att nå ut möts med en hel del skepsis och motstånd (även om det naturligtvis finns flera exempel på entusiasm och passion för evangelisation också). Vi evangeliserar för lite i Sverige, och därför kommer inte särskilt många till tro heller. Men om vi intar torgen och gatorna för Jesus så kommer vi få se fantastiska saker!

Ebba Busch Thor är ju kristen, och tänk om hon hade satsat på kyrkan istället för på politiken. Hade hon då fått synas lika mycket, predika på torgmöten och kunnat övertyga lika många icketroende? Förmodligen inte, som det ser ut idag. Hon hade kanske fått predika för kören inomhus några gånger i månaden. Så ska det inte vara. Låt oss arrangera ännu fler Jesusmanifestationer, gatugudstjänster och torgmöten, så att fler kommer till tro och fler lärjungar blir tränade i missionsuppdraget!

Mary Järnmark predikar Evangeliet
Mary Järnmark predikar Evangeliet

En kommentar

  1. Den enkla sanningen är att det inte finns någon som kan ersätta Ebba Busch Thor i politiken. En viktig iakttagelse inte minst med tanke på den värdegrund hon står för.

    Gilla

Vad tänker du?

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s