Allt ditt är mitt-att dela med sig

”Alla troende var tillsammans och hade allt gemensamt. De sålde sina egendomar och allt vad de ägde och delade ut till alla, efter vad var och en behövde.( Apg. 2:44-45)

Att dela med sig… Detta svåra, detta utmanade, detta ständiga diskussionsämne som har blivit en träta och ett ältande. Vad kan vara lättare för en kristen människa egentligen än att dela med sig?

Som Jesu efterföljare och som ett barn till Gud är det första du bör ha lärt dig och tagit till dig att allt som du har har du fått av Gud, din Fader och moder i himlen. Inget är ditt, Gud har lånat ut det till dig, i sin godhet har Han givit detta åt dig, ditt jobb, din lön, ditt hus din bil, din båt, din sommarstuga, dina kläder, din mat du äter, allt har Han givit dig. Hur kan man som frälst inte se det så?

Med det resonemanget så är det ju en självklarhet att du ska dela med dig av det du fått av Gud till dina medmänniskor, dina systrar och bröder! Jag förstår inte svårigheten att se det! INGET av det du har är DITT! Det tillhör Gud!

Jaja, säger en del, ”jag har minsann jobbat och slitit för mina ägodelar! De är mina! Jag har själv tjänat ihop till dem! Så det så!”

Det resonemanget håller inte. Inte om du är Jesu efterföljare! Jesus menar inte att vi alla ska leva som kyrkråttor och hanka oss fram. Det behöver INGEN göra om ALLA delar med sig av det de har!

Det är det som är det fina i kråksången! Du ska inte skämmas över att du har en bil! Inte då! Den har du ju fått av Gud, som har sett till att du har ett arbete med lön så att du har kunnat förvärva den, men DÄREMOT ska du erbjuda familjen som ingen bil har att använda den när de behöver, erbjuda detta till alla dina syskon runt om. ”Denna bilen är till oss alla! Min bil är din bil, för den är egentligen inte min utan Gud har lånat ut den till mig! Den är lika mycket din som min!” Och det är DÄR problemet börjar…..

Vi som kristna säger ofta att vi inte skulle klara oss utan Gud, att vi är beroende av Gud, ja det är sant det är vi! Utan Gud är vi inget! När ska vi leva efter det fullt ut och dela med oss? Det du fått av Gud är du satt till att förvalta. Inte lägga det i en duk, som den okloke tjänaren. (Luk 19:12-25).

Det är först när du delar fullt ut som du blir en efterföljare till Jesus, en lärjunge. När du inser ditt ABSOLUTA beroende av Gud, det är då du ser klart att det du fått ska du dela med dig av. Inte bara pliktskyldigast i kollektbössan efter ett kollekttal som liknar ett brandtal, inte bara till alla hjälporganisationer som skriker efter hjälp, nej inte bara där. Dina SAKER som du köpt kan komma många till hjälp och glädje. Att inse att allt mitt är mina syskons också, är stort, väldigt stort men också viktigt för att visa på Guds rike.

Vi som kristna bör föregå med gott exempel i denna fråga. Som vanligt ska vi vara ljus och salt, var Jesu efterföljare och älska vår nästa som oss själva, även när det gäller att dela med oss av det som vi anser är vårt!

All välsignelse!

About desireekjellin

Gift flerbarnsmamman och Jesu lärjunge.Bloggar, föreläser, undervisar församlingar om faran med det österländska inflytandet i våra församlingar och i samhället. Har skrivit en bok som kommer ut nu i höst på Sjöbergs Förlag som heter "Flickan som slutade ljuga" Brinner för husförsamlingar och evangelisation, lärjungar som gör lärjungar....älskar att tala om enkelheten i evangelium. Älskar att leva som Jesu lärjunge.

Posted on 3 juli, 2015, in Frälsning mirakler och aktivism. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Björn bloggaren

    Vad är Gud? Givare, eller långivare?

    Om Gud lånar ut det vi får av honom, då har vi inte fått, utan endast låna.

    Låntagaren är långivarens träl/slav står det och så tror jag inte Gud vill binda sitt folk.

    Om Gud ger något, så har han släppt sitt ägande och sitt anspråk på det han givit, om inte, så är det inte en gåva.
    Om du själv ger något, kan du då kräva tillbaka gåvan?

    Eller om du ex hjälper en vän till att få jobb på din arbetsplats, har då du rätt till din väns lön, eller viss procent av hans lön?

    Denna undervisning menar jag inte överensstämmer med hur dan Gud är, ja inte kan jag heller se skriftstöd för detta.

    Bb

    Gilla

    • Hej Björn! Grattis till kommentar nr 13000!

      När ni säljer jord, skall ni inte sälja den för all framtid, ty landet är mitt. Ni är främlingar och gäster hos mig. (3 Mos 25:23)

      Jorden är Herrens 

      med allt vad den rymmer,

      världen med dem som bor i den,

      för han har grundat den på haven

      och fäst den på de strömmande

      vattnen.
 (Ps 24:1-2)

      Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel för den helige Ande som bor i er och som ni har fått av Gud? Ni tillhör inte er själva (1 Kor 6:19)

      Där har du ditt skriftstöd. 🙂 Gud välsigne dig!

      Gilla

  2. Björn bloggaren

    Hej Micael!

    Vad får jag för pris?? 🙂

    I hela NT talas det om ägodelar och ägodelar är alltid något som någon äger.

    Jag äger allt som är mitt och får om jag vill ge bort allt och då är det inte mitt längre.

    Här har du skrift som motsäger din tes.

    Apg 5:3 Då sade Petrus: ”Ananias, varför har Satan fått uppfylla ditt hjärta, så att du har velat bedraga den helige Ande och taga undan något av betalningen för jordstycket?
    Apg 5:4 Detta var ju din egendom, medan du hade det kvar; och när det var sålt, voro ju penningarna i din makt. Huru kunde du få något sådant i sinnet? Du har ljugit, icke för människor, utan för Gud.”

    Detta var ju din egendom.

    och när det var sålt, voro ju penningarna i din makt.

    Ljuger petrus?

    Var står det i NT att vi förvaltar det vi fått av Gud, dvs att vi är förvaltare?

    Bb

    Gilla

  3. Jag håller med Micael här. Men egendomsgemenskap kräver ju en hel del. Mycken tillit och förmåga att ta ansvar hos var och en. Om en klacksparks-person inte sköter rutinerna kring bilen så rasar snart hela systemet.
    Dessutom så funkar det inte att tvinga på detta, inte ens tvinga på sig själv, det blir bara konstiga neuroser av det. Man måste få sitt ego att successivt slappna av och stegvis inse att detta går ju.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: