Bli som Gud bli en människa

Vad är det som gör en människa till en människa? Är det för man andas och är bättre och välutvecklade tänkande nivå än just djuren? eller är det för att man är just en medmänniska jämte andra i dina närhet. Ibland så tänker och undrar om vi just börjat leva omedvetet i ett ljungens lag, att det starke får vinna över den svage så länge finns makt och makten.
Vi hör och ser mycket om man ska hjälpa fattiga eller inte, hit och dit, dagens människors viktiga ord har blivit Jag och Min vilket är inte så ljuvligare att höra att vi har ner graderade oss till den nivån just under djuren. Även myror vet hur man hjälpa varandra. Varför är vi så själviska och snåla för den delen. Varför är det så provocerande just när Gud din och min skapare själv predikat om att dela det man har. Varför är det så nödvändigt att påpeka att just detta är mitt och detta är min privat sak, när vi ändå inte kan ta våra ägodelar med oss upp till himlen.

Jag har en moralisk plikt
Vår Gud är en Gud av ballans, Gud tvingar inte på oss eller han har inte lagt ribban högt än våra tillgång och förmågan.
Jesus satte sig mitt emot offerboxen och såg på när folket lade pengar i den. Många rika gav mycket. Och det kom en fattig änka som lade i två små kopparmynt, av minsta värde. Då kallade han till sig sina lärjungar och sa till dem: ˮDet jag säger till er är sant: Denna fattiga änka lade i mer än alla andra som lade något i offerboxen, för alla gav de av sitt överflöd, men hon gav av sin fattigdom allt vad hon hade att leva på.ˮ
Jesus aldrig sagt hur mycket vi ska ge, ˮDet jag säger till er är sant: Denna fattiga änka lade i mer än alla andra som lade något i offerboxen, för alla gav de av sitt överflöd, men hon gav av sin fattigdom allt vad hon hade att leva på.ˮVarför Jesus prisar just kvinnan som gett bara två kopparmynt än de som gav mera än så? Givandet handlar inte om hur mycket vi ska ge utan det handlar om varför vi ger. Dvs hur är vår hjärtas inställning över varför vi ger. Gud kan säga ge 10% då är det lätt att ge 10% men är svårt nog om Gud säger 70% om vår givandet är inte i rätt inställning.
Vi ger för vi älskar människor…
Den stosta välsignelse vi har fått av vår fader är att allt vi gör är friviligt. Vi hjälper folk för vi älskar människor. Att dela med sig med dem behövande är en andlig fruk som Gud vill att vi ska ha i vårat liv. Att ge är en natur i just Agape kärleken. Varför är givandet så viktig? Givandet hjälper oss att utöva vår tro.
Givandet hjälper oss att tillbe vår Gud- ”Vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara världens vän blir Guds fiende” (Jak 4:4)
Som kristna kallas vi att ledas av Guds ande (Rom 8:14) istället för den här världens ande. Det innebär att vår livsstil förändras. Våra värderingar och normer förändras. Grundvalen för vår moral är inte längre vad som allmänt anses vara rätt, utan vad Gud säger är rätt. Människor i allmänhet har många åsikter och uppfatningar om tiggeri i allmänheten. Att de är organiserade, att de är här för de vill bli rika… osv. Vilket inte stämmer, vi människor kommer med många ursäkter för att undergå från vår samvete och från andras tycke. Men är det verkligen rätt att tycka vad andra ( världen ) tycker och tänker. När Gud säger att vi ska leva i världen men inte ska tänka som världen innebär ju väl att leva i just samhället som vi befinner oss meninte ska tänka och insprera oss ifrån deras åsikter. Den världen som bibel pratar om kallas för kosmos.
”Anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja…” (Rom 12:2)
Naturligtvis är vi fortfarande i världen i så måtto att vi är en del av mänskligheten. Vi lever bland icketroende. Men vi är företrädare, representanter, för ett nytt livssätt. Det är inte bara meningen att vi ska förkunna budskapet om Guds rike, utan också vara levande exempel på vad det innebär. Som jag sa vi kan öva oss vår tro och visa mer frukt i vårt liv genom att ge. Vår givandet leder oss till förnyelse.

All välsignelse och del 2 kommer inom kort!

About sirakamanuel

jag är en 23 årig frälst kristen som älskar Jesus så radikalt. Jag drömmer om en församling där Jesus är i centrum. Jag tror också att församling är en kraftcentrum för att vår samhälle se Jesus evangeliet tydligt. Egendomsgemenskap är något jag längtar efter och jobbar för att göra det verklig i mitt liv. Jag är missionär både i vårt land ( Sverige ) även utanför Sverige gränser. Jag är kallad för att vara evangelist och för helande tjänst. I den här bloggen och Helapingsten kommer skriva om hur man evangeliserar och hur vi kan applicera en Jesus kyrkan som fungerar för både de rika och fattiga, dvs egendomsgemenskap... häng på och följ min resa som missionär.

Posted on 6 juli, 2015, in Frälsning mirakler och aktivism. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. ”…så att ni kan pröva vad som är guds vilja”
    ”Förnyelse av sinnet” precis så!

    Gilla

  2. Denna text och ”tänk om det var du” är väldigt sanna och viktiga.

    Gilla

  3. Hej! Jag undrar vad du menar med rubriken till det här inlägget. Du kanske tänker på det klassiska kristna uttrycket: ”Gör som Gud – bli människa!” Det är en bättre formulering, tycker jag. Är det så du menar?

    Gilla

    • Just rubriken är väldigt genomtänkt och passar väldigt bra för hur vi ska agera och leva som kristna i strävan efter Jesus fotspår. Att bli som Gud, bli en människa är just Gud blev en människa och levde bland oss, lärde oss hur vi ska leva så vi kristna har missat vad Gud vill att vi ska sträva efter att likna honom som skapat oss. Tack för du tog din tid och läst min blogg inlägg. Mvh Sirak/

      Gilla

  4. ”Gud blev en människa och levde bland oss”

    Och sen dog Gud 33 år gammal?

    Att Gud blev människa och föddes av Gudsmodern må vara kristna dogmer men de har ingenting med Guds ord att göra.

    Evangelierna berättar om att Gud sände sin son, det är någonting helt annat än att Gud själv blev en människa!

    Gud har ingen sett står det i Joh 1:18 men Jesus sågs av tusentals människor.

    Gud har inte blivit människa och Jesus är inte Gud, han är Guds son, men Gud var med Jesus, det är vad Petrus säger om honom. (Apg 10:38)

    Man måste vara efterbliven eller ”klassiskt kristen” för att inte förstå vad det betyder när Petrus säger att Gud var med Jesus i motsats till vad de kristna säger, att Jesus var Gud.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: