Bli som Gud bli en människa Del 2

Jesus är allt vi behöver!

När Jesus pratar just om ägodelar så pratar alltid som att det är inte enskildas individs ägodelar utan det är gemensamt resurs som alla får ta del av. Jesus dog inte på korset bara för just våra andliga behöv utan också för våra praktiska behöv. Kom ihåg att Jesus dog inte för din granne ska gå hungrig. Som alla vet så Jesus startade den första kyrkan i Jerusalem, just där så tränade han lärjungar i hans tre års tjänst. Lärjungaskap är just att träna andra som gör samma sak är den unika och enda förklaring om just vad lärjungeskap innebär. Vad är det som hänt när vi läser just i Apg 2:42-45

De höll troget fast vid apostlarnas lära och gemenskapen, vid brödsbrytelsen och bönerna. Och fruktan kom över alla, och många under och tecken gjordes genom apostlarna. Alla troende var tillsammans och hade allting gemensamt. De sålde sina egendomar och allt vad de ägde och delade ut till alla, efter vad var och en behövde. (Apg 2:42-45 )

  • Egendomsgemenskap är något som gör att församlingen växer.

   A.Församlingen är inget kyrkan utan en familj. Församlingen är kallad för att leva i egendomsgemenskap, det gör att den växer och blir till välsignelse för både familj medlem och de som kommer utifrån.

Det är som ett senapskorn. När man sår det är det minst av alla frön på jorden. Men när det har blivit sått, växer det upp och blir större än alla köksväxter och får så stora grenar att himlens fåglar kan bygga bo i dess skugga.” (Mark 4:31-32)

Församling är inte en plats man går till utan den är en familj men tillhör, i familjen så har man gemensamt ekonomi alla tar del av den enda källan ( kontot ). Jesus utmanar oss att leva i ett familjärt gemenskap. Men varför utmanar Jesus oss om det? I den sista bibel versen jag citerade så allting började men en enda senapskorn som sedan blir större än alla andra köksväxter och får så stora grenar. Vad är en senapskorn för symbol i bibeln? Senapskorn är vårt tro, när en församling sår en tro i något så finns förändring som sker runt omkring. För församlingen är kallade för att göra skillnad. Apostlarna var som en kyrka och levde håll sig till appostlarnas lära. Att leva i egendomsgemenskap gör att vi lever i välsignelse och överflöd.

De sålde sina egendomar och allt vad de ägde och delade ut till alla, efter vad var och en behövde. De prisade Gud och var omtyckta av allt folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta.(Apg 2:45,47)

B. Församling är centrum och Guds händer En symbol eller bekräftelse om församlings tillväxt och Guds närvaro är när församlingen är levande och många kommer till tro och under och mirakler händer sker.

De som tog emot hans ord döptes, och antalet lärjungar ökade den dagen med omkring tre tusen. (Apg 2:41)

Just hos apostlarna hände något som gjorde att de kunde skicka missionärer ute i världen, och det är just efter sålde allt och levde i en egendomsgemenskap. Egendomsgemenskap är en dörr för mirakel och evangeliums spridning.

C. Församling är en Familj som även Jesus är också medlem i.

Hans mor och hans bröder kom och stannade utanför. De sände bud till honom för att kalla på honom. Folkhopen som satt omkring honom sade: ”Se, din mor och dina bröder står här utanför och frågar efter dig.” Han svarade: ”Vem är min mor och vilka är mina bröder?” Och han såg på dem som satt omkring honom och sade: ”Här ser ni min mor och mina bröder! Den som gör Guds vilja är min bror och min syster och min mor.”(Markus 3:31-35)

Församling/familj är de som gör vad Jesus befallt oss att göra. Han kallar dig och mig till hans egen familj. Och hans familj är den familjen som följer det han har befallt oss. När han säger att han är vägen och sanningen(John 14:6) är inte bara något för att kommer till frälsning, det är just att han är vägen sanningen tills den tiden vi ska se hans ansikte. Han har redan gått den vägen som han säger åt oss att gå efter. Den sanningen som Han säger är en sanning som Han själv har levt i. Jesus vet bättre än alla oss hur det är att leva i egendomsgemenskap.

Allt förmår jag i honom som ger mig kraft. (Filipperbrevet 4:13)

All välsignelse!

About sirakamanuel

jag är en 23 årig frälst kristen som älskar Jesus så radikalt. Jag drömmer om en församling där Jesus är i centrum. Jag tror också att församling är en kraftcentrum för att vår samhälle se Jesus evangeliet tydligt. Egendomsgemenskap är något jag längtar efter och jobbar för att göra det verklig i mitt liv. Jag är missionär både i vårt land ( Sverige ) även utanför Sverige gränser. Jag är kallad för att vara evangelist och för helande tjänst. I den här bloggen och Helapingsten kommer skriva om hur man evangeliserar och hur vi kan applicera en Jesus kyrkan som fungerar för både de rika och fattiga, dvs egendomsgemenskap... häng på och följ min resa som missionär.

Posted on 7 juli, 2015, in Frälsning mirakler och aktivism. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: