Helig Ande -en förutsättning

Det verkar som om många kristna tror att om de bara får bättre bibelundervisning så kommer allt att falla på plats och deras kyrkor kommer att bli starka och fyllda.

Bibelundervisning är viktig, väldigt viktig, men jag tror inte att det är det viktigaste man behöver.

Missförstå mig rätt! Jag älskar Guds ord och undervisningen i Bibeln, den har givit mig många insikter och lärdomar, lyft mig när jag fallit, tröstat mig när jag gråtit, men utan helig Ande hade jag inte kunnat ta emot undervisningen. Utan helig Andes pekande och förklaringar av Ordet hade undervisningen fallit platt. God undervisning värdesätter jag högt, precis som många andra, men bibelundervisning i sig kommer inte att förvandla kyrkan!

Lärjungarna var tillsammans med Jesus dag och natt i tre och ett halvt år. De fick den mest omfattande bibelundervisningen som någon kan få. Jesus undervisade inte bara Guds ord, Han är Guds ord i mänsklig gestalt! Lärjungarna inte bara hörde Bibeln undervisas, de såg den demonstreras varje dag.

Lärjungarna hade redan blivit tillsagda att de skulle predika de goda nyheterna ut över världen (Matt 24:14), men när Jesus blivit korsfäst och uppstånden hände det något underligt med lärjungarna. Jesus hade sagt dem att återvända till Gallileen, och möta Honom på ett berg. Men när den uppståndne Jesus kom dit så hittade Han sex av lärjungarna fiskande på Tiberiasjön (Joh 21:1-14). De hade inte lyckats fånga en enda fisk förrän Jesus kom och ledde deras arbete.

Varför fiskade de när Jesus hade givit dem uppdraget att förkunna evangeliet för alla människor? De saknade vare sig bibelundervisning, vision eller insikt men de saknade den helige Ande! Det var inte förrän alla lärjungarna blev döpta av den helige Ande på pingstdagen som de blev brinnande förkunnare av evangeliet. Förut var de rädda, svaga och nervösa, nu blev de plötsligt modiga som lejon!

Skillnaden i deras liv var inte bibelkunskap, utan den helige Ande! I Apostlagärningarna kan vi sedan läsa att inom några veckor hade omkring 5000 män kommit till tro på Kristus i Jesrusalem. (Apg 4:4) Och där lärjungarna gick fram skedde också  tecken och under(Apg.5:14-16)

Vilken chock för de skriftlärda och fariséerna! Bara några veckor tidigare hade de varit glada för att Jesus korsfästs. De hade röjt Honom ur vägen och var helt övertygade att Hans undervisning skulle dö bort och allt skulle återgå till det ”normala”! I stället pratades det inte om annat i hela Jerusalem än om Jesus, Han var i centrum för alla samtal ut över landet. När myndigheterna försökte få stopp på detta genom förföljelse av de troende fick det bara effekten att de goda nyheterna spreds ännu mer!

Lärjungarna hade uppmanats att vänta på den den helige Ande, och vi måste också vänta på Herren när vi tjänar Honom. Det är både dumt och farligt att springa före Hans perfekta tidsplan! På många ställen i Bibeln blir vi manade att vänta och hoppas på Herren. (Ps 27:14, Ps 37:7 mfl)

Överflödar Guds Ande i dig? Låter du Honom ta dig i fullständig besittning och förvandla dig och alla runtomkring?

Om det gör det så kommer du aldrig att behöva hitta sätt att få människor att komma till mötena, för de kommer att springa till din dörr och banka på och bönfalla dig att berätta för dem hur de ska gå till väga för att bli frälsta!

När helig Ande inte är närvarande, blir människor och prestationer väldigt viktiga. Troende ser upp till predikanter med stora namn och samlas i mängder till möten där någon har ett nytt slags budskap. Men när den helige Ande är närvarande bryr sig ingen om vem som predikar, eller vad personen har för namn, för alla är ivriga att förhärliga Jesus och göra Hans namn stort!

Om du är Jesu efterföljare, var då inte rädd! Fridsfursten bor i ditt hjärta och du behöver inte vara rädd för något alls! Om Gud är för dig kan ingenting vara emot dig! Be Gud fylla dig med den helige Ande och du kommer aldrig att bli den samme igen!

Gud välsigne dig!  / Désirée 

About desireekjellin

Gift flerbarnsmamman och Jesu lärjunge.Bloggar, föreläser, undervisar församlingar om faran med det österländska inflytandet i våra församlingar och i samhället. Har skrivit en bok som kommer ut nu i höst på Sjöbergs Förlag som heter "Flickan som slutade ljuga" Brinner för husförsamlingar och evangelisation, lärjungar som gör lärjungar....älskar att tala om enkelheten i evangelium. Älskar att leva som Jesu lärjunge.

Posted on 27 juli, 2015, in Frälsning mirakler och aktivism. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Inte för att jag letar sakfel men lärjungarna fick inte bibelundervisning av Jesus eftersom biblen inte fanns då.

    Gilla

  2. Väldigt bra och värdefull text.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: